Annons

Erik Nohlin

Ogilla

Jag ogillar termen miljöbil och jag ogillar meningen "Men det är ju en miljöbil" och speciellt ogillar jag miljöbilens Jesus Toyota Prius som rättfärdigar för föraren att köra dubbelt så mycket bil som innan då det är en hybrid och miljöbil med miljöbränsle. I samma mening klämmer de alltid in att de även sopsorterar och aldrig skulle köpa vatten på flaska. Ett klassiskt exempel på hur medelsvensson tvättar grönt. Fortfarande är hälften av alla bilresor i Sverige under fem kilometer långa och miljöbilen gör inte saken bättre när gemene man tror att en Prius faktiskt är bra för miljön. Ordet miljöbil ger mig arga ögonbryn precis på samma sätt som när elcykelsäljaren i Göteborg hävdade att en elcykel var bättre än en vanlig cykel och sen strösslar med ordet Eco. Hade det stämt hade elcykeln kunnat bli en miljöcykel och få en premie på några tusen för alla som vill köpa den. Det kommer säkert hända, nån gröntvättande majoritet kan säkert rösta igenom ett sådant förslag. Idag har jag suttit på lånecykelkonferans i Helsingborg hela dagen tillsammans med de stora lånecykeldrakarna och alla sydsveriges cykelintresserade kommuner som åhörare och man bli mörkrädd över vad en desperat och gröntvättande tjänstemän med tvångscykling på skallen låter sig luras av. Cykling börjar bli modernt, alla ska desperat bli cykelstäder och när Sir Väs står på scenen och pratar med snurrande ögon, då glöder tjänstmännens pennor och när den samma visar upp en gammal kokta höna undrar kommungubben hur mycket en sådan höna skulle kunna kosta. Mer om detta i ett annat inlägg. Tills dess, ta din Prius och...

Skriv ut Kommentarer (1)

2011-10-27 21:13, visad 3924 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-10-28 13:13   Erik Nohlin

Precis så Kalle. Vad som är intressant är att Barcelonas och Stockholms (Clear Channel) system är just dessa kokta höns jag pratar om, det finns fler höns. Barcelona har en del backar vilket innebär att användare väljer att cyklar att cykla mellan två ställ men endast i nedförsbackar. Stationerna på toppen måste därför fyllas på i skytteltraffik med bil och så länge operatören säljer sin reklam, vilket enkom är syftet med systemet, tro inget annat, har de ett ansvar att se till att det finns cyklar i ställen och samtidigt har de ingen anledning att erbjuda användaren en bättre deal eller en bättre cykel, som man även kan cykla uppförs med. Att städer fortfarande väljer att placera ut platsspecifika dinosaurier med reklam är bara att beklaga. Dinosauriesystemen får tillfällig effekt i städer med ingen eller mycket liten del cyklister, som Barcelona, men klänger sig kvar då staden är uppbundna på långa reklamkontrakt. Bättre att separera lånecykelsystem och reklamupphandlingar så får staden ett bättre system och en bättre deal på reklamupphandlingen, då fler aktörer, även de utan "gratis" cykelsystem kan buda. Den kokta hönan är "miljöhyrcykeln" i sammanhanget men vi vet att det drivs med diesel bakom kuliserna. Visst är det bra att folk som inte cyklar annars använder systemet, koldioxiden minskar kortsiktigt, folk får motion men samtidigt är den generella cyklandet så lågt att ett lånecykelsystem knappt får effekt i statistiken. Den kokta hönan i Barcelona är på samma planhalva som Prius och det handlar inte om att öka cyklandet, det handlar om att sälja reklam, cynism och kortsiktig gröntvättning.

 

2011-10-28 10:49   Kalle Bern

Sitter i Barca och håller med. Miljövänlig är ett vidrigt ord, miljöbil är värre. Inget är miljövänligt och det största hotet mot jorden är att det finns människor. Skulle bilen kunna vara miljövänlig, alltså ha en positiv effekt på vår omgivning så skulle lösningen på alla problem vara att fler körde bil och fler bilar tillverkades.

Redan i den process som förädlar metallerna till en Prius går det åt energi som skulle räcka för att en cyklist skulle kunna rulla oavbrutet resten av livet. Typ.

Här i Barca är cykel hett igen. 97 eller 98 när de ordnade Bud-VM fanns det massor av cyklister. Av någon anledning bytte alla till moppe. Och när jag bodde här en period 2002 var cyklister ovanligt. Nu finns ett lånecykelsystem (samma som sthlm) och alla cyklar som om de bodde i Amsterdam. Nästan

 
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser