Annons

Erik Nohlin

Rob English DIY Di2

Det blir alltid lite underliga lösningar när komponenttilverkare sköter sitt, rambyggare gör sitt och de stora cykelmärkena sitt. Det utvecklas fula och underliga lösningar med Frankensteinadaptrar och fästen som får fräsas fram, fula omvandlare mellan wire och olja på crossar etc. Extra tydligt blev det när Shimano lanserade Di2 som från början fick monteras med nitar, kardborrar, buntband och eltejp. Även idag har merparten av Di2-kompatibla ramar underliga efterkonstruktioner som inte berikar cykeln form trots att de kallas för integrerade med intern eldragning. Nu är kartan omskriven, detta är integrerat. 

Enmansföreställningen English Cycles, eller Rob English, som ligger bakom namnet tog tjuren vid hornen och gjorde ett integrerat Di2-system i ordets verkliga kontext.  Batteridosan är ej längre en efterkonstruktion, utan dold i ramen med en Mini-USB-kontakt strax över framväxeln för laddning. Dessutom ska det integrerade batteriet vara halva storleken och ha 50% mer kapacitet än orginalet. Hur lätt det är att byta ett batteri som gått sönder framgår ej men förmodligen smidigt med en förlängningssladd genom vevhuset eller under ISPen.

Kontrollenheten som sedvanligt buntbandas till kabelhöljena har Rob fiffigt dolt under den specialgjorda styrstammen där den inte förstör formerna och varför ska den sitta synligt då den sällan används. Styrstammens inkluderande tänk börjar likna god design och form och funktion håller varandra i handen precis som sig bör.

Sen är det en för jävla flott lösning med styrstamsinfästningen som fungerar upp och ned vänt med bultinfästningen precis under den nedre styrlagerskålen. Kan ingenjörerna som alltid vill placera alla skruvinfattningar mitt i det Gyllene snittet snälla inspireras av Rob English. Det är en order, lämna gyllene snittet i fred och dölj onödig information, precis som Rob. Bilder FRÅN Fler bilder HÄR

Kategorier:
Cykelkultur Cykelhistoria 

Skriv ut Kommentarer (0)

2011-11-16 19:03, visad 5239 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttioett med siffror i fältet här

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser