Annons

Erik Nohlin

Cykelguden hör suckarna.

Jag var i Köpenhamn igår på möte gällande deras upphandling om lånecykelsystem. Som cyklist kan man inte annat än älska den staden. Dessutom tvingades jag en tur förbi Mikkeller Bar, vilket inte alls hör till saken men besöket berikade mitt liv. Jag förundras över den vidsynthet och lysande framtid Köpenhamns stad har som även den helt nyinrättade regeringen ärver och kommer att förvalta. På tåget hem diskuterade jag mitt inlägg om det Svenska Manifestet med en framstående expert på hållbar traffik och vi satt till slut båda och suckade över den flathet intiativen i Sverige har. Som om gudarna hörde vårt stönande. Idag fick jag på mailen ett trevligt tips som är inget annat än skön musik. Miljöpartiets motion: 2011/12:MP1201 Det ska vara enkelt att cykla. Rockenroll, hittills, sen kommer den brytas ner och förvandlas till damm men jag älskar tonen i motionen, den tar i från fötterna och vrålar ut Det ska vara enkelt att cykla! Läs och njut, några av punkterna som rör oss landsvägstränande cyklister nedan, resten HÄR. Stina Bergström och Miljöpartiet, Kudos, må Du få evig medvind.

De som vill cykla fort måste få cykla på vägen

Bilismens kraftiga ökning under 1900-talets andra hälft underlättades i hög grad av att det banades väg för biltrafik i tätort och på landsbygd. Vägar och gator finns i sammanhängande nät som är graderade i Europavägar, riksvägar, länsvägar och differentierade gatusystem i städerna. Det finns ingen motsvarande struktur för cykeltrafik; den som färdas på cykel kan till exempel plötsligt se cykelfältet upphöra i ingenting. I de flesta tätorter är bilen prioriterad och övrig trafik (cykel, barnvagnar, hästar, mopeder med mera) får försöka samsas på den plats som blir över. Åtskilliga av dem som vill cykla snabbt väljer ofta bilarnas körfält som ju med avseende på underlag, vinklar och annat är dimensionerade för hög hastighet. Så länge det saknas bra alternativ för snabb cykling måste detta vara tillåtet, vilket det inte är idag (givetvis med undantag av motorvägar). Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen tillkänna.

Bygg inte bort möjligheten att cykla vid två-plus-ett-väg

När man bygger nya vägar, till exempel två-plus-ett-vägar eller breddar befintlig väg, försvinner ofta vägren där man tidigare har kunnat cykla. En inventering som Trafikverket låtit göra av landets 2+1 och 2+2-vägar visar att av totalt 2 400 kilometer mittseparerad väg är det endast två procent som har riktiga cykelbanor i direkt anslutning till vägen. Detta att jämföra med att inventeringen menar att 26 procent att vägarna har ”stor cykelpotential”. Vid 33 procent av vägarna saknas nu helt möjlighet att gå eller cykla längs vägen. Vi anser att Trafikverket eller kommunen inte ska kunna ta bort cykelväg eller cykelbar vägren utan att ersätta den med en ny likvärdig eller bättre väg. Möjligheten att cykla måste säkerställas både för vid de vägar som redan är ombyggda och de kommer att byggas. Dessa pengar ska tas från vägbudgeten eftersom det är biltrafiken som orsakar det ändrade behovet och därmed kostnaden. Detta bör riksdagen ge regeringen tillkänna.

Ta en titt på vad de andra partierna gör för cykelsverige, gäsp, nu blev jag sömnig men vet ni vad de gör och motionerar om, tipsa i kommentarsfältet nedan. Första inlägget utan bild men jag blev så sömnig av näst sista meningen att jag inte orkar lägga ut den.

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (3)

2011-10-06 16:49, visad 4075 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-10-07 09:33   Jan odelby

Efter att ha tillbringat 3 dagar i Köpenhamn under VM på cykel kan man ju inte annat än tro att att man är på en annan planet när det gäller stadens och dess invånares sätt att förhålla sig till cykling både när när det gäller bilisters inställning och cyklisters repektfulla sätt att vara mot varandra, ja alla cyklar i Köpenhamn.
Själv bor jag i Stockholm och cyklar året runt, klimatet är alldeles för hårt både mellan bilister och andra cyklister och tyvärr har klimatet hårdnat ännu mer, folk cyklar mot rött, använder inte ljus nu när det mörknar etc etc och detta är erfarenheter som grundar sig på mer 30 års cyklande året runt i Stockholm. För att känna sig förhållandevis säker gäller det att sticka till jobbet mycket tidigt och mycket försiktigt hem, mycket trist utveckling på det bästa sättet att ta sig fram.

 

2011-10-07 01:26   Oscar H

Jag blir boende i København tills vidare, men hoppas før er andra att det sker något...

 

2011-10-06 18:21   Nils Calmsund

+1000 på den!

 
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser