Ingrid Kjellström | Bicycling.se
Annons

Ingrid Kjellström

Tre Berg - bättre än Vätternrundan

Förra helgen provade jag en helt ny ny grej - precis som Bitte Håf körde jag Tre Berg. Detta var nytt i bemärkelsen att loppet är ett helt nytt arrangemang. De har inte satt sig på små hästar - de vill matcha upp till Vätternrundan inom några år. Det var även nytt i form av upplevelse för mig då det var första gången jag ställde mig på startlinjen utan att ha en fartgrupp, typ SubXX, med mig.

Vi kallar oss Sub Hofvet Bonk. Tack alla inblandade! 

Däremot lyckades vi samla ihop ett glatt gäng från olika ursprung - SubXX, Fredrikshof, Team Bonk och Örserums IK. Vi cyklade iväg i den frostiga septembermorgonen utan att ha några som helst mål kring snittfart eller liknande - vi ville bara se oss omkring, prova att stanna och fika i depåer och ha kul tillsammans.

Med medvinden i ryggen gick det riktigt bra att cykla ut ur Skara på fina landsvägar. Rätt snabbt gick det dock upp för mig att det är en stor fördel att köra i fartgrupp med en ledande MC framför. Då slipper man de random cyklister som lever rövare och kör om klungor så att fyra cyklister ligger i bredd på smala små vägar ibland. Jag är en fegis ut i lilltårna och är lite för skicklig på att se potentiella olyckor på vägen framför mig. Men hur sjutton kör folk? Är det värt att gå om en klunga som kör kanske i 32 km/h för att man själv vill köra 33 km/h? Speciellt på små kurviga vägar. Är det värt att visa att man "har starka ben" och köra om för att sen lägga sig precis framför en klunga som behöver bromsa in bakom?

Jag funderar mycket på vad hen som gör såhär skulle säga till typ sin respektive om de skulle krascha - "jo alltså dom framför mig körde lite för långsamt och jag ville vara minuten före dom in i Skara så jag körde om även fast det var  bakom en kurva med skymd sikt. Jag hade kunnat bryta ryggen om vi mötte en bil men det kändes ändå värt det".

Som sagt - jag är kanske lite för pessimistisk i mitt förutseende av olyckor. Ändå tycker jag att man kan tänka efter två gånger innan man hämtar andan och kör om folk åt höger och vänster. Eller när man försöker gå in i okända klungor utan att fråga om lov. Jag kan bli seg i skallen när jag är trött men det går ändå inte att försöka smyga sig in i min klunga obemärkt.

Precis som namnet på racet antyder finns tre berg längs banan. Detta är ett koncept som jag älskar. Att köra hårt uppför och sen chilla på platten (kolla #ridehardfikaharder på Instagram!). Första berget dök upp efter ca 35 km och låg i Falköping. Jag får högre puls bara av ett se ett backkrön framför mig och sprätte på uppför. Kul! Tävlingsledningen hade gjort ett bra jobb med att placera ut många funktionärer som bevakade vägarna och skapade ordning då cyklister körde upp och ner på samma väg.

Foto: Jenny Grip 

Nere på platten igen samlade vi ihop klungan och nu var det inte längre lika tätt med cyklister längs banan. Vägarna var böljande och intressanta att köra på. Vid depå 2 tog vi äntligen rast och jag skulle få dricka kaffe!! Hade jag tänkt. Men tji fick jag - i depån serverades endast kardemummabullar och sportdryck. Jag blev uppriktigt besviken. En lite kyligare dag som det var under racet hade kaffe gjort så mycket för humör och välbefinnande!

Andra "berget" dök upp efter ca 90 km men jag satt och laddade för det tredje och sista berget - Kinnekulle. Där skulle det enligt utsago delas ut spurtpris inom alla klasser och samtliga deltagares tider skulle klockas. När vi såg Kinnekulle framför oss var det några kids som stod i vägrenen och hojtade att "nu kommer berget" (riktigt kul med så mycket publik ute på banan!! Hatten av för er alla som ställde upp och hejade). Jag och min bror tände till och körde en utbrytning. Det fanns en Bianchi-hoj i potten!

Trampade på för kung av fosterland uppför och kände mig som ett proffs som körde en utbrytning upp för Alp d´Huez. Efter någon kilometer undrade jag dock varför det inte fanns några markeringar längs vägen som tydde på att det var ett klätterpris i närheten? Ropade till funktionärer och frågade vart backen var egentligen? Boomer - jag hade kört på för tidigt!

Foto: Jenny Grip 

Sur över att jag bränt krut "i onödan" la jag mig och malde på fram Hällekis där "Bianchi climb" verkligen började. Blev ännu tjurigare när jag hade ett band av herrar bakom mig som inte ville dra en meter (detta är ett tecken på att jag håller på att bonka). Kanske gav denna ilska mej energi uppför backen - jag körde stenhårt uppför och älskade det. Älskade ännu mer att bli serverad kaffe uppe på toppen!

Jag tror dock att jag drack för mycket kaffe och käkade för mycket bullar för på vägen ner och hem - ca 40 km - mådde jag apa (kan även ha tagit ut mig för mycket uppför.. ca 10 mil cyklade på väg i augusti kan ha spelat ut sin betydelse). TACK till Sub Hofvet Bonk som peppade mig och väntade in mig när jag ville lipa och cykla 23 km/h sista biten in i mål.

Jag vann tyvärr inget berga-pris. Det var en snubbe som körde på ca 8 minuter uppför + några andra som var snabbare än mej (hehe). MEN jag fick en fantastisk dag med mina vänner och det slår alla möjliga andra vinster!

Här skulle jag dock vilja framföra ett litet klagomål till Tre Berg och det är att det inte fanns något pris för damer under tävlingen. Elittjejer fick fightas mot elitherrar under Tre Berg och under GP-loppet dagen innan var tjejernas prispeng betydligt lägre än herrarnas. Hemskt synd och old-school på ett annat bra arrangemang! Hör ni ledningsgruppen i Tre Berg - hade ni fått bilder av tjejer på prispallen spridda över sociala medier hade det gett så mycket bra reklam för er!

I övrigt - bra lopp med rolig bana och upplägg med bergen. Samt lagom längd (183 km) och lagom i tiden (nu får cyklister en anledning till att inte ställa undan cyklarna efter Vätternrundan). Imorgon kör jag Velothon - återkommer om utbudet av fika på det loppet!

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2015-09-12 11:03


MerIngrid Kjellström

Liten cyklist med stora drömmar. Tävlar med och är team-manager för Stockholm CK:s damlag. - @stockholmcykelklubb
Tävlar i cyclocross för Sveriges gladaste CX-klubb CK Barriär - @ckbarriar
Finns också på Instagram under @ingridkjell

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > November 2015
  19. > Oktober 2015
  20. > September 2015
  21. > Augusti 2015
  22. > Juli 2015
  23. > April 2015
  24. > Mars 2015
  25. > Januari 2015
  26. > December 2014
  27. > November 2014
  28. > Oktober 2014
  29. > September 2014
  30. > Augusti 2014
  31. > Juli 2014
  32. > Juni 2014
  33. > Maj 2014
  34. > April 2014
  35. > Mars 2014
  36. > Februari 2014
  37. > Januari 2014
  38. > December 2013
  39. > November 2013
  40. > September 2013
  41. > Augusti 2013

Mest lästa

  1. RR Lidingöloppet MTB
  2. Försöker ta Rissveds rulle i Uppsala i helgen!
  3. Äntligen vår och kul på hjul!
  4. RR Pearl Izumi MTB – Skandisloppet
  5. Alla drömmar som blir sanna och alla starka tjejer
  6. Kul med race - Djurholms GP osv

Kategorier

  1. > Cyclocross
  2. > Cykelkultur
  3. > Freeride
  4. > Giro d´Italia
  5. > Kost och näringslära
  6. > Landsväg
  7. > MTB
  8. > Pendlar - Vinterhojj
  9. > Profiler
  10. > Tour de France
  11. > Träning
  12. > Träningslära
  13. > Tävlingar
  14. > Tävlingar
  15. > Vätternrundan

Etiketter

  1. > Bianchi
  2. > CK08
  3. > Cykelcross
  4. > Cykelklubb
  5. > Giro d'Italia
  6. > Humor
  7. > Kost
  8. > Långloppscupen
  9. > Mallorca
  10. > Mountainbike
  11. > Resa
  12. > Spanien
  13. > Spinning
  14. > Strava
  15. > Tempolopp
  16. > Tour de France
  17. > Triathlon
  18. > Träning
  19. > Träningsläger
  20. > Tävling
  21. > Vinterträning
  22. > Västgötaloppet
  23. > Vätternrundan

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser