10 smarta tips inför Vätternrundan | Bicycling.se
Landsväg / Vätternrundan

10 smarta tips inför Vätternrundan

8 jun 2017

Att klara av en utmaning som Vätternrundan på bästa sätt handlar inte bara om att vara vältränad. Det finns också andra förberedelser som kan göra stor skillnad.

Byt inte skor, sadel och byxor!
Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.

Kolla däcken!
Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar. 

Kolla också så att du har reservslang, däckavtagare, lagningslappar, pump/patron och miniverktyg så att du är förberedd om oturen skulle vara framme.

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

Förbered för ventilation
Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

• En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.

• Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.

• En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.

• En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.

• En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 

Experimentera inte med maten!
Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen

Smörj baken!
Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud.

Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 
Akta dig för vinden!
Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

• Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.

• Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.

• I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.

• Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 

• Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

LÄS MER: Kolla in vår klungskola

Välj rätt grupp!
Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

Tänk i delmål!
Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Ha roligt!
Visst är det ett lopp och du kanske vill prestera eller nå ett visst mål, men glöm inte att det viktigaste är att ha roligt!

Lycka till!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttionio med siffror i fältet här



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!