Det bästa jag gjort - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Det bästa jag gjort

På en konferens i januari blev jag intervjuad angående ett cykelprojekt. I slutet av intervjun frågade journalisten vilket som är det bästa jag gjort. Jag blev lite paff av frågan och bad att få tänka efter. Han frågade då om cykelbanan på Norr Mälarstrand kanske är det bästa?

Nej, svarade jag, efter att ha tänkt efter en stund till.

Det bästa jag gjort är införandet av cykelboxar i Stockholm.

I början av 2000-talet byggdes cykelinfrastrukturen ut i Stockholm. Och antalet cyklister ökade. Tyvärr började också en viss typ av dödsolycka blir allt vanligare: högersvängande lastbilsförare som körde över cyklister. I början av 2000-talet skedde 1 – 3 sådana dödsolyckor per år i Stockholm.

Vi började studera och analysera dessa olyckor. Det fanns en gemensam nämnare – de skedde framförallt i signalreglerade korsningar. Däremot kunde korsningarna skilja sig mycket åt, alltifrån små korsningar till väldigt stora. En annan gemensam nämnare var att det framförallt handlade om sträckor eller gator där man cyklade i blandtrafik; det fanns ingen cykelbana eller cykelfält på den gatan.

Vi skiftade då fokus och studerade de signalreglerade korsningarna som fanns på gator med cykelbanor och cykelfält. Skilde de sig åt på flera sätt än de andra? Och hur agerade trafikanterna, fanns det skillnader? Vi hittade snart en tydlig skillnad: cykelboxen.

Här blev vi lite överraskade. Cykelboxen hade främst utvecklats för att underlätta cyklisters vänstersvängar. Teorin var att cyklisterna vid rött ljus skulle ha möjlighet att ställa sig framför bilarna till vänster, och på så sätt enklare kunna korsa gatan. Men nu såg vi en annan effekt av cykelboxen och interaktionen mellan trafikanterna – här fanns inga högersvängsolyckor.

Ett sätt att minska antalet högersvängsolyckor verkade alltså vara att använda sig av cykelboxen i större utsträckning. Sagt och gjort, en genomgång och utredning gjordes av samtliga trafiksignaler i Stockholm (tack Henrik!), och där cykling var tillåten målades cykelboxar. Det blev hundratals cykelboxar runt om i Stockholm.

Och vad jag känner till har ingen dödsolycka med högersvängande tungt fordon och cykel skett i en korsning med cykelbox sedan dess.

Det är utan tvekan det bästa jag gjort.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (11)

2017-02-16 06:23, visad 6571 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiofem med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-02-17 18:57   Trafikistan.se

De cykelboxar vi har i Göteborg har en glugg för påfyllning, åtminstone de jag har sett.

 

2017-02-17 17:43   Franz

Jag har alltid undrat hur cykelboxar fungerar rent juridiskt. Man behöver ju allt som oftast passera stopplinjen för att komma in i den. Och det får man väl inte?

På alla förklarings- och principbilder jag har sett är det ett cykelfält eller cykelbana utan stopplinje som mynnar ut i boxen och liksom bildar ett "hål" i stopplinjen och då är det ju inga problem. Precis som på dina bilder här ovan. Cykelfältet har ju då ingen stopplinje och man stannar vid signalen istället.

I verkligheten är det sällan det ser ut så, tycker jag. Ofta är det bara en heldragen stopplinje som går över alla körfält.

Jag tänker mig att det är en av anledningarna till beteendet Anders M pekar på. Man stannar vid stopplinjen utan att köra fram in i boxen.

 

2017-02-17 16:23   Trafikistan.se

Ett problem är att om första 1-2 cyklisterna ställer sig i boxens högerkant kan det täppa till flödet för bakomvarande cyklister som vill fylla boxen, om det står en bil (rätt placerad) som hindrar cyklister från att gena.

 

2017-02-16 17:20   Krister Isaksson

Erik, ja det är tydligt att det förändrat cyklandet. Och även om det ibland är en bilist som ställer sig i boxen så verkar detta inte påverka trafiksäkerhetseffekten. Kanske är det så att de som gör det är medvetna om sitt "övertramp" och ändå ser sig för lite extra.

 

2017-02-16 15:42   Erik Johansson

Det är inte vanligt med bilar i boxen, men när de är där eller när boxen inte finns då känner man sig osäker. Så nog har den förändrat cyklandet.

 

2017-02-16 14:26   Krister Isaksson

Anders, stort tack! Ja det gäller att ta för sig, att visa att man finns och ta sin plats. Och vi studerade även konsekvenserna av cykelboxar för biltrafikens framkomlighet. Händer i stort sett ingenting vad gäller biltrafikens framkomlighet. Så då föll även det argumentet. Om någon NU skulle tycka att biltrafikens FRAMKOMLIGHET är viktigare än MÄNNISKORS LIV.

 

2017-02-16 14:16   Anders M

Hurra för dig Krister, och tack för cykelboxarna!
Jag upplever faktiskt inte att det är jätteofta som det står bilar i dem, men det har hänt en gång att jag ställde mig på tvären framför en bil för att få plats i det som var kvar av boxen (ja, jag blev sådär tvärsur som man inte ska bli i trafiken). Funkade bra för mig, men blev kanske inte så tidseffektivt för den stackars bilisten.

Jag förvånas desto oftare av cyklister som inte verkar våga ta boxen i besittning, utan stannar innan den trots att den gigantiska cykelmyran är fullt synlig.

 

2017-02-16 10:48   Krister Isaksson

Anders, underbar liten berättelse! Ja motiven att inte göra olika cykelåtgärder/eller fel åtgärder handlar många gånger om biltrafikens framkomlighet. Vi har en bit kvar att vandra på det området...

 

2017-02-16 10:28   Anders Norén

Jag drar mig till minnes en eftermiddag i juli 2012 då en nämndsordförande i en större mellansvensk stad som börjar på Ö kom in och skrek och härjade så mycket att gatuchefen inte vågade låta måla upp cykelboxen. Det var politikerns bestämda uppfattning att det var en fullständigt livsfarlig lösning. Så här blev det istället: https://goo.gl/maps/4Lm2eaccL1u

Turligt nog fick politikern aldrig nys om att vi tänkte göra samma sak på andra sidan stan. Eller rättare sagt: politikern bodde inte vid den korsningen och kände därför inte till att ett svängkörfält skulle försvinna. För det var ju det som var det egentliga problemet. Ju farligare något sägs vara för cyklister, desto säkrare kan man vara på att det bara handlar om biltrafikens framkomlighet. https://goo.gl/maps/UWt3Jejd7jG2

 

2017-02-16 10:24   banivani

Roligt att läsa om dessa relativt små åtgärder som är så effektiva. Här i Uppsala finns det cykelboxar på ett par ställen där jag inte förstår varför de finns där - men det är möjligt att planerarna tänkt på vänstersvängen? Det finns nämligen markerad cykalbana/fil (av den typen som går upp på trottoaren och ner i gatan ömsom ni vet, och avmarkerad med nedfällda stenar som man kan fastna i med cykeldäcken), så det blir ologiskt som cyklist att "cykla ur den" och ställa sig i en box vid rödljuset.

 

2017-02-16 09:24   Emil Törnsten

Mic Hussey, I Dublin är cykelboxar praxis :) Finns tusen andra problem med cykelinfran, men cykelboxar finns iaf!

 

2017-02-16 08:55   Pelle

Kul att läsa att denna enkla åtgärd har varit så effektiv. Men som Per T Eriksson skriver är det inte ovanligt med bilar i cykelboxen. Många av cykelboxarna är mycket slitna i färgen och skulle må bra av en ommålning, det skulle nog minska mängden bilar i dem. Varför inte måla dem röda också likt en del cykelbanor i vägkorsningar?

 

2017-02-16 08:44   Krister Isaksson

Mic Hussey, nej det har jag inte. Men sök på Advanced Stop Lines for cyclists så kommer det många träffar.

 

2017-02-16 08:33   Mic Hussey

Vilket lyckade och enkelt förändring! Har du möjligtvis skrivet om det har på engelska någonstans? Jag vill dela med min syster som jobber med trafikfrågor i Dublin.

 

2017-02-16 07:12   Per T Eriksson

Det är ganska vanligt i Stockholm att bilister struntar i cykelboxen och kör ända fram till rödljuset, antingen av okunnighet eller av egoism. I vilket fall skulle en informationskampanj behövas.

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Februari 2017
  2. > Januari 2017
  3. > December 2016
  4. > November 2016
  5. > Oktober 2016
  6. > September 2016
  7. > Augusti 2016
  8. > Juli 2016
  9. > Juni 2016
  10. > Maj 2016
  11. > April 2016
  12. > Mars 2016
  13. > Februari 2016
  14. > Januari 2016
  15. > December 2015
  16. > November 2015
  17. > Oktober 2015
  18. > September 2015
  19. > Augusti 2015
  20. > Juli 2015
  21. > Juni 2015
  22. > Maj 2015
  23. > April 2015
  24. > Mars 2015
  25. > Februari 2015
  26. > Januari 2015
  27. > December 2014
  28. > November 2014
  29. > Oktober 2014
  30. > September 2014
  31. > Augusti 2014
  32. > Juli 2014
  33. > Juni 2014
  34. > Maj 2014
  35. > April 2014
  36. > Mars 2014
  37. > Februari 2014
  38. > Januari 2014
  39. > December 2013
  40. > November 2013
  41. > Oktober 2013
  42. > September 2013
  43. > Augusti 2013
  44. > Juli 2013
  45. > Juni 2013
  46. > Maj 2013
  47. > April 2013
  48. > Mars 2013
  49. > Februari 2013
  50. > Januari 2013
  51. > December 2012
  52. > November 2012
  53. > Oktober 2012
  54. > September 2012
  55. > Augusti 2012
  56. > Juli 2012
  57. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Tack alla hundägare!
  2. Trött på att bli nerstänkt
  3. Det bästa jag gjort
  4. Snöröjning, var god dröj

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Gå på cykelbanan
  32. > Gästbloggare
  33. > Hinder på cykelbanan
  34. > Hinderbana
  35. > Holland
  36. > Humor
  37. > Kläder
  38. > kollektivtrafik
  39. > Konfliktdesign
  40. > Konst
  41. > Köpenhamn
  42. > Lastcykel
  43. > Lådcyklar
  44. > Lånecyklar
  45. > Lövhalka
  46. > Miljö
  47. > Motormännen
  48. > Nacka
  49. > Nationell cykelstrategi
  50. > Nederländerna
  51. > New York
  52. > Nollvisionen
  53. > Nya Slussen
  54. > Polisen
  55. > Politik
  56. > Popup-cykelbana
  57. > Regional cykelplan
  58. > Regionala cykelstråk
  59. > Rullstolscykel
  60. > Samhälls- och trafikplanering
  61. > Samhällsekonomin
  62. > Skärmar
  63. > Sollentuna
  64. > Solna
  65. > Sopsaltning
  66. > Sportcyklist
  67. > Stella Fare
  68. > Stockholm
  69. > Stockholms Handelskammare
  70. > Stolpar i cykelbanan
  71. > Svensk Cykling
  72. > Svängfest
  73. > Trafiklagstiftning
  74. > Trafikmaktordning
  75. > Trafikrapportör
  76. > Trafikregler
  77. > Trafiksignaler
  78. > Trafiksäkerhet
  79. > Trafikverket
  80. > Täby
  81. > Tävling
  82. > USA
  83. > Vintercykling
  84. > Vinterväghållning
  85. > VTI
  86. > Vägarbeten
  87. > Växtlighet
  88. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser