Elcykel i test: Trek Conduit+ | Bicycling.se
Annons

Elcykel i test: Trek Conduit+

Cykelkultur: En mattsvart elhybrid i klassiskt utförande och motor från komponentjätten Shimano. Är Treks Conduit+ lika pålitlig som den ser ut?


Annons

En mattsvart hybridcykel med rakt styre, skärmar, hållare för sidoväskor, hydrauliska skivbromsar och klassisk pendlarlook – det är vårt första intryck av Treks Conduit+. 

Motor från Shimano förstås, samt en pedagogisk display, lättmanövrerade reglage, 10 växlar och ergonomiska handtag på styret. Displayen visar tydligt hur mycket energi som finns kvar i batteriet och hur långt du kan köra på de olika lägena. Displayen kan du ta av med ett enkelt handgrepp och ta med dig från cykeln – då går det inte att använda motorn. Motorn är lågt placerad, vilket hjälper upp stabiliteten. Totalvikt på 20,5 kilo får anses vara låg vikt i elcykelsammanhang.

Sen ser vi detaljerna. Trek är ett märke som jobbar aktivt med cyklistens synlighet i trafiken och Conduit+ är utrustad med snyggt inbyggda Led-lampor fram och bak, som du enkelt tänder med en knapp på displayen. Lamporna går på elmotorns batteri. Dessutom är däcken från det egna komponentvarumärket Bontrager utrustade med reflexsidor för bra synlighet även från sidan. 


Led-lampa fram.

Och blinkande Led-lampa bak.

Motorn Shimano Steps är lyhörd och reagerar snabbt, särskilt i högeffekts-läget. Motorn slår på och av mycket effektivt, och vid något tillfälle när vi cyklar i medvind eller har bra rull, blir det nästan lite ryckigt. Vi byter till normalgas istället och tycker att vi får bättre flyt. Det vi gillar bäst är ändå att motorn inte börjar knuffa på förrän du tagit ett par tramptag, vilket gör att du slipper en okontrollerad start från stillastående med obehagligt mycket fart. Shimano Steps har tre olika lägen: eco, normal och hög. Batteriet klarar över tusen laddningar och laddas på fyra timmar.


De gröna lamporna på batteriet indikerar när det är dags att ladda.


Tydlig display som visar hur långt du kan köra på de olika lägena. 

Trygg och stabil, men ändå smäcker och elegant. Och en komfort som är helt okej. Det är vår sammanfattning av Conduit+. Dessutom med pålitliga komponenter som kommer att fungera och hålla under lång tid. Finns i fyra storlekar, men bara en färg. Eller icke-färg: alltså svart. Den finns inte med lågt insteg, utan bara med stängd ram (alltså det som ibland kallas "herrmodell").

Trek Conduit+
Motor: Shimano Steps 250 W, 25 km/h
Växlar: Shimano Deore, 10-delat
Bromsar: Shimano M315, hydrauliska skivbromsar
Däck: Bontrager H2 Hard-Case ultimate 35 mm, med reflex på sidorna
Lampor: Led, fram och bak
Batteri: Litiumjonbatteri 417 Wh
Vikt: 20,5 kilo
Cirkapris: 28 000 kronor
Leverantör: Trek Sverige

Läs också
Nu testar vi elcyklar!

Så känns det att cykla elcykel 
Test: Winora Radius 
Test: Specialized Turbo Vado 3.0 




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-05-17 12:35   Jan Falk

Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa om att ni borde testa någon ur Reise & Mullers modellprogram. Förslagsvis Delite nuvinci.
Ser fram emot intressant läsning.

 

Artikel: Cykelkultur

  1. 170518: Elcykel i test: Specialized Turbo Vado 3.0
  2. 170517: Elcykel i test: Trek Conduit+
  3. 170516: Elcykel i test: Winora Radius
  4. 170515: Så känns det att cykla elcykel
  5. 170515: Nu testar vi elcyklar!
  6. 161130: Redaktionens bästa vintertips: Andreas favoriter
  7. 161115: Redaktionens bästa vintertips: Åsas favoriter
  8. 161109: Vad ska du tänka på när du byter skor inför vintern?
  9. 161104: Så fixar du kylan! Proffsens bästa tips
  10. 160923: Fortsätt pendla i höst - torr, varm och bekväm
  11. 160701: Nu invigs Monarkleden i Varberg
  12. 160308: Hur är det med jämställdheten i trafiken?
  13. 160202: Så syns du i mörkret!
  14. 160128: 12 kläd- och utrustningstips för vintercyklisten
  15. 160106: Så håller du fötterna varma i cykelskor
  16. 150429: Var med i Cykelkampen
  17. 150327: Malmö får cykelbibliotek
  18. 150310: Ny allians för cykelfrågor: Nya svensk cykling
  19. 150125: Krönika: kött och blod
  20. 141222: Ny teknik kopplar ihop hjälmar med bilar

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Min erfarenhet från Mallorca är densamma och ...
  2. Jag har aldrig stretchat. Varken före eller ...
  3. Var det här en 1.april skämtartikel?
  4. Det går utmärkt att ta sig till Bormio med ...
  5. Att åter få komma upp till Funäsdalen o ...
  6. Jag håller fullständigt med dig, kvinnliga ...
  7. Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver ...
  8. Helgen den 14-15 Juli? Den 14:e är en fredag....
  9. Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa ...
  10. Har inte ägnat el-cyklar nåt intresse alls men ...

MerRösta

Vad tror du bli nästa stora cykeltrend?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser