Annons

Erik Nohlin

Klädevolution del 1

Detta är intressant. Jag har tidigare skrivit förundrat om hur cykelmodet hos den stora massan degenererats kraftigt under åren och hur Excell, PowerPoint och Word vars begränsingar som verktyg skapat klubbtröjor svåra att förstå tanken bakom, kanske just för att det inte funnits någon, eller för att DIY trenden egentligen startade med Volvo 740 gubbar och hemdatorgenerationens nitiska hyllande av Officepaketet. Jag har i veckan intresserat mig för klädevolutionen hos Hisingen CK och försökt förstå varför det blev som det blev.

Detta är jag, förmodligen sent 60-tal, kanske tidigt 70-tal i Hisingen CKs dåvarande cykeltröja. Akryl var ett nytt spännande material och Union Cyklar var huvudsponsor av klubben. Förmodligen fanns det barar en sponsor som gärna ställde upp med stöd till klubben mot att de blev reklampelare. Inga konstigheter då vi på tiden hade cyklister som Merckx som avsändare av kaffebryggare för Faema och vår egen Gösta Pettersson nedan som låtit sig fotografers framför Ferrettis italienska cementfabrik.

Huvudsakliga verktyg borde ha varit papper och penna och kanske ett suddi för skissande, kanske tecknade designern i bläck eller akvarell, kanske torrpastell. Flockbokstäverna på Uniontröjan var säkert en nymodighet som krävde yrkesskicklighet och en stans för att få ut och kunna värmas på. Letraset, fotoöverföring, det var analogt och hantverksmässigt. Ett gediget yrkeskunnande krävdes för att producera tröjorna. Det var rent, få färger och en, max två sponsorer.

Detta är jag, förmodligen sent 70-tal eller en bit in på 80-talet i Hisingen CKs dåvarande cykeltröja. Egentligen hade det kunnat vara 17-tal istället, alltså 1917 då den ryska konstruktivismen slog igenom stort. Union Cyklar är inte med i bilden längre, kanske var det oljekrisen 1973 som gjorde att de inte hade riksdaler över till cykelsporten som iofs. blomstrade under tiden, mycket på grund av att oljan blev för dyr, folk tvingades att cykla.

Jag vet inte men misstänker att en lokal konstnär med kärlek för just konstruktivism gjort förlagan. Jag gillar den. Man ser tydligt att konstnären förvaltat arvet från Unionstiden i både färg och form. Den gula är lite starkare, ljusblå och orange finns med precis som vitt. Här har någon form av kollageteknik använts och förlagan finns säkert i större skala som målning eller litografi. Klassiska material har använts. Kanske nymodigheten akrylfärg, kanske en airbrush. Att det går röda vågor över Hisingen är inte svårt att räkna ut. Arbetarkonst ska inte fläckas av kapitalet. Sponsorer på tjöjan, nej tack. Ovan en målning av en av de konstruktivistiska mästarna: Malevich, Supremus No. 58, 1915.

Detta är jag, förmodligen en bit in på 90-talet i Hisingen CKs dåvarande cykeltröja. Nu börjar det spåra ut och se riktigt illa ut vilket är lätt för mig att säga 2011, då var tröjan säkert lika het som Jane Fonda, men tidens tand är ofta inte snäll mot design om den är för lätt att datera vilken denna är. Begreppet tidlös har aldrig varit mer i ropet än idag. Material är polyester. Bilen är urstark igen. Auto West står det på magen, Hyundai under bröstet. Färgerna från den förra tröjan, det som förmodligen sågs som en hippietröja, ihopkladdad av nån i rödvinsvänstern, är helt borta. Nu är det rött, blått, vitt och en ny stark gul som gäller. Lite stjärnor på armarna, kan det vara det kalla kriget och USA som inspirerar, är det en Raegantröja, den vita randen i mitten, är det vägen upp till Ramberget på Hisingen eller muren mellan det röda öst och det blå väst. Skölden på vänster bröst har kommit tillbaks. Den fanns på andra tröjor under 70-talet men är nu digitalt printad på polystern. Datorn har varit inblandad för första gången i Hisingens historia. I del 2 återkommer jag med resten.

Kategorier:
Cykelkultur Cykelhistoria Fixie - SS 

Skriv ut Kommentarer (4)

2011-10-28 16:44, visad 15395 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet arton med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-11-26 13:21   Erik Nohlin

Jessica: Kul! Det har varit lite olika bud om Uniontröjans ålder, allt från 68-78 men jag gillar den verkligen vilket visar att enkel och medveten design är den som överlever i längden. K.I.S pratar designern om, Keep It Simple, det bevisar Unionentröjan.

 

2011-11-26 12:38   Jessica

Min pappa, som varit medlem i HCK, säger att unionen tröjan kom 77 - 78. Just hans tröja lever fortfarande kvar och idag är det jag som cyklar med den på helgerna.

/ Jessica 20

 

2011-11-04 10:47   Thomas Backelin

Tack Erik skall bli spännande att se fortsättningen! Cyklade själv i en röd/blå HCK tröja 67-68 som jag minns kliade alldeles förfärligt!
Thomas Backelin
Ordförande i HCK

 

2011-11-02 15:42   Arvid

Kan inte låta bli att kommentera detta underbara inlägg. Tröja nr 2 kommer jag väl ihåg från tävlingar i mitten av 90-talet, helst i en lite lätt urtvättad variant med hål på skuldran från tidigare vurpor! Tröja nr 3 dök upp under sent 90-tal om inte tidigt 2000-tal.

 

2011-10-29 09:28   Erik W

Woho! Snyggt jobbat. Det här tycker jag är grymt intressant och underhållande, konstigt nog. Fick mig själv en ca 20 år gammal CK Master-vindjacka till skänks häromsistens, får väl försöka mig på en liknande kartläggning där!

 

MerErik Nohlin

Mörkare än din vevlagerhylsa, hårdare än 7075 aluminium, långdistanscyklist, flahuteaspirant och lead designer på Specialized. Basecamp i San Francisco. Öls, kaffe och musik ska vara svart och stark, precis som jag. Instagram: @hellhommus Web: thegrreatescape.tumblr.com

Arkiv

  1. > November 2014
  2. > Oktober 2014
  3. > September 2014
  4. > Augusti 2014
  5. > Juli 2014
  6. > Juni 2014
  7. > Maj 2014
  8. > April 2014
  9. > Mars 2014
  10. > Februari 2014
  11. > Januari 2014
  12. > December 2013
  13. > November 2013
  14. > Oktober 2013
  15. > September 2013
  16. > Augusti 2013
  17. > Juli 2013
  18. > Juni 2013
  19. > Maj 2013
  20. > April 2013
  21. > Mars 2013
  22. > Februari 2013
  23. > Januari 2013
  24. > December 2012
  25. > November 2012
  26. > Oktober 2012
  27. > September 2012
  28. > Augusti 2012
  29. > Juli 2012
  30. > Juni 2012
  31. > Maj 2012
  32. > April 2012
  33. > Mars 2012
  34. > Februari 2012
  35. > Januari 2012
  36. > December 2011
  37. > November 2011
  38. > Oktober 2011
  39. > September 2011
  40. > Augusti 2011
  41. > Juli 2011
  42. > Juni 2011
  43. > Maj 2011
  44. > April 2011
  45. > Mars 2011

Mest lästa

  1. DEATH IN THE VALLEY DEL 001
  2. DEATH IN THE VALLEY DEL 002

Kategorier

  1. > Cyclocross
  2. > Cykelhistoria
  3. > Cykelkultur
  4. > Fixie - SS
  5. > Freeride
  6. > Kost och näringslära
  7. > Landsväg
  8. > Landsväg
  9. > MTB
  10. > Pendlar - Vinterhojj
  11. > Prylar
  12. > Teknik
  13. > Tour de France
  14. > Träning
  15. > Tävlingar
  16. > XC

Etiketter

  1. > AHAUL
  2. > Assosmannen
  3. > Design
  4. > ECMC2014
  5. > Elcykel
  6. > Eurobike
  7. > Firefly
  8. > I
  9. > Kläder
  10. > Konst
  11. > Lance Armstrong
  12. > Lasertime
  13. > Liggcyklar
  14. > NAHABS
  15. > No Comment
  16. > Paris-Brest-Paris
  17. > pbp
  18. > Porr
  19. > Randonné
  20. > Ronde van Retaard
  21. > Silva
  22. > Specialized
  23. > Sverigetempot
  24. > Ta mig här ifrån
  25. > The Great Escape
  26. > Thüringen Rundfahrt
  27. > Transcontinental Race 2013
  28. > Utläggning
  29. > Veckansdetaljer
  30. > Velodrom

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser