Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson

Polisens häxjakt på cyklister

I går sände Polisen ut en nyhet ang. resultatet av deras insats mot aggressiv körning i Stockholms län, så här löd meddelandet:

 974 rapporterade under trafikvecka

Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.

- Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan.

548 st som kört för fort.

103 st som kört körförbudsbelagt fordon.

26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil

193 för olovlig körning

148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika

60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

 - Insatsen visar att vi har problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper i länet. Körsätt som äventyrar andra trafikanters säkerhet är ett angeläget trafiksäkerhetsarbete som vi kommer att fortsätta att arbeta med. Dels genom vår vanliga trafikövervakningsverksamhet men även genom riktade insatser med särskilda fokusområden, säger Bolinder. 

Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle ca 150 liv per år sparas om vi alla höll hastighetsgränserna när vi kör bil. De som supit o knarkat är klart överrepresenterade i olycksstatistiken, antalet ökar och de är en stor fara för omgivningen/tredje man. De som kör utan körkort har antingen inget körkort och har då ingen ”skolning” att framföra fordonet eller, och troligare, fått körkortet indraget för tidigare allvarlig trafikförseelse.

 -          Cyklisternas beteenden är oroande, säger Göran Bolinder i pressmeddelandet

 I samband med att cykelboxar infördes i ett stort antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad. Självklart finns ett mörkertal men det bör inte vara särskilt stor skillnad mot andra typer av olyckor. Cyklisters rödljuscyklande verkar inte vara det stora trafiksäkerhetsproblemet, borde inte Göran Bolinder oroa sig för andra och mer relevanta trafiksäkerhetsproblem?

Är benägen att hålla med justitieministerns kritik mot polismyndigheten och frågar mig hur ni bedriver ert arbete? Använd era begränsade resurser på ett effektivt och målinriktat sätt istället.

Så här kan man också parkera bilen! Bildkälla: http://twitpic.com/7nm3nt 

 

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (22)

2012-06-28 12:32


Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 2

 

En perfekt parkeringsplats eller lastzon, ingen stör mig, den är alltid ledig, jag behöver inte betala p-avgift och jag får aldrig böter!

Så här verkar en del bilister och lastbilsförare tänka när de tar sig friheten att utnyttja delar av trafiksystemet som de inte har rätt att nyttja. Att de utsätter andra för fara och problem verkar de inte reflektera över särskilt mycket. Risken att de bötfälls är också obefintlig, det är ju inte det mest prioriterade omårdet som parkeringsvakter och polisen har. Polisen i Stockholm är mer benägen att skälla på cyklister och utmåla dem som de värsta trafiksyndarna.

Sist bland bilderna finner ni mitt förslag på hur man kan bötfälla dessa notoriska återfallsförbrytare och kanske få till en bättre regelefterlevnad!

Tack Jeroen och Christian på Cyklistbloggen och Mikael i Gävle för bilder.

Och här har vi lösningen: Kamerakontroll! På de avsnitt och sträckor där det sker flest överträdelser av detta slag är det bara att montera upp dessa kameror. Eftersom det är ägaransvar kan böterna automatiskt skrivas ut och omgående sändas till ägaren. Vilken kassako det kommer att vara i början och på sikt kan vi kanske se en bättre efterlevnad och respekt för cykelbanor och cykelfält.

Artikel i tidningen mitt i Söderort

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2012-06-27 07:52


Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 1

I dag startar jag en ny serie på bloggen och ni avgör hur lång den blir! Serien handlar om cykelbanans mångsidighet och användbarhet. Endast fantasin sätter gränser för vad en cykelbana kan användas till och jag tänkte genom bilder visa en mängd olika användningssätt. Här behöver jag er hjälp, sänd gärna bilder till mig på märkliga saker som finns på cykelbanan, hinder, ”kreativ” användning osv. Bifoga gärna en kort beskrivning och var bilden är tagen så lägger jag ut dem vartefter. Jag börjar med att ge några smakprov och tack Oskar för några av bilderna.

Betong och cykelbanor!

Går inte att skilja åt, verkar vara ett evigt äktenskap! Helst gråa, utan reflexer och svåra att upptäcka, då är det som bäst!

Fredsgatan/Strömgatan stängdes av i samband med Hillary Clintons besök. Avspärrningen på en av stadens mest trafikerade cykelbana blev kvar i tre dagar efter besöket... Körbanan öppnades omgående efter avslutat besök.

Varför står dom här? Hur ska man se dessa betonghinder när det är mörkt?  

Så lätt att se i mörker!

Tänk er detta på en bilväg, vad tror ni skulle hända? Men där ”leksakstrafikanter” färdas är det uppenbarligen ok att placera ut dessa mer eller mindre farliga hindren.

Skriv ut Permalink Kommentarer (5)

2012-06-25 09:06


Cykeltrafik och forskning

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn. Institutet är en statlig myndighet som lyder under Näringsdepartementet. Genom tidningen VTI Aktuellt sprids nyheter om och kommentarer till aktuell forskning. Nr 2 som just kommit ut har som tema Cykel och ni finner tidningen här: http://issuu.com/vtisweden/docs/vti-aktuellt-nr-2-2012/24 

 

 

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2012-06-21 07:34


Munkcykeln

Är det inte underbart med alla dessa olika typer av cyklar. Racer, cross, bmx, mtb, hybrid, lådcykel, springcykel, trehjuling osv. Och så har vi munkcykeln:

Ett designkoncept för hopfällbara cyklar där cykeln blir en fin liten cirkel när den är hopfälld. Designen kommer från Arvind M och pedaler, styret, sadeln mm fälls in i cirkeln. Sittställningen ser en aning låg och aggressiv ut men det kanske kan fungera (dock inte med munkkåpa!)

Vad tror ni, kommer cykeln fungera och komma i produktion?

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2012-06-19 09:46


Vill de inte få nya kunder och tjäna pengar?

I gårdagens DN var det en intressant och läsvärd artikel ang. möjligheten att parkera sin cykel vid de stora varuhusen och köpscentrum i Stockholms innerstad. DN hade undersökt fördelningen mellan bilparkeringsplatser och cykelparkeringsplatser. Näringsidkarna tillhandahåller totalt 5024 bilparkeringsplatser men bara 753 cykelparkeringsplatser. Åhléns är den klart sämst lysande stjärnan med 1022 platser för bil mot 24 för cykel.

Kan inte låta bli att fundra över vad denna ojämna fördelning grundar sig på? Har Handelskammaren, fastighetsbolagen och näringsidkarna en omfattande kunskap HUR kunderna och besökarna tar sig till/från platsen? Jag tvivlar!

En studie, "Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator Trafikkontoret 2006", som jag i min roll som cykelplanerare på Trafikkontoret lätt genomföra 2006 på 9 av innerstadens huvudgator visar att 66 procent av kunderna/besökarna går, 20 procent åker kollektivt, 6 procent cyklar och lika stor andel åker bil. Sedan 2006 har cykeltrafiken i innerstaden ökat med ca 40 procent, biltrafiken är i stort sett oförändrad. Så jag undrar, var finns de "nya" kunderna, vilka ska man locka in i affären, butiken etc.?

Studerar vi sedan cyklisten och hans/hennes medelinkomst visar en studie från 2008, "Värdering av tid och bekvämlighet vid cykling", att cyklister i Stocholm har en tämligen hög medelinkomst, 31 000 kronor per månad för skatt.

Tycker det är närmast häpnadsväckande att inte näringslivet, genom t ex sina branschorganisationer, gör sin hemläxa bättre och skapar förutsättningar så de kan välkomna nya, köpstarka kunder! Vill man inte tjäna pengar? Det verkar inte så när man läser Handelskammaren skrift ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm”. Så här skriver de: ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna.”

 Man kan leka lite med orden och skriva:

”Ökat utrymme för bilar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för bilisterna när de väljer andra transportslag. En bil tar mer plats än en cykel och mycket mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att biltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för bilar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av bilvägar och bilparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna”

Hur kan man då göra?

 

Bilden ovan är från IKEA i Groningen, Holland. Några har tydligen fattat vad det handlar om! Självklart är cykelparkeringen närmast entrén och under tak, man lånar även ut lådcyklar och cykelkärror. När vaknar fastighetsbolagen och näringsidkarna upp och vi får se liknande lösningar i Stockholm?

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2012-06-15 08:47


Oj så många dom var!

Hittade några underbara bilder på cyklister i bilddatabasen Stockholmskällan som är tagna strax efter andra världskriget i Stockholm. Antalet cyklister är imponerande, det är stora klungor av cyklister och man cyklar 5-6 stycken i bredd och upptar en stor del av gatuutrymmet. Det råder cykelkaos!

 

Kornhamnstorg och Slussplan Foto: Lennart af Petersens, Stockholmskällan

Även före andra världskriget var antalet cyklister på gatorna stort och cykeln stod för 30 procent av alla resor. Under kriget och kort därefter dominerade dom fullständigt gatubilden och stod för över 70 procent av alla resor. Sedan följer en mycket kraftig nedgång och på några decenier försvinner cyklisterna nästan helt från trafiksystemet, under 70-talet är cykelandelen under 1 procent. Man undrar vad det var som hände? Forskaren Martin Emanuel på KTH har studerat detta o inom kort kommer hans avhandling, till dess får vi nöja oss med en kort artikel från honom. 

En kort sammanfattning som jag tar mig friheten att göra visar att synen på cykeln som transportmedel ändrades efter kriget och dess betydelse som transportfordon förringades. Cykeln och cyklisten sågs även som ett stort trafiksäkerhetsproblem (något som finns kvar än idag!). Cykeln ansågs också vara ett påtagligt störningsmoment för den växande biltrafiken där den viktigaste kvaliteten i dåtidens trafikplanering var att maximera biltrafikens flöden (något som också lever kvar!). I olika planer skrevs det om att det behövdes skapas särskild infrastruktur för cykeltrafiken men i stort sett inget av detta förvekligades.

Sedan ett antal år tillbaka upplever vi en kraftig renässans för cykeln i Stockholm (och andra städer), det cyklas som aldrig förr, det talas om att konkurrera med cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam, det ska finnas en miljard för cykelinvesteringar osv. Det är självklart inte alla som är positiva till denna utveckling och det är med viss fascination som jag läser Stockholms Handelskammares nya förslag till "Trafiklösningar för ett växande Stockholm". I avsnittet om cykel skriver de: "Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximalt utnyttjande av trafikytorna. Eftersom efterfrågan finns och trängseln tidvis är stor på vissa cykelbanor torde det ändå vara en rimlig prioritering att bygga ut cykelbanenätet. Däremot bör det göras noggranna överväganden vilka ytor som ska användas till detta.

Handelskammaren är uppenbarligen fortfarande kvar i efterkrigstidens planeringsideal och ger här sken av att vara positiv till cykeltrafik men bara detta inte stör bil- och kollektivtrafik. Detta blir ännu tydligare när man läser Handelskammerns remissvar på Stockholms nya cykelplan: "Handelskammaren har i många år drivit att cykeltrafiken i större utsträckning borde styras till andra stråk än huvudgatorna. Det skulle inte bara underlätta för övrig trafik utan också bidra till en betydligt bättre och säkrare trafikmiljö för cyklisterna. Eftersom cykeltrafiken varken bullrar eller smutsar ner kan den med fördel gå i de många gator i innerstaden som har mycket begränsad trafik till följd av 1970- och 80-talens trafiksaneringar. Det finns också goda möjligheter att utnyttja parker och kajer. Karlavägens mittremsa skulle tex lämpa sig utmärkt väl för en cykelbana".

Självklart använder Handelskammaren också trafiksäkerhetsargumentet: "Redan när cykelbanan på Sveavägen byggdes för ett drygt decennium sedan varnade Handelskammaren för de olycksrisker som var förknippade med en sådan lösning på en hårt trafikerad gata. Vi varnade särskilt för risken med högersvängande lastbilar som får cyklarna i sin döda vinkel. Det är precis den typen av olyckor som krävt flera cyklisters liv under senare tid". Vad Handelskammaren missar att berätta är att över hälften av dessa dödsolyckor har skett på lokalgator och in-/utfarter samt på huvudgator som saknar cykelbanor...

Jag undrar när verkligheten ska hinna ikapp Handelskammaren?

Skriv ut Permalink Kommentarer (6)

2012-06-13 09:06


Västerorts-Cipollinis!

Har i dagarna fått lära mig ett nytt begrepp: Västerorts-Cipollinis!

Det syftar på ett antal herrar som uppenbarligen tycker att det är helt ok och lämpligt att mitt i värsta rusningstrafiken ägna sig åt spurtträning i bredd uppför cykelbanan på Tranebergsbron i Stockholm. Var tvungen att se detta med egna ögon så jag hojade ut under morgon- och eftermiddagsrusningen och mycket riktigt, där kom ett antal herrar i full karriär! Vissa av dem i full klubbmundering, man tycker kanske att agerandet är ett föredöme för klubben...

Cykelbanan är dubbelriktad och ca 6 500 cyklister cyklar över bron varje dag. I denna miljö så är det alltså ett antal herrar som ägnar sig åt denna "hobby". Kan inte låta bli att undra hur det står det till i huvudet på dessa herrar som genom sitt beteende utsätter alla andra för fara och hälper till att förstärka fördomarna om cyklister. Jag blir så jävla trött...

Skriv ut Permalink Kommentarer (8)

2012-06-08 09:36


Upp i sadeln!

Så var det dags, bloggpremiär! Efter ett antal decennier och mil i sadeln på träning, tävling, motionslopp och pendling ska det nu bloggas om det. Till saken hör också att jag sedan 15 år tillbaka arbetar som trafikplanerare med fokus på cykel.

I mitt yrke slås jag av är hur cykeltrafik behandlas vid planering och beslutsfattande. Ingen annan trafikantgrupp får utstå samma vedermödor och elände som cyklister. Nyligen var det en ledarkrönika i Expressen som menade att cyklister behandlas som ”leksakstrafikanter”. Detta är väldigt tydligt i gårdagens och dagens samhälls- och trafikplanering i Sverige. Hierarkin och förutsättningarna är fastslagna redan i utgångsläget, bilen är nr 1 och sedan följer kollektivtrafik, gång och sist (om alls!) cykel. Se bara hur vi historiskt och fortfarande använder begreppet ”gång- och cykeltrafik” och utformar infrastrukturen därefter. Cykeln är alltså inget eget trafikslag med sina egna förutsättningar, villkor och krav utan fordonet och färdsättet kan gärna slås ihop med gående!

Ett av mina största ”hatobjekt” när det gäller detta synsätt och urusel planering är Kista i norra Stockholm. Området är ett av norra Europas största arbetsplatsområden. Till detta område finns det ett stort antal biltrafikleder med många, många körfält. Det finns enorma parkeringsplatser och stora parkeringsgarage. Det finns tunnelbana, pendeltåg samt ett stort antal busslinjer. Nu pågår utbyggnad och kapacitetshöjning på E 18 för 100-tals miljoner. Inom kort kommer en tvärbana till området och om ett antal år kommer Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt Förbifart Stockholm att landa i de norra delarna av området, för den nätta lilla summan av 28 miljarder kronor! (det blir ju självklart dyrare, det blir det ju alltid i denna typ av projekt) Försöka att cykelpendla till och från detta område! Du är hänvisad till urusla cykelförbindelser som inte hänger ihop, det är omvägar och kostigar som i bästa fall är torra och hårda sommartid och under vintern ett rent helvete. Hur många bilister och kollektivresenärer skulle acceptera motsvarande förhållanden? Att trafikleden tar slut, att delar av E4 är grusväg, att vägen inte snöröjs, att tunnelbanan stannar mitt i ingenstans och du får sedan gå ett antal kilometer till ditt mål. Att bli behandlade som ”leksakstrafikanter”…

Det kanske är så enkelt att majoriteten av oss inte cyklar, få av oss har några erfarenheter och referensramar hur det är att använda cykeln som transportmedel. Vi har det i stor utsträckning som gående, som bilist och som kollektivresenär. Har man då inte fantasin, förmågan, viljan och mognaden att leva sig in i en annan trafikantgrupps behov och förutsättningar när man ska planera och fatta beslut blir det enklare att marginalisera denna grupp, inte se potentialen, tom komma med fördomar så som ”de bryter mot alla trafikregler”. Det blir en form av trafikrasism…

Finns det då hopp om framtiden? Det har väl aldrig pratas så mycket och väl om cykeln som det gör nu. Dock är det ett omfattande arv vi måste göra upp med, en stor mental utmaning kan man säga och vi står även inför omfattande åtgärder vad gäller cykelinfrastrukturen. Är vi redo och mogna för det, kan vi se bortom ”leksakstrafikanter”?

Så här illa kanske det inte alltid är!

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (9)

2012-06-04 07:03


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016
  16. > Januari 2016
  17. > December 2015
  18. > November 2015
  19. > Oktober 2015
  20. > September 2015
  21. > Augusti 2015
  22. > Juli 2015
  23. > Juni 2015
  24. > Maj 2015
  25. > April 2015
  26. > Mars 2015
  27. > Februari 2015
  28. > Januari 2015
  29. > December 2014
  30. > November 2014
  31. > Oktober 2014
  32. > September 2014
  33. > Augusti 2014
  34. > Juli 2014
  35. > Juni 2014
  36. > Maj 2014
  37. > April 2014
  38. > Mars 2014
  39. > Februari 2014
  40. > Januari 2014
  41. > December 2013
  42. > November 2013
  43. > Oktober 2013
  44. > September 2013
  45. > Augusti 2013
  46. > Juli 2013
  47. > Juni 2013
  48. > Maj 2013
  49. > April 2013
  50. > Mars 2013
  51. > Februari 2013
  52. > Januari 2013
  53. > December 2012
  54. > November 2012
  55. > Oktober 2012
  56. > September 2012
  57. > Augusti 2012
  58. > Juli 2012
  59. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Det går ju om man vill
  2. Nya Slussen - cykellösning bra för biltrafiken
  3. Cykelvägen - aldrig så ren som nu
  4. Nya Slussen - favorit i repris

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser