En pendlingscyklists vardag. Del 6 och avslutning - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

En pendlingscyklists vardag. Del 6 och avslutning

 

"Det är verkligen inte på grund av rådande cykelinfrastruktur som jag väljer att cykla till jobbet, utan trots den." 

Så säger min bloggkollega Åsa Eriksson i ett blogginlägg om hennes pendling till/från jobbet. Det sammanfattar väl de förhållanden och vedermödor som cykelpendlare i landet dagligen får stå ut med, förhållanden som skulle vara helt oacceptabla om de förekom i biltrafiken. Rådande trafikmaktordning blir mycket tydlig via alla dessa bilder, den värdering som sker av trafikanten utifrån transportsätt kan knappast bli tydligare.

Jag blir ju inte direkt förvånad att cykelolyckor och särskilt cyklisters singelolyckor dominerar den officiella olycksstatistiken när man ser dessa bilder, och när man ser omfattningen på bristerna och farorna - de är överallt, sprida i hela landet, dyker upp hur och var som helst. Och lite görs för att komma till rätta med problemen, det är så att säga ett normaltillstånd att det ser ut så här på landets cykelbanor, och dessa förhållanden visar ett tydligt avtryck i olycksstatistiken.

Jag avslutar nu denna serie med ett antal bilder från er läsare. Stort tack till alla er som har sänt in bilder.


De så vanliga hantverkarbilarna som så ofta står uppställda på landets många cykelbanor. "Ska bara..." Foto: Anders


Jaha, bara att ge sig ut i gruset, över parkeringsplatsen och hoppas på att komma på cykelbanan igen... Inte behövs skyltning, omledning, reflexer och annat tjafs. Det är för mesarna i bil! Foto: Anders


Här var det ju i varje fall tydligt skyltat och som så ofta ställer vi dem på den mycket smala gång- och cykelbanan. Där gör de minst skada... Foto: Andreas


En standardlösning vid vägarbeten: ställ skyltar i cykelbanan. Har dock inte kunnat hitta dessa instruktioner i någon manual eller handbok. Måste vara entreprenörer och väghållare som har utarbetat en praxis. Foto: Anders


Se hjulspåren i mittsträngen. Att det finns ett behov att svänga här tänkte tydligen ingen på. Tänk motsvarande kurvradie för biltrafiken... Foto: Anders


Först några granitpollare och sen plogar vi upp en snövall tvärs över gång- och cykelbanan. Allt för att underlätta och göra cykling säkert... Foto: Anders


Här blir det inte så lätt för gående och cyklister att passera. Kommer du med lastcykel, cykelkärra, barnvagn, tvillingvagn, permobil, rullator - ut i körfältet eller vänd om är beskedet! Foto: Mats


Inte bara motormän kör och parkerar på cykelbanor, motorkvinnor hittar också dit! "Ska bara..." Foto: Henric


Och här tog cykelbanan slut, upp på stigen till vänster så löser det nog sig... Foto: Anders


En klassiker för oss cyklister! Först snöröjs cykelbanan, sedan körbanan varpå snö flyger in på den nyplogade cykelbanan. Sällan vi ser tvärtom! Hört talas om samordning... Foto: Claus


Tänk så lätt det blir att se detta trådstängsel i vintermörkret... Foto: Claus


Svängfest (tack Kalle!) på cykelbanan! Varför inte låta gång- och cykelbanan vara genomgående, gå rakt fram och låta biltrafiken väja?

 

Än en gång, tack alla ni som har sänt in bilder på vad ni stöter på när ni cyklar omkring på landets cykelbanor. Det är verkligen ingen vacker syn man möter i dessa bilder. En syn som tydligt visar de stora bristerna som råder i svensk cykelinfrastruktur och vilken bedrövlig cykelkultur som råder här i landet.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (5)

2014-05-03 15:27, visad 39093 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-04-28 14:07   Joahn

Hej

Kan du inte skriva om det växande problemet med Cyklistyer som lyssnar på musik och inte hör vad som händer runt omkring; kraschade nyligen när jag skulle köra om en cyklist plingade flera gpnger och när jag precis skulle köraförbi så väljer cyklisten att svänga vänster för att unvika en lite ojämnhet i asfalten, hon hörde inte mina pling och märkte inte att jag kraschade för att unvika att köra in i henne. Hon fortsatte gllatt vidare...

Jag förstår inte att folk cyklar runt med lurar ipluggade döva för vad som sker runt dem.

 

2014-05-16 19:46   Persilja

På tal om kurviga cykelbanor så körde jag under några år på denna http://goo.gl/maps/mKILp
på Skänningevägen i Mjölby.
Cykelöverfarten ligger på fel sida av övergångsstället, som i sig ligger en (eller är det två?) billängd(er) från körbanan.
Och om du undrar över de runda skyltarna, så är det "Gemensam GC-bana". Som bara är synliga från tvärgatan. Eller om man följer GC-banan och tittar rakt upp i absolut rätt ögonblick.

Och om det inte räcker, så är "GC-banan" till höger i bild inte skyltad alls från andra hållet, så man borde väl då se detta som en trottoar, om man kör norrut (som i bilden)? Så eftersom att jag då kör i körbanan (för att undvika att cykla på trottoaren) så har jag ingen anledning att ge mig ner på sidogatan för att kolla om det eventuellt finns en skylt där som gäller mig - varvid jag då kör "olagligt" på nästa sträcka eftersom jag inte gett mig ner där för att se att där finns en skylt som jag borde ha lytt...

(Hela den gatan är för övrigt inkonsekvent skyltad: än är det GC-bana åt båda hållen, än bara åt ena, än är det ren trottoar. Och var gränsen går, verkar bero på om vissa utfarter verkligen är utfarter, eller om det är korsningar)

 

2014-05-09 09:20   Jonatan

Jag tycker också att det är dags att börja "polisanmäla dessa uppenbara faror". Jag undrar dock om polisen eller andra berörda myndigheter kommer göra något. Finns det något fall där någon väghållare, entreprenör osv. blivit dömd för att inte ha följt de lagar och föreskrifter som trots allt finns på området?

Jag vet att till exempel Stockholms Stad kan ta ut vite om deras regler inte följs men frågan är om de verkligen gör det. Det skulle vara intressant att få veta om de som skiter i reglerna får böta för det eller bara får en tillsägelse.

Till sist, tack för en mycket bra blogg och för att du belyser en så viktig fråga.

 

2014-05-07 07:07   Krister Isaksson

Sommarcyklisten, det finns alldeles för mycket åsikter och tyckande när det gäller cykel. Och allt för lite kunskap hos alla de som på ett eller annat sätt arbetar/kommer i kontakt med cykelplanering/cykelinfrastruktur. Det finns heller inget ledningssystem eller kvalitetssäkring, så det blir som det blir, ibland bra, ofta dåligt och tom uselt.

 

2014-05-06 17:39   Sommarcyklisten

Den sista bilden är väl exempel på Den Nya Standarden (fast med ovanligt väl tilltagen kurvradie). Varför inte låta cykelbanan gå rakt fram? Det går ju uppenbarligen: det finns ställen där man cyklar rakt fram i en äldre korsning, i nästa, nyligen ombyggda får man en test av ens kurvtagningsförmåga (eller upptäcka hur rymligt samvetet är och gena över gångbanan), och åter i nästa, äldre korsningen enkelt cykla rakt fram, utan tvära svängar. Varför gör man på detta viset? Tanklöshet? För "att få ner farten på de fartgalna medelålders männen i lycra"? Eller ...?

Idiotkurvan vid SEBs kontor upp på bron över den nya motorvägsspagettin är bara alltför bekant. Med tanke på att man cyklar på mönstrad plåt, undrar hur permanent den där bron är tänkt att vara (fast temporära fixar har ju en tendens att bli långlivade).

De nya gc-vägarna kring E18 vid Rinkeby, Rissne & Kista verkar variera mellan inte så illa och riktigt idiotiskt (t.ex., varför när man leker sandlåda med hela landskapet bygga en gc-väg med en riktigt brant backe?).

Får se om att felanmäla alla dumheter man ser till Cykelrapporten kan ha någon effekt (även om de idiotiska asfaltlimporna mellan Tensta och Rinkeby ansågs av ansvariga vara nödvändiga för att stoppa olovlig bilkörning (vilket de bevisligen inte gör: en del bilister gör som cyklisterna och tar till gräset – syns tydligt i frosten ...)).

 

2014-05-04 17:16   Krister Isaksson

Ulrika, tycker vi cyklister tar för mycket skit, det får vara slut med det nu. Dags att ställa krav och kräva handling. Ställa ansvariga mot väggen, polisanmäla dessa uppenbara faror för människors liv och hälsa.

 

2014-05-04 09:33   Ulrika

Ja, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Bedrövligt är det i alla fall. Inte blir det bättre av att vissa bilförare tycker att det är dödsstraff på att cykla på 'bil' vägen, och är väldigt nära att exekvera det på studs.
Det cirkulerar ett dokument på nätet med bötesbelopp för cyklister ( att det ska vara så svårt, tänk att de aldrig lär sig....!!) det fick mig att tänka. Om man behandlade biltrafiken på samma sätt som övrig trafik. Då skulle det sitta spikar på spärrlinjer och när trafikljus slår om till rött så fälls fotanglar upp ur gatan. Nej, fy på mig, det var elakt. Men en sak som jag faktiskt undrar: Varför är cyklisters regelbrytande så provocerande? Är det för att cyklisten gör det bilisten vill men inte kan. Många möjligheter till lagbrott är bortbyggda med betongsuggor. Orangekörning och dålig planering så att man köstannar på övergångsställe, ses inte som brott. Det enda trafikregler som faktiskt är helig för många bilister är rödlysen. Och så kommer det en cyklist... -Jag ville ju också, jag har bråttomast!

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Jag är rädd
  3. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  4. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser