Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist | Bicycling.se
Annons

Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist

Landsväg: Målsättning, vilopuls och så övar du stillastående starter. Häng med i vår serie med tips som gör dig starkare och snabbare. Här är del 3 av 3.


Annons

18. Få en grym start
Öva stillastående starter. Lägg i en tung växel och rulla framåt i riktigt låg hastighet. Accelerera sedan med 100 procents ansträngning så snabbt som möjligt under 20-30 tramptag. Börja med tre eller fyra spurter och fortsätta öka till sex eller sju när du fått in snitsen. De första tre tramptagen är de viktigaste – det är då spurtmeddelandet går från hjärnan till muskelfibrerna. Ta det första tramptaget med ditt dominanta ben, och börja när pedalen står på klockan 2. 

19. Rulla dig
Få kan unna sig en massage efter varje träningspass, men med en foamroller kan du göra ganska mycket själv. – När du gnider muskeln fram och tillbaka på den hårda rullen bryter du ner sammanväxningar och ärrvävnad, säger Scott Levin, specialist i idrottsmedicin. Att använda en foamroller värmer och stretchar musklerna också, samt ökar cirkulationen och förebygger stelhet och träningsvärk.

20. Känn till din vilopuls
Din vilopuls kollar du på morgonen innan du kliver ur sängen, och den är ett av de bästa och enklaste sätten att stämma av hur kroppen mår. Om din vilopuls är tio procent högre än normalt kan det vara en signal på att du bör ta en lugn dag eller hoppa över träningen helt.

HITTA BALANSEN!

21. Ät frukost. Det håller energinivån jämn så att du inte äter för mycket senare på dagen.

22. Väg dig. De som håller sin idealvikt väger sig minst en gång i veckan. De konkreta siffrorna på vågen stirrar tillbaka på dig och går inte att vifta bort så lätt.

23. Var konsekvent. Vill du hålla överflödiga kilon borta gör du det bäst genom att hålla en lagom linje. Periodisk späkning kan lätt leda till att du äter för mycket senare.

24. Belöna dig. När du skött din träning, kost och sömn bra – ge dig själv en present. Välj gärna något som håller dig kvar på rätt spår, till exempel en ny cykeltröja eller ett par snygga vattenflaskor, istället för gräddtårta.

25. Ha ett mål
Sätt upp ett mål för varje träningspass – även för återhämtningspassen. 

26. Börja yoga
En studie visar att 79 procent upplevde mindre smärta i ländryggen tre månader efter att de yogat en gång i veckan i 16 veckor. 

DEL 1: Så ser du till att dina cykelvänner får slita lite också! 
DEL 2: Fastna inte i mellanmjölkens land




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet elva med siffror i fältet här

Artikel: Landsväg

  1. 161125: Lediga jobb på cykelförbundet
  2. 161119: Klungskolan del 8: Fixa vingen
  3. 161117: Klungskolan del 7: Bästa svängen
  4. 161111: Fahlin tar över Johanssons plats
  5. 161109: Snön utmanare i cykelcross-SM
  6. 161103: Sara och Sara till danskt lag
  7. 161021: Johansson och Jansson startar i UCI Stockholm Cyclocross
  8. 161021: Bucket List: 7 klättringar som toppar cykeldrömmen
  9. 161018: Tour de France 2017
  10. 161018: Specialized återkallar Venge ViAS
  11. 161016: Peter Sagan försvarade världsmästartiteln
  12. 161015: Mustonen bästa svensk på damernas VM-linje
  13. 161011: Fahlin nöjd med 16:e plats i VM-tempot
  14. 161009: Full koll på VM-veckan
  15. 160921: Klungskolan: Så fixar du käket
  16. 160914: Lyft på häcken! Så kan stående cykling vässa dina prestationer
  17. 160913: Inför landsvägs-EM i Plumelec
  18. 160908: Så mycket snabbare – Emma Johanssons 5 bästa tips
  19. 160826: Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist
  20. 160821: Fahlin vann Vårgårdas World Tour

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Fan, du är helt genial i dit skrivande, du har ...
  2. Hej Niclas Behöver mer hjälp eller bara vill ha ...
  3. Mycket bra skrivet, speciellt meningen att vi är ...
  4. Delar helt din uppfattning kring detta Marcus. ...
  5. ISM's sadlar är ett mycket konkurrenskraftigt ...
  6. Kör gärna Tartu Rattaralli ...
  7. Har åkt 13 rundor. Det är helt otroligt att ...
  8. Anders: det huvudsakliga skälet till valet av det ...
  9. Jag tycker i motsats till Anders verkligen om det ...
  10. Hej! Papperstidningens material är såå mycket ...

MerRösta

På gång- och cykelbanan, vilken sida möter du gående på?

 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser