Erik Nohlin | Bicycling.se
Annons

Erik Nohlin

COWYLO II

Så hände det igen. Det var måndag och jag lyckades lura ut 6 kolleger i vilmarken. Det blev succe även om många avskräcks, av naturliga orsaker, från den 1000 meters klättring rakt upp i luften som krävs för att få vara med. Det skulle vara skönt att slippa den höga tröskeln men jänkarna är några lata jävlar som gärna lastar upp sina plaststolar, grillar, bord, parasoller, basketkorgar, simbassänger och cyklar på pickuppen och kör tre kilometer till campingplatsen där de sen lever ett helt normalt materiellt liv över helgen, omgiven av exakt samma saker de har runtomkring sig hemma, fast av en annan typ av vit plast. Lång historia kort - att förbjuda bilar känns naturligt. Det är trots allt på ett cykelföretag jag jobbar och inte på Volvo så det hela blir ytterligare naturligt.

Och när jag nämner Volvo. Min vän Röven med familj är på besök i Frisco. Jag berättade för honom förra veckan om att jag inte kommer hem på måndagar. Han undrade om jag sov över nere på jobbet, på hotell, eller hur det funkade. Jag berättade för honom att jag jobbar över lite och sen cyklar 25 kilometer ut i skogen, sätter upp min hängmatta och somnar. Röven berättade, fin som han är, han älskade konceptet men att det inte skulle funka på t.ex Volvo, att på en måndag cykla från Arendal till Hisingens mitt och sova gömd i skogen skulle inte funka för en person i min position, folk skulle tycka det var jävligt underligt. Festlig reflektion men grejen är den, om jag någon gång får chansen att intervjua någon som sover i en hammock i skogen på måndagar istället för att ta Volvon hem kan ni ge er fan på att hen får jobbet.

Veckans lärdom var att en köpeburrito mår bäst av att foliegrillas några minuter extra samt att inte glömma sina vantar för tisdagens tidiga och iskalla nedstigning mot kontoret.

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2015-01-22 07:20


Veckocamping

Nu vet jag att det är orättvist då stället jag bor på saknar sässonger. Men uppmaningen gäller året om och i Sverige speciellt på vår, sommar och höst. Det handlar om hur enkelt det är att ta sig ut på äventyr och hur enkelt det är att ta sig hem. När man bor i ett land utan allemansrätt blir det extra tydligt hur bortskämda ni är.

Igår jobbade jag över två timmar för att färdigställa ett projekt. Jag missade bussen hem men var inställd på att stanna över. Min pendlig enkel resa är 12 mil så det är inget man cyklar varje dag och åka buss är inte heller något man vill göra varje dag heller. Min arbetsvecka har blivit omskyfflad något så att jag stannar över på måndagen och jobbar hemma på fredan. Måndagarna har således blivit en campingnatt och jag gillart'

Rullade ur från jobbet vid åtta på kvällen och tog riktning mot Henry Coe State Park, Californiens näst största State Park, ett statligt ägt naturområde stort som Närke. Rullningen dit innebär ett tusen höjdmeter på två mil och suger ordentligt i benen men med en brun dryck i väskan, en burrito och vetskapen om att det blir eld och camping gör det hela värt det. Jag och min vän Ben tryckte klättringen i totalmörker och parkerade hojarna en stor timme senare. Gjorde upp en eld, hängde upp hammockarna, åt våra burritos och kröp till kojs innan elva. 

Klockan var ställd på soluppgång och efter denna episka början på dagen packade vi snabbt ihop lägret och rullade ner tusen höjdmeter till jobbet. Klockan åtta sladdade vi in i frukostmatsalen, höga på livet, rika som få med en high five i luften och en överrenskommelse om att det är dags nästa måndag igen.

Så enkelt är det. Börja peppa för våren!

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2015-01-14 05:29


Osanktionera mera!

Var ute och luftade mina 45or i helgen. Sanfransiskanska Cadence Collection och Göteborgska Ass Savers bjöd på cykelrace i form av The Dope League II i, genom och över Oakland hills. Jag satt på tunnelbanan med glöggsmak i munnen klockan 07.30 i Lördags morse. Med tre timmars sömn, fortfarande lite packad efter årets glöggfest, kändes det som om ett cykelrace var det enda sättet att komma på fötter.

