Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 4, läsarbilder!

 

Jag bad ju er att sända in bilder på tokigheter på cykelbanor och här kommer ett litet axblock från er läsare på vad vi får stå ut med som cyklister. Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler till mig, krister.isaksson@kadens.se

 

Det går ju inte att använda bakliften upp och ner och lägga den på kantstenen för att lösa uppgiften! 

Perfekt taxi- och bussparkering på cykelbanan utanför mässan i Göteborg!

Ytterligare en brådskande utryckning på Hornsgatan för lite hämtmat! Det går ju självklart inte att stanna i ett av de två bilkörfälten vilket ju är tillåtet till skillnad mot att stanna i cykelfältet! Gäller ju att vara en förebild för andra trafikanter...

Majoriteten av cyklisters olyckor är singelolyckor och en stor del av dessa beror på brister på och kring cykelbanan...

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2012-07-23 07:10


Resetips, lånecyklar runt om i världen!

 
Ett litet tips om ni ska ut i vida världen och vill upptäcka städer, testa lånecyklar! Här är en karta över lånecykelsystem runt om i världen. The Bike-sharing World Map:

https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=214135271590990954041.00043d80f9456b3416ced

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2012-07-12 08:34


Debattartikel på Newsmill

Nu finns en debattartikel på Newsmill som jag skrivit, du finner den här:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/05/cyklister-som-f-ljer-reglerna-straffas-med-d-den

Ni som läser Kadens känner igen den från nr 6

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2012-07-06 08:40


Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 3

 

Grönt är skönt, vi gör en handelsträdgård!

Visst är det härligt när det växer så det knakar, när det är grönt och lummigt. Här  kommer verkligen cykling till sin rätt, man sveper fram i landskapet och njuter. Smack, där fick man sig en reva i ansiktet av grenen som växer in på cykelvägen! Man färdas ibland i rena djungeln och man önskar att man hade en machete med sig! Mängder av träd, grenar och buskar växer ut i cykelvägen. Redan för smala cykelvägar blir ännu smalare, konflikter och incidenter mellan cyklister och cyklister - gående ökar. För att inte tala om faran dessa grenar utgör för oss som cyklar. Sikten lämnar ju också en del övrigt att önska. Tänk att färdas på dessa sträckor när det är mörkt! Möter ni ofta motsvarande förhållanden när ni är ute och kör bil? Jag gör det i stort sett aldrig, där av någon outgrundlig anledning följer man riktlinjerna för att inte plantera träd och växter i skyddsremsan. Vidare verkar drift och underhållet fungera. Det gör det mycket sällan på cykelvägen kan jag konstatera efter att ha cyklat på många platser runt om i Sverige och det märkliga är att det ser i stort ser lika eländigt ut var jag än cyklar! Det måste vara någon form av systemfel eller synsätt då mängder av kommuner och Trafikverket verkar ha samma inställning till att inte underhålla cykelvägarna och se till att de är farbara och säkra. När man ser och upplever detta från cykeln så är det ju inte så konstigt att cyklisters singelolyckor dominerar olycksstatistiken och att majoriteten av dessa olyckor kan knytas till dåliga förhållande på och kring cykelvägen.

 

Sänd gärna fler bilder på tokigheter från era cykelvägar runt om i landet! krister.isaksson@kadens.se

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2012-07-03 11:50


Cykel, trafiksignaler och intervju i Ekot

Har blivit intervjuad av Ekot ang. cykeltrafik och den usla anpassningen av trafiksignaler för cyklister.

Här är länken till inslaget: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5173457 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2012-07-02 08:17


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Jag är rädd
  3. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  4. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser