Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Så klart vi tar bilen

För någon vecka sedan gjorde jag en biltur mellan söder- och västerort i Stockholm. På vägen hem valde jag att köra nya E18, nya Kymlingelänken, nya Silverdal, E4:an, nya Norra länken, Essingeleden, sedan Södra länken och Nynäsvägen. Hade aldrig kört de nybyggda sträckorna. Det var så enkelt.

Det var tydligt skyltat. Körbanorna var väldimensionerade, det var inga tvära och besvärliga kurvor. Det fanns inga korsningar eller trafiksignaler. Vägarna var breda så det var enkelt att köra om eller bli omkörd. Mötande trafik var tydligt separerade med både avstånd och räcken eller mittbarriärer. Det var tydliga av-/påfarter. Det var massor av konst och utsmyckning i tunnlarna och en mycket bra belysning.

5919-1414646
Ett av fem konstverk i Norra Länken. Konst för 50 miljoner. Foto: Mikael Ullén 

Det fanns aldrig några gående eller övergångsställen att ta hänsyn till. Beläggningen var jämn och fin, det fanns absolut inget grus. Det växte inte en massa träd och buskar in i körbanan, och det stod heller inte några stolpar mitt i körbanan. Det var så enkelt, så lätt, så tryggt. Jag behövde aldrig tveka vara jag var och vart jag skulle. Och det handlar om flera mil, genom centrala delar av Stockholm. Där det ibland påstås inte finnas plats för cykeltrafik och att man måste ”kompromissa”.

Jag får ofta känslan att dessa så kallade ”kompromisser” är väldigt obalanserade och ensidiga ”kompromisser”. Med andra ord inte alls kompromisser. Utan ett maktspråk som används för att såväl bevara som utveckla rådande maktstrukturer inom transportinfrastrukturen.

När kommer jag få uppleva motsvarande trafikmiljö som cyklist?


Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2016-05-25 05:40


Idag såg jag framtiden

Så dök han upp, framför näsan på mig. På till synes en helt vanlig cykel. Med upprätt sittställning och vanliga kläder. Efter en kort stund blev jag lite fundersam – jag kom aldrig närmare – tvärtom så ökade avståndet. Vi närmade oss ett motlut och han slutade trampa. Och rullade ifrån mig – uppför!

När vi sedan kom till sträckor där sikten var god och det fanns inga anslutande cykelvägar och inga andra trafikanter så tog jag i och försökte komma ikapp. Jag cyklade en stund i 40 – 45 km/t. Jag kom inte närmare. När vi kom till Årstafältet såg jag att han slutade trampa men fortfarande ökades avståndet ut. Sen började det dyka upp andra trafikanter och anslutande cykelvägar. Och jag orkade heller inte längre.

Jag cyklade i farter jag normalt aldrig cyklar i på cykelvägarna. Farter jag anser högst olämpliga att färdas i på cykelvägarna. Dessvärre tror jag detta kommer bli en del, kanske tom en påtaglig del, av cyklingens (och gåendes) vardag. Trimmade och olagliga ”elcyklar” som framförs av ”motormän” i olämpliga hastigheter på cykelvägarna.

Och jag kan se framför mig hur den offentliga debatten kommer att gå. Den som redan idag ofta är onyanserad och obalanserad. Hur Kling och Klang får ännu mer vatten på sina kvarnar och spyr ur sig ännu fler floskler och fördomar om ”cyklister”.

Vi kommer också som en följd av detta få uppleva ännu flera hinder på cykelvägarna. Bommar, grindar, betong och stenar kommer att placeras ut i ett försöka att stävja dessa cyklande ”motormäns” framfart.

Och vi kommer få se ännu fler "uppfostringskampanjer" riktade mot cyklister:


 

Hoppas jag har fel om framtiden…

Skriv ut Permalink Kommentarer (19)

2016-05-18 06:59


Popup-cykelbana

Här är receptet på en snabb och effektiv omställning av trafiksystemet. Så här fixar vi snabbt och enkelt till nya cykelbanor. Vi tar yta från överdimensionerade gator och vägar eller gator med lite biltrafik. Vi fräser bort färg och markeringar, målar nytt på litet annat sätt. Placerar sedan ut GCM-stöd eller liknande. Och vips har vi en ny och bra cykelförbindelse.

Här ett konkret exempel, en popup-cykelbana: Skärholmsvägen

En väg med motorvägsstandard, fullständigt överdimensionerad och asfalt som kan utnyttjas på ett bättre och effektivare sätt.

Här kan vi göra cykelbanor med enkla och snabba medel på bägge sidor av vägen. Till exempel så här:

Ett stråk som kommer få stor betydelse, särskilt då arbetet med förbifarten förstör det befintliga stråket utmed E4/E20 under ett stort antal år.

Så Daniel Helldén, nu kan du även jobba med popup-cykelbanor och inte bara popup-parker!

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2016-05-17 08:27


Blir arg och ledsen

Detta, som är vardagsmat på landets gång- och cykelbanor, gör mig både arg och ledsen. Visst gnäller vi cyklister. Och ofta med rätta. Se bilden. Se farbrorn med rullatorn. Det handlar om så mycket mer än bara cyklister.

Detta är alltså gång- och cykelbanan vid vägarbetet. Se även vägen bredvid – jämn och fin asfalt – där duger inte sten och grus. Men de som redan har det svårast att förflytta sig, som har det så svårt att de behöver hjälpmedel, dem skiter vi i. Om och om igen. Andra ord för att beskriva detta är trafikmaktordning eller strukturell diskriminering. 

Vill vi ha det så här?

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2016-05-16 13:17


Den så viktiga skyddsremsan

Idag är det en artikel i DN som bland annat tar upp olyckor där cyklister ”dörras”.

Det vill säga ouppmärksamma bilförare/passagerare slår upp bildörren utan att se sig för och cyklisterna kolliderar med dörren.

Denna olyckstyp har varit känd länge inom cykelplanering och trafiksäkerhetsarbetet. Och därför finns det med i till exempel Stockholms stads handbok för utformning av cykelinfrastruktur - Cykeln i staden. Det kallas för skyddsremsa. Och det ser ut så här:

På detta sätt byggs det alltså in en säkerhetszon. En zon som gör att bilistens/passagerarens ouppmärksamhet inte får allvarliga konsekvenser för cyklisten. Utfallet av dessa skyddsremsor är mycket positiva visar studier. Särskilt när man går från cykling i blandtrafik till cykling på cykelbana eller cykelfält.

Och så här ser det ut när man struntar i att bygga denna säkerhetszon:

Det är bland annat därför det är så viktigt att följa handböckerna. Utformningsprinciperna, måtten, råden och riktlinjerna i dessa handböcker står ju inte där för skojs skull, för att det är hittepå. De står där för att skapa grundläggande förutsättningar för säker och funktionell cykling. Men tyvärr så ser vi att det gång på gång görs avsteg från dessa mått. Ofta av människor som inte har tillräcklig kunskap och kompetens att bedöma vad dessa avsteg får för konsekvenser. De är inte heller särskilt intresserade att lyssna eller ändra sig när andra påtalar konsekvenserna för dem. Och resultatet av dessa avsteg? Människor kommer till skada.

 

Relaterade inlägg:

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2016-04-21 14:25


Älskar min lycra

Nu börjar den bästa tiden. Värmen stiger och jag kan börja plocka av mig kläder. Till slut är det så varmt att jag kan färdas i korta cykelbyxor och cykeltröja. Det är för mig en underbar känsla. Att med sköna och ändamålsenliga kläder få sätta mig på min cykel, en cykel som är anpassad och inställd efter mig, är en fantastisk upplevelse. När jag sedan klickat i skorna i pedalerna, tar några tramptag och cykeln skjuter fart då känner jag att jag lever.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-21 05:57


Nya Slussen – hur blir det för cykel?

2015 skrev jag en serie inlägg om Nya Slussen och cykel. Min slutsats var att det ser inte särskilt lovande ut för Sveriges största cykelknutpunkt. Sedan tillsatte staden en expertgrupp som bland annat skulle belysa förutsättningarna för cykeltrafiken i Nya Slussen. Expertgruppens dom var även den att det fanns en hel del brister för cykeltrafiken.

Och det hela ledde till att projektet fick i uppdrag att se över cykellösningarna och återkomma med nya lösningar. Allt för att man från början inte hade gjort sin hemläxa och som så många gånger förr satt cykeltrafiken på undantag. Nya Slussen är i allra högsta grad ett resultat av traditionell prognosplanering när det gäller trafiksystemet och med utgångspunkt från biltrafiken.

Dessa nya lösningar för cykeltrafiken finns dock ännu inte på papper:

Besked från Slussenprojektet den 13 april att det ännu inte finns några nya cykellösningar

Arbetet med att riva Slussen pågår för fullt men vi har ingen aning hur stora delar av framtidens cykellösningar ser ut för Nya Slussen. Är det inte lite märkligt att vi 2016 inte vet hur det kommer att se ut och kommer att bli? Det tycker jag.

Och för mig visar det ännu en gång att cykel är satt på undantag och har varit det under hela projektets gång. Annars skulle ju inte denna översyn behövas, då skulle ju saken redan varit biff. Jag har heller inga större förhoppningar om att den översyn som nu pågår kommer leda till särskilt stora förbättringar för cykeltrafiken, tror inte staden och dess förvaltningar är redo för de omfattande grepp som är nödvändiga för att få det att fungera bra – blir nog mest lite sminka grisen åtgärder.

Men överraska mig gärna Stockholms stad, Slussenprojektet och Trafikkontoret! Ta fram några riktigt bra cykellösningar för Nya Slussen.

Gör mittkörfält och mitthållplatser för busstrafiken. Gör breda enkelriktade cykelbanor, väl separerade från gående och hållplatser. Gör en ny förbindelse mellan Skeppsbron och Stadsgårdsleden. Gör väl utformade och väl dimensionerade korsningslösningar för cykeltrafiken, det kommer att behövas med 53 000 cyklister per dygn. Ta bort kör- och svängfält för biltrafiken – det är kapacitet som kan användas på ett bättre sätt, mer i linje med stadens styrdokument som ju säger att cykel, gång och kollektivtrafik ska prioriteras. Se bara vad som kan göras på Klarabergsgatan - biltrafiken tas bort.


Detta är vad som väntar Nya Slussen. 53 000 cyklister per dygn som det var i slutet av 40-talet. Och absolut inga av de cykellösningarna som föreslås är dimensionerade för detta... 

Vad jag inte vill se i Nya Slussen är cykelfält mellan bussar, hållplatser och svängfält. Jag vill inte se tokigheter som leder till dålig tillgänglighet för cykeltrafiken, som till exempel dubbelriktade cykelbanor på Katarinavägen. Jag vill inte se signalmagasin för cykel som är för små, har dålig geometrisk utformning och där det saknas en analys av kapaciteten och framkomligheten för cykeltrafiken.

Så om ni har gjort er hemläxa väl denna gång kommer jag få se mycket bra och lite dåligt!

Snälla, överraska mig denna gång!

 

Relaterade inlägg om Nya Slussen:

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-14 10:36


”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm”

Så är rubriken i DN idag.

Och med "cykelkultur" menas då hur cyklisterna beter sig (ofta då generaliserat till ALLA cyklister) och gärna med stöd av några pratglada poliser. För mig är cykelkultur något mer än hur vissa cyklister beter sig. Det är bland annat hur cykelinfrastrukturen är planerad, byggd och underhållen. Här kan vi ju studera Solna som det strålande exemplet på hur man bygger "cykelkultur" eller Stockholms stads hanterande av pendlingsstråket, det viktigaste av viktiga, i söderort. Det är också hur motorfordonsförare och gående interagerar och beter sig i relation till cykeltrafiken. Det är hur polismyndigheten uppträder och uttalar sig när det gäller cykeltrafik. Det handlar också om hur lagstiftaren hanterar cykeltrafiken i trafiklagstiftningen. Och när vi då studerar den lite större bilden än i dagens DN så ser vi kanske en liten annan bild träda fram när det gäller Stockholms så kallade cykelkultur...

Detta mina vänner är också en del av Stockholms så kallade cykelkultur.

Titta gärna på några av länkarna nedan, de ger en ännu utförligare bild av "cykelkulturen".


Relaterade inlägg:


Skriv ut Permalink Kommentarer (9)

2016-04-12 10:24


Spår av cyklister, många cyklister

Det här älskar jag. Inte att det är tonvis med farligt grus på cykelbanorna, utan spåret. Spåret som visar att här färdas cyklister, massor av cyklister. För det krävs en hel del cyklister för att dessa spår ska uppstå. Spåren lös helt med sin frånvaro för 10 år sedan, då var antalet cyklister inte tillräckligt för att få till dessa spår. Men nu är vi så många att spåren bildas.

Och alla vill färdas i dessa spår, så det blir ju lite smalt...

Och detta finns på många sträckor, ett tydligt tecken på att cyklister inte gillar grus.


Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (6)

2016-04-06 19:44


Cykel i bostadsannonser

Snart kommer vi kunna läsa bostadsannonser som innehåller detta:

  • Stor och säker cykelparkering, inomhus i entréplan. Även för lastcyklar och cykelkärror
  • Serviceplats att tvätta och sköta om sin cykel på
  • Cykelpool, även med lastcykel och kärror
  • Utomhusparkering på gården och utanför entrén
  • Serviceavtal med lokala cykelhandlaren

 Tro mig, detta är inte långt bort. 

 

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2016-03-30 06:33


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2016
  2. > April 2016
  3. > Mars 2016
  4. > Februari 2016
  5. > Januari 2016
  6. > December 2015
  7. > November 2015
  8. > Oktober 2015
  9. > September 2015
  10. > Augusti 2015
  11. > Juli 2015
  12. > Juni 2015
  13. > Maj 2015
  14. > April 2015
  15. > Mars 2015
  16. > Februari 2015
  17. > Januari 2015
  18. > December 2014
  19. > November 2014
  20. > Oktober 2014
  21. > September 2014
  22. > Augusti 2014
  23. > Juli 2014
  24. > Juni 2014
  25. > Maj 2014
  26. > April 2014
  27. > Mars 2014
  28. > Februari 2014
  29. > Januari 2014
  30. > December 2013
  31. > November 2013
  32. > Oktober 2013
  33. > September 2013
  34. > Augusti 2013
  35. > Juli 2013
  36. > Juni 2013
  37. > Maj 2013
  38. > April 2013
  39. > Mars 2013
  40. > Februari 2013
  41. > Januari 2013
  42. > December 2012
  43. > November 2012
  44. > Oktober 2012
  45. > September 2012
  46. > Augusti 2012
  47. > Juli 2012
  48. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Så klart vi tar bilen
  2. Idag såg jag framtiden
  3. Popup-cykelbana
  4. Blir arg och ledsen

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > Arkitektur
  2. > Barn
  3. > Bilhinder
  4. > Broar
  5. > cargobike
  6. > Cykelhjälmslag
  7. > Cykelinfrastruktur
  8. > Cykelparkering
  9. > Cykelpendling
  10. > Cykelpolitik
  11. > Cykelöverfart
  12. > Cykla med barn
  13. > Danmark
  14. > Debatt
  15. > Design
  16. > Desire lines
  17. > Drift & underhåll
  18. > Däck
  19. > Elcykel
  20. > Felanmälningssystem
  21. > Framkomlighet
  22. > Gatubantning
  23. > Gästbloggare
  24. > Hinder på cykelbanan
  25. > Hinderbana
  26. > Holland
  27. > Humor
  28. > Kläder
  29. > kollektivtrafik
  30. > Konfliktdesign
  31. > Konst
  32. > Köpenhamn
  33. > Lastcykel
  34. > Lådcyklar
  35. > Lånecyklar
  36. > Lövhalka
  37. > Miljö
  38. > Motormännen
  39. > New York
  40. > Nollvisionen
  41. > Nya Slussen
  42. > Polisen
  43. > Politik
  44. > Popup-cykelbana
  45. > Regionala cykelstråk
  46. > Rullstolscykel
  47. > Samhälls- och trafikplanering
  48. > Samhällsekonomin
  49. > Skärmar
  50. > Sollentuna
  51. > Solna
  52. > Sopsaltning
  53. > Sportcyklist
  54. > Stockholm
  55. > Svängfest
  56. > Trafikmaktordning
  57. > Trafikrapportör
  58. > Trafikregler
  59. > Trafiksignaler
  60. > Trafiksäkerhet
  61. > Trafikverket
  62. > Täby
  63. > Tävling
  64. > USA
  65. > Vintercykling
  66. > Vinterväghållning
  67. > VTI
  68. > Vägarbeten
  69. > Växtlighet
  70. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser