Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

IKEA trampar i nya banor!

31 jan 2013

 

Är vi på väg mot en ny framtid?

För ett tag sedan kunde vi läsa om att IKEA och Stockholms stad planerar en ny stadsdel – Söderstaden. Det nya området ligger i direkt anslutning till Globenområdet och den nya Stockholmsarenan. Det handlar om ett nytt varuhus och ett köpcenter samt 550 bostäder. Ikea verkar ha förstått hur det framtida Stockholm kommer att se ut och hur fler och fler Stockholmare vill förflytta sig genom att placera ett varuhus, köpcentra och bostäder där folk redan bor och enkelt kan gå eller cykla till och från området. Etableringen visar prov på framsynthet vad gäller Stockholmarnas nuvarande och framtida färdmedelsval. Som alternativ till gång och cykel finns kollektivtrafik i form av tunnelbana, tvärbana och buss.

  Skiss på det nya området

Rent företagsekonomiskt finns det ju stora pengar för IKEA att spara genom att inte behöva bygga bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder. En bråkdel av dessa pengar kan användas till att göra nytta i form av ett lokalt gång- och cykelvägnät av hög kvalitet för att enkelt förflytta sig i området. Pengarna kan också användas för att anlägga funktionella, säkra och attraktiva cykelparkeringar för de som besöker, arbetar och bor vid såväl varuhuset, köpcentrat och de nya bostäderna. Kanske kommer vi även att se lånecyklar eller cykelpooler.

Det ska bli spännande att följa hur lyhört IKEAs framsynthet tas emot av staden och om cykelvägnätet i delar av innerstaden och söderort maximeras mot etableringen så att man med cykel snabbt och enkelt kan ta sig till och från området. Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.

Här kan vi göra en jämförelse med IKEA i Groningen, Holland (gäller även andra städer i Holland). Där är det ett väl utbyggt cykelvägnät ända fram till cykelparkeringarna som självklart är lokaliserad under tak, direkt vid entrén. Det blev ju inte så här av en slump utan det är ett resultat av aktiv och målmedveten planering. Planering som involverar såväl staden som IKEA. Det finns dock en skillnad mellan detta exempel och det som nu planeras i Stockholm och det är det centrala läget, det är unikt och skapar helt nya möjligheter.

  Självklart allgrönfas för cyklister i den stora korsningen precis innan IKEA så att det snabbt och enkelt går att cykla till/från varuhuset.

  Cykelfält och tydlig vägvisning för cyklister för att angöra IKEAs varuhus

  Delar av cykelparkeringen som självklart är under tak och i direkt anslutning till såväl entrén som cykelvägnätet som finns på varuhusområdet.

Ser vi vidare till vad IKEA gjort i Holland (även Köpenhamn) så erbjuder man kunderna möjligheten att låna särskilda cykelkärror, fraktcyklar osv. Här finns oändliga möjligheter att utveckla nya tjänster och lösningar. Kanske får vi se ett lokalt samarbete Gamla Enskede Lådcyklar!

                   IKEA i Delft. En cykel kan frakta mycket! Foto: Peter Koonce

  IKEA i Köpenhamn: lånecyklar och cykelkärror. Foto: Copenhagenize

Tänk så enkelt det kan vara ibland!

 

 

Tak över huvudet

30 jan 2013

 

Ibland känns det motiverat med ett tak över cykelparkeringen…

  Karlbergs station, hundratals pendlare parkerar sina cyklar här, inte ett tak så långt ögat kan se... Foto: OMAL

Trafikinformation - men inte för alla

25 jan 2013

 

Media ställer ju gärna ansvariga till svars för olika brister i samhället, det är ju så att säga deras uppgift att granska makten och maktstrukturer.  Att de ser sig själva som en del av dessa brister, rådande förhållanden och kanske tom hjälper till att befästa och bevara dem är kanske inte lika vanligt.

Jag skrev ju tidigare ett inlägg om Stockholm stads bristfälliga felanmälningssystem och dess konsekvenser för cyklister men vad är Sveriges Radios och de kommersiella kanalernas trafikinformation och trafikrapportering om inte också ett föråldrat och befästande synsätt av rådande trafikmaktordning.

Trafikinformation, men bara om du åker bil eller kollektivt!

När ser eller hör vi någon trafikinformation som tar upp väsentlig information för cykeltrafikanter? Aldrig! Det beror ju inte på att det inte finns något att rapportera, kanske är det snarare så att trafikredaktionerna skulle gå under om de började med cykelinformation! Se bara bloggserierna Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? och Kommer vi komma fram i vinter? 

Det beror ju inte heller på att det inte finns några cyklister som skulle vara betjänta av trafikinformation eller att det saknas cyklister som skulle kunna vara trafikrapportörer. Bara i Stockholm är det över 150 000 cyklister som cyklar varje dag och säkert skulle en hel del av dem gladeