Ingrid Kjellström | Bicycling.se
Annons

Ingrid Kjellström

PRO-tips från Mallorca

Jag är precis hemkommen från en vecka på Mallorca. Har 100 upplevelser och intryck jag skulle vilja skriva och berätta om. Men jag tänker berätta om mitt bästa tips för de som ska cykla på Mallorca: ställ klockan tidigt som attan på morgonen. Det kommer vara mörkt och kallt , men tro mig, det är värt det. En cykelupplevelse utöver det vanliga.

Mörkt på Mallorca innan solen går upp. Foto: Frederik Tue.

När några av killarna kom med idéen att fånga soluppgången vid kusten under min sista dag på Mallorca tyckte jag först att de var galna. Sedan kunde jag inte låta bli att hänga på . Det var jobbigt att gå upp tidigt och det var ännu jobbigare att ligga på rulle bakom de 11 starka cyklister som rullade upp för dagens första klättring kl 06.00.

Mallorcas västra kust, strax innan kl 7. Foto: Bastian Marks.

Jag ville skrika: "SAKTA ner, VI HAR JU INTE ÄTIT FRUKOST ENS?" – men det var indirekt förbjudet att gnälla då alla visste att vi hade en tid att passa och 1500 höjdmeter att klättra. Räddningen för min del blev de hängivna fotografer som var med i gruppen – då de slog av på tempot för att knäppa bilder kunde jag låtsas att det var dem – inte jag – som höll nere på farten.

MA-10, öde i soluppgången, Foto: John Braynard.

När jag var uppvärmd uppslukades jag av situationen – av att bara höra ljudet av andetag och se skenet av ljuslyktor framför mig. Runt klockan 7 började solen att gå upp vid horisonten och alla adjektiv är överflödiga.

Foto: John Braynard.

Det var en av de häftigaste upplevelser jag upplevt på cykel. Vi var helt ensamma på vägarna och omkring oss fanns bara havet och bergen. Att jag var trött efter en tuff veckas cykling, att jag var kaffesugen, att jag hade mjölksyra upp till öronen - alla de tankarna försvann snabbt ur mitt huvud.

Foto: Frederik Tue.

Vi mötte dock på vissa hinder på vägen, bildbeskrivning nedan:

Tunnel-failure. Foto: John Braynard.

Längs kustvägen MA-10 (i närheten av Estellencs) har en av tunnlarna rasat och gjort vägen minst sagt svårframkomlig. Jag tänker inte berätta hur vi kom förbi passagen - men jag rekommenderar äventyrsanda och ett gott sällskap för den som vill cykla förbi i dagsläget!

Foto: John Braynard.

Vid Banyalbufar vände vi inåt landet och hem söderut igen. Temperaturen sjönk till 3 grader och det var kyligt men samtidigt fortsatt häftigt med frosten som låg över gräset och morgonsolen som sken varmt över bergen.

Foto: Bastian Marks

Den tysta överenskomelsen fungerade bra och vi blev inte sena. Vi kom tillbaka hem till hotellet strax efter 9 med en rulltid på cirka tre timmar. Stormade in på hotellfrukosten, alla hungriga som vargar. Hungriga vargar med trötta ben och något drömskt i blicken. Jag vet dock att alla i gruppen skulle göra om samma sak ungefär när som helst som tillfälle ges nästa gång.

Och jag hoppas att det blir en nästa gång snart! Mina sista dagar på ön cyklade jag tillsammans med "galningar" - medlemmar ur RCC = Rapha Cycling Club, som har medlemmar över hela världen. Det är kul att träffa folk som inte pratar samma språk som en själv men som man ändå snabbt kan kommunicera enkelt med då man delar samma inställning kring att världen upplevs bäst från en cykel.

Stay tuned! Kanske kommer jag även snart skriva om hur det gick när jag cyklade uppför Sa Calobra tredje gången i mitt liv.

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2017-02-27 15:32

Cyklar tills solen går ner på Mallorca

Jag är på Mallorca och ni vet vad det handlar om. Värmen och lyckan över att vara tre steg från att sätta sig på en cykel i korta BIBS slår emot en som en vägg så fort man landat på ön. Jag håller fast vid tron att man får super-powers så fort man befinner sig hemifrån och fokuserar på cykel. Alltid nära till skratt, alltid nära till att cykla en eller två mil till.

Foto: Andrea Schiliro´

Det är lite speciellt för mig den här gången, jag är här tillsammans med en grupp människor varav de flesta jag inte träffat tidigare. Folk från bland annat Österrike, England och Italien. Det visade sig att jag redan innan jag anlänt gjorde bort mig lite då jag knorrade över att cykla 15+ mil och 3000 D+ redan under min första dag på ön.

En av killarna i gruppen var andra man på Trans Continental Race i somras. Han spenderade 16 timmar på cykeln varje dag under nio dagar. Och så gnäller jag över 7h inklusive ett par depå-stopp?

Vi bor i Peguera, på sydvästra delen av ön. Vi tog en smidig shuttle-buss upp till Port Polenca för att cykla över bergskedjan från norr till söder tillbaka hem igen. Rutten inleddes dock med att vi körde TOR till fyren Formentor - vilket är väl värt omvägen. Speciellt nu då de lagt om asfalten och det är glest med turistbussar och cyklister på vägarna.

På vägen ner från propaganda-cyklng vid Formentor. Foto: Johan Björklund

Överhuvudtaget kan jag rekommendera en resa till Mallis tidigare under säsongen. Jag har varit här även i april, men den något lägre temperaturen (15 deg) och avsaknaden av stora klungor av cyklister passar mig utmärkt.

Up up and away! Foto: Johan Björklund

Efter turen till Formentor fortsatte vi till bergen via Lluc-backen. Jag ville väldigt gärna stanna på det café (vid klostret) som jag vet serverar bra mackor, men någon som var lite klokare i gruppen (och tänkte på att det kunde bli mörkt...) fick mig att hålla ut till Sollér.

Väl på torget i Sollér smakade pizza, kaffe och cola som det godaste jag någonsin ätit. Foto: Andrea Schiliro´

Med nya krafter i kroppen och med ett hägrande mörker på intåg kändes det som jag fick nya krafter för att ta mig de 6 milen hem över Bunyola och Esporles. Det är bra att vara uppe i ottan och cykla MEN då missar man ofta de fantastiska vyer som kommer bara när solen är på väg ner. Hett tips alltså - ut och cykla i solnedgången! För bra bilder och snabba ben!

Foto: Johan Björklund

Det händer något speciellt med en grupp cyklister som kört några timmar tillsammans och börjat lära känna varandra, både till sättet man cyklar på och hur man fungerar som personer. När milen började räknas ner på våra Garmin-datorer uppstod en tystnad och folk började ta tunga och långa förningar. Jag låg på rulle bakom och njöt. Njöt av att jag faktiskt inte tänkte på hur mycket klockan var eller att benen var matta vid det laget. Älskade livet och den gemenskap man snabbt kan få med ett gäng cyklister som man inte kände 8 h tidigare.

OK det var inte plätt-lätt att cykla 7 h utan att ta så många fika-stopp som jag kanske gjort om jag varit ensam. Under de sista milen hem var det mörkt och jag började bli rätt skraj för mötande bilar på de smala vägarna. Killarna var riktigt snälla mot mej och bäddade in mig bland skenet av deras lampor. Väl hemma runt klockan 19 var jag high on life! Och sjukt taggad på att äta buffé! (förlåt om det är mycket fokus på mat och dryck på bloggen, men sån är jag ;)

Jag nämnde Neil ovan, han som är en rando (och CX)-cyklist av rang. Men det är en bara en av de, numera vänner, och starka cyklister jag har sällskap av här på ön. Emil Holt är en bergaget men han håller alltid ett öga på att jag inte blivit ensam kvar i botten på någon klättring trots att han säkert kunde köra ifrån mej när som helst om han vilel. Johan Björklund försvinner titt som tätt och man undrar om han är trött? Nej aldrig, han har bara stannat för att fotografera (helst något vilt djur) på vägen. Och Wolf och Andrea från Österrike och Italien är också starka som hästar och är hela tiden på bra humör.

There is more to come! Nu ska jag... tro det eller ej - äta! Big day coming up 2morrow again!

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2017-02-22 19:26

Jag är för det mesta ingen superhjälte

Känner ni hur den är på gång? Våren! Små tecken som påminner om att årets mörka månader snart är till ända dyker upp varje dag. Som att det inte krävs en lika stark lampa eller dubbla handskar under morgonpendlingen till jobbet. Jag tackar och tar emot alla sådana små förändringar som får mig att förstå att mörkret haft större inverkan (negativ) på mig än jag tidigare trott.

Även på cykelfronten börjar saker och ting trappas upp. För tillfället har jag stora kassar med mat hemma hos mig. Dessa ska transporteras ner till Trosa där SCK:s damlag ska ha uppstartshelg. Vi ska smida planer inför säsongen och som sagt laga massa god mat! (OBS - jo vi ska cykla en del med). Det känns super att samla laget, jag tror mycket på att det vi gör tillsammans som grupp nu kan komma att återspegla sig i form av fina resultat när tävlingarna sedan drar igång.

Mer om det kommer!

För sen rullar det vidare. På måndag åker jag ner till Mallorca för att ägna mig åt det som man bör göra på Mallis - jobba på cykelbrännan till kommande säsong och äta apelsiner skivade på fat mm.

Jag vill alltså varna den känsliga för att följa mig i sociala medier den kommande veckan. Det kommer bli mycket cykel och sol på bild! Och just det vill jag skriva om.

I början av januari var jag själv nämligen en känslig person som blev smått allergisk mot sociala medier. Jag tyckte mig se mest detta i mina flöden: trainers som surrade okristligt tidigt på morgonen (och på dessa trainers satt fitta personer som ännu inte ätit frukost men ändå levererade SKY-höga wattsiffror), kokta ägg framhävdade som en kulinarisk upplevelse och folk som cyklade 20 mil på dubbdäck utan att frysa eller tycka det var jobbigt.

Just då kunde jag tex knappt cykla en liten stund på mina dubbdäck utan att snitta lägre 20 km/h. Jag loggade ut ur vissa sociala medier pga pallade inte trycket. Jag pallade inte att alla var så starka och vältränade och utsövda hela tiden.

Sedan stack jag till Gran Canaria och loggade givetvis in på Instagram igen. Tog 1000 selfies av mig själv med ett lyriskt leende på läpparna som jag langade ut på nätet. Sörplade upp de likes jag fick likt en törstig katt.

En bild på mej där jag hade mitt superhjälte-highlight 2016- - och kom trea i Malmöcrossen. Men för att nå dit krävdes ett X antal försök som misslyckades. Foto: Jonas Wiking.

Och då började jag tänka att jag var en ganska jobbig människa. Framförallt för de som, liksom jag varit tidigare, kanske var inne i en känslig period. Detta har ju omdiskuterats en hel del i media på sistone - att det vi ser på nätet av andra människor bara är sekunder av människors vardag - ofta inplastade i förskönande filter. Jag älskar de diskussionerna. Men ändå är inte grott-människan i mig alltid logisk nog att inse kontentan av dem. Jag suger upp det jag ser i mitt flöde och får under mina känsligare stunder dåligt samvete och känner att jag går miste om saker och ting - för att nämna några av de negativa känslor som slår rot i mig.

Därför har jag på sistone försökt nyansera bilden av mig själv en del. Jag är tex aktiv på Instagram-stories då och då och senast imorse la jag till exempel upp ett filmklipp där jag råkade slå sönder koppen med mitt ack så viktiga morgonkaffe. En annan gång la jag upp en film där jag försökte mig på en magövning på boll a la en av mina förebilder - Tove Langseth - men där jag misslyckades och trillade av bollen.

För även om jag ler och lever livet på cyklar på de flesta bilder som cirkulerar på mig är jag ingen superhjälte. Det händer att jag sätter mig i bilen och kör till jobbet trots att jag predikar cykel-pendling minst en gång om dagen. Det händer att jag gräver i frysen efter glass istället för att koka tre ägg och STIMULERA DEN HELIGA PROTEINSYNTESEN efter ett träningspass. Det händer att jag hoppar över planerade träningspass och åker hem och lägger mig på soffan trots att disken står i drivor på köksbänken. Det händer, ganska ofta faktiskt, att jag har en dålig dag på cykeln och att de jag cyklar med får vänta på mig pga att jag är långsam (det värsta då är när dessa personer får FRYSA pga mej. Förlåt!).

Ja jag har mina stunder som inte är gjorda för Instagram egentligen, men jag tänker att dessa stunder behövs för att jag just ska kunna samla krafter för att vara en superhjälte emellanåt.

Och jag försöker som sagt vara lite duktigare på att dela med mig av dem. Jag ser gärna att fler tacklar den bollen! Finns inget som får mig att le som när jag ser ett riktigt ÄRLIGT inlägg i sociala medier.

Sådär - en liten fredagstanke från mig. Hoppas ni alla får en trevlig helg!

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2017-02-17 13:25

MerIngrid Kjellström

Liten cyklist med stora drömmar. Tävlar med och är team-manager för Stockholm CK:s damlag. - @stockholmcykelklubb
Tävlar i cyclocross för Sveriges gladaste CX-klubb CK Barriär - @ckbarriar

Mest lästa

1. RR - mitt lyckliga Långa Lugnet
  2. RR Lida Loop - PB & #lifegoals
  3. Hurra - ingen Vätternrunda!
  4. CykelRallaren RR
  5. Stockholm 4dagars & Nationaldagsloppets bragder
  6. Inför helgens fest – SM i cykel!
  7. Cykel SM 2017 - RR & seger!

Kategorier

25. > Vinterträning
  26. > Västgötaloppet
  27. > Vätternrundan

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol