Annons

Erik Nohlin

Kolfiberskolan 004

Traditionellt sett har det funnits några få typer av enkel väv, Plain och Twill. Plain är som det låter, enkel. Twill vävs så att maskorna ser ut att gå på diagonalen. Båda har varit med sen tidernas begynnelse och utgjort stommen i alla kolfibercyklar de första 20 åren.

Tidigare har vi sett att tillverkare experimenterat med olika interna fiberkombinationer för att ge specifika egenskaper till ramen. Canyon blandar in basaltfiber i sina VCLS sadelstolpar för att de ska ge dämpning, BMC lägger på "specialväv" som ytterlager för "specialegenskaper". Något vi kommer att se mycket mer av.

Jag har gjort ytterligare en egen trendspaning. Det ploppar upp all världens konstiga kolfiberväver på marknaden och ingen vågar ta första steget. Crazy vävmönster ligger hos producenterna och väntar på att någon ska göra något av dem. Min spaning går ut på att det nu börjar en ny era där producenterna går banans med ytskikt som bara är effektfulla, utan förbättrande egenskaper för ramens prestanda.

Användningen av UD, Uni-Directional kolfiber har ökat på senare är. Alltså fiber utan vävd struktur, fibrerna ligger huller om buller som spagetti i ett durkslag, vilket är mer komplext att tillverka men resultatatet kan också resultera i avsevärt högre finish på produkten. Vanligt är också att olika vävar och UD-fiber kombineras. Eftersom alla vävar har olika egenskaper placeras de olika vävarna där de ger mest effekt åt ramen. Följer du en rams produktionsfaser kan den se ut som skit i uppbyggningsfasen, som dåligt omplåstrat skrapsår, för att sedan snyggas till med ett kosmetiskt lager med perfekt fiberriktning.

De kommande åren kommer vi se hur tillverkare vill bryta nya marker och bräcka varandra med påhittiga produktionsmetoder. Som med allt annat tenderar hets om nymodigheter och nyheter leda till mycket skräp och flugor som försvinner i gyttret medans de gamla fina metoderna förfinas och lever kvar. Jag syftar till alla de nya vävar som ploppar upp på marknaden. Vävar med namn som Grandmaster 12k, Wasp 3k, Labyrinth och
Atomic. Det låter som billiga smuggelcigg från östeuropa och det kittlar lite i magen.

Rook får mig att tänka på söndagsmiddag med stek på finduken hos farmor.

Grandmaster kanske syftar till den breda varpen. Styvare i väven och mer svårarbetad.

Wasp, getingbo, honeycomb. Kanske 2014 års stora trend. Varning för maxade italienare!

Labyrinth, min favorit bland crazy mönster. Påminner om flotta stengolv på dyra adresser.  Är enligt tillverkaren marknadens lättaste väv och otroligt följsam och lättarbetad.

Roswell har fått sitt namn efter de små UFOs som uppstår i mönstren. En given väv för när Burger King 2013 startar cykelteam (hemska tanke) jag tycker mer det ser ut som burgare. Att väva in en Burger King logotyp i en kolfiberväv är inga som helst problem idag med datoriserade jaquard stickmaskiner.

Ni ser vart era cyklar är på väg. Att ingen cykeltillverkare anammat detta och skapat en egen patentväv är underligt. Varför har inte Trek eller Specialized som är riktigt stora på kolfiber sina egna mönstervävar för unicitet och igenkännande. Varför har ingen använt färgade fiber i större utsträckning. Medveten applicering av crazy kolfiber är spännande samtidigt som det inte finns någon hejd på hur osmaklig en cykel kan bli med alla nya möjligheter.

Alla vävbilder från Fiberglast

Kategorier:
Prylar Teknik 

Skriv ut Kommentarer (3)

2011-03-27 11:45, visad 8791 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugotre med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-04-03 14:43   Markus Schachtschabel

Wilier använder ormskinnsmönster i toppröret på din Cento1 topp-modell

 

2011-03-28 20:50   Erik Nohlin

Ja du Fredrik. Det är har du såklart alldeles rätt i. Tryckfelsnisse lämnade efter sig en gammal mening om huller om buller som tillhörde nått annat gammalt stycke. Måste även påpeka att jag är oerhört förtjust i att knacka med nageln på premium UD-ramar, det där tunna och skarpa ljudet tröttnar jag aldrig på.

 

2011-03-28 10:45   Fredrik

UD= UniDirectional, betyder att alla fibrer har samma riktning (inte att de ligger huller om buller). Syftet är att få en högre andel fibrer i förhållande till plast = högre styvhet.

För att det ska funka måste man lägga flera lager UD med olika riktningar så att man får de egenskaper (styvheter) som man vill uppnå. Det är produktionstekniskt och konstruktionsmässigt mer komplicerat, men helt överlägset när det gäller förhållandet mellan styvhet och vikt.

Att väva ihop fibrerna ser kanske snyggt ut, och ger ett enkelt material att jobba med, men innebär att det går åt mer plats eftersom det inte går att packa fibrerna lika tätt. Vilket leder till lägre styvhet, eller högre vikt.

 
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser