Del 1 | Växeljustering – lättare än du tror! | Bicycling.se
Prylar / Meka

Del 1 | Växeljustering – lättare än du tror!

22 jan 2015

Rassel, skrammel, skrap och tjong – de flesta känner igen ljudet av en växel som behöver justeras. Här är guiden som visar hur du grejar problemet själv.

Dagens lätta och effektiva växelsystem har utvecklats från att cyklisterna en gång hade en växel på var sida av bakhjulet. På den tiden fick man alltså stanna och vända på hjulet för att anpassa utväxlingen till terrängen. Med tanke på att cykeln innan dess var en vanlig singlespeed kändes det säkert väldigt modernt att plötsligt ha två växlar. 

Dagens system har uppemot elvadelade kassetter, och upp till tre klingor i vevpartiet. Det ger ändå inte 33 växlar, eftersom några ligger omlott sett till utväxlingen.

Det finns tre stora tillverkare av kompletta växelsystem och komponentgrupper; italienska Campagnolo, japanska Shimano och amerikanska Sram. 

Det tillverkarna har lagt mest tid och utveckling på är att få växlarna så effektiva och precisa som möjligt. Förr i tiden fanns inga fasta lägen, och växelreglagen satt på ramen. Det gällde alltså att känna sig fram vid växlingen och det var inte alltid så lätt att välja växel med precision. Speciellt inte vid kyla, regn eller kullerstensbeläggning.

Dagens växelreglage med fasta lägen utvecklades i slutet på 1980-talet, och i början på 1990-talet blev de även inbyggda i bromshandtagen för racer – så kallade STI-reglage och Ergopower. 2005 kom Sram med sina Doubletap.

Gemensamt för alla fabrikat är att växlarna styrs från reglagen. Där sitter mekanismen som bestämmer hur många växlar det finns att välja mellan. Mekanismen liknar mer eller mindre ett urverk med kugghjul med hög precision, och där storleken på varje kugg gör att bakväxeln rör sig exakt en växel på kassetten.

Men det bygger på att du använder samma tillverkares komponenter i kombination. Det går till exempel inte att få ett Campa-reglage att fungera med en Sram-bakväxel. 

Däremot finns det några andra kombinationer som kan fungera, som exempelvis Shimano-växlar tillsammans med en Sram-kassett. Och bromsarna bryr sig inte heller särskilt mycket om vilket märke som drar i vajern. Det går alltså att blanda enstaka komponenter med varandra, men generellt fungerar ett helt system från samma tillverkare bäst. 

MEKANISKT ELLER ELEKTRISKT 
Elektriska växlar har funnits på marknaden ett par år, och det finns för- och nackdelar med den här typen av system. Den största nackdelen är nog fortfarande priset. Elektriska växlar är dyrare än mekaniska, men priset sjunker på de dyraste varianterna samtidigt som även enklare grupper blir elektrifierade allt eftersom. 

Elektriska system är också något tyngre, men skillnaden blir mindre och mindre för varje år. Shimanos senaste elektriska Dura-Ace ska till och med vara lättare än den mekaniska varianten.

Fördelarna med elektriska växlar är att de inte fungerar sämre med tiden, eftersom det inte finns några höljen som börjar kärva av slitage eller smuts. Inte heller påverkas de lika mycket av lera, till exempel på en cykelcross. 

Du kan också ha flera reglage på styret om du vill. Det är bara att koppla in och vips har du extra knappar som är lättare att komma åt för bergsgeten eller spurtaren inom dig.

På tempocyklar blir det möjligt att växla både i tempoposition och ute i bocken vid till exempel ett igångdrag ut ur en kurva.

SITTER ALLT FAST?
Börja alltid med att se till att bakhjulet, kassetten och bakväxeln sitter korrekt monterade och är ordentligt åtdragna. Det gäller förstås även framväxel och klingbultar. Vevlagret får inte heller glappa och vajrarna ska löpa lätt. Är någon del lös, utsliten eller kärvar går det inte att få till växeljusteringen. Det är små marginaler mellan att cykeln ska växla perfekt i alla lägen, eller bara halvdant ibland.  

VAD HAR DU FÖR BAKVÄXEL? 
Växlarna från Campagnolo, Shimano och Sram ser lite annorlunda ut, så kolla först var du har just dina ändlägesskruvar innan du sätter igång.

1. Växla till tyngsta växeln – alltså minsta kugget bak och stora klingan fram.
Undantag: Har du en MTB-bakväxel av Shimanos RapidRise-modell går växeln åt andra hållet, och fjädern i bakväxeln vill flytta växeln till lättaste istället för tyngsta växeln på kassetten. Då börjar du på lättaste bak, och mellan- eller lilla klingan fram.

2. Kontrollera att ändlägesskruven stoppar växeln från att hoppa förbi sista kugget. Växeln ska inte kunna gå förbi sista kugget om du trycker växeln utåt med lite handkraft. Samtidigt måste växeln självklart växla till tyngsta snabbt och precist. Justera vid behov.

3. Växla en gång med reglaget. Växeln ska hoppa ett kugg snabbt och precist, utan att skrapa eller tveka. Justera genom att vrida på vajerjusterskruven på växeln. Växla alltid tillbaka till ursprungsläget om det inte fungerar perfekt. Där justerar du litegrann och prövar sedan igen. Testa tills det fungerar mellan sista och näst sista kugget. När du har fått rätt på de två växlarna ska resten fungera precis lika bra hela vägen över hela kassetten.

4. När du kommit till lättaste växeln (tyngsta vid RapidRise) ställer du den inre ändlägesskruven för att säkerställa att växeln inte kan växla in i ekrarna, alltså innanför kassetten. När justeringen är korrekt kommer växeln att hoppa till rätt läge utan att tveka eller skrapa när du växlar, men inte kunna hoppa eller tryckas förbi sista läget. Kontrollera justeringen genom att återigen, med lite handkraft, försöka pressa växeln förbi sista kugget. Det ska självklart inte vara möjligt i detta läge heller.

Tips! 
Den perfekta justeringen finns inom ungefär ett varv på justerskruven. Inom denna marginal fungerar växlarna lika bra, men utanför detta spann brukar växlarna börja skrapa eller tveka.

I NÄSTA DEL: Så justerar du din framväxel  

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker.  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fjorton med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-10-14 14:06   Arya

Min cykels växel tråd har gått sönder vid styret och nu kan jag inte växla ner. Den tjocka tråden har gått sönder så har det kommit in något eller så har metall trådarna inuti gått sönder

 

2017-06-17 12:34   Peter Larsson

Tack för tipset! Det ligger direkt i linje med min misstanke. Växelörat har jag rätat. Min nya kedja har 116 länkar, har en annan kedja där jag kommer att ta bort ett par länkar och se om det blir bättre.

 

2017-06-16 14:55   Andreas

Peter: det låter som att din kedja är för lång, så att bakväxeln inte orkar hålla den spänd. Eller, kanske att bakväxelörat är snett? Vi gissar på det förstnämnda.

...hälsar Redaktionen

 

2017-06-16 12:57   Peter Larsson

Hej! Helt plötsligt har min kedja börjat att hoppa (kugga). Köpte ny kedja och byt kassett men felet kvarstår. Tycker själv att växel sticker ut bakåt för mycket.

Vart tror du felet ligger?

 

2016-05-24 20:42   Nina Nyström

Hej Lingan!

Här hittar du den: http://www.bicycling.se/artiklar/del-2-vaxeljustering-lattare-an-du.htm.

Lycka till:)

 

2016-05-22 11:14   Linqan

Så där...nu kan jag använda alla växlar igen!!
men Del 2..hur hittar jag den, för framväxeln?

 

2016-03-29 16:42   Logima

Tack ska du ha!

 

2015-11-03 19:42   Björn Rydholm

Mycket bra! Så enkelt!

 

2015-01-23 18:52   Björn Eriksson

"inbyggda i bromshandtagen för racer"

även kallad startknapp för cancellaras elmotor. 8-o

 

2015-01-23 10:09   Christer

Hej! Ni är då för härliga med era bilder, vad jag kan se på bilden under rubriken "sitter allt fast" så lär inte det där bakhjulet sitta som det ska med tanke på snabbkopplingen!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!