Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen? | Bicycling.se

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Prylar: Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare och hårdare. Att keramiska lager generellt skulle vara bättre än traditionella stållager är dock inte troligt – kvalitet och prestanda på ett lager är bara så bra som tillverkaren specificerar.


Annons

Vår erfarenhet är att om man bara med fingertoppskänsla jämför ett standardlager med ett keramiskt lager, så märker man att de keramiska ofta är helt osmorda eller eventuellt lätt inoljade från fabrik. Det följer med en liten flaska med en tunn olja eller tunt fett som du rekommenderas applicera vid montering och sedan vid periodiskt underhåll. Denna tunna olja ger ett lägre motstånd än det tjockare fett som normalt används för att smörja ett kullager.

En annan sak som vi ofta noterar är att keramiska lager – omonterade och helt utan belastning – snurrar mycket lättare i handen. Jämför vi, återigen helt ovetenskapligt, tätningar på ett keramiskt lager och ett vanligt standardlager är det stor skillnad. På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.

Dessa tydliga skillnader ger förmodligen större effektvinst än det keramiska materialet i sig. Vår uppfattning är att ett Shimano-lager utan tätningar, smörjt med tunn olja istället för fett, är minst lika bra som de finaste keramiska lager.

Historiskt sett har mekaniker ofta gjort just detta – tagit bort eller ändrat på tätningar, och använt olja istället för fett i lagren, på bancyklar, tempocyklar och vid mästerskap och rekordförsök.

Värt att notera är att SKF kan leverera samma lagerkvalitet med olika tätningsgrad och då specificerar skillnaden i friktion och livslängd.




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här

Artikel: Prylar

  1. 170405: Byta kedja själv - så gör du
  2. 170131: Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?
  3. 160915: 6 enkla knep till en lyckligare cykel
  4. 160830: Kollar du cykeln rätt inför varje runda?
  5. 160526: 10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre
  6. 160515: 7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem
  7. 160219: Meka själv! Tre tips som styr upp kedjan, pedalerna och utväxlingen
  8. 160129: Så tvättar du cykeln rätt – steg för steg
  9. 151113: Så vinterrustar du din cykel – listan du bör gå igenom!
  10. 151026: Mektips: Fjädring och dämpare
  11. 150923: Kedja och kassett – så väljer du rätt
  12. 150511: 5 sorters bakväxelsallad & kedjebrott – här är räddningen!
  13. 150506: SOS! 7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem
  14. 150325: Steg för steg: Så byter du slang – snabbt och enkelt
  15. 150219: Allt du behöver veta för att köpa en begagnad cykel i vår!
  16. 150122: Del 1 | Växeljustering – lättare än du tror!
  17. 150114: Är din cykel vinterrustad? Här är listan du bör gå igenom!
  18. 141212: Meckigt del 2 | Få bukt med knak och oljud
  19. 141203: Meckigt del 1 | Så rengör du din cykel
  20. 140417: Olja kedjan tyst, smidig och effektiv

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Min minnesbild är att det var sju varv uppför ...
  2. Hahaha! Fantastiskt roligt skrivet! Jag undrar om ...
  3. Som jag har funderat på anledningen till att det ...
  4. Bra skrivet!
  5. Motion med motor? Nä, varför då? Anmäler mig ...
  6. Jag gick igenom en pärs för några år sen. Hade ...
  7. Lämplig tid på året att recensera en trainer.
  8. Måste bara prisa Ortlieb Waterproof - ryggsäck. ...
  9. Hoppsan, jag skulle länka hit från min blogg och ...
  10. Det verkar ju lite motsägelsefullt, men om det ...

MerRösta

Hur bred bör en cykelbana vara?

 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser