HALLÅ, det är ju för fan inte min döda vinkel! - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

HALLÅ, det är ju för fan inte min döda vinkel!

 

Fick detta från Transportnet i går:

Lastbilsdekal ska rädda cyklister

2012-08-22

Tunga fordon kan ha svårt att se cyklister i trafiken. Nu presenterar Sveriges Åkeriföretag och Trygghansa gemensamt en dekal för lastbilar, som ska uppmärksamma cyklisterna på risken.

Olyckor där tunga fordon kolliderar med cyklister är allvarliga. Den vanligaste trafiksituationen som leder till en sådan kollision är när ett tungt fordon gör en högersväng.

– Just vid högersväng är det inte säkert att föraren ser dig och du kan lätt bli inträngd mot trottoarkanten. Du kan som cyklist bidra genom att avvakta och vara särskilt uppmärksam på om fordonet svänger. Det bästa är om du kan avvakta bakom fordonet, säger Hans Engström, Informationsansvarig vid Sveriges Åkeriföretag.

På lasbilsmässan som nu är igång delar Sveriges Åkeriföretag och Trygghansa gemensamt ut den nya dekalen för att öka säkerheten för cyklister i trafiken.

Vet inte om jag ska skratt, gråta eller bara bli fly förbannad. Vi har ju tidigare skrivit om detta ett antal gånger i Kadens och även en debattartikel på Newsmill. Förstå mig rätt, självklart måste en rad olika åtgärder till för att komma till rätta med dessa tragiska dödsolyckor. Men är detta något som kommer bidra till förbättring, en dekal? Det är alltså cyklisterna som ska ta ansvar och lösa problemet med någon annans döda vinkel. Har du inte sett och läst dekalen, skyll dig själv! Kanske Trafikverket skulle ha satt upp dekaler utmed vägarna om att inte köra över i mötande körfält istället för att sätta upp vajerräcke i mitten av vägen! Jösses vad pengar som hade sparats och vilken trafiksäkerhetsframgång det blivit! 

Kan inte låta bli att undra vilken hemläxa som Sveriges Åkeriföretag och Trygg Hansa gjort. Dekalen och dess placering utgår från att cyklisten kommer ikapp lastbilen, ska sedan uppmärksamma en dekal på lastbilen och ska på så sätt stanna och inte cykla om på insidan och ställa sig där. Vad händer om man som cyklist redan står där och lastbilen kommer ikapp cyklisten? Och när vi går igenom de dödsolyckor som skett under 10 års tid är det ett vanligt scenario. Vilken nytta har vi då av dekalen. Kan inte heller låta bli att undra om det sitter en dekal INNE i lastbilen som uppmanar föraren att se sig noga omkring, ställa in och använda alla sina speglar, inte prata i mobilen och framföra sitt fordon med stor försiktighet...

Och hur kan transportfacken och Arbetsmiljöverket acceptera att det far omkring lastbilar, som ju är en arbetsplatser, som är så illa utformade att deras medlemmar har ihjäl människor? Vad är det för arbetsmiljö?

Sveriges Åkeriföretag har initierat Trafiksäkerhetskommissionen vilket är en mötesgrupp bestående av trafikaktörer. Syftet med kommissionen är att öka trafiksäkerheten på vägarna och minska antalet olyckor där tunga fordon är inblandade. Inget av kommissionens fokusområde innehåller något om trafiksäkerhetsproblemet med döda vinklar. Dessa tragiska dödsolyckor kommer att fortsätta ske så länge dessa bilar är utformade som dom är. Från förarhytten är det svårt att se såväl åt sidan, bakåt och tom framåt. Men detta går enligt bl a Volvo Lastvagnar och Scania att ändra på, vad som krävs är regeländringar eller att åkarna själva efterfrågar detta. Och här är pudelns kärna. Dessa bilar och tillhörande teknisk utrustning som krävs är dyrare, de har ibland mindre lastkapacitet och då blir detta en ren ekonomisk fråga...

Under tiden så får vi nöja oss med klippa och klistra...

Kan inte heller låta bli att reflektera över orden man väljer i pressmeddelandet: "Tunga fordon kan ha svårt att se cyklister i trafiken." "...ett tungt fordon gör en högersväng." Det är alltså inte förarna av dessa fordon som har svårt att se eller utför svängen? När det i själva verket är så att dessa förare varje år slaktar ett antal cyklister (och gående) pga de inte ser något. Dom kör alltså på chans och hoppas på att alla runt i kring dem förstår och håller sig undan. Och nu när de även har en fin liten dekal på bilen så kan de kanske tom blunda när de svänger...

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (39)

2012-08-23 08:14, visad 27745 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2016-02-19 16:53   E

Är du dum i huvudet? Ska lastbilsförare ta ansvar för att dom inte SER dig när du ÄR medveten om att det finns döda vinklar? Du år ju uppenbarligen informerad om detta och ändå lägger du skulden på förare som inte SER dig. Ta eget ansvar istället för att skylla på andra.

 

2015-10-18 11:55   Jocke

Alltså hur blåsta är ni cyklister egentligen? Efter att ha läst inlägget och kommentarerna kan man bara konstatera att cyklister skulle förbjudas!
Mer hjärndött exempel har sällan skådats; "skulle ju vara att sätta en stolpjävel i gatan, så att svängande fordon måste runda den "
Vad hade det hjälpt? Likaväl blir det en innersida som någon förbannad cyklist kan klämma sig i!
Eftersom varje cyklist är en trafikfara så bör snarast en lag införas att cyklist skall bära:
Hjälm med orange blinkfyr, synlig minst 180cm ovanför marknivå.Jocke
Heltäckande varseldräkt

 

2014-10-05 20:43   Jens

Ett lätt sätt skulle ju vara att sätta en stolpjävel i gatan, så att svängande fordon måste runda den - då skulle det åtminstone finnas någonstans att gömma sig.

 

2013-11-18 15:08   Krister Isaksson

Mats, du skriver:"Det är inte tillåtet i någon lagstiftning att cykla om ett svängande fordon på insidan!" Kan du redovisa var du finner detta i Trafikförordningen?

 

2013-11-18 09:11   Mats Nilson

Har gång på gång sett andra cyklister som med berått mod kommer ikapp enlastbil med blinkern på som inväntar fotgängare på övergångsstället på den gata som den skall svänga in på. Föraren har redan släppt förbi flera självmordspiloter som cyklar förbi på insidan. Jag ser vad som kommer att ske och hänger mig på hornet vilket förmodligen räddar livet på tjejen, som obekymrat trampar vidare... LB föraren tackade mig. Detta händer för ofta.

Problemet är attityder och förståelse för andra.
Det är inte tillåtet i någon lagstiftning att cykla om ett svängande fordon på insidan! Visst finns det rötägg bland chaffisarna, men vi cyklister bör nog sopa framför egen dörr först innan vi skriker varg!

 

2013-11-06 18:27   Krister Isaksson

Felix, att skuldbelägga offret är tyvärr ett vanligt fenomen och används även i dessa fall.

 

2013-11-06 10:21   Felix

Det förvånar mig att man överhuvudtaget kan hävda "död vinkel".
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/blind_spot_mirrors/index_sv.htm

Har jag missat något?

 

2013-09-18 10:41   Jon Jogensjö

Tex bussar har många kameror med monitor, så föraren kan se alla dörrar till och med inne i bussen. Så det är inga problem att förenkla för föraren av tunga fordon, så de har tillräcklig uppsikt för att kunna svänga utan att begå trafikbrott. Dekalerna är ett omoraliskt och fult sätt att försöka friskriva sig från det ansvar föraren faktiskt har.

 

2013-08-21 20:38   Krister Isaksson

Mats Olle Jönsson, stort tack för informationen. Om du har läst fler av mina blogginlägg så kanske du kan ana att jag är inte särskilt positiv till polisens sk trafiksäkerhetsarbete vad gäller cykel. Deras senaste insats på Görgatsbacken stärker den uppfattningen...

 

2013-08-21 19:14   Mats Olle Jönsson

Angående fordons "döda vinkel" och krossade cyklister, kanske ni minns Jeanette och den Ghost Bike som stod parkerad till hennes minne vid Slussen? Kl 17.02, den 22 september 2011, färdades Jeanette rakt fram i rödmarkerat cykelkörfält, i riktning mot Hornsgatan. Hon dödades i korsningen vid Pelikanslingas övergångsställe av en högersvängande lastbil, Scania P94.

Lastbilen framfördes av Bo Thomas som i polisförhör uppger: "Jag har inga döda vinklar, jag har inte ens sett henne. Det är ingen som berättat för mig varifrån hon kom. Jag har hela tiden trott hon kom från Hornsgatan. Jag har inga döda vinklar när jag kör rakt fram men vid högersväng blir det en död vinkel".

2012-06-20 beslutar polismyndigheten: "Förundersökningen nedlägges - brott kan inte styrkas". Ärendet avskrivs således, utan någon lagföring eller ens bötesföreläggande av gärningsmannen Bo Thomas.
I Trafikförordning(1998:1276), 14 §, stadgas: "Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver".

Enligt uppgift har 11 st cyklister vid polisinsats onsdagens den 14 augusti 2013 bötfällts med vardera 1000:- kr, detta för att ha överskridit fotgängares tempo i Götgatsbackens markerade gågata. Peter Ågren, tillförordnad chef för Södermalmspolisen uttalar sig enligt Södermalmsnytt: "Vi är till för att se till att lagen efterlevs, men vi samarbetar gärna med staden".

Själv har jag cykelpendlat via Götgatsbacken, vid alla årstider under 23 år. Har under dessa år aldrig noterat någon kollision gående-cyklist, men själv vid två tillfällen blivit påkörd av mopeder som kört mot enkelriktning och skyltning "ej moped". Yrkestrafikanter i distributionsbilar, taxibilar och sopbilar som kör mot enkelriktat och på tider då motorfordonstrafik är förbjuden på gågatan är legio, men någon polisinsats mot dessa lagbrott har jag aldrig sett till.

Man kan undra över polismyndighetens känsla för proportionalitet och prioriteringar: en kvinna dödas av en bilist som inte anpassar hastigheten till vad trafiksäkerheten och hans fordons "döda vinkel" kräver. Det som för en betraktare framstår som ett klart exempel på "Grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död", blir för polisen endast att "Brott inte kan styrkas". Däremot kan polisen vid en samlad insats bötfälla cyklister med 1000 kr för att ha överskridit gånghastigheten på gågata, där det för polisen tydligen inte är någon svårighet att styrka att brott har begåtts.

 

2012-09-06 09:47   David

Rejält framflyttad stopplinje för cyklister fram fordonens stopplinje är en bra lösning. Då kan cyklister köra på cykelbana och sen köa _framför_ tunga fordon. Det funkar riktigt bra och känns säkert. Tex toppen sturegatan mot valhallavägen där det var riktigt läskigt innan som cyklist när bussarna skulle svänga höger. Nu är det gott om plats. Sen att cykelbana dras rakt igenom busshållplatsen är ju ett bra exempel på konfliktdesign.

Att busschaufförer vill hävda att bara för de blinkar höger så skall alla cyklister som kommer på cykelbanan (exempel för slottet) stanna bakom bussen är ju skrämmande. Inte minst för att alla chaufförer i turistbussar som samtidigt pratat i telefon. Vid slottsbacken skulle det vara minst 20 m cykelficka fram fordonen vid det rödljuset.

 

2012-08-28 09:07   Punktering

Enligt vissas resonemang ksall alltså jag som cyklist ställa mig efter (tung) trafik som står och väntar vi ett rödljus. Kan ju tyckas logiskt. Men hur gör man i rusningstrafik när det är kö? Eller (som många påpekat) när man var först på plats? Står man kvar blir man mosad, backa kan vara svårt (tänk handikappcykel eller annan trehjuling), och att flytta sig upp på trottoaren där man ju inte får cykla…?!

Tur nog cyklar jag sällan på ställen där tungtrafik svänger höger, men här om veckan blev jag omkörd när det blev grönt – ingen cykelfil så jag stod efter en lastbil – av en buss som sedan tryckte upp mig mot trottoaren. Död vinkel framåt – eller bara för cyklister? Och jag har varit nära att bli klämd mellan en bil och en ledbuss till höger om mig, när ledbussens bakdel drev ut när bussen svängde höger.

 

2012-08-28 00:12   Elin

"Det borde vara en självklarhet att fordon som gör en svårförutsägbar manöver som tex en sväng skall väja för de fordon de skär av kursen för oavsett om det är en bilist eller en cyklist. Ett fordon där föraren inte har möjlighet att göra det borde inte få föras i trafik".

Klockrent Micke.

 

2012-08-25 15:10   Andreas

Döda vinkeln kan vara lurigare än man tror vilket transport of london utmärkt visar med den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=wzL0Kyk4m-8&feature=youtube_gdata_player

 

2012-08-25 00:44   Micke

På en fikapaus på jobbet för ett tag sedan blev det en diskussion om kollegor som blivit eller som varit nära att bli prejade av lastbilar som bytte körfält när de låg och körde vid sidan av lastbilen. Jag nämnde att jag själv undviker att ligga och köra jämte en lastbil utan lägger mig antingen före eller efter eftersom de kan ha problem att se mig.
Jag fick direkt mothugg av alla eftersom det minsann var lastbilschaufförens ansvar och inget man skulle behöva ta hänsyn till.
När cyklister hamnar i döda vinkeln verkar det däremot alltid vara cyklistens fel som i av ren dumhet och vårdslöshet följt sin påbjudna färdväg utan att ha koll på att lastbilen som kommer bakom tänkt svänga.
Sen tycker jag att det borde vara en självklarhet att fordon som gör en svårförutsägbar manöver som tex en sväng skall väja för de fordon de skär av kursen för oavsett om det är en bilist eller en cyklist. Ett fordon där föraren inte har möjlighet att göra det borde inte få föras i trafik.

 

2012-08-23 22:10   Olle Andersson

Det var ett jäkla tjatande om cyklister som ställer sig på fel plats. Vi står där vi enligt lag ska stå! Befinner vi oss någon annanstans än på cykelbanan blir vi bötfällda, befinner vi oss på cykelbanan, till höger om bilarna, blir vi dödade. Slutsatsen blir alltid att den som är så dum att hen rör sig i trafiken utan bil får skylla sig själv.

 

2012-08-23 22:05   Erik

Det är fint att cyklisters säkerhet uppmärksammas även av transportsektorn men att lägga över ansvaret på de drabbade är orimligt. Väl skrivet.

Påklistrad säkerhet kommer i många former och för att peka på det orimliga i detta har en ännu ett klistermärke tagits fram. Denna gång är det ett klistermärke för cykeln istället för lastbilen.

http://cyklad.se/wp-content/uploads/2012/08/skylt.jpg
http://cyklad.se/cykelvag/klistra-pa-sakerhet/

 

2012-08-23 20:14   Erik

Ett par sånhär vore på sin plats (fast buss/lastbilsversion då)....

http://www.hammacher.com/Product/Default.aspx?sku=82465&source=cj

 

2012-08-23 18:15   staffan

tycker att alla cyklister borde fatta att man inte ställer sig så att man kan hamna i döda vinkeln . gäller även på lätta lastbilar då dom bara har en framruta på höger sida .

tror ni att man ser nått när man kommer och åker på en vägg med en cykelbana på höger och ska svänga höger med en bil , lastbil som bara har en sidoruta på höger .
verkar som alla cyklister tror att man har ögon överallt

 

2012-08-23 16:26   Arne B

@Ankan: Det du skriver sammanfattar ganska bra varför en dekal känns som ett hån. Det är DIN döda vinkel. Vore det inte bättre att förbättra sikten istället för att låta cyklister "skylla sig själva"?

 

2012-08-23 16:17   Ankan

Vi som kör tunga fordon i innerstan - buss i mitt fall, har två små rektanglar att uppfatta vad som händer vid sidan av fordonet, har du tur är de rengjorda utan intorkade vattendroppar eller så har du en solkatt som slår rakt in i ögonen på dig... Att det dessutom finns dödavinklar i speglarna gör inte saken bättre. Det bör vara cyklister och gående som ska tränga sig in mellan fordonet och trottoarkanten som ska se sig för. Det är de som riskerar att omkomma om jag inte ser dem (trots rätt inställda speglar)... Är med om incidenter där jag räddar liv varje dag pga. gående, cyklister och mopedister inte fförstår hur lite vi ser bakåt. Dessutom borde självbevarelsedriften få cyklister att stoppa vid omkörning på vänster sida av en buss som svänger ut från en hållplats.... Jag skadas inte annat än psykiskt men du som cyklist dör, kan vara något att tänka på... /Ankan.

 

2012-08-23 16:15   Björn Åslund

Jag tror många förare av tunga fordon är medvetna om denna risk, att cyklisterna kan komma uppsmygande på höger sida vid rödljus. Men på grund av ouppmärksamhet, stress, distraktioner och annat, så finns ju ändå alltid en risk att chaufförerna missar att kontrollera högersidan vid högersväng.
Det är då självklart bra att informera cyklisterna om den här risksituationen, vilket kankse gör att de är lite extra på alerten när de står till höger om en lastbil vid ett rödljus. Vad är problemet med cyklisterna blir mer medvetna om farliga situationer, även om fordonet av det tunga fordonet självklart har ett stort ansvar?

 

2012-08-23 13:43   Freddo

@Oskar: Nu var det ju inte det jag sa, utan vad du tolkade. Jag påstår inte att cyklisten skall ta allt ansvar eller att förare av tunga fordon skall slippa allt ansvar. Utan att båda faktiskt tar ansvar för att det fungerar.

Inom biltrafiken har man börjat, sedan några år, med hastighetssänkande åtgärder. En sak man upptäckt var att olycksrisken minskade när ingen visste vem som hade företräde. Så hemma i stan så smalnade man av en del vägar så att det bara finns ett körfält kvar, på mitten, vid t ex övergångsställen men även på andra platser.

Det som uppstår är att ingen av bilisterna har förkörsrätt så de är tvungna att försöka lösa situationen med följd av att hastigheten sjunker. Således torde kanske en av de mer effektiva förändringar, om man nu vill minska olycksrisken för cyklister, vara att minst dela ansvaret mellan bilister och cyklister eller rent av lägga över allt ansvar på cyklist. Jo, jag cyklar jag med. Om jag inte kan cykla utan att undvika olyckor så borde jag kanske inte cykla?

Poängen är, om folk inte fattat det än, att trafiken i all den stund delar på samma utrymme inte kommer bli olycksfri om en part hålls utan ansvar, oavsett om det bilist eller cyklist som slipper ansvar.

En cyklist borde inte få smyga upp på insidan vid rödljus och en bilist borde inte få lägga sig på utsidan ifall de skall svänga höger. Sen att Tjockhult har löst sina cykelbaneproblem med att måla rödfärg till höger om bilisternas körfält är olyckligt.

 

2012-08-23 13:07   Krister Isaksson

Har just fått veta att det är fel dekal som finns på Sveriges Åkeriföretags hemsida. Lägger ut den nya dekalen inom kort. Inte för att den gör någon skillnad...

 

2012-08-23 12:48   Oskar

Freddo> Som högersvängande är du skyldig att lämna företräde till cyklister på din högra sida.

Att som du och Sveriges Åkeriföretag hävda att cyklisten ska ta ansvar för att trafiken ska fungera och väja för lastbilar och bussar som inte följer denna trafikregel (läs: så att förare av tunga fordon inte ska behöva ta något som helst ansvar för att trafiken ska fungera) är ett väldigt märkligt förhållningssätt.

Självklart blir man upprörd.

 

2012-08-23 12:30   Freddo

Ärligt så förstår jag inte att man bli upprörd över dekalen. Det är ett svartvitt förhållande till problemet där cyklisten inte anses behöva ta nått ansvar för att trafiken ska fungera. Det är samma förhållningssätt som vissa gående har när de kliver ut i gatan framför en buss och hävdar företräde.

Att säga att pengarna skulle användas till diverse kameror och annat är rätt löjligt det med. Hur många klisterlappar går det på en kamera? För övrigt är jag rätt skeptisk till att det är en pengafråga över huvud taget. Med tanke på vad en buss/lastbil kostar så kan knappast några videokameror och monitorer vara gränssättande. Backsensorer sitter som standard idag och inte är dom särskilt dyra heller.

Jag har för flera år sen varit ute och gjort ett reportage om hur lastbilsnäringen åkt runt på skolor för att berätta om den dåliga sikten för barnen. Dom, lastbilsnäringen och kanske framförallt chaufförerna upplever mao också detta som ett problem. De har heller ingen önskan om att köra ihjäl folk, vare sig barn eller cyklister, eller att slippa ansvar. Jag tror de, i likhet med cyklister, faktiskt bara försöka beskriva sin trafiksituation och försöker få lite förståelse för det.

Om alla hjälps åt och visar hänsyn istället för att enbart ställa krav på egen framkomlighet så blir det nog bättre för alla.

 

2012-08-23 12:21   Oskar

JG> Om du har svårt att upptäcka andra trafikanter som du ska lämna företräde åt bör du inte vistas i trafiken, vare sig du sitter i ett tungt fordon eller på en cykel.

C/A> Om du inte lärt dig de mest grundläggande trafikreglerna om hur du lämnar företräde bör du inte vistas i trafiken.

 

2012-08-23 12:17   Krister Isaksson

Oscar: Delar din erfarenhet från Danmark, upplever det även i Tyskland och Holland. Det märkliga är att regelverket är detsamma i Sverige men efterlevnaden lyser med sin frånvaro i stora delar av landet. Hur många av oss som framför motorfordon känner till detta? Annars är det ju väldigt vanligt i den offentliga debatten att tala om att det är cyklisterna som ska lära sig, inte kan trafikregler, anpassa sig, foga sig osv. Är motorfordonsförare i Danmark, Holland och Tyskland helt enkelt bättre och duktigare än här?

 

2012-08-23 12:01   Oscar Hellström

Som Köpenhamnsbo så är mitt perspektiv på saken kanske ett annat än vad som tycks vara praxis i Sverige: här är det absolut självklart att bilar släpper fram cyklister som ska rakt fram innan de själva kan svänga höger. Att inte göra det motsvarar att svänga vänster trots att det kommer mötande trafik.
För den saks skull gör man ju klokt i att förhålla sig lite skeptisk till bilar. De är trots allt ganska stora och farliga så det gör ju inget om man ger sig själv en rimlig chans att bromsa OM bilen nu slarvat med uppmärksamheten....

 

2012-08-23 12:00   JG

Håller helt med C/A. Jag kör också turistbuss yrkesmässigt och blir många gånger förvånad över cyklisternas uppträdande i trafiken. Jag är hängiven cyklist själv och anser att jag har ganska god inblick i vad cyklisterna kan tänkas hitta på, men upphör aldrig att förvånas. Allt detta snack om att lastbils/bussförare kör på cyklister med flit tycker jag är larvigt. Självklart gör ingen det, men det är väldigt mycket att hålla koll på när man kör tungt fordon i city: fotgängare, cyklister, bilar, trottoarkanter och stolpar/skyltar. När man svänger och försöker titta i alla speglar samtidigt kan det vara svårt att hinna upptäcka en cyklist som kommer i hög fart och kör om på högersidan, även om denne såklart hör rätt som kör på cykelbanan. Försök att sammarbeta och använd fantasin i trafiken istället för att utmåla den ene som enbart god och den andre som medvetet illasinnad!

 

2012-08-23 12:00   Pär Nilsson

Kommentar till C/A:

Är det cykelbana eller cykelöverfart där du svänger?

På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.

När du har svängt i en korsning och ska passera en bevakad cykelöverfart
ska du köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot cyklister och
mopedister (klass ll), som på rätt sätt har kört ut på eller just ska köra
ut på cykelöverfarten.

När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera.

 

2012-08-23 11:33   C/A

Som cyklist och förare av turistbuss så måste jag säga att det inte är ens fel att två träter.
Håller med om att det finns mycket att göra från båda hållen .
Vet inte hur många gånger jag skall svänga höger upp på slottsbacken i Stockholm och står vid rött och blinkar höger och har inga cyklister på cykelbanan bredvid mig men när det blir grönt du har det rullat upp till 20 cyklister som skall rakt fram trots att jag blinkar höger och vill svänga så en uppmanande dekal kan aldrig vara fel om den bara respekteras.

Vem gör fel vem gör rätt ? Döda vinkel eller ej när cyklisterna inte respekterar att jag blinkar höger.

 

2012-08-23 11:10   Håkan

Ett generalfel man gör är att man skyller på den döda vinkeln. Som Krister har rapporterat så har cyklisten stått vid rödljuset innan latbilen kom dit och alltså helt synlig för chauffören vid hälften av dödsolyckorna. Dessa olyckor har alltså inget med död vinkel att göra utan beror på chaufförer med farligt kort minne eller bristande koncentration, möjligen på grund av mobiltelefon.

 

2012-08-23 11:06   Sven-Erik

Om inte rätten vore så j-kla opportunistisk så skulle de fälla de chaufförer som med dekalen på bilen kör över och eventuellt ihjäl en eller flera cyklister för mordförsök/mord. De är ju helt klart varse risken och kör ändå på ‘som vanligt’.

 

2012-08-23 11:00   Magnus Lagher

Som så många andra redan sagt läggs ansvaret på oss cyklister; bär hjälm, odödlighetsjacka och reflexväst. Stå inte här. Lite som om tjejen i kort kjol får skylla sig själv vid våldtäkt

 

2012-08-23 10:43   Sara

Oj oj oj, oroväckande att det plötsligt endast blev cyklistens ansvar i dessa trafiksituationer. Anser att det ALLTID är förarens ansvar att framföra sitt fordon på ett sådant sätt att han/ hon inte orsakar fara för andra. Skrämmande att man tror att en dekal ska ändra situationen. Eftersom Sveriges åkeriförbund nu uppmärksammat problemet med dålig sikt. Vore det då inte bättre att satsa pengarna på att förbättra sikten i fordonen, vilket är märkligt då tekniken redan finns. Samt utbilda förarna om problemet med döda vinklar. Krav på att använda handsfree om de nu måste prata under körning. Alla vet att mobilen tar uppmärksamhet från trafiken. Men framför allt, lösningen är inte en dekal...

 

2012-08-23 10:41   Håkan

Jag skall nog göra mig en dekal som visar var jag vill att andra fordon och fotgängare skall vara när jag cyklar. Sedan får alla andra helt enkelt se till att flytta sig dit jag önskar. Jag blir osårbar och jag slipper hålla koll på någon annan än mig själv. Om de nu inte råkar ha möjlighet att se min dekal eller veta vart jag skall, jag behöver inte ge tecken längre, så är det helt ok att döda dem som straff eller?

 

2012-08-23 10:07   Jonas Th

Sveriges Åkeriföretag beter sig okunnigt och nonchalant. En dekal löser en dödsfälla. En dödsfälla de vet existerar och som uppfylls minst en gång varje år i Stockholmstrafiken. Ett fall för Uppdrag granskning? Eller för Arbetsmiljöverket?

 

2012-08-23 10:02   Krister Isaksson

Erik S: Skrev om just detta på Newsmill för ett tag sedan: Cyklister som följer reglerna straffas med döden
http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/05/cyklister-som-f-ljer-reglerna-straffas-med-d-den

 

2012-08-23 09:52   Erik Sandblom

Christian: Helt rätt, det handlar inte bara om cykelbanor. Enligt <a href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#R7">Trafikförordning, 3 kap 7§</a> ska cyklister föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Så det är de laglydiga cyklisterna som mosas.

 

2012-08-23 09:16   Christian

Och som tillägg: Det är möjligt att det är unikt för Stockholmstrafiken, men cykelfälten här ligger nästan alltid till höger om bilfälten. Vid rödljus innebär det att man som cyklist kommer fram och stannar.

Sen kommer en lastbil. Ska man då som cyklist ta cykeln och promenera tillbaks till aktern på lastbilen?

Jag har flera gånger tvingats upp på trottoaren för att lastbilar och blåbussar inte klarat av att ta ut kurvan, utan skurit rakt in i cykelfältet. Och då stod jag stilla.

Det här är inte dålig trafikplanering i första hand. Det är förare av stora fordon som fortsätter att köra som om de var ensamma i trafiken. Som om cykelfälten inte fanns. Man kan såklart bygga om fälten, men det kommer inte ändra på grundproblematiken: åkerierna tar inte ansvar för att stadsanpassa sina fordon och förarna saknar kompetens att framföra dem i innerstadstrafik.

 

2012-08-23 09:12   Christian

Cyklist - det ligger på dig att ta ansvar för andra trafikanters inkompetens. Annars dör du.

Ungefär så...

 

2012-08-23 09:12   Erik Sandblom

Visst är det konstigt att även nya lastbilar byggs med så dålig sikt.

Men jag vill ändå säga något bra om klistermärket: att uppmärksamma folk på detta kan nog rädda minst lika många liv som att prata om frigolitmössor och reflexvästar. Tre av fyra omkomna cyklister blev överkörda av motorfordon, källa Wikipedia/Trafikanalys. Och ledande orsak till dessa är som jag förstår högersvängningsolyckor.

 

2012-08-23 09:10   Erik

Jag håller delvis med artikelförfattarens synsätt, samtidigt som jag tänker på dom som tar körkört för motorcykel så framgår det väl att en stor del av en motorcyklists "ansvar" (kalla det för vad man vill) att hålla sig just synlig för andra trafikanter (flerhjuliga fordon). Borde inte cyklister räknas till samma 2-hjuliga sätt att bete sig i trafiken? Inte får väl lastbilen skulden om en motorcyklist väljer att köra om på insidan när lastbilen svänger höger? Jag håller däremot fullt med om att lastbil som kommer ifatt en stillastående cyklist inte bör ställa sig bredvid för att sen köra om och svänga höger. "Tunga fordon" bör ha samma problem med mopeder och motorcyklar. Just gällande dekalen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. De skulle investera pengarna i bakåtriktade kameror och monitorer istället som täcker de dåliga vinklarna. (obs: jag är själv cyklist)

 

2012-08-23 09:10   Björne

Guns don't kill people - people kill people!

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Augusti 2016
  2. > Juli 2016
  3. > Juni 2016
  4. > Maj 2016
  5. > April 2016
  6. > Mars 2016
  7. > Februari 2016
  8. > Januari 2016
  9. > December 2015
  10. > November 2015
  11. > Oktober 2015
  12. > September 2015
  13. > Augusti 2015
  14. > Juli 2015
  15. > Juni 2015
  16. > Maj 2015
  17. > April 2015
  18. > Mars 2015
  19. > Februari 2015
  20. > Januari 2015
  21. > December 2014
  22. > November 2014
  23. > Oktober 2014
  24. > September 2014
  25. > Augusti 2014
  26. > Juli 2014
  27. > Juni 2014
  28. > Maj 2014
  29. > April 2014
  30. > Mars 2014
  31. > Februari 2014
  32. > Januari 2014
  33. > December 2013
  34. > November 2013
  35. > Oktober 2013
  36. > September 2013
  37. > Augusti 2013
  38. > Juli 2013
  39. > Juni 2013
  40. > Maj 2013
  41. > April 2013
  42. > Mars 2013
  43. > Februari 2013
  44. > Januari 2013
  45. > December 2012
  46. > November 2012
  47. > Oktober 2012
  48. > September 2012
  49. > Augusti 2012
  50. > Juli 2012
  51. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Cyklister får "autobahn" - så fan heller

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > Arkitektur
  2. > Barn
  3. > Bicycling
  4. > Bilhinder
  5. > Broar
  6. > cargobike
  7. > Cykelhjälmslag
  8. > Cykelinfrastruktur
  9. > Cykelparkering
  10. > Cykelpendling
  11. > Cykelpolitik
  12. > Cykelöverfart
  13. > Cykla med barn
  14. > Danmark
  15. > Debatt
  16. > Design
  17. > Desire lines
  18. > Drift & underhåll
  19. > Däck
  20. > Elcykel
  21. > Felanmälningssystem
  22. > Framkomlighet
  23. > Gatubantning
  24. > Gästbloggare
  25. > Hinder på cykelbanan
  26. > Hinderbana
  27. > Holland
  28. > Humor
  29. > Kläder
  30. > kollektivtrafik
  31. > Konfliktdesign
  32. > Konst
  33. > Köpenhamn
  34. > Lastcykel
  35. > Lådcyklar
  36. > Lånecyklar
  37. > Lövhalka
  38. > Miljö
  39. > Motormännen
  40. > New York
  41. > Nollvisionen
  42. > Nya Slussen
  43. > Polisen
  44. > Politik
  45. > Popup-cykelbana
  46. > Regionala cykelstråk
  47. > Rullstolscykel
  48. > Samhälls- och trafikplanering
  49. > Samhällsekonomin
  50. > Skärmar
  51. > Sollentuna
  52. > Solna
  53. > Sopsaltning
  54. > Sportcyklist
  55. > Stockholm
  56. > Svängfest
  57. > Trafikmaktordning
  58. > Trafikrapportör
  59. > Trafikregler
  60. > Trafiksignaler
  61. > Trafiksäkerhet
  62. > Trafikverket
  63. > Täby
  64. > Tävling
  65. > USA
  66. > Vintercykling
  67. > Vinterväghållning
  68. > VTI
  69. > Vägarbeten
  70. > Växtlighet
  71. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser