Så känns det att cykla elcykel | Bicycling.se
Annons

Så känns det att cykla elcykel

Cykelkultur: Knuffande kompis eller klumpig koloss? Det är dags att ringa in alla upplevelser – så här känns det att cykla elcykel.


Annons

Guds hand. Jag kan inte beskriva känslan på nåt annat sätt. När farten går ner i början på backen så känner jag tydligt hur någon börjar knuffa på. Och ju mer aktivitet jag skickar ner i pedalerna, desto fortare knuffas jag uppför. Lyckan sprider sig från örsnibb till örsnibb, och jag vill bara be om ursäkt till alla motorlösa cyklister jag flyger förbi i backen.

Men sen är det där jätteroliga över. Nerförsbacke och raksträcka i medvind – motorn slår av vid 25 kilometer i timmen och jag får trampa helt för egen maskin. Plötsligt känns cykeln både tung och tråkig vid det som för mig är ”normal” fart, och jag blir omkörd av de där cyklisterna på smala däck som jag blåste förbi uppför alldeles nyss.

På en sträcka som jag utan problem brukar kunna hålla 33 knyck på med min lätta pendelcross går det nu bara i 26, trots att jag trampar lika fort och hårt. Istället för att pendla mellan 15 och 45 kilometer i timmen under vägen till jobbet, cyklar jag nu konstant på 24-26 kilometer i timmen, bortsett från några längre branta nerförsbackar, där cykelns tyngd gör att jag rullar fortare. Det är en ovan känsla. 

Rätt rustad
Mina händer blir kallare än vanligt. Det beror dels på den jämna fartvinden, eftersom jag konstant håller samma fart, men också på att jag sitter ner hela tiden. Annars står jag upp emellanåt, vilket gör att jag aktiverar armarna mer och får cirkulation i hela överkroppen. Den statiska cyklingen gör också att jag får känningar i ryggen tidigare än vanligt. Även elcykling kräver uppenbarligen rätt utrustning och vissa kroppsanpassningar, i alla fall om du är ute längre stunder. Och visst kan du stå upp även på en elcykel, men känslan blir lite märklig då motorn inte synkar exakt med den trampteknik man använder vid stående cykling, som inte är lika jämn som vid sittande cykling. 

Tiden då?
Pendelsträckan som normalt tar mig 50 minuter på vanlig cykel tar 45 minuter på elcykeln. Det är fem sparade minuter i vardera riktning. Då är jag å andra sidan en van cyklist med en pendelcykel som väger sju kilo och kostar dubbelt så mycket som elcyklarna vi nu testar. För en mer ovan cyklist med standardcykel skulle samma sträcka förstås ta längre tid.

Argumentet att du kommer fram utan att vara svettig och därmed sparar in på tid i duschen köper vi bara åt ena hållet – i regel duschar ju folk gång per dygn ändå. Och skulle jag bli sugen på ett riktigt träningspass den här dagen, där jag verkligen blir trött och flåsig, får jag nog dessutom lägga till lite extra tid för träning efter elcykelpendlingen.



Men lite motion får man väl?
Ja, det får du! Du måste ju trampa hela tiden – annars aktiveras inte motorn. Det är lätt att hamna i ansträningsnivån motsvarande rask promenad eller lätt joggning, vilket är jättebra träning om du är otränad, men inte helt tillfredsställande om du gillar att ta i.
Självklart går det att träna sig jättetrött även på en elcykel, men då blir ju motorn poänglös, och då är det betydligt roligare på en vanlig cykel, eftersom du får mer belöning för dina ansträngningar i form av fart.

Den andra sidan av samma mynt är att jag har gott om energi kvar att sticka ut och träna med klubben även efter jobbet – jag har inte kört slut på mig själv bara genom arbetspendlingen, utan kommer hem fräsch och lagom uppvärmd.

Garanterad träning får du i alla fall om du måste bära din elcykel upp eller ner för några trappor. De väger gott och väl över 20 kilo och är i vanliga vuxenformat också ganska otympliga. Överväger du en elcykel för att du är helt otränad eller har ryggproblem bör du därför säkra upp att det finns hiss där du behöver flytta den vertikalt. Vi har provat att kånka den upp- och nerför en svängd trappa – det blir en brottningsmatch som är läskigt svår att kontrollera.

Men för icke-cyklist då?
Eftersom vi är miljöförstörda efter många års sportcyklande lånar vi ut ett par elcyklar till några personer som inte definierar sig som cyklister. De ocykliska testpersonerna är mellan 30 och 80 år och motionerar regelbundet genom promenader, löpning och gym. Att cykla är något de i första hand de gör för transportens skull.

De är överväldigade. De säger att de älskar elcyklarna. De skrattar sig uppför varje backe, och utan ansträngning kan de nästan halvera transporttiden till jobbet, jämfört med vanlig kollektivtrafik. De är inte ett dugg intresserade av att komma fram flåsiga och svettiga, i behov av en dusch. Däremot blir de något bekymrade över hur man förvarar och parkerar en cykel som kostar så pass mycket pengar. 

Ja, dyrt, va?
Här finns stora variationer, men för elcyklar med en motor från Shimano, Yamaha eller Bosch får du i regel lägga över 20 000 kronor. Om det är mycket eller lite pengar för dig – ja, det vet bara du. Men det ska då jämföras med prislappen på hur du transporterar dig idag (inklusive bränsle, skatter, försäkring, parkerings- och trängselavgifter) utslaget på flera år som du kan använda cykeln. Räkna också med att den emellanåt behöver service för att må bra samt att batteriet kan behöva bytas efter några år. Ett grymt bra lås är förstås också att rekommendera. Att det är mer miljövänligt än många andra transportsätt behöver vi väl knappast nämna.

Batteritorsk?
Vi har bara en sak att säga om elcykelbatterier som går tomma: undvik till varje pris. Lika kul och lättcyklad som en elcykel är när motorn fungerar, lika tungt och hemskt blir det när energin är slut. Om du tyckte det var lite småjobbigt att cykla vanlig cykel innan så är det här nästan outhärdligt. Har du någon gång fått släggan på riktigt, så vet du vad vi menar. Det är inte kul att bli omsprungen av en löpare i uppförsbacken.



Nu testar vi elcyklar!

Test: Winora Radius
Test: Trek Conduit+
Test: Specialized Turbo Vado 3.0 

Håll koll på bicycling.se vecka 20 om du är nyfiken på våra elcykeltester.




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-05-15 17:00   Göran Nordstrom

Har inte ägnat el-cyklar nåt intresse alls men denna artikel öka faktiskt mitt intresse men inte för egen del än iaf men funderar över en sak. Batterierna. Vet man något om kvalitet och livslängd på typ Biltema-batterier och andra märken?

 

Artikel: Cykelkultur

  1. 170518: Elcykel i test: Specialized Turbo Vado 3.0
  2. 170517: Elcykel i test: Trek Conduit+
  3. 170516: Elcykel i test: Winora Radius
  4. 170515: Så känns det att cykla elcykel
  5. 170515: Nu testar vi elcyklar!
  6. 161130: Redaktionens bästa vintertips: Andreas favoriter
  7. 161115: Redaktionens bästa vintertips: Åsas favoriter
  8. 161109: Vad ska du tänka på när du byter skor inför vintern?
  9. 161104: Så fixar du kylan! Proffsens bästa tips
  10. 160923: Fortsätt pendla i höst - torr, varm och bekväm
  11. 160701: Nu invigs Monarkleden i Varberg
  12. 160308: Hur är det med jämställdheten i trafiken?
  13. 160202: Så syns du i mörkret!
  14. 160128: 12 kläd- och utrustningstips för vintercyklisten
  15. 160106: Så håller du fötterna varma i cykelskor
  16. 150429: Var med i Cykelkampen
  17. 150327: Malmö får cykelbibliotek
  18. 150310: Ny allians för cykelfrågor: Nya svensk cykling
  19. 150125: Krönika: kött och blod
  20. 141222: Ny teknik kopplar ihop hjälmar med bilar

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Min erfarenhet från Mallorca är densamma och ...
  2. Jag har aldrig stretchat. Varken före eller ...
  3. Var det här en 1.april skämtartikel?
  4. Det går utmärkt att ta sig till Bormio med ...
  5. Att åter få komma upp till Funäsdalen o ...
  6. Jag håller fullständigt med dig, kvinnliga ...
  7. Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver ...
  8. Helgen den 14-15 Juli? Den 14:e är en fredag....
  9. Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa ...
  10. Har inte ägnat el-cyklar nåt intresse alls men ...

MerRösta

Vad tror du bli nästa stora cykeltrend?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser