Ingrid Kjellström | Bicycling.se
Annons

Ingrid Kjellström

Plötsligt händer det (inte)

För första gången i mitt liv lyckades jag veckan innan race bocka av många punkter på min "I-wish-I-could-do-before-race-list". Följande saker är för mig stora bragder även var och en för sig, och att jag lyckades med allt nedanstående veckan innan Kinnekulleloppet är stort:

- Hänga med en Hofvet-snabb-grupp en hel träning utan att bli avhängd trots att jag blåste ur både lungor och ben på kuppen.

- Lyckas vila och sova precis behaglig mycket efter ovanstående urladdning.

- Lyckas hålla både mej och Flamman (nya tävlingscykeln) hela och rena och fullladdade (med mat för min del, el för cykeln med Di2-växlars del).

- Limma tubhjul utan att få lim över både hela mej och cykeln dagen innan race (ok dagen innan är inte super - erkänner det).

- Se hur 40+ deltagare stod anmälda i Dam-elit-klassen till Kinnekulleloppet och premiären i Swe-Cup 2016.

- Känna att "det kommer bli fruktansvärt jobbigt att köra elittävling med massa snabba brudar, men wowvad taggad jag är!".

- Sova någorlunda vettigt natten innan planerat race.

CHECK CHECK CHECK!

Klockan 12.30 i söndags satt jag tillsammans med mina lagkamrater i en arnika-osandebil på toppen av Kinnekulle. Tittade man ut genom fönstret kunde man inte ana att det var mitten av april i södra-Sverige. Det såg mer ut som att vi befann oss på en fjälltopp, vilket egentligen är trevlig de flesta dagar i veckan.

Det är trevligt alla gånger förutom då man är sugen på att rejsa och har satt en nummerlapp på ryggen och hetsätit massa mackor och blandat sportdryck och knölat in gels under bibs:en (att äta under rejs). Det är trevligt alla gånger förutom då racet blir inställt på grund av väder när man, fantastiskt nog, lyckats med alla check-points på sin "I-wish-I-could-do-before-race-list".

Bittert 2.0.

Vi var ett inte så muntert gäng i SCK som blev "snuvade på konfekten" och fick åka bil hem till Stockholm i söndags eftermiddag istället för att cykla upp och ner för Kinnekulle.

Men vad tusan... onödigt att hänga läpp över det här, egentligen.

Åter igen inser jag att cykling handlar om så mycket mer att trampa på, egentligen. Som till exempel att öva på att smörja in sig med arnika i en trång bil. Som att hantera motgångar - även om de inte är fysiska. Som att inse att det ändå var en trevlig helg med mina lagkamrater i Kinnekulle - även om det inte blev som jag tänkt mig.

Dags att ta nya tag, i helgen kör vi Fryksdalens 3-dagars! (peppar peppar)

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-26 20:36

Keps Cup MTB Final 2016

Keps Cup måste vara något av det charmigaste cykelarrangemang som Stockholm bjuder på. Under fyra helger av våren arrangerar olika MTB-klubbar runt om stan småtävlingar. Riggar upp ett tält vid en stig i skogen och delar ut nummerlappar till ibland närmare 100-talet cyklister som dyker upp.

Planen är att jag ska köra mest landsväg med SCK i år, men efter förra helgens Östgötalopp insåg jag följande:

1 - jag behöver öva på att stå på startlinjen. Ha en nummerlapp på mej, tycka att sekundrarna innan start går långsamt, lära mej klicka i pedalen när startskottet går, lära mej hantera fjärilar i magen, inte tycka det är asläskigt att trängas med många andra adrenalinstinna cyklister... osv.
2 - jag behöver köra stenhårt för att komma i form. Detta är typ omöjligt att inte lyckas med när man har nummerlapp på sig.

Foto: Johan Flodström

Jag tog tillfället i akt och åkte ut till Rönninge i helgen. Där höll Rönninge MTB i finalen i Keps Cup och det var fullt med MTB-cyklister på plats - i alla former! Allt från juniorer tilll snabba seniorsnubbar.

Det är cirka fjärde gången jag kör stig i år, jag kände smidig mej som ett kylskåp under uppvärmningsvarven. Dessutom regnade det tills precis innan starten (phew!). Väl på startlinjen hände ungefär allt som jag listade ovan - jag var nervös. Startskottet gick och vi stack iväg på ett elljusspår - yes tänkte jag, bara trycka på. Sen så fort det svängde in i skogen klantade jag till det och tappade kedjan. Hoppade av cykeln och under tiden som jag fixade det fick jag snopet se mig själv bli passerad av ett gäng cyklister. På´t igen - nu ut och upp på sliriga och hala hällar.

Det bästa med MTB är när man klarar sånt man först trodde vara omöjligt - med flåsande cyklister framför och bakom mej vågade jag köra på hårdare och modigare än under uppvärmningen. Och så när man vågar sluta lyssna på fegisen inne i skallen som skriker "stopp, stopp, du trillar" - då kommer flowet - och det är banne mej bättre än all mindfullness i hela världen.

Foto: Johan Flodström

Andra varvet gick bra - vågade släppa på ännu mer. Började dock även bli varvad av de snabbare cyklisterna... tyckte först rent instinktivt att det var asjobbigt. De jobbiga tankarna började komma, "jag är långsam och kass" osv.. men såg till att vända dem snabbt och tänkte såhär : DET ÄR EN YNNEST ATT KUNNA TÄVLA överhuvudtaget. Inte många % av allla i hela världen har möjlighet till det. Så varje gång jag blev varvad försökte jag ta hjul på snabbingen framför mej (funkade ca 2-3 sekunder) och följde deras smarta(re) spårval.

Tredje varvet började jag bli trött - precis dit jag ville komma. Jag behöver lära mej köra på även om både skalle och ben inte vill mer. Fick en otrolig pepp av fantastiska funktionärer som stod med kobjälror och gastade vid varvning - tack!

Sen kom jag bara en bit på fjärde varvet innan jag fick lite för mycket feeling och kraschade in i en sten. Allt bra med mej - sämre med min cykels bakväxel och växelöra tyvärr. De var av och jag fick gå tillbaka in i mål. Part of the game av att cykla i skogen antar jag.

Trist att Keps Cup är över för i år nu när jag fått blodad tand. Kul dock att jag ska slita som ett djur på Kinnekulleloppet nästa helg! Stay tuned!

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2016-04-17 17:54

Östgötaloppet - SCK på pallen!

Östgötaloppet brukar gå under namnet "när kalvarna släpps på grönbete" eller kallas för "dyrt lopp" (på grund av att många dyra cykelramar kraschas). Alltså var jag nog inte den enda i startfållan som hade fjärilar i magen - trots att det denna söndagsmorgon nästan var vindstilla och solen stod högt på himlen. Det är ju något speciellt med årets första lopp - alla vill visa både för sina motståndare och sig själva att de gjort läxan under vintern och blivit snabbare och starkare.

SCK Damelit hade tio cyklister (av ca 30) på startlinjen och vi var det största laget på plats, men även Crescent och Mölndal hade flera cyklister på plats. Kul - det betyder att cyklingen måste köras med taktik likt ett schackspel - tvärtemot när damerna körde med herrar i juniorklass för några år sedan (då handlade det bara om att suga hjul bakom killarna för att vinna).

Några av våra damer hade i uppgift att köra offensivt från start och attackera. Alltså började det ryckas en del i klungan tidigt under loppet och med mina mått mätt gick det undan emellanåt.

(Senast jag körde loppet, för tre år sedan, kom jag inte med i starten och fick slita som ett djur i 5 km solo för att nå klungan. Där pallade jag sitta med 20 km innan jag blev avhängd... alltså var det en seger för mig att sitta i klungan bara de första kilometrarna i år).

Efter 20 minuter ledde en av attackerna till en längre utbrytning för Camilla Backman av oss i SCK samt ett par andra tjejer från de andra lagen. Alltså var det ingen i klungan som hade fasligt bråttom att dra ikapp denna grupp så pass tidigt under loppet. Ingen trodde nog att de skulle kunna hålla sin utbrytning särskilt länge.

Eftersom SCK som sagt var överrepresenterade i klungan försökte vi gå upp och stå för en del av dragjobbet ute på tävlingens längre varv. Några av våra tjejer försökte sig även på att attackera och köra på.

Foto: Robert Pettersson

Vi snackar alltså om tjejer som kör sin livs första tävling - hur coolt är det inte att våga prova på sina vingar och ta chanser då? Superhäftigt tycker jag!

Cirka 55 km in i loppet drog jag en rejäl bonk och kan därför inte rapportera direkt från klungan därifrån (läs Madde Ståhls blogg!). Jag var helt rökt efter att dragit en del samt inte placerat mig så smart i klungan resten av tiden. Inser att mina armbågar och mentalitet i klungan behöver vässas en hel del - jag är inte så bra på att ta plats och jobba mej upp till en mer fördelaktig position... för att inte tala om hur mina ben behöver vässas för att palla trycket från hög fart och även attacker därifrån till en ännu högre fart! Och så måste jag lära mej att klämma gels i 40 km/h.

De fantastiska nyheterna är att Camilla Backman - som var en av våra debutanter - kom trea i loppet efter Emma Ahlstrand (Team Ormsalva) och Moa Johansson (Mölndal CK). Deras tidiga utbrytning höll alltså och vi jublar över att ha en ur SCK på pallen så tidigt under loppet.

Själv kom jag långt ner i resultatlistan och det kan man ju 1: tycka är riktigt risigt - 2: jubla över. Jag väljer nr 2! Man är givetvis inte bättre än sin senaste prestation - men för mig var det en stor seger att kunna sitta med i klungan och bidra med något litet till tävlingens förlopp. Detta eftersom att jag för ett par veckor sen inte ens pallade cykla 2 mil utan fick bli hämtad med bil för att ta mej hem. Elitcykling är en stenhård sport - det går liksom inte att mesköra utan både ben och skalle måste leverera under varje sekund av loppet (upplever en rookie som jag det i alla fall). Hatten av för alla som ens försöker sig på att starta i ett elitlopp!

Och det bästa med helgen har helt klart varit att gå igenom allt med tjejerna i SCK - cykling, nervositet, pasta-laddning, jublet när Camilla kom på pallen. Vilket lag! Tur att det bara är tidigt in på säsongen och att vi har mycket kvar att uppleva tillsammans.

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2016-04-12 21:13

SCK:s cyklister på grönbete i Båstad

Det är något speciellt som händer på träningsläger. Vardagen byts ut mot nya cykelvägar och man kan inbillia sig hur det vore att leva som elitcyklist.

I helgen åkte SCK damelit med fanclub (herrsidan av klubben) till Båstad för att cykla och ha det gott. Lite som kalvar på grönbete. Destinationen var Hotell Riviera Strand, som vill sätta Båstad på kartan för cyklister. Med fina landsvägar och Hallandsåsen runt knuten, gör sig hotellet som en oas för cyklister som gillar att både cykla hårt och få rum för återhämtning i form av god mat, umgänge och spa.

För vad vore ett läger utan ett bra sällskap? Med tävlingssäsongen hägrande börjar det bli hög tid för damlaget att köra ihop sig och vässa sina vapen. Mitt sällskap var med andra ord taggade och fokuserade.

Vid ankomsten i fredags körde vi långa intervaller i eftermiddagssolen. Det var första gången som laget körde samlat i en sådan stor grupp. Nyttigt att klämma och känna på varandra - inte minst under högre hastigheter och med mjölksyra upp till öronen. Vi rundade av kvällen med after-bike - cykelsnack och god middag.

I lördags körde vi två träningstävlingar, både individuellt och i lag. "Såna där elitcyklisten kör alltid snabbt" - eller? Jag tror att vilken söndagscyklist som helst hade kunnat hänga av oss under lagtävlingens första kilometrar. Tror också att alla i laget uppskattade att få använda skallen likt en schakspelare och försöka spela/cykla sina drag rätt. Under de sista kilometrarna av loppen trissades hastigheterna upp och attackerna blev flera.

På lördagskvällen hängde vi på hotellets fina spa-anläggning, körde yoga och käkade ännu mer. Vaknade i ottan för att krama det sista ur benen - spurter! Sen rullade vi hem och stapplade med trötta ben på bussen som gick tillbaka till Stockholm.

Tugga styrlinda - suga hjul - bli avhängd - jag fick prova på alla dessa asjobbiga aktiviteter under helgen. Kvar blev en kropp som kändes som en urvriden disktrasa - en riktigt glad sådan. Det är häftigt att cykla med så starka brudar - som kan köra varandra skittrötta följt av att vid målgång krama varandra och dela samma filosofi om hur roligt det är att cykla.

Jag är otroligt tacksam över att SCK - Stockholm CykelKlubb - har gett oss damer möjligheten att träna och snart tävla tillsammans. Det betyder mycket för oss i laget och för svensk damcykling!

Ni undrar säkert alla "vem vann tävlingen under lördagen?!". Tänker inte avslöja mer än att det inte var jag - (ni får följa laget framöver om ni är nyfikna ;).

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-05 17:53

MerIngrid Kjellström

Liten cyklist med stora drömmar. Tävlar med och är team-manager för Stockholm CK:s damlag. - @stockholmcykelklubb
Tävlar i cyclocross för Sveriges gladaste CX-klubb CK Barriär - @ckbarriar

Mest lästa

1. RR - mitt lyckliga Långa Lugnet
  2. Kul med race - Djurholms GP osv
  3. Hurra - ingen Vätternrunda!
  4. RR Lida Loop - PB & #lifegoals
  5. CykelRallaren RR
  6. Stockholm 4dagars & Nationaldagsloppets bragder
  7. Inför helgens fest – SM i cykel!

Kategorier

25. > Vinterträning
  26. > Västgötaloppet
  27. > Vätternrundan

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol