Hatar att få rätt - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Hatar att få rätt

 

Ibland avskyr jag när jag får rätt men cyklingsutredningen är dessvärre en stor besvikelse. Jag bloggade ju om utredningen i augusti, läs här.

Så nu är den här, den första SOU om cykel, utredningen som skulle föreslå regeländringar och åtgärder för ökad och säker cykling. Efter dryga två år har Kent Johansson överlämnat sin utredning till regeringen och infrastrukturministern. En stor del av utredningen är en genomgång av gällande planeringsprocesser, regler och lagar och där utredaren kommer fram till att inget i de befintliga regelverken egentligen diskriminerar cykeln, allt är möjligt och att det snarast brister i tillämpningen från planerande myndigheter och organ. Därmed är det inte nödvändigt att genomföra många och omfattande förändringar. Det sitter alltså i huvudet på människor, det måste till en beteende- och attitydförändring är vad utredaren menar. Och här delar jag till stor del hans slutsats men inte hans förslag till åtgärder, eller rättare sagt hans avsaknad av åtgärder. När det gäller trafikregler så menar utredaren att många av de problem som finns idag har inte sin grund i reglerna i sig utan handlar mer om brister i trafikmiljön.

Så om allt är och har varit möjligt och samtidigt har väldigt lite gjorts för cykeltrafiken, den så kallade ”cykelskulden” är stor som utredaren uttrycker, hur kan då slutsatsen bli att få åtgärder är nödvändiga?

En av få förändringar som föreslås och som skulle kunna få stor betydelse för cykeltrafiken är att förare ska få väjningsplikt mot bl.a. cyklande som färdas ut på eller just ska färdas ut på en cykelöverfart. Dock så kommer det ställas krav på den fysiska utformningen av dessa överfarten vilket i praktiken kommer att innebära att majoriteten av landets cykelöverfarter kommer att behöva byggas om då väghållaren vill tillämpa regeln. Och det är tiotusentals överfarter. Så denna regeländring riskerar att bli ett slag i luften.

Andra ändringar av trafikregler som föreslås är att cyklar med mer än två hjul eller med cykelkärra ska under vissa förutsättningar få föras på körbanan även om det finns cykelbana. Hurra vilken insats för ökat och säkert cyklande! Ut i körbanan med cykelkärran och två barn i den. Ett annat sätt att hantera denna problematik hade ju varit att ställa krav på att en cykelbana inte får vara under en viss bredd så även cykelkärror, trehjulinga cyklar osv kan färdas på dem. Det är uppenbarligen ett problem att en vätränad motionscyklist använder körbanan och cyklar i 30-40 km/t istället för cykelbanan men ok att sända ut ett brett ekipage i körbanan som färdas i 15 km/t.

Sen har vi förslaget om att barn ska, om cykelbana saknas, t.o.m. det år de fyller åtta få cykla på trottoaren. En tydlig och kraftfull åtgärd för ett ökat och säkert cyklande må jag säga!

Och så har vi också förslaget om en möjlighet att införa s.k. cykelfartsgator.

Är det här kraftfulla och omfattande åtgärder som leder till ett ökat och säker cyklande? Tillåt mig tvivla! Efter mer än två års arbete är detta resultatet. Vad som förvärrar det hela är att denna utredning lägger locket på för en bra tid framöver att komma med nya förslag till förändringar och åtgärder. När tror ni nästa SOU om cykel kommer att komma?

Utredningen lägger också kalla hand på viktiga och betydelsefulla förändringar och åtgärder så som möjligheten att få cykla mot enkelriktat genom att enbart skylta undantag för cykel. Vi kommer heller inte få svänga höger mot stoppskylt eller röd signal. Här hänvisar utredningen till Wienkonventionen vilket är en internationell överenskommelse upprättad på 60-talet. Det märkliga är att många av de framstående cykelländerna också har undertecknat denna konvention och de gör lösningar som utredningen menar inte är möjliga. Så antingen gör dessa länder en annan tolkning eller så har det kommit till insikten att en konvention från 60-talet (som till stora delar reglerar vägtrafik) inte är särskilt ändamålsenlig och användbar om man vill verka för ett ökat och säkert cyklande så de skiter in den!

Möjlighet att svänga höger vid rött för cyklister. Har varit möjligt sedan 1991 i Holland. Bild: BicycleDutch

Tillåtet att cykla mot enkelriktat genom att cykel undantas med tilläggstavla. Holland

Tillåtet att cykla mot enkelriktat genom att cykel undantas med tilläggstavla. Tyskland

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (9)

2012-11-01 13:06, visad 15157 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosju med siffror i fältet här

Kommentarer


2013-11-13 20:00   Krister Isaksson

Erik, det är mycket märkligt resonemang att tillåta lådcyklar etc på körbana när cykelbanan är får dåligt utformad. Ställ för i helvete krav på att man ska kunna cykla på en cykelbana istället. Hål i huvudet minst sagt.

Visst sitter hindren för cykling till stor det i huvudet...

 

2013-11-13 08:07   Erik Sandblom

Det är lustigt att långsamma lådcyklister anses kunna köra bland bilisterna men inte snabba cykelpendlare och träningscyklister. Som många andra har kanske utredaren retat upp sig på så kallade memils, medelåders män i lycra?

Ian Walker gjorde ett känt experiment där han fick mer plats av bilisterna när han bar peruk så att han såg kvinnlig ut. En studie från Florida gav samma resultat. Jag skrev om det här: http://www.ecoprofile.se/thread-2517-Bilister-ger-mer-plats-at-kvinnliga-cyklister.html

Utredaren kanske har mer rätt än han anar, när han säger att hindren för cykling främst finns i huvudet!

 

2012-11-24 06:51   Krister Isaksson

Cykelpendlare, tack för orden och ändringen.

 

2012-11-23 17:34   Cykelpendlare

Krister Isaksson lysande skrivet!
Cykelutredningen kunde varit mycket bättre, synd att Kent Johansson inte kunde göra ett bättre jobb på två år och komma med fler förslag.
Men man får nog hoppas på att de planerande myndigheterna så som Trafikverket, Länsstyrelsen, Regionförbunden, kommunerna kan skärpa sig och göra ett bättre jobb.
Jag har fått känslan av att Göteborgs kommun vill göra mer för cyklisterna, men det är bara att vänta på Göteborgs cykelplan och se vad den säger.

 

2012-11-06 12:42   Krister Isaksson

Johannes, här kan du se vad VTI tyckte i ett tidigt yttrande från juni i år: http://www.vti.se/Global/Om%20VTI/Remissvar/Remiss%20Cyklingsutredningen_120629%20(2).pdf
Om cykelöverfarten tas bort så kommer troligtvis ingenting, det blir en omärkt passage eller anslutning av cykelbanan till gatan/vägen och då faller i stort sett allt ansvar på cyklisten.

Håkan, mycket bra frågor! Det är uppenbarligen inte lätt att arbeta med ökad och säker cykling...

 

2012-11-06 12:02   Johannes Westlund

Krister: Jag tycker också att termen "beställningsjobb" ligger nära till hands. Det hade varit intressant att se vad oberoende riktiga forskare hade haft att säga om saken, säg VTIs cykelforskare.

Vad kommer det bli istället för cykelöverfarter, om man tar bort dem? Bilisters och cyklisters vägar kommer ju fortfarande korsas, det problemet kan man inte bygga bort oavset vad SCAFT-68 påstår. Kommer man dumpa ner cykeltrafiken på övergångsställen, eller kommer man göra något som ska tolkas som "utfart" eller blir det högerregeln? Beroende på vilken lösning man väljer så kan man som cyklist sedan åberopa att det inte finns någon väg till målpunkten via cykelbanan varför man har rätt att använda bilvägen. För om vägen upphör i varje korsning utan fortsättning (vilket är den effektiva konsekvensen av att helt enkelt ta bort överfarterna utan att göra något mer) så finns ju ingen sammanhängande väg som man kan ta om man ska längre än ett kvarter.

Sen om väggrenen som Håkan tar upp: Det står att cykeln ska föras så långt till höger som möjligt om jag inte minns fel. Den som avgör det är rimligen cyklisten. Står det parkerade bilar så är en dörrlängd in i vägen rimligt, är väggrenen full av skit eller bilister inte gör säkra omkörningar så är det cyklistens fulla rätt att tillförsäkra sig ordentligt med yta.

 

2012-11-06 07:45   Håkan

Jag såg i pressmeddelandet att man vill förtydliga cyklisters skyldighet att använda vägrenen. Varför vill man inte förtydliga Trafikverkets skyldighet att hålla vägrenen fri från lera, gödsel, snö och annat? Varför vill man inte förtydliga bilisters skyldighet att hålla ordentligt avstånd i sidled? Detta är ju anledningen till att jag på smala vägar håller mig långt från kanten; för att tvinga bilister att faktiskt göra en omkörning och inte bara snika förbi utmed armbågen.

 

2012-11-05 20:16   Krister Isaksson

Johannes, har inte den inblicken i statens utredningsväsen. Det jag finner märkligt är att den sk expertgruppen som kopplats till utredningen saknar helt spetskompetens när det gäller cykel. Konsultföretaget WSP gjort underlagsrapporter till utredningen, återfinns i bilagan, som är riktigt bra. Dessa rapporter går längre än utredningen men vi får ingen förklaring till varför utredaren väljer en annan väg. Att lösa cykelöverfarterna enligt utredningen kommer kosta 2,6 miljarder, den summan redovisas inte i klartext i utredningen. Nu kommer det aldrig byggas farthinder runt om i landet för denna summa utan majoriteten av dagens cykelöverfarter kommer att tas bort i stället för att byggas om. Är detta en förbättring, ett arbete för ökad och säker cykling?
Utredningen berör överhuvudtaget inte problematiken med högersvängande motorfordon och cykel på väg rakt fram, varför stärks inte regelverket upp för högersvängande fordon? I stället gömmer man sig bakom en vägtrafikkonvention från 60-talet, något man redan kunde utläsa i utredningsdirektiven... Så vi hade till stora delar svaret innan utredningen påbörjades, ett sk beställningsjobb!

 

2012-11-05 19:14   Johannes Westlund

Vet du på vilken grund utredaren valdes? Han verkar ju synnerligen oinsatt i hur det fungerar att cykla ute i verkligheten. Kom inte och säg att han tar bilen till jobbet?! Det borde väl varit ett grundkrav att man cyklar till vardags? Personligen kan jag väl tycka att det finns personer som varit mer kvalificerade för att utföra utredningen. Det är olyckligt att den här utredningen kommer som ett eko från 60-talet, från förra millenniet! Vi har passerat 2010, samhället vill förändras, medborgarna vill se att mer görs för att skapa gröna och hållbara städer och att det skapas reella alternativ att leva oberoende bilen. Vi ser Peak car, peak oil samt fler och värre naturkatastrofer. SCAFT-68 kritiseras allt hårdare för de otrygga och oattraktiva miljöer metoden skapat. Men trafik-skrået fortsätter och säkrar kundunderlag åt biltillverkarna. Jag blir så trött.

 

2012-11-04 08:30   Krister Isaksson

Niklas, Tack!

 

2012-11-04 08:30   Krister Isaksson

Mattias, det blir inte väjningsplik vid enbart vissa cykelöverfarter. Antingen är det en cykelöverfart med skylt, vägmarkering och en fysisk utformning som säkerställer 30km/t på biltrafiken eller så är det ingen cykelöverfart och därmed ingen väjningsplikt. Det är som med övergångsställen.

 

2012-11-02 14:07   Mattias

Jag tycker att det är mycket olyckligt att man föreslår väjningsplikt vid enbart vissa cykelöverfarter. Det riskerar bara att öka den redan rådande förvirringen bland cyklister och bilister över när väjningsplikt ska tillämpas eller inte.
Bättre i så fall att lagstifta om total väjningsplikt vid samtliga cykelöverfarter likt övergångsställ eller att lagstifta att bilisterna aldrig har väjningsplikt mot cyklister. Vi behöver enkla solklara regler att förhålla oss till i trafiken, inte krångliga regler med långa listor med undantag...

 

2012-11-02 09:00   Niklas

Lysande kommentarer om en trist vändning, Krister!

 

2012-11-02 07:32   Pär

Trist att det inte blev mer. Men det verkar just nu vara en trend att göra lama utredningar som lämnar fältet öppet för politiska beslut. Sen är der nog tyvärr så att bil-lobbyn är mycket mer välfinansierad och -organiserad än cykeldito.

 

2012-11-01 16:31   Sven-Erik

Det är. tänker jag, inte fler regler som behövs. Inte heller fler skyltar. Nej. Däremot behöver tänket ändras. För det första så borde byggbranschens grepp över frågorna elimineras. Inga fler gupp, inga fler vägräcken och vajrar och inga fler särskilda cykelvägar. Tillbaka till vägar med vägrenar och se cykeln som ett fordon. Det behövs inga skyltar för att inför att det är tillåtet att cykla mot enkelriktat. Kanske inte ens en lagändring. Det räcker väl med att ändra i skyltförteckningen? (Vägtrafikförordningen eller vad den kan heta)
Inför dagsböter vid hastighetsöverträdelser med motorfordon vid hastighetsöverträdelser överstigande 20km/t och ge kommunerna rätt att utföra inte bara bevakning av stillastående (parkeringsbot) utan även av rörliga motorfordon.

När fler och fler städer ökar sina 30-zoner och sätter 40 som ribba för tätort, så är det dags att öppna för att det skall cyklas MITT i filen. Gubbar och gummor som tror att bilen har företrädesrätt kan då bötfällas för vårdslöshet i trafik när de försöker preja sig förbi och de kan få böter för miljöbrott när de tutar med avsikt att få cyklisten att flytta sig.

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Juli 2016
  2. > Juni 2016
  3. > Maj 2016
  4. > April 2016
  5. > Mars 2016
  6. > Februari 2016
  7. > Januari 2016
  8. > December 2015
  9. > November 2015
  10. > Oktober 2015
  11. > September 2015
  12. > Augusti 2015
  13. > Juli 2015
  14. > Juni 2015
  15. > Maj 2015
  16. > April 2015
  17. > Mars 2015
  18. > Februari 2015
  19. > Januari 2015
  20. > December 2014
  21. > November 2014
  22. > Oktober 2014
  23. > September 2014
  24. > Augusti 2014
  25. > Juli 2014
  26. > Juni 2014
  27. > Maj 2014
  28. > April 2014
  29. > Mars 2014
  30. > Februari 2014
  31. > Januari 2014
  32. > December 2013
  33. > November 2013
  34. > Oktober 2013
  35. > September 2013
  36. > Augusti 2013
  37. > Juli 2013
  38. > Juni 2013
  39. > Maj 2013
  40. > April 2013
  41. > Mars 2013
  42. > Februari 2013
  43. > Januari 2013
  44. > December 2012
  45. > November 2012
  46. > Oktober 2012
  47. > September 2012
  48. > Augusti 2012
  49. > Juli 2012
  50. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Det var här det började

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > Arkitektur
  2. > Barn
  3. > Bicycling
  4. > Bilhinder
  5. > Broar
  6. > cargobike
  7. > Cykelhjälmslag
  8. > Cykelinfrastruktur
  9. > Cykelparkering
  10. > Cykelpendling
  11. > Cykelpolitik
  12. > Cykelöverfart
  13. > Cykla med barn
  14. > Danmark
  15. > Debatt
  16. > Design
  17. > Desire lines
  18. > Drift & underhåll
  19. > Däck
  20. > Elcykel
  21. > Felanmälningssystem
  22. > Framkomlighet
  23. > Gatubantning
  24. > Gästbloggare
  25. > Hinder på cykelbanan
  26. > Hinderbana
  27. > Holland
  28. > Humor
  29. > Kläder
  30. > kollektivtrafik
  31. > Konfliktdesign
  32. > Konst
  33. > Köpenhamn
  34. > Lastcykel
  35. > Lådcyklar
  36. > Lånecyklar
  37. > Lövhalka
  38. > Miljö
  39. > Motormännen
  40. > New York
  41. > Nollvisionen
  42. > Nya Slussen
  43. > Polisen
  44. > Politik
  45. > Popup-cykelbana
  46. > Regionala cykelstråk
  47. > Rullstolscykel
  48. > Samhälls- och trafikplanering
  49. > Samhällsekonomin
  50. > Skärmar
  51. > Sollentuna
  52. > Solna
  53. > Sopsaltning
  54. > Sportcyklist
  55. > Stockholm
  56. > Svängfest
  57. > Trafikmaktordning
  58. > Trafikrapportör
  59. > Trafikregler
  60. > Trafiksignaler
  61. > Trafiksäkerhet
  62. > Trafikverket
  63. > Täby
  64. > Tävling
  65. > USA
  66. > Vintercykling
  67. > Vinterväghållning
  68. > VTI
  69. > Vägarbeten
  70. > Växtlighet
  71. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser