Ingrid Kjellström | Bicycling.se

Ingrid Kjellström


Liten cyklist med stora drömmar. Tävlar med och är team-manager för Stockholm CK:s damlag. - @stockholmcykelklubb
Tävlar i cyclocross för Sveriges gladaste CX-klubb CK Barriär - @ckbarriar
Finns också på Instagram under @ingridkjell

Den viktigaste tiden att hålla ut

10 jan 2016

Det var under en av vinterns första kalla dagar som hon höll på att ge upp. Bettan, min pendlarcykel som troget transporterat mig runt om i Stockholm i fyra år. Jag hade precis flyttat och tredubblat mitt dagliga pendlaravstånd till 30 km och var mer än någonsin beroende av henne. För att det vore så hemskt pinsamt att rucka på mina principer - att vara oberoende av SL-kort och min tro på att en daglig cykeltur förlänger livet. Och då - en frostbiten kväll i december, havererade Bettan ihop i en lätt uppförsbacke 5 km hemifrån. Med svansen mellan benen fick jag promenera hem.

Samma vecka hade vi julfest med jobbet och när jag något seg skulle upp och cykla dagen därpå föll valet på en gammal racer i förrådet. För första gången på fyra år lämnade jag hemmet utan extra cykelslang i beredskap. Givetvis fick jag punktering och fick promenera en andra gång denna vecka. Slösade hela lunchrasten på att jaga slang i Mall of Scandinavia. JA SLÖSADE, för i shoppingmeckat MOS har de allt förutom just cykelslangar (varning).   

Jag hade kunnat ge upp och ta en paus från cykelpendlingen och bestämma mig för att svensk vinter inte är lämpad för cykling. Det kändes som om att alla tecken pekade på det. Men istället lagade jag min kära gamla pendlarhoj och skaffade ett nytt underställ, starkare pannlampa och varmare handskar. Redo för att möta cykelvägarna i vinterskrud. Svensk vinter ÄR till för cykling!

Okej jag erkänner. De morgnar termometern visar kallare än -10 grader skuttar jag inte upp på cykeln. Då tar det 10 minuter av idogt trampande för att få igång cirkulationen och värmen ut i fingertopparna. Då känner man att man lever. Och när jag kommer till jobbet kostar det 10 minuter extra av avskalande av fyra lager kläder och duschande. Senare under dagen är jag inte så populär bland kollegorna när jag insisterar på lunch redan klockan 11 (cyklingen gör mig konstant hungrig…).

Där tar nackdelarna med cykelpendling slut. DN publicerade för några veckor sedan info om att enbart ett fåtal procent av stockholmarna förflyttar sig med cykel och det gör mig ledsen. För att nämna några av de saker jag tycker att jag VINNER under mina dagliga pendlarturer - speciellt under vintertid.

Jag får vardagsmotion – enough said i dessa tider när varannan nyhet handlar om "julbordskulmage" och hur farligt det är med stillasittande. Jag är rätt säker på att jag gör både mig själv och min arbetsgivare en tjänst när jag rör mig varje dag – jag blir friskare, gladare och mindre rastlös i vårt kontorslandskap.

- Cykelpendlare är enligt forskning mindre stressade och koncentrerar sig bättre. Det tror jag det - cyklingen ger mig en daglig dos av mindfullness. Prova att vistas i Liljansskogen bakom KTH kontra tunnelbanan kl 8 en måndagsmorgon så fattar du.

Vitamin D! Varje solstråle som man kan få under den svenska midvintern borde man försöka fånga. Människan är inte gjord för att ha kontorslampornas skarpa sken som enda källa till ljus ens under vintern.

Stockholm är otroligt vackert när solen går upp över skärgården. Inga instagramfilter i hela världen kan leverera samma skönhet som när man hinner kolla på utsikten, vilket man gör när man rör sig i ca 20 km/h genom staden när den vaknar till liv.

- Kollektivtrafik i all ära men för att jag ska nå mitt jobb bjuder SL på en service i en hastighet av 15 km/h. Jag cyklar som sagt inte snabbt men jag är uppenbarligen snabbare än SL. Samma resa (30 km pendling) tar 2 h med kollektivtrafik och 1 h 20 minuter med cykel. Dessutom är det sällan min cykel har "signalfel" (haverier på min cykel som de jag beskrev ovan sker ungefär vart fjärde år enligt min senaste uppdaterade statistik).

- "Man kommer att uppskatta den svenska sommaren mer efter detta" citat min sambo som i år upplever sin första vinter i Sverige som cykelpendlare.



Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!