Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist | Bicycling.se

Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist

Landsväg: Målsättning, vilopuls och så övar du stillastående starter. Häng med i vår serie med tips som gör dig starkare och snabbare. Här är del 3 av 3.


Annons

18. Få en grym start
Öva stillastående starter. Lägg i en tung växel och rulla framåt i riktigt låg hastighet. Accelerera sedan med 100 procents ansträngning så snabbt som möjligt under 20-30 tramptag. Börja med tre eller fyra spurter och fortsätta öka till sex eller sju när du fått in snitsen. De första tre tramptagen är de viktigaste – det är då spurtmeddelandet går från hjärnan till muskelfibrerna. Ta det första tramptaget med ditt dominanta ben, och börja när pedalen står på klockan 2. 

19. Rulla dig
Få kan unna sig en massage efter varje träningspass, men med en foamroller kan du göra ganska mycket själv. – När du gnider muskeln fram och tillbaka på den hårda rullen bryter du ner sammanväxningar och ärrvävnad, säger Scott Levin, specialist i idrottsmedicin. Att använda en foamroller värmer och stretchar musklerna också, samt ökar cirkulationen och förebygger stelhet och träningsvärk.

20. Känn till din vilopuls
Din vilopuls kollar du på morgonen innan du kliver ur sängen, och den är ett av de bästa och enklaste sätten att stämma av hur kroppen mår. Om din vilopuls är tio procent högre än normalt kan det vara en signal på att du bör ta en lugn dag eller hoppa över träningen helt.

HITTA BALANSEN!

21. Ät frukost. Det håller energinivån jämn så att du inte äter för mycket senare på dagen.

22. Väg dig. De som håller sin idealvikt väger sig minst en gång i veckan. De konkreta siffrorna på vågen stirrar tillbaka på dig och går inte att vifta bort så lätt.

23. Var konsekvent. Vill du hålla överflödiga kilon borta gör du det bäst genom att hålla en lagom linje. Periodisk späkning kan lätt leda till att du äter för mycket senare.

24. Belöna dig. När du skött din träning, kost och sömn bra – ge dig själv en present. Välj gärna något som håller dig kvar på rätt spår, till exempel en ny cykeltröja eller ett par snygga vattenflaskor, istället för gräddtårta.

25. Ha ett mål
Sätt upp ett mål för varje träningspass – även för återhämtningspassen. 

26. Börja yoga
En studie visar att 79 procent upplevde mindre smärta i ländryggen tre månader efter att de yogat en gång i veckan i 16 veckor. 

DEL 1: Så ser du till att dina cykelvänner får slita lite också! 
DEL 2: Fastna inte i mellanmjölkens land




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtioåtta med siffror i fältet här

Artikel: Landsväg

  1. 170426: SM kalender 2017
  2. 170420: Träningsprogram inför Vätternrundan
  3. 170413: Svenskar är bäst (i grupp)
  4. 170411: Skoda Cycling Team 2017
  5. 170406: Min bästa helg: Roberto Vacchi
  6. 170406: Elcyklar får starta i Göteborgsgirot
  7. 170401: Vätternrundan byter håll
  8. 170312: Min bästa helg: Marika Wagner
  9. 161125: Lediga jobb på cykelförbundet
  10. 161119: Klungskolan del 8: Fixa vingen
  11. 161117: Klungskolan del 7: Bästa svängen
  12. 161111: Fahlin tar över Johanssons plats
  13. 161109: Snön utmanare i cykelcross-SM
  14. 161103: Sara och Sara till danskt lag
  15. 161021: Johansson och Jansson startar i UCI Stockholm Cyclocross
  16. 161021: Bucket List: 7 klättringar som toppar cykeldrömmen
  17. 161018: Tour de France 2017
  18. 161018: Specialized återkallar Venge ViAS
  19. 161016: Peter Sagan försvarade världsmästartiteln
  20. 161015: Mustonen bästa svensk på damernas VM-linje

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Min minnesbild är att det var sju varv uppför ...
  2. Hahaha! Fantastiskt roligt skrivet! Jag undrar om ...
  3. Som jag har funderat på anledningen till att det ...
  4. Bra skrivet!
  5. Motion med motor? Nä, varför då? Anmäler mig ...
  6. Jag gick igenom en pärs för några år sen. Hade ...
  7. Lämplig tid på året att recensera en trainer.
  8. Måste bara prisa Ortlieb Waterproof - ryggsäck. ...
  9. Hoppsan, jag skulle länka hit från min blogg och ...
  10. Det verkar ju lite motsägelsefullt, men om det ...

MerRösta

Hur bred bör en cykelbana vara?

 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser