Elcykel i test: Specialized Turbo Vado 3.0 | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Elcykel i test: Specialized Turbo Vado 3.0

18 maj 2017

Modern, futuristisk och lite sportig. Vad kan egentligen den dämpade framgaffeln tillföra en elcykel?

Batteriet och motorn är snyggt integrerade i ramen, som tillsammans med den dämpade framgaffeln och de breda däcken har en försiktig dragning åt mtb-hållet. Samtidigt är cykeln funktionellt utrustad, med pakethållare, ringklocka, skärmar, lampor och reflexer på däcken.


Integrerat är alltid snyggt.

Displayen kan du ta av med ett enkelt handgrepp och ta med dig från cykeln – då går det inte att använda motorn. Lamporna tänds alltid automatiskt och går på cykelns batteri. Det är bra – ingen risk att glömma lyset alltså. Och skärmarna är långa och försedda med en mjuk flärp ytterst, ifall du skulle köra in i en trottoarkant. Sittställningen känns lite sportig med ett styre som åter för tankarna till mountainbike-cykling. Och de breda däcken tillsammans med gaffeln gör att vi plötsligt dras till lite grusvägar eller en lättåkt stig.

Automatisk lampa fram...

... och bak.

Att cykla med gaffeln öppen på en vanlig pastadriven cykel kan suga energi från dig som cyklist, exempelvis i uppförsbackar, eller när du står upp och cyklar. Men här kommer ju all extra energi från batteriet och motorn, så att köra ekonomiskt smart blir inte lika viktigt – såvida inte batteriet är på väg att lägga av. Och att stå upp och cykla känns ändå orytmiskt och konstigt på en elassisterad cykel. Därför blåser vi runt med gaffeln jobbandes konstant, vilket gör det här till extra mysig cykling.
Breda däck och dämpargaffel – för extra mysig cykling. 

”Farten är din vän” brukar alla duktiga mountainbikecyklister säga när de ska tipsa om hur man enklast tar sig fram på knixig eller teknisk stig. Med Turbo Vado får vi provsmaka på vad det är de egentligen menar, för när vi får hjälp med just farten blir det plötsligt löjligt lätt att åka över en liten rot eller sten, eller trumma upp och ner för små knixiga kullar. Det är larvigt roligt. Och med ens förstår vi dem som väljer att köpa en mountainbike med motor – det är helt enkelt för att det är berg- och dalbanekul. Inte konstigare än så.

Displayen är tydlig och knapparna lättmanövrerade. Men batteristolparna ger lite svävande information. Andra system visar hur många kilometer du har kvar att köra innan batteriet tar slut, men här är det bara stolpar i batterisymbolen som sakta tickar neråt. Vi vet helt enkelt hur långt det är kvar innan batteriet ger upp helt. Efter 50 kilometer med blandad körning märker vi dock att Turbo Vado börjar hushålla på krafterna. Då har vi kört mestadels på mellanläget som heter sport, och det har varit blandad cykling, både uppför och nerför i vanlig stockholmsk terräng, medvind, motvind och ett par kilometer på grus eller stig.
Lite knapphändig information på displayen – men snart kommer en app!

När cykeln börjar hålla igen på krafterna är det genom att det till en början går långsammare uppför. Sen går det långsammare även på platten. Och när vi har cyklat totalt 55 kilometer lägger hela systemet ner och displayen slocknar. Vi kunde förstås ha laddat batteriet för länge sen, men någon av elcyklarna ville vi medvetet köra in i kaklet, för att se vad som händer.

Specialized berättar själva att en app, som kan kommunicera med cykeln, kommer att lanseras inom kort. Då kan du själv knappa in hur långt du ska och hur mycket batteri du vill ha kvar när du kommit fram, så ser appen till att hushålla med resurserna fram till din destination. Det tror vi blir ett bra komplement till den här cykeln.

Turbo Vado finns i ett par olika utföranden och färger, samt också som modell med öppen ram (alltså det som också kallas "dammodell").

Specialized Turbo Vado 3.0
Motor: Brose 250 W, 25 km/h
Växlar: Shimano Deore, 10-delat
Bromsar: Shimano M315, hydrauliska skivbromsar
Gaffel: SR Suntour NCX, 50 mm fjädringsväg
Däck: Trigger sport, 47 mm, med reflex på sidorna
Lampor: Specialized Led, automatiska
Batteri: Litiumjonbatteri 460 Wh
Vikt: 23 kilo
Cirkapris: 30 000 kronor
Leverantör: Specialized

Läs också
Nu testar vi elcyklar!
Så känns det att cykla elcykel
Test: Winora Radius 
Test: Trek Conduit+ 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiosju med siffror i fältet här



Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!