Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Gräsrotsrevolt!

 

Ta inte mer skit, agera! Och det kan man göra på olika sätt, här är ett sätt:

 

En urusel cykelpassage i Nacka där man fortfarande år 2012 har kanter tvärs över cykelpassager. På denna gång- och cykelbanan finns inte heller en cykelöverfart utan endast ett övergångsställe, här ska vi mitt i färden bli gångare helt plötsligt!

Tur att det inte är i Sthlm, där det är nolltolerans mot gatukonst. Tyvärr är det inte nolltolerans mot kanter på landets cykelbanor...

Tack Erik för dessa härliga bilder!

Skriv ut Permalink Kommentarer (11)

2012-09-27 09:34


En stad att leva i!

 

   Foto: Mikael Colville-Andersen

Det är det här det handlar om!

En cykelstad är en levande stad, en stad där människan är satt först inte maskinen, en stad med möten och folkliv, den är ekologiskt, etiskt och socialt hållbar, en stad där pappa och dotter tryggt kan använda sig av cykeln för att förflytta sig.

Det är en stad att leva i, inte som nu där det handlar mer om att överleva...

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2012-09-24 06:12


Vardagshjältar!

 

Ni är många, väldigt många, som dagligen väljer att använda cykeln för era transporter. Ni blir också bara fler och fler. Ni cyklar många gånger under förhållanden som billister eller kollektivresenärer skulle bli skogstokiga i. Ändå är ni där, dag ut och dag in. Ni tar ett stort ansvar för er egen hälsa, för folkhälsan, för miljön och för att städernas övriga trafiksystem inte ska haverera! I min värld är ni riktiga vardagshjältar!

Dessa bilder är en hyllning till er!

 

Inte mycket lycra på dessa bilder!

Skriv ut Permalink Kommentarer (10)

2012-09-19 12:50


Avskyr SL cyklister?

Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (7)

2012-09-13 15:01


Cykeln får inte plats!

 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm" som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna."

Vilken analys och slutsats! "…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!

Skriv ut Permalink Kommentarer (8)

2012-09-10 07:54


Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8

 

Vi ställer ut lite stolpar i den!

Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart "leksakstrafikanter" som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra! 

Nyrenoverad bro, körbana och cykelbana. Och så en liten härlig stolpe att cykla in i! Det som fascinerar mig är att man i detta fall är klart medveten om faran som stolpen utgör då man monterat ett reflexrör på stolpen. Hade det inte varit bättre att ställa stolpen någon annanstans?

Nog för att SL (Storstockholms Lokaltrafik) inte är särskilt välviligt inställda till cyklar och cyklister i kollektivtrafiken men detta är väl att gå lite långt! Inte bara det att ställa ut en stolpe och betonggris mitt i en av stadens mest trafikerade cykelstråk, deras resenärer ska tydligen stå och vänta på cykelbanan samt kliva av i den. Bildkälla Cyklistbloggen

Det gör ont! Se målningen, se bredden på cykeldelen, se vad som finns i slutet... När ser vi något sådant här på gator och vägar?

Här finns det en stor och bred vägren utanför cykelbanan men inte ska vi ställa betonggris och stolpe där. Det kan ju göra det besvärligt för lastbilsföraren som vill parkera. Bättre att placera ut den i cykelbanan! Tack Oskar för bilden!

Självklart måtse vi tala om för bilisterna att vägarbete pågår och det gör vi genom att ställa ut skylten i cykelbanan. Den syns ju väldigt bra för bilisterna därifrån, att den sen inte syns bra för cyklisterna som färdas åt andra hållet är uppenbarligen inte något problem, tänker er synbarheten när det är mörkt. Inte heller verkar det vara ett problem att den dubbelriktade cykelbanan nu blivit enkelriktad och tvingar över cyklister mot mötande cyklister. Så här gör vi ofta på gator och väger?

 

Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan?  Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer.

Och så avslutar vi med en riktig dräpare! Här ska vi först genom målning visa färdriktning rakt in i refugen, sedan ska vi spetsa dig! Bra jobbat! Ett antal hundra meter från denna plats har kommunen satt upp en så kallad Cykelbarometer som räknar cyklister, uppmuntrar till ökat cyklande och "marknadsför" cykling... Tack Pär för bilden!

Skriv ut Permalink Kommentarer (7)

2012-09-07 12:05


KONFLIKTDESIGN!

 

Då och då dyker det upp inslag i media om den infekterade stämning som råder mellan cyklister och gående och cyklister och bilister. Nu senast var det en artikel i SVD som tog upp ämnet. Det ska uppenbarligen vara så att gående hatar cyklister enligt polisen! Läser man sedan kommentarerna till dessa artiklar så är det ibland en skrämmande och obehaglig läsning.

I och med den framväxande cykeltrafiken blir det mer och mer tydligt att vad stadsplanerare och trafikplanerare har ägnat sig åt i decennier är inget annat än KONFLIKTDESIGN.

Genom att inte behandla cykeln som ett transportmedel, att inte ge den sitt eget utrymme i transportsystemet skapas dessa konflikter. Ibland ses jag enligt systemet som gående, ibland är jag mer att liknas vid en bilist och ofta skiter systemet fullständigt i cykeltrafik. Vad man inte får glömma bort är att infrastruktur i mångt och mycket är kommunikation, den talar med all tydlighet om vilket trafikslag som prioriteras, vilket som ska ha rätt till väg, vad man förväntas använda för färdsätt osv. Så vad kan man då förvänta sig om det är urusel cykelinfrastruktur? Och samtidigt uppmanas att cykla av Riksdag och Regering, av Trafikverket och många av landets kommuner. Och sedan börjar många att cykla i detta urusla system! Min slutsats är att dålig infrastruktur leder till dåligt beteende. Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt, om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet…

Vill göra ett litet tankeexperiment! Om biltrafiken hade liknande infrastruktur som cykeltrafiken har idag, vilket beteende hade vi sett hos oss bilister?

Här följer några exempel på konfliktdesign

Varför ska vi dela yta med gående? Är det bra för oss som cyklar? Är det bra för oss som går?  Är det effektivt och säkert att hela tiden tvingas bromsa och väja för gående?Till höger i bilden ser vi fyra körfält plus en bred mittrefug, till vänster en stor parkeringsplats. Är detta en rimlig fördelning av trafikytor?

Ett så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm avsett för arbetspendling. På denna yta ska jag alltså som cyklist dagligen pendla, en yta som är för smal för att säkert cykla på, för smal för att dela med gående och stråket går rakt genom flera busshållplatser. Snacka om konfliktdesign! Vem vill cykla här, vem tycker det är bra att cykla här. Ändå är det här jag förväntas cykla och på ett effektivt och säkert sätt ta mig fram!

Ett till så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm, avsett för arbetspendling. Här gör vi en busshållplats och ställer ett väderskydd och träd i cykelbanan. Observera att till höger i bilden finns det väldigt mycket yta där man skulle kunnat dragit cykelbanan för att undvika denna konflikt! Men istället väljs konfliktdesign som lösning...

En central plats i landets huvudstad, Raoul Wallenbergs torg. Också det största öst-västliga cykelstråket i staden där 1000-tals cyklister passerar varje dag. Här är det en form av shared-space eller så kan man också kalla det konfliktdesign!

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (12)

2012-09-05 09:50


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Trafiksäkerhetsrådet - ny trafiksäkerhetsorganisation
  3. Jag är rädd
  4. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  5. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser