Lyft på häcken! Så kan stående cykling vässa dina prestationer | Bicycling.se
Landsväg

Lyft på häcken! Så kan stående cykling vässa dina prestationer

14 sep 2016

Ibland står du säkert upp och cyklar för att ge sätet lite variation. Men det finns fler vinster med att lyfta på rumpan ibland, än att bara få igång blodcirkulationen!

Upp ur sadeln, kicka igång explosiviteten och kom först över mållinjen!

– När du lämnar sadeln flyttar du fram kroppsvikten över cykeln, vilket ger dig mer kontroll när det går uppför, säger Frank Overton, grundare av FasCat Coaching och Performance Center i Boulder, Colorado.

– Det hjälper dig också hålla bättre uteffekt och högre fart.

Om kadensen när du sitter sjunker ner och cyklar till samma takt som valfri poplåt från 1990-talet är det oftast bättre att stå och cykla.

Men att cykla effektivt stående är en färdighet som kräver övning och vana.

– När du står och cyklar arbetar du mer med överkroppen och aktiverar framsida lår mer än när du sitter, säger träningsfysiologen Stephen McGregor.

Såhär tränar du upp din förmåga för stående cykling:

Spurt från stående start 
Lägg i en tung växel (det ska kännas riktigt tufft de första sekunderna) och sakta sedan ner farten tills du nästan står stilla. Om du känner dig bekväm med det kan du göra en så kallad track stand (balansera helt stillastående på cykeln). Res dig ur sadeln och gasa på med full kraft på pedalerna under 10 sekunder (inte längre), och fortsätt att växla till tyngre under tiden så att du ökar motståndet gradvis genom hela accelerationen.

Vila sedan i 60 sekunder. Gör totalt två set med 4 x 10 sekunders sprinter, och fem minuters vila mellan seten.


Sluta nöta sittandes
Har du en lång backe i din närhet? Träna på att växla mellan sittande och stående genom att byta position var tionde sekund uppför backen. När du reser dig upp kommer du antagligen att behöva växla till tyngre för att upprätthålla en effektiv kadens. När du sitter ner växlar du till lättare så att du kan hålla samma kadens som i stående, eller något högre.

Kör backen två gånger på detta sätt. Är backen kort kan du köra flera gånger. Ingen lång backe där du bor? Öva på platt mark, gärna i motvind, eller på trainer. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioett med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-09-14 21:16   kjell nilsson

Mycket bra tips

 

2016-09-14 21:16   kjell nilsson

Bra tips. Ska prova till sommaren.

 


Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!