En månad kvar till Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat | Bicycling.se
Annons

En månad kvar till Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat

Landsväg: Det drar ihop sig och tiden till den stora utmaningen övergår snart till veckor, och dagar. Och då är frågan – kort och hårt eller långt och lugnt? Eller kanske en blandning.


Annons

För dig som satsar på Vätternrundan är det dags att lägga in slutspurten, trycka på hela vägen in i kaklet och knyta ihop säcken. Det är nu formen ska toppas och de sista tre veckorna skiljer sig rätt mycket åt.

Därför är programmet den här gången dag för dag och anger även hur tufft respektive pass ska kännas. Överlag är passen antingen väldigt tuffa eller väldigt lätta, och allt träningsfokus ligger på cykling.

Vecka 22 ska vara en av de tuffaste på hela året och skapa en överbelastning. Men även om träningen ska vara riktigt hård så vinner du inget på att köra slut på dig helt. Det ska fortfarande vara roligt att träna även efter den här veckan.

Om vecka 22 var tuff så ska vecka 23 vara desto lättare. Det är här många gör misstaget att köra för hårt. Ska den hårda träningen innan få full effekt är det viktigt att inte darra på manschetten och ta det lugnt.

Har vecka 23 varit så lätt som det är tänkt kan du öka träningen sista veckan för att kroppen ska komma in i gängorna. Du som tränar mindre än fem timmar per vecka bör försöka lägga lite mer tid på cykeln om du har möjlighet till det.

KLICKA PÅ SCHEMAT/BILDERNA NEDAN SÅ FÅR DU UPP DEM I STÖRRE PDF:ER-

Detta program kräver att du har en bra träningsbakgrund som cyklist. Alltså inte bara tränat hårt i allmänhet, utan faktiskt tränat just cykling ungefär 6-10 timmar per vecka senaste 1-2 åren




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjutton med siffror i fältet här

Artikel: Landsväg

  1. 170517: En månad kvar till Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat
  2. 170420: Träningsprogram inför Vätternrundan
  3. 170411: Skoda Cycling Team 2017
  4. 170401: Vätternrundan byter håll
  5. 160616: Världsmästare med respekt för Vätternrundan
  6. 160615: 9 smarta tips inför Vätternrundan
  7. 160528: Del 1 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist
  8. 160518: Fixa formen inför Vättern: Träningsprogram dag för dag för att maxa ditt resultat
  9. 160411: Vässa formen inför Vättern – våra bästa tips för de sista månaderna
  10. 150614: 6.33 är ny rekordtid på Vätternrundan
  11. 150611: Nytt rekordförsök på Vätternrundan
  12. 150610: Ät och drick så klarar du Vätternrundan
  13. 150608: Del 1 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist
  14. 150604: Ladda rätt inför Vätternrundan
  15. 150529: 11 smarta tips inför Vätternrundan
  16. 150504: Säkrare startplats till Vätternrundan
  17. 131107: Vätternrundan fulltecknad på 12 minuter
  18. 131014: Hög tid att anmäla sig till Vättern 2014!
  19. 130823: Ny marknadschef på Vätternrundan
  20. 130617: Team Magnus runt Vättern på tio timmar

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Min erfarenhet från Mallorca är densamma och ...
  2. Jag har aldrig stretchat. Varken före eller ...
  3. Var det här en 1.april skämtartikel?
  4. Det går utmärkt att ta sig till Bormio med ...
  5. Att åter få komma upp till Funäsdalen o ...
  6. Jag håller fullständigt med dig, kvinnliga ...
  7. Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver ...
  8. Helgen den 14-15 Juli? Den 14:e är en fredag....
  9. Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa ...
  10. Har inte ägnat el-cyklar nåt intresse alls men ...

MerRösta

Vad tror du bli nästa stora cykeltrend?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser