Våra bästa tips för att hitta rätt solglasögon + test av 9 modeller | Bicycling.se
Annons

Våra bästa tips för att hitta rätt solglasögon + test av 9 modeller

Prylar: Sol, vind, stänk, damm, insekter eller grus – det är mycket som kan störa dina ögon på cykeln. Tänk smart när du handlar dina cykelglasögon. Vi har testat nio heta brillor.


Annons

I butiken Sportoptik på Kungsgatan i Stockholm hänger hundratals par olika sport-anpassade glasögon på väggarna. Hit tog vi våra testglasögon för att träffa en optiker som är specialiserad på just sportigt användande. 

– Det viktigaste är att glasögonen sitter bra utan att guppa eller halka ner på näsan. Enklast är att välja ett par som är lätta och med justerbar näsdel. Om det dessutom går att justera skalmarna är det ett plus, säger Lars Wulfing på Sportoptik.

En optiker kan också med hjälp av värme böja till skalmar så att de passar just dig. Att justera och anpassa är relativt svårt och det kan vara skönt att låta ett proffs böja dina dyra glasögon. Dessutom ser en erfaren optiker ganska direkt vad som behöver justeras.

Det är också viktigt att glasögonen fungerar med den vinkel på huvudet som du har när du sitter i sadeln och blickar framåt. Vissa modeller har en ram som i ovankant kan hamna precis i synfältet om du har otur.

När du testar glasögon så är det också viktigt att du gör det tillsammans med hjälmen (eller hjälmarna, om du har flera). Om du inte handlar glasögonen i en butik och har med dig hjälmen, se då till att ha bra returmöjligheter.

Linsen då?

– Den ideala linsen för de flesta förhållanden är en fotokromatisk som ändrar färg utifrån solens ljusstyrka, då fungerar samma lins i alla väder, säger Lars Wulfing.

Bra att tänka på när det gäller fotokromatiska linser är att de inte alltid hänger med i snabba skuggpartier om du cyklar i skogen, där du också måste ha koll på hur underlaget ser ut. 

UV-skyddet är inget du egentligen behöver fundera på. Det är bara glasögon med genomfärgade blå linser som inte har 100 procent UV-skydd. Blå spegel däremot är bra om den sitter som en hinna på en lins som inte är blå. Alla glasögon i testet har 100 procent UV-skydd.

– Alla moderna sportglasögon av god kvalitet har ett bra UV-skydd, men de som har en gul-orange-brun ton tar effektivare bort det blåa ljuset och tröttar därigenom ögat mindre, säger Lars Wulfing.

Om du till vardags har glasögon är det möjligt att slipa linsen som sitter original hos flera tillverkare. Behöver du väldigt stor korrigering kan du behöva en lös insats som du fäster innanför dina sportglasögon. 

BRILLOPEDIA

Lins. Linsen är tillverkad i plast. De flesta tillverkare har ett eget namn på plasten, men oftast är det polykarbonat eller NXT-plast som döljer sig bakom de häftiga namnen. Ljusgenomsläppet graderas mellan 0-4. 0 är transparenta linser och 4 är mörkast. Alla kategorierna bör skydda lika mycket mot UV-strålning. Är linsen CE-märkt uppfyller den de krav som ställs på UV-skydd. Fotokromatiska linser ändrar sig efter rådande ljusförhållanden. Polariserande tar bort reflexer från blöta ytor. Gula och orangea linser tar fram kontraster. De flesta tillverkare har sitt eget namn på just deras lins och de egenskaper som prioriterats när de komponerat färgen. Många linser går också att slipa för att passa närsynta.

Båge. Är oftast tillverkad i plast. Vissa bågar har en svettbroms i ovankant och utbytbara gummi-detaljer i näsdelen och på skalmarna. Det finns också modeller med ett fäste för en minibåge med slipade glas. 

Skalm. Skalmarna är en del av bågen. Är de gummerade sitter de bättre. Många modeller är också böj- eller justerbara för att anpassa formen bättre till ditt huvud. 

Näsdel. Oftast tillverkad i gummi och får gärna vara justerbar för att passa olika näsor. 


Vill du läsa hela den här artikeln och kolla in hela testet?

Det här är början av en artikel från Bicycling nummer 4 2016.
Du kan läsa hela artikeln och tidningen digitalt genom följande:




Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-12-16 14:22   Teodora

Jag använder i vinter skidglasögon för skydd. Den kalla vinden och snön kommer inte i den. Jag har en Oakley (http://www.edel-optics.se/AIRBRAKE-(OO7037-703744)-pa-Oakley.html). Det skyddar mina ögon mycket väl.

 

Artikel: Prylar

  1. 170529: Test: Nikon KeyMission 360
  2. 170504: 3 nya tjejcyklar från Canyon
  3. 170502: Hur ska man tvätta sina cykelkläder?
  4. 170419: Cannondale uppgraderar Jekyll och Trigger
  5. 170417: Test: Wahoo Kickr
  6. 170410: Test: Lundhags Gero
  7. 170408: Test: Tjejkollektion från Rose
  8. 170405: Byta kedja själv - så gör du
  9. 170402: Fräscha vårfärger från Café du Cycliste
  10. 170331: Crockett från Trek får ett lyft
  11. 170323: Gör dig synlig!
  12. 170131: Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?
  13. 170116: Så hittar du en bra sadel
  14. 161218: 13 sköna julklappstips
  15. 161018: Specialized återkallar Venge ViAS
  16. 161014: Robin Williams cykelsamling auktioneras ut
  17. 160915: 6 enkla knep till en lyckligare cykel
  18. 160830: Kollar du cykeln rätt inför varje runda?
  19. 160528: Del 1 | Här är knepen som gör dig till en snabbare och starkare cyklist
  20. 160526: 10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

< FöregåendeNästa >


Senaste kommentarer

  1. Min erfarenhet från Mallorca är densamma och ...
  2. Jag har aldrig stretchat. Varken före eller ...
  3. Var det här en 1.april skämtartikel?
  4. Det går utmärkt att ta sig till Bormio med ...
  5. Att åter få komma upp till Funäsdalen o ...
  6. Jag håller fullständigt med dig, kvinnliga ...
  7. Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver ...
  8. Helgen den 14-15 Juli? Den 14:e är en fredag....
  9. Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa ...
  10. Har inte ägnat el-cyklar nåt intresse alls men ...

MerRösta

Vad tror du bli nästa stora cykeltrend?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visa resultat
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser