Nu testar vi elcyklar! | Bicycling.se
Cykelkultur / Pendlar - Vinterhojj

Nu testar vi elcyklar!

15 maj 2017

Är du nyfiken på hur det är att cykla elcykel? Då ska du ha koll på bicycling.se den här veckan. Håll i hatten – nu åker vi.

Vi vet att många av våra läsare är skeptiska mot elcyklar. Kanske till och med motståndare. Nyheten om motionsloppet Göteborgsgirots särskilda klass för elcyklar väckte snabbt många ilskna reaktioner i våra sociala kanaler. Trots att det inte handlar om tävling.

De flesta skriver nog under på att det är provocerande att bli omkörd av en elcykel i en uppförsbacke, när man själv sliter sig upp för egen kraft. Säg att elcyklisten dessutom sitter rak i ryggen, med stora gummistövlar, lång rock, portfölj, ett paraply liggande på pakethållaren, ett leende på läpparna och utan en snordroppe på näsan – ja, då är det inte konstigt om du känner dig e-förnedrad där i ditt lycraställ.

Men numera får vi dagligen frågor om elcyklar och det blir allt svårt att låtsas som att trenden inte finns. Därför provkör vi nu några elcyklar för pendling, i syfte att lyfta fram för- och nackdelar. Det betyder inte att vi byter inriktning och lämnar sportcyklandet bakom oss – bara att vi breddar oss. Är du helt ointresserad av elcyklar kan du lugnt klicka dig vidare till en annan artikel.

Vad är en elcykel?

Enligt Transportstyrelsen ska en cykel med elassistans vara konstruerad på följande sätt för att räknas som cykel:

  • Motorn kopplas in när du trampar.
  • Motorn får endast förstärka kraften från trampandet upp till en maxfart på 25 kilometer i timmen. Den får inte ersätta ditt trampande.
  • Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped. För att cykla elcykel finns varken åldersgräns, krav på körkort eller hjälmtvång. Du får skjutsa ett barn under 10 år om du är över 15 år, om lämplig plats för passageraren finns. Är du över 18 år får du skjutsa två barn på 6 år eller yngre. 

En motoriserad cykel räknas som moped klass II. Då gäller detta:

  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på 250-1 000 watt
  • Maxhastigheten med elassistansen är 25 kilometer i timmen
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans
  • Krav på körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II
  • Åldersgräns 15 år
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel
  • Du får köra på cykelbana om ingen skylt förbjuder mopeder klass II
     

En elcykel som går upp till 45 kilometer i timmen räknas som moped klass I. Då gäller detta: 

  • Maxhastighet med elassistansen är 45 kilometer i timmen
  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000 watt
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Åldersgräns 15 år med krav på körkort (moped, klass 1)
  • Krav på registreringsskylt
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm, ej cykelhjälm utan mopedhjälm
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns
  • Fordonet får inte köras på cykelbana

 Så känns det att cykla elcykel
Test: Winora Radius
Test: Trek Conduit+ 
Test: Specialized Turbo Vado 3.0  

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tretton med siffror i fältet här



Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!