Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist | Bicycling.se
Annons

Del 3 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist

Landsväg: Målsättning, vilopuls och så övar du stillastående starter. Häng med i vår serie med tips som gör dig starkare och snabbare. Här är del 3 av 3.


18. Få en grym start
Öva stillastående starter. Lägg i en tung växel och rulla framåt i riktigt låg hastighet. Accelerera sedan med 100 procents ansträngning så snabbt som möjligt under 20-30 tramptag. Börja med tre eller fyra spurter och fortsätta öka till sex eller sju när du fått in snitsen. De första tre tramptagen är de viktigaste – det är då spurtmeddelandet går från hjärnan till muskelfibrerna. Ta det första tramptaget med ditt dominanta ben, och börja när pedalen står på klockan 2. 

19. Rulla dig
Få kan unna sig en massage efter varje träningspass, men med en foamroller kan du göra ganska mycket själv. – När du gnider muskeln fram och tillbaka på den hårda rullen bryter du ner sammanväxningar och ärrvävnad, säger Scott Levin, specialist i idrottsmedicin. Att använda en foamroller värmer och stretchar musklerna också, samt ökar cirkulationen och förebygger stelhet och träningsvärk.

20. Känn till din vilopuls
Din vilopuls kollar du på morgonen innan du kliver ur sängen, och den är ett av de bästa och enklaste sätten att stämma av hur kroppen mår. Om din vilopuls är tio procent högre än normalt kan det vara en signal på att du bör ta en lugn dag eller hoppa över träningen helt.

HITTA BALANSEN!

21. Ät frukost. Det håller energinivån jämn så att du inte äter för mycket senare på dagen.

22. Väg dig. De som håller sin idealvikt väger sig minst en gång i veckan. De konkreta siffrorna på vågen stirrar tillbaka på dig och går inte att vifta bort så lätt.

23. Var konsekvent. Vill du hålla överflödiga kilon borta gör du det bäst genom att hålla en lagom linje. Periodisk späkning kan lätt leda till att du äter för mycket senare.

24. Belöna dig. När du skött din träning, kost och sömn bra – ge dig själv en present. Välj gärna något som håller dig kvar på rätt spår, till exempel en ny cykeltröja eller ett par snygga vattenflaskor, istället för gräddtårta.

25. Ha ett mål
Sätt upp ett mål för varje träningspass – även för återhämtningspassen. 

26. Börja yoga
En studie visar att 79 procent upplevde mindre smärta i ländryggen tre månader efter att de yogat en gång i veckan i 16 veckor. 

DEL 1: Så ser du till att dina cykelvänner får slita lite också! 
DEL 2: Fastna inte i mellanmjölkens land




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här

Artikel: Landsväg

  1. 170615: Nytt från Specialized: Diverge och Crux
  2. 170613: Följ kompisen på Vätternrundan
  3. 170608: 10 smarta tips inför Vätternrundan
  4. 170601: Ny Teammachine SLR från BMC
  5. 170527: Måns Möller påkörd av lastbil
  6. 170524: Marche, Italien - En komplex kustpärla
  7. 170522: Stelvio - När man vill provsmaka på Girot
  8. 170517: En månad kvar till Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat
  9. 170509: Chris Froome rammad av bilist under träningsrunda
  10. 170504: 3 nya tjejcyklar från Canyon
  11. 170503: Siljan runt - Propagandacykling, dalahästar och gubbgodis
  12. 170426: SM kalender 2017
  13. 170420: Träningsprogram inför Vätternrundan
  14. 170413: Svenskar är bäst (i grupp)
  15. 170411: Skoda Cycling Team 2017
  16. 170406: Min bästa helg: Roberto Vacchi
  17. 170406: Elcyklar får starta i Göteborgsgirot
  18. 170401: Vätternrundan byter håll
  19. 170312: Min bästa helg: Marika Wagner
  20. 161125: Lediga jobb på cykelförbundet

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Hahaha! Ja, även om vi är bäst så får man kanske ...
  2. Tack för tipset! Det ligger direkt i linje med ...
  3. Peter: det låter som att din kedja är för lång, ...
  4. Hej! Helt plötsligt har min kedja börjat att ...
  5. Hej Sara, vi har inte haft nån ...
  6. Jag hoppas att de som vinner denna gång får sina ...
  7. Om något är gratis är det du som är produkten. ...
  8. @Jonas 35 cyklister på tre mil: det blir mer ...
  9. Ledde cykel och cykelvagn med två barn i över ett ...
  10. En present till min sambo, han ÄLSKAR att cykla. ...

MerRösta

Vad är det bästa med att cykla?

 
 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser