Trek satsar helt på thru-shaft i sina RE:aktiv dämpare | Bicycling.se
Prylar / MTB

Trek satsar helt på thru-shaft i sina RE:aktiv dämpare

25 jul 2017

Vanligaste designen på dämpare idag är internal floating piston (IFP) som du hittar på nästan alla heldämpade hojjar. Men Trek skiter i det och satsar nu helt på thru-shaft teknologi.

Det funkar precis som det låter, själva dämparkolven går igenom hela systemet och är längre än dämparbodyn, tänk det som en korv med bröd där korven är längre än brödet, typ.   

På en dämpare med IFP sticker kolven bara ut åt ena hållet. Själva IFPn sitter på den stängda änden. På ena sidan av IFPn finns det olja, på andra gas, oftast kvävgas. Där kolven trycks ner i dämparen under kompression så rör sig oljan och IFPn flyttar sig ner mot det trycksatta området, när dämparen återgår följer IFPn med.

Varje gång IFPn stannar upp och byter håll så blir det en microsekund av friktion och dämpningen flyter inte helt fritt. Den främsta fördelen med thru-shaft design, om du frågar Trek, är just reducerad friktion. Sen blir även oljetrycket mer konstant då det inte påverkas av IFPn. Summa sumarum menar Trek att man får en mer responsiv dämpare som ger mer kontakt med underlaget, mer kontroll alltså.

Självklart finns det nackdelar. Främst kanske kring vikten. Samma dämpare men med thru-shaft teknologi blir ca 10% tyngre. Sen finns det ytterligare ett hål för smuts att tränga in igenom.

Thru-shaft är inget nytt och används idag ofta inom motorsporten, som exempelvis Formel 1. Det är inte heller helt nytt på MTB utan användes så sent som på 90-talet i bland annat RockShox Judy gafflarna. Troligtvis håller dagens system betydligt bättre än dåtidens.

Trek kommer använda tekniken på dämpare både från FOX och RockShox. Det finns inga patent på thru-shaft teknologin men Trek har fått två års exklusiv rätt från både FOX and RockShox, så det bli inga andra märken som kommer med tekniken på ett tag.

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofem med siffror i fältet här



Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!