Jag skulle aldrig få för mig att tävla i ett sanktionerat sammanhang, det känns oerhört främmande. Osanktionerade race så som Ronde van Retard, Un Giro di Spurco Sud i Sverige, Schlaflos im sattel i Töskland, Rockville i Italien eller Dope Leauge i Californien är däremot min femma. Mer ödmjukt, inte så järndött eller ängsligt. Dope Leauge kostar en femtiolapp och vinnaren får alla pengar. Organisationen och reglementet är minimal och det är detta jag gillar så mycket. Inga licenser och skit. Organisatören avsäger sig allt ansvar och det är upp till dig att köra säkert. Det handlar om cykling och inte om sport. Du sätts i ett sammanhäng med start och mål men inga snitslade banor, avstängda vägar, parker eller kommisarier, voluntärer, funktionärer och manikyr. Det är avskalat och nerkokat till sin innersta essens. Punkrock mot Aerosmith, källarspelning mot arenarock, cykling mot cykelsport.

Alla tävlande måste ha en gps eller en telefon med Strava app. Alla tävlande har laddat in samma fil i aparaterna och cyklar samma sträcka. Det är upp till dig om du vill kötta eller chilla men det förväntas att du följer racets regler samt alla trafikregler. Lite av frihet under ansvar. Efter en rullande start från centralal Oakland bar det av på en 77 kilometers kupperad bana med blandat underlag. Kanske 70% asfalt och 30% blandat mellan stadiga grusvägar och stig. Förra veckans storm lämnade sina avtryck i naturen och det var gott om stök, vattenhinder och geggamoja.

Jag rullade in på en sjunde plats, nykter igen och full av entusiasm. En fantastisk bana och ett kul format som gjorts möjligt med den tekniska utvecklingen. Det enda som checkas efter målgång vid en beer garden är att den totalal distansen inte är kortare än banans längd på 77 kilometer, att någon skulle fuska känns otänkbart. Jag kommer medverka i nästa Dope Leauge också och jag kan bara rekommendera er racesugna bloggläsare att snickra ihop en kul bana med blandat underlag och arrangera ett race. Ju mer alternativ till den kommerciella sportcyklingens formella, regelspäckade och gäspiga mainstream-arrangemang, desto rikare och roligare blir cykelkulturen.

Då många av de osanktionerade race som gjorde början av 2000-talets indiecykelscen i Sverige så rikt somnat in, frågar jag mig vart den yngre generationens cyklisters påhittighet är. Race som Ronde van Retard och Svart Katt har arrangerats av samma lilla grupp cyklister och som resultat av karriärer, familjer och andra prioriteringar nu lagt sina recekreationer i malpåse eller för evigt begravt dem. Förmodligen kommer jag inte kunna medverka men jag vill se mer gräsrotscykling, mer kreativitet och mer alternativ till Svenska Cykelförbundets dödstråkiga cykelsport. Sätt ett datum, gör en inbjudan och skicka den till mig så postar jag den på bloggen. Var är Sveriges nya unga indiecyklingsgeneration?

Mer kreativitet och indiecykling åt folket. Fler foto HÄR

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2014-12-21 19:12


23or eller 25or?

Alltså, det här med att folk cyklar runt på cyklar som bara kan cyklas på asfalt känns mer och mer idiotiskt när asfaltsvägar är full av bilar och annat skit som du måste ta hänsyn till, som korrumperar din upplevelse och gör dig ospontan i dina val.

Kommer ni ihåg att folk cyklade runt på 21 mm, ja till och med 19 mm däck haha, det var ju idiotiskt, tänk att det bara är sju år sen, haha, ja jisses.

Vi var nio cyklister som cyklade ut ur stan. En Mtb, en tönn racer och sju cykelkrossar. Turen på sex mil bestod av en inledande och en avslutande mil av asfalt som bröts av så ofta vi kunde. En snedd genom ett buskage, en park, en stig, snedda över en grusplan, över ett dike. Rockenroll. Resten var allt mellan breda grusvägar och branta livsfarliga jordskredspartier som stupar ner i Stillahavet. Vår vän på 23mm däck fick gång på gång lämna gemenskapen för att cykla runt och möta upp oss på andra sidan stigen. Eh, längre fram, jag kommer i fatt.

Kommer ni ihåg att folk cyklade runt på 25 mm, ja till och med 23mm däck haha, det var ju idiotiskt, tänk att det bara är fem år sen, haha, ja jisses.

Jag kommer aldrig köpa en ny landsvägsracer igen. Landsvägsracers med 25or tillhör sporten cykling och den har jag egentligen aldrig velat vara en del av. Det roligaste med cykelsport på landsväg är när proffsens mekaniker med lite tur lyckas klämma in ett par 28or i en arero-rigg kvällen innan Paris Roubaix för att dagen efter limma om tillbaks till 23or. Jag ser framför mig en person som desperat försöker trycka ner sin för stora kropp i ett par 30x30 jeans trots att 34x30 vore det enda rätta och det enda sköna. Landsvägscykling med landsvägsspecifika cyklar känns totalt dött och äntligen ser jag en cykelbransch som vaknar upp i en gryning där lite bredare däck i alla fall diskuteras kring frukostbordet. Alla vet att de där trånga jeansen kommer suga, ändå ligger de där i garderoben och åker fram när det är fest.

Kommer ni ihåg att folk cyklade runt på 30 mm, ja till och med 27mm däck haha, det var ju idiotiskt, tänk att det bara är tre år sen, haha, ja jisses.

Jag har hävdat det i flera år. Ingen behöver 23or, inte ens proffsen. Det är korkat. Proffscirkusen är inspirationen för resten av cyklingsvärlden som tvingas göra som UCI bestämt. En 7000 kronors racer ska se ut som en 70.000 kronors och personen som motionerar på sin cykel en gång i veckan får således och ofta ovetandes cykla runt på en hoj med onödigt smala däck. 90% av cykelmotionärerna behöver 35or, inte 25or och hade inte branschen varit så ängsligt hade alla pendlings och fitnesscyklar haft breda däck. Bredare är skönare, snabbare (ja till en viss gräns) och ser bättre ut. Dessutom kan du göra en bredsladd där du ser en mäktig stig, vända tillbaks och äga den hårt under tre skitroliga minuter på din annars mediokra tur.

En grusväg på cykel är alltid en genväg och du:

Kommer ni ihåg att folk cyklade runt på 35 mm, ja till och med 32 mm däck haha, det var ju idiotiskt, tänk att det bara är ett år sen, haha, ja jisses.

Följ mig på Instagram @hellhommus för inspiration och spridda oförskämdheter. Där kan du även se när jag cyklar med 45or på min cross, 45or på min touringhoj och 45 på min stads och pendlingscykel.

Skriv ut Permalink Kommentarer (5)

2014-12-09 05:46


Black Friday

Många vänner på Facebook uttryckte sin besvikelse över att den nyligen introducerade Black Friday inte var någon ockult satanshistoria utan en anledning för fölk att stå i kö på Elgiganten och aktivt låta sig omslutas av konsumtionens feta fingrar lovandes ljumna erbjudande på saker de egentligen ej behöver. I 'Murica där jag håller till blir det konsumtionskravaller och folk köar i veckor utanför Best Buy, motsvarande Elgiganten för att köpa sin femte platteve. Jag ska på inget sätt klaga. Jag älskar Black Friday även om jag hellre sett att det var en officiellt röd dag för att hylla Satan. Black Friday innebär att folk står i kö inne i stan och cyklister har alla grusvägar och stigar för sig själv en hel helg. Jag blev medbjuckad på en Fuck Black Friday cross runda i bergen norr om stan och det blev en av årets roligaste rundor. Inget blir fel när en runda består av lika delar bredsladd, bärande av cykel och adrenalin. Mer Black Friday, mer, mer, mer.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-12-01 05:20


DEATH IN THE VALLEY DEL 003

Det finns en rad cyklar lämpliga att möta dödens dal på. Äventyrstouring börjar bli stort här över och jag hoppas att fler cykeltillverkare ser trenden och omfamnar den med riktigt vettiga produkter. Cyklarna skiljer sig från en konventionell touringcykel på en mängd plan. En bra äventyrscykel för terräng kan ta sig fram överallt och ljudlöst och skakfritt bära all packning du behöver. Därför är en äventyrscykel inte bara en konventionell cykel avsedd för jämna underlag utrustad med dubbdäck.

Vi cyklade alla fyra på Specialized AWOL's, i praktiken en mountainbike i stål med bockastyre och fästen för all världens pakethållare och flaskor. Geometrin är ritad för att kunna färdas långt i all terräng. Sittställningen är fokuserad på stabilitet och komfort. Styret är brett och när du ligger nere i bocken på en stökig stig med full packning känns det fortfarande tryggt. AWOL kan ta 50 mm breda däck och lämpar sig både som klassisk touring på blandat underlag samt riktigt stökig skit. Skivbromsar är ett måste precis som djupa och breda fälgar.

Svensken älskar ordet hybrid. Alla pendlingscyklar med rakt styre beskrivs som hybrider och vad som anspeglas är för mig en felaktig koppling mellan en racer och en stadscykel. Ska vi snacka hybrider här bli en AWOL en superäventyrshybrid. En blandning mellan en touringcykel, stadscykel, racer och en mtb men det slutar inte här. Hybridens egenskaper fortsätter med att jag satte på 45mm slicks och korsade Europa under Transcontinental Race på samma cykel som jag nu korsade Death Valley med. Jag har pendlat med den på 35mm slicks och skärmar, satt på rakt styre och superdubbade 48mm däck och kört mtb samt vintercyklat med med dubbdäck på blankis och korsat Oregon under The Oregon Outback. Nu börjar det lukta riktig hybrid och smäcker du dit ett "äventyrs" framför hybrid får du vad svensken skulle kalla en bikepacking cykel. En cykel som är så mångsidig att den klarar av de flesta typer av cykling oavsett terräng.

Nu jobbar jag på Specialized och är designern bakom AWOL och för att vara lite mer sjysst måste jag nämna framförallt Salsa som länge utvecklat bra cyklar och utrustning för denna typ av cykling. Salsa är ett mer äventyrsfokuserat märke än den finnige storebrorsan Surly (båda ägda av QBP) Surly gör enkla och vettiga stålcyklar som passar bra som ett insteg till äventyrscykling och kan liknas vid en Volvo 740 i stil och finess vilket naturligtvis är grymt om man gillar cyklar och bilar som är designade med en blyertspenna och 30 cm linjal, Salsa har mer finess samt ett högre pris. Jag cyklar själv på en Surly Crosscheck (kopparmärra) och har alltid älskat den för sin enkelhet och vettiga pris. Det finns en rad andra märken att nämna. Connaisseurerna Rivendell för att jag inspireras av deras valda utanförskap och egna tolkning av äventyrscykling för stofiler, On-one för nybörjaren till all typ av cykling men inte mer än så, typ Willys stormarknad i cykelform. Det finns en massa andra också men gör mig en tjänst. Slå en Googling på "bikepacking". Här kommer du också se att om du vänder på steken och istället investerar dina tusenlappar på väldesignade väskor, kan du fortsatt cykla på din vanliga Mtb. Plånboken bestämmer tillslut samt vilken färg du gillar. En för mig specialdesignad äventyrscykel från English eller Stinner står högt upp på önskelistan.

Att äventyrstoura eller bikepacka är för mig en optimerad form av färd. Packar jag ultralätt kan jag knäcka 25 mil grusväg på en dag och ta mig fram överallt. Packar jag tungt är det fortfarande mer intressant än en konventionell touringhoj då det i princip inte finns någon begränsning på var du kan ta dig fram. Att vandra kanske slår äventyrscyklingen som färdsätt men då går jag miste om fartupplevelsen samt att 4 mil med full packning är långt som fan när du går och tar en hel dag.

Jag kör på en Specialized AWOL Transcontinental i Reynoldsstål med en egenutvecklad bakre svingarm för kedje/remmspänning som möjliggör att du kan köra med navväxel, enväxlat eller fastnav. Jag kör med en kombination av Alfine Di2 11 växlat och bältdrift och tycker det är toppen. Till våren kommer en modell som är Rohloff-kompatibel. Mina bromsar är hydrauliska och växlarna helt elektriska. Nackdelen med systemet är att det inte går att laga själv om det skiter sig. Fördelen är att jag under 1000 mils cykling på systemet inte ens ägnat det en tanke, inte skruvat ett varv, ställt in en växel eller smort en kedja. Det är dock dags att serva navet samt byta batteri, det senare sitter i sadelstolpen och laddas via min Supernova The Plug av navdynamon som också ger mig el till gps, pannlampa, batteripack, smartphone samt fram och baklampa. Kör jag heldagar på cykeln behöver jag ladda batteriet en gång i veckan och det tar en timme. En annan stor fördel med navväxel är att du inte har en utskjutande bakväxel som vill brytas av när du kör in i en stubbe på en smal stig. Alfine har 11 växlar med eller utan el och Rohloff har tusen växlar om du kan betala för dig.

