30 procent fler cyklister, 30 procent! - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

30 procent fler cyklister, 30 procent!

Sug på den siffran alla ni som säger att det är ingen idé att satsa på cykel. 30 procent fler cyklister passerade det så kallade innerstadsnittet 2016 jämfört med 2015. Under försommaren 2016 registrerades ca 76 000 cykelpassager per dygn över innerstadssnittet visar Trafikkontorets årliga sammanställning av cykelmätningarna.


Innerstadssnittet (svart streck)

Det rullande femårsmedelvärdet ökade från 59 080 passager till 63 070 passager och motsvarar en ökning på ca 7 procent jämfört med 2015. Ökningen från 2014-2015 låg på ca 3 procent. På 10 år har innerstadsnittet ökat med 65 procent. Flest passager över innerstadssnittet gjordes över:

  • Liljeholmsbron 12 800
  • Skanstullsbron 10 700
  • Danviksbron 8 100
  • Solnabron 7 500
  • Ekelundsbron 5 900
  • Tranebergsbron 5 800

Så det här visar ju att satsningarna på cykel är helt rätt och att de måste intensifieras. Det är bra att Liljeholmsbrons cykelbanor ska breddas. Men även Skanstullsbrons cykelbanan (norrgående) måste breddas. Danviksbrons cykelbana likaså, cykelbanan (och gångbanan) precis öster om bron är närmast ett skämt. Vidare visar siffrorna att Alviksplan och anslutningarna på var sida om Tranebergsbron skyndsamt måste göras om och bland annat breddas.


Liljeholmsbron. Cykeltrafiken behöver mer plats på bron. 

På Slussen passerar 24 000 cyklister per dygn. Det är en ökning med 1 000 cyklister jämfört med 2015. Vi får hoppas att Nya Slussen klarar av framtida flödet av cyklister, det kommer bli många, väldigt många cyklister...


Slussen mars 2017. Foto: Jon Jogensjö 

Den sträcka där flest antal cyklister uppmätts är Skeppsbron, där cyklar 16 300 per dygn. Då känns det bra att staden planerar förbättringar på Skeppsbron och Strömbron, inte en dag försent.


Skeppsbron 

Mätningarna visar tydligt att Stockholm behöver många fler cykelbanor likt den på Norr Mälarstrand, i dag kanske Stockholms bästa cykelbana.


Norr Mälarstrand, framtidens cykelbana?

Vi kan nu enkelt konstatera att cykelinvesteringar innebär stor samhällsnytta till liten kostnad för samhället. Cykelinvesteringar slår alla andra transportinvesteringar vad gäller samhällsekonomisk lönsamhet – med hästlängder. 

Tänk vad som skulle ske om vi verkligen satsade! Om vi till exempel gjorde flera områden av innerstaden bilfria. Om vi gjorde om ännu flera körbanor till cykelbanor. Om vi satsade på nya broar, gena cykelbroar och inte broar som byggs för att bil- eller tågbroar byggs. Om kombinationsresor cykel - kollektivtrafik utvecklades. Då skulle vi verkligen ta det stora klivet mot en cykelstad!

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (8)

2017-03-23 06:49, visad 19985 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-03-31 18:14   Arne B

@A.L. Jag minns när de brände på mattorna på Liljeholmsbron. Det bör ha varit runt 2011, tror jag. Det var puckelpist redan veckan efter. I morgonrusningen in mot stan är Liljeholmsbron knappast överdimensionerad. Den kräver mycket god disciplin och omcykling behöver oftast göras med omsorg.

 

2017-03-30 15:51   A.L.

Liljeholmsbron kanske inte alltid är trång, men däremot är vägunderlaget uselt. Det känns bokstavligen som att cykla över en tvättbräda - det skakar alltså rätt bra.
Jag tror att kommunen borde fundera över sådana aspekter också.
Jag uppskattar verkligen breda cykelbanor, men även banor som är åtminstone hyfsat släta och inte gör att cykelturen bara blir en skakupplevelse.

 

2017-03-27 21:29   Dick Rydås

Helt rätt! Vilket suveränt transportmedel!

 

2017-03-27 20:28   Anders Andersson

Liljeholmsbron är ju lite skådebröd - det är ju aldrig trångt där, inte ens i rusningstiden. Det finns ju andra ställen som är betydligt knepigare och som skulle vara i betydligt större behov av de miljoner breddningen kommer att kosta - övergången vid tvärbanan 500 m söderut t.ex. eller Årstakopplets anknytning till Kransen.

 

2017-03-26 16:47   Anna Larsson

Tänk vad som skulle kunna hända om ministerns nya miljöbilspremier istället helt LAS på cykelinfrastruktur!? Med tanke på hur farliga partikelutsläpp och hur miljöskadliga just korta biltransporter faktiskt är skulle det kanske vara det co2 smartaste av allt - att lösa finansieringen av cykel infrastrukturen.

 

2017-03-24 07:41   Lars Granbacka

Tack för vettigt forum! Det känns lite som att uppfinna hjulet när man spånar om den framtida infrastrukturen. Hur mycket skall vi släpa med oss av det gamla bagaget och vilka vägbyggnadsprinciper vill vi att man skall överföra på cykelvägar som man använt sig av för bilar under det gångna seklet? Skall vi bygga motorvägar för cyklar? Förbifarter, broar, tunnlar, precis som vi gjort för bilar, eller kanske annorlunda? Skillnaden mellan bilar och lättrafik är kostnaden per meter. Skal vi inte börja fundera på om cykelvägarna skall lyftas upp i luften, vilket skulle ge helt andra möjligheter när det gäller säkerhet och tidsvinst. Dessutom borde man fundera på att bygga mer lätta konstruktioner, varför inte i trä?

 

2017-03-23 10:22   Tor Sandqvist

Fantastiskt att civilisationen till slut har börjat sprida sig till våra breddgrader!

Till skillnad från dig menar jag nog emellertid att förbättringarna på Skeppsbron och Strömbron kommer ett mycket stort antal dagar för sent. De borde ha skett för tiotusentals dagar sedan! :)

 

2017-03-23 10:08   Trafikistan.se

Det här är mumma för Göteborg! Här ökade cyklandet tydligt när vi fick trängselskatt, men sen planade det ut när planerade cykelsatsningar enligt vårt fina cykelprogram prioriterades bort. Pengar finns, men tjänstemännen är nog alltför upptagna av allt annat som händer i Göteborg just nu.

Du visar att det går att öka cyklandet om det syns att man verkligen vill ha dem och vill göra cykeln till ett rationellt val i stadstrafiken. Jag tror att det kan ta skruv för oss.

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Jag är rädd
  3. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  4. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser