Har du rätt sadelhöjd? | Bicycling.se
Träning

Har du rätt sadelhöjd?

10 sep 2013

Rätt sadelhöjd är en mycket viktig grundinställning som är helt kritisk för hur effektivt du kommer kunna cykla. Vi ger dig en enkel guide för hur du lätt ställer in rätt sadelhöjd!

Att ställa in rätt sadelhöjd är kritiskt för att du skall kunna cykla både säkert, effektivt och minimera risken för skador. Följ våra råd nedan för att kontrollera att du sitter rätt på cykeln! Notera att nedanstående råd gäller för landsvägscyklar. I cykelcross och mountainbike ställs sadelhöjden in lite annorlunda.

1. Justera spurtklossarna

Ta på dig dina cykelskor. Applicera maskeringstejp längs med sulan enligt bilden och markera med en linje där din fot är som bredast. Se till att spurtklossens mittpunkt är i linje med markeringen eller upp till två centimeter bakom den. 

2. Sätt dig på cykeln i din naturliga sittställning 

Värm upp i femton minuter. Sträck sedan ut ditt högra ben som om det var timvisaren på en klocka pekandes mot 05:30 – vevarmen ska alltså nästan peka rakt ner. Använd en trainer eller balansera mot en vägg som stöd. De flesta lyfter på hälen när de trampar, så lyft dina hälar med två centimeter när benet är utsträckt. 

3. Mät benvinkeln

Höj eller sänk sadeln efter behov i detta steg. Mät benvinkeln och försök med hjälp av en stor gradskiva sikta på mellan 25 till 35 grader. I detta intervall möts arbetsekonomi med störst kraftutveckling, med andra ord man producerar mest kraft till minst energiåtgång. 


4. Justera sittställningen framåt-bakåt

Med horisontella vevarmar, mät med ett lod (eller en sten knuten till ett snöre) från framsidan av knäskålen till där pedalaxeln skruvas in i vevarmen. Om snöret faller framför eller bakom pedalaxeln så justera sadeln framåt eller bakåt för att se till att snöret hänger prick framför axeln.

5. Spara dina inställningar

Om du ska byta någon komponent som påverkar sittpositionen, behöver packa ihop cykeln för resa, eller ska köpa en ny cykel är det bra att ha inställningarna nertecknade. Mät sadelhöjden från mitten av vevlageraxeln till ovansidan av sadeln. Låt sedan lodet falla från sadelspetsen och mät avståndet mellan snöre och vevlageraxel. Anteckna båda siffrorna och spara dem för framtiden, eller använd exempelvis en tejpbit för att märka ut rätt position på sadelstolpen och sadelrälsen när du behöver plocka ner cykeln i bitar. 

Lycka till och tag gärna hjälp av en kamrat för att utföra de vanskligare mätningarna!

Vill du läsa mer i ämnet rekommenderas ett besök på Bicyclings amerikanska sida.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugo med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-07-24 21:18   Sebbe

Nu är jag ingen expert på ämnet om cyklar överlag men det skiljer sig väl betydligt mycket mellan MTB och racer cyklar? Med andra ord, om man gör samma t.e.x sadelhöjds inställningar på en MTB som på en racer och viseverse så kan det leda till knäskador (bland annat), eller?

För det är så jag upplever det justnu då jag är van med tänket att cykla som på en cykel mer gjord för landsvägs cykling och håller på att försöka ställa in sadeln i rätt höjd eftersom att jag justnu lider lite av knäont i båda knäna. Och jag kom nyligen på att man kanske inte ska ha sådär jättehögt på en MTB, utan tvärtom, lite lägre. Det är så jag upplever det iallfall för att jag höjde sadeln på min MTB och mina knän är lite mer än "lätt böjda" när jag har pedalen helt nere och sitter på cykeln. Ändå har jag fått ondare i knäna, plus att jag har för mig att jag följde rådet någonstans förut om att en MTB ska ha lite lägre sadelhöjd jämnfört med en racer cykel.

Därför tycker jag att det vore viktigt om det stog i början av artikeln att detta gäller för racer cyklar utifall att lite mindre erfarna cyklister hittar sig hit och följer rådet. Men det är som sakt bara vad jag tycker och tänker, om jag har fel eller du känner att inget behövs ändras i artikeln så ska du följa så klart! :)

 

2013-09-13 10:28   P.Dahl

www.stevehoggbikefitting.com

 

2013-09-13 08:22   Christer

Till er, bla BF som inte läste texten från början så är den nu ändrad och förtydlig på ett flertal ställen efter min och en tidigare "kommentar" Touche! ;)

 

2013-09-11 14:36   BF

Christer,
Om du läser texten en gång till ser du att det står timvisaren som gäller och att uppmärkningen är för framtida bruk. Det man söker är längsta avståndet mellan höft och fot, vilket är ungefär när vevarmen är i linje med sadelröret, ungefär halvsex på timvisaren ;-)
Står även att vinkeln skall mätas med stor gradskiva (eller gonimeter) visserligen svårt men inte lika svårt som med blotta ögat ;-)

 

2013-09-11 08:07   Erol Orhun

Christer: Märka som i använda en märkpenna/tejpbit/motsvarande för att märka ut rätt position på sadelstolpen och sadelrälsen. På så vis har du en utgångsposition för framtida laboreringar med din sittposition.

 

2013-09-11 00:43   GurraG

Suck! Kan det bli sämre?

 

2013-09-10 22:52   Christer

Väldigt flummig beskrivning, varför just 17.30 om det är minutvisaren som gäller? Mäta benvinkeln 25-30' är inget man gör med blotta ögat! Tips nr5 låter som en dålig översättning!! Vad ska märkas när man gjort dom båda mätningarna???

 

2013-09-10 20:43   Anders O

Minutvisaren ?

 


Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!