Min hoj är utrustad med två Surly Nice Racks, de stöddigaste pakethållarna på marknaden. Vikten är en klar nackdel för de flesta men väger du ett Nice Rack mot ett lättviktsrack och lägger på tyngden av att stå i dödens dal med en sprucken lasthållare, blir det ett enkelt val. Blackburn och Salsa gör också hållare för äventyscykling, Tubus är stora och bra men bara för asfalt och jämn grus. Väskorna är av mig designade Specializedväskor med Ortliebs QL3 system, det enda av Ortliebs system som lämpar sig väl för äventyrscykling i terräng. Glöm deras Q1 och Q2 fästsystem för annat än asfalt. Du kommer bli galen av skakandet och ledsen när de går sönder. Specializedväskorna är luft och vattentäta och designade för mycket hårda förhållanden. Oftast behöver jag inte mer packvolym än 30 liter (15l/st) När Death in the Valley planerades bestämde jag mig för att köra med 4 väskor på sammanlagt 60 liter och fördela tyngden av vattnet jämt på cykeln.

Ska du köra riktigt stökig terräng och vill att cykeln uppträder som en vanlig hoj eller köra ultralätt med en konventionell cykel utan pakethållare, är ramväskor att föredra. Vi körde en kombination av panniers, ram och sadelväskor. Apidura, Revelate och Porcelain Rocket är alla märken jag litar på. Ofta kör jag med två tyngre framväskor / panniers som hänger lågt och tar den största vikten så som vatten, mat och kök. Kläder, sovsäck och liggunderlag får plats i den stora sadelväskan. Nackdel med Apidura och Revelate är att storleken på väskorna gör att de svajjar tråkigt när du klättrar eller står upp på cykeln. Av samma anledning gillar jag inte att cykla med ryggsäck under heldagar på cykeln. Bet blir bara svettigt och bökigt. Istället har jag en en kombination med en korg och ett lastnät fram på cykel. Här kan jag enkelt nå allt jag behöver spontant under färden så som karta, solskydd, snask, plånka och kamera.

När allt kommer till kritan handlar äventyrscykling om nyfikenhet. Att lämna jämna vägar och ge dig ut i naturen. Du kan spendra tusen timmar på forum och läsa om allas subjektiva sanningar men den bästa skolan kommer alltid vara att de dig ut i skogen och misslyckas. Efter 4 år som hängiven äventyrscyklist lär jag mig fortfarande nya saker varje tur. Andras sanningar behöver inte vara dina. Bara du kan veta vad du gillar. Gör det!

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2014-11-29 19:01


DEATH IN THE VALLEY DEL 002

Se dödens dal som en glödande gjutjärnspanna. De djupa dalarna kantas av höga berg och stora delar av nationalparken ligger under havsytan. Bergen du måste över för att komma ner i dalen snittar 2-3000 meters höjd och är av den mer spektakulära typen av unga bergskillar. Inte släta svenska gamgubbar till högfjäll utan spetsiga små elaka jävlar med snö på toppen trots att temperaturerna nere i botten på dalen på dagen är stekheta. Naturen är inget annat än extrem i dödens dal. Oerhört oförlåtande och skoningslös. Det finns flera stora utmaningar med att cykla osupportat i denna gjutjärnspanna, jag går igenom dem i varsin post.

Det finns inget vatten i Death Valley. Så enkelt är det. Har du tur, efter en snörik vinter, kan du stöta på smältvattenfåror under några veckors vår där du kan filtrera vatten men skulle detta hända är chanserna ändå högre att vägarna till smältvattnet spolats bort av det samma. När folk pratar om att vägen spolats bort ska du lyssna. I Death Valley finns det nästan bara "Jeep Roads", enormt taskiga grusvägar, snarare en bredare form av åsnestigar och spolas de bort är de borta. Som om öknen en gång per år återtar sin ursprungsform som det var innan människan kom dit. Senhösten är en bra tid att cykla i Death Valley då temperaturerna är hyffsat sansade. Under vintern är de flesta passen in i dalen stängda då det inte förekommer någon snöröjning. Våren är vacker, temperaturen sansad och öknen står under några veckor i full blom men det finns fortfarande inget vatten.

Vi cyklade alla fyra med 4 gallons vatten, en säck i varje cykelväska. Vattenbristen är anledningen varför så få cyklar i detta helvete till paradis. 4 gallons är 15 liter och 15 kilo dödvikt som inte ens med alla pengar i värlen går att göra lättare. Vi planerade vattenförsörjningen efter 4 dagars cyklande, 3,8 liter per dag inklusive frukost, middag och vatten för hojandet. I bilen hade vi en 40 liters dunk att komma tillbaks till som säkerhet. Den enda räddningen om ditt vatten tar slut är förhoppningen att du ska stöta på ett terrängfordon som har vatten över men så är sällan fallet. Vatten är hårdvaluta i öknen. Utöver drommedarpåsarna hade jag tre cykelflaskor med sött och salt i samt en Cammelbackväska på två liter.

Jag är extra känslig för uttorkning med en historia som njurstenspatient så är det något jag inte fuskar med så är det drickandet. Jag cyklar hellre dödshungrig än törstig. Frågan är då. Om kroppen behöver en viss mängd vatten. Ska jag köra på frystorkad mat och addera dricksvatten eller ska jag kånka på riktig mat med vattenhalten bibehållen. Frystorkad hommus eller riktig hommus. Vattenhalten och vikten kommer blir den samma. Som vegan är det svårare att hitta god frystorkad mat så jag beslutade mig för att köra en blandning. Riktigt jordnötssmör och tortilliabröd som aldrig blir gamla är perfekt frukost tillsammans med klibbig och söt havregrynsgröt. Lunchen skippar jag alltid på cykelväventyr och håller mig istället med torkad frukt och nötter i kombination med bars och Sin Dawgs. Till middag körde jag en hydreringskur som kombinerade vatten och mat. Två buljongtärningar, torkad svamp, torkade gröna bönor ramennudlar och en kryddblandning på salt, chilli och peppar blir en toppen middag som värmer gott och återställer vätskeballansen något. Kaffe är något jag gärna unnar mig en liten köpp på morgonen. Vissa saker ska man inte skippa. Man behöver alltid ett litet treat då allt annat är så frugalt. Om detta är en kopp, en ruta choklad eller en sup Bourbon, jag unnar mig. Både kaffe och sprit har en uttorkande effekt så jag vill understryka att det handlar mer om läppjande än gulpande och supande.

Nätterna i Death Valley är kalla, likaså de långa timmarna efter det att solen gått ner. Då dalen omringas av höga berg försvann solen redan vid 16.30 och skuggorna blir strax iskalla. Temperaturen sjönk ner till 5 grader redan efter någon timme och att fortsatt dricka när man inte svettas längre är svårt, det vet ni som cyklar på vintern i Sverige. Hur väl jag än dricker, vaknar jag ändå upp på morgonen och känner mig uttorkad. Att vi till slut hittade fram till Saline Hotsprings, en oas med skållheta termaliska källor gjorde inte saken bättre. Efter en tretimmarssejour i källan är man så torr i märgen att jag kan känna njurstenarna växa. Ett njurstensanfall i öknen, nej fyfan. 15 liter vatten är ingen dum ide.

Måste springa och dricka en liter vatten men jag måste nämna att jag var helt utan vatten de sista tre timmarna tillbaks till bilen under dag 4. Mer om det och cykeln i del 3

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-11-22 20:38


DEATH IN THE VALLEY DEL 001

Tiden går, men det skiter Death Valley it. I cirka ett år har jag planerat och drömt om att cykla i denna mytomspunna dal. Månaderna går, tiden flyger förbi, snart en månad sen jag gjorde ett inlägg på bloggen, snart ett år sen tanken på dödens dal kom upp. Det var lika bra att bara bestämma ett datum och spika avresetid med ett gäng vänner. Det skulle vara hårt, på rätt sida döden men med en liten bismak av den. Att cykla genom Death Valley under sommarmånaderna är bara korkat. Femtiosju grader är värmerekordet, världsrekord i atmosfärisk hetta, och dagstempen är sällan under 40 grader större delen av året. På vårkanten smälter snön och sköljer bort alla vägar så senhösten såg ut att vara optimalt för en expedition.

Vi körde från Specializeds högkvarter i Morgan Hill. Sean Estes och jag från Specialized, Garrett Chow och Dylan Buffington från MASH SF. Fyra starka cyklister helt ovetandes om vad som var att vänta. Det var en del av planen, att inte veta allt. Äventyr dör sakteliga ju mer du pluggar på ämnet. Idag går det att göra en gps-fil och följa den slaviskt med väganvisningar, du kan kolla var enda kurva och utsikt på Google maps. Det går till och med att testcykla hela rutten virituellt med Google Earth redan innan du ens varit där. Dödstrist. Finns det inga hål i planen kan du lika gärna åka på all-inclusive till Egypten. Detta var all-exclusive, Death Valley planen var full av hål. Det var perfekt. Karta, kompass, sol och stjärnor. Det var vår navigation.

Fyra AWOL äventyrscyklar med olika uppsättning satt fastspända på bussens tak. Jag hade min Full Nuke Peakock Transcontinental AWOL med Alfine Di2 navväxel, bältdrift och 4 tunna AWOL cykelväskor, panniers, på sidorna. Sean körde en AWOL x Poler med SRAM 2 x 10, en fram pakethållare med 2 Poler väskor samt en stor Apidura sadelväska och en ramväska. Dylan hade en liknande specifikation och packning på en AWOL Comp och Garrett en AWOL Transcontinental med 4 Ortlieb väskor.  Två timmar efter midnatt befann vi oss på 2500 meters höjd på kanten till Death Valleys nordvästra kant. Vi slocknade i bilen i väntan på soluppgången.

Var och en av cyklarna bar på cirka 12 liter vatten, frukost, middag och snacks för 3 nätter och fyra dagars osupportad cykling. Kök, tält och varma kläder, allt packat och ompackat ett dussin gånger för att spara vikt, omresonera viktigheten och ta bort allt onödigt. Vatten är vatten och väger alltid ett kilo per liter, det är inget att göra åt. Ska jag packa frystorkad mat och addera vatten eller kånka på riktig mat med vatten i. Stor eller liten kniv. Ta med en extra titan bunke eller laga mat i kaffekokaren. Skippa kaffet helt kanske. Kalla och lätta sovsäcken + enmanstält eller varma sovsäcken utan tält? Väderleksrapporten lovade torrt, blåsigt med temperaturer mellan 30 plus och minus 2 varje dag.

DAY 01 DEATH VALLEY RD – SALINE HOT SPRINGS

Distance 40 miles

Altitude range 6493 feet (1142 to 7635 feet)

Total climb 2405 feet

Total descent 7979 feet

DAY 02 SALINE HOT SPRINGS – RACETRACK PLAYA

Distance 35 miles

Altitude range 2769 feet (1142 to 3852 feet)

Total climb 3497 feet

Total descent 1180 feet

DAY 03 RACETRACK PLAYA – LAST CHANCE MTN

Distance 53 miles

Altitude range 2881 feet (2080 to 4961 feet)

Total climb 3537 feet

Total descent 3675 feet

DAY 04 LAST CHANCE MTN - DEATH VALLEY RD

Distance 37 miles

Altitude range 4387 feet (3280 to 7674 feet)

Total climb 6237 feet

Total descent 3117 feet

Total Distance: 165 miles / 266 km / 3.5 days.

Climb: 15 676ft / 4778 m

Tror ni att det blev såhär? Haha, inte ens i närheten. Efter fyra mil tjälsprängd tvättbräda nedförs hade vi tappat vattenflaskor, flaskhållare exploderat, packethållare brustit, flera Ortlieb väskor spruckit i upphängningen, skruvar skakat loss och tappats, vattenblåsor sprungit läck och vi hade haft 6 punkteringar. Detta var utan överdrift de vidrigaste vägförhållanden vi cyklat. Sex mil nedförsbacke låter enkelt men i själva verket var det så underbart svinahårt som jag endast kunnat drömma om. Mörkret började lägga sig och det var 9 timmar sen vi lämnade bilen uppe på passet. 10 timmar tog det oss att cykla 6 mil. Våra packningar var fastnejade med rostfri tråd på pakethållarna, vattenflaskorna gaffatejpade, alla buntband var använda, vi hade slut på hela slangar och våran vattenranson var decimerad eller varandes en aktiv ingrediens i den campingutrustningssoppa vissa av oss hade på långkok i cykelväskorna.

Vi anlände till Saline Hotspings, en oas mitt i Saline Valley, efter mörkrets inbrott. Solnedgången var den mest dramatiska jag sett och ett perfekt crescendo på dagens thriller. Saline Hotsprings är en smått osannolik thermalisk källa mitt i Salinedalens öken. I hundratals år har guldgrävare och äventyrare vallfärdat hit för att kurera sig. Det tog oss 10 timmar, med ett riktigt fyrhjulsdrivet terrängfordon tar det fortfrande tre timmar från närmsta asfaltsväg att ta sig hit. De kallas ”Bullshit Filter” och endast de mest dedikerade gör resan. Vi var nu del av den lilla exklusiva klubb som cyklat hit och varma helande bad och Bourbon väntade.

Mer om cyklar och packning i del 002

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2014-11-16 19:57


Prohobo

Proffsluffare. Det smakar gott. På engelska, Pro hobo. Är jag en sån. Kanske. Det ligger något romantiskt i bilden av luffaren. Rasmus på luffen, Huckleberry, utvandrarna. I traditionen är inte luffarens verklighet romantisk, det handlade snarare om ett kringresande tvång och ett sökande efter att överleva. Lösdrivare som senare romantiserats via vagabonden, en person som vandrar från ort till ort utan job eller hem. Jag skulle gärna bli en luffare. Det hade passat mig fint. Tror jag ska börja ge mig ut varje helg istället för varannan, för att testa. Jag var ju iofs ganska luffig då jag cyklade från Texas till Washington för två år sedan. Kanske det inte behöver bli en permanent livsstil, kanske helgerna räcker ändå. Som denna helgen då vi gav oss ut till favoritstället på Mt Diablo. Två goda vänner, två goda öl och ett magiskt men hemligt ställe cirka fyra timmar och tusen höjdmeter hemifrån. Solnedgång, soluppgång. Det räcker nog, bara det händer oftare, det är ju så enkelt.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-10-20 02:28


Det blir inte bättre

San Franciscos sköna Golden Hour en solig lördag i oktober i sitt eget hem. En burk tublim som doftar snurrigt. En hårig imperial stout och ett soundtrack från Horisont. Lite bakis från gårdagens konsert med Danava och Uncle Acid. Sitter och klistrar ett överblivet par av Niki Terpstras Paris Roubaix tuber från FMB x Specialized och myser. Tänker att de ska invigas nästa lördag med nått episkt. Äckligt, visst. Men jävligt mysigt. Förlåt.

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2014-10-12 03:14


MerErik Nohlin

Mörkare än din vevlagerhylsa, hårdare än 7075 aluminium, långdistanscyklist, flahuteaspirant och lead designer på Specialized. Basecamp i San Francisco. Instagram: @hellhommus Web: thegrreatescape.tumblr.com

Arkiv

  1. > Januari 2015
  2. > December 2014
  3. > November 2014
  4. > Oktober 2014
  5. > September 2014
  6. > Augusti 2014
  7. > Juli 2014
  8. > Juni 2014
  9. > Maj 2014
  10. > April 2014
  11. > Mars 2014
  12. > Februari 2014
  13. > Januari 2014
  14. > December 2013
  15. > November 2013
  16. > Oktober 2013
  17. > September 2013
  18. > Augusti 2013
  19. > Juli 2013
  20. > Juni 2013
  21. > Maj 2013
  22. > April 2013
  23. > Mars 2013
  24. > Februari 2013
  25. > Januari 2013
  26. > December 2012
  27. > November 2012
  28. > Oktober 2012
  29. > September 2012
  30. > Augusti 2012
  31. > Juli 2012
  32. > Juni 2012
  33. > Maj 2012
  34. > April 2012
  35. > Mars 2012
  36. > Februari 2012
  37. > Januari 2012
  38. > December 2011
  39. > November 2011
  40. > Oktober 2011
  41. > September 2011
  42. > Augusti 2011
  43. > Juli 2011
  44. > Juni 2011
  45. > Maj 2011
  46. > April 2011
  47. > Mars 2011

Mest lästa

  1. Veckocamping
  2. COWYLO II

Kategorier

  1. > Cyclocross
  2. > Cykelhistoria
  3. > Cykelkultur
  4. > Fixie - SS
  5. > Freeride
  6. > Kost och näringslära
  7. > Landsväg
  8. > Landsväg
  9. > MTB
  10. > Pendlar - Vinterhojj
  11. > Prylar
  12. > Teknik
  13. > Tour de France
  14. > Träning
  15. > Tävlingar
  16. > XC

Etiketter

  1. > AHAUL
  2. > Assosmannen
  3. > Design
  4. > ECMC2014
  5. > Elcykel
  6. > Eurobike
  7. > Firefly
  8. > I
  9. > Kläder
  10. > Konst
  11. > Lance Armstrong
  12. > Lasertime
  13. > Liggcyklar
  14. > NAHABS
  15. > No Comment
  16. > Paris-Brest-Paris
  17. > pbp
  18. > Porr
  19. > Randonné
  20. > Ronde van Retaard
  21. > Silva
  22. > Specialized
  23. > Sverigetempot
  24. > Ta mig här ifrån
  25. > The Great Escape
  26. > Thüringen Rundfahrt
  27. > Transcontinental Race 2013
  28. > Utläggning
  29. > Veckansdetaljer
  30. > Velodrom

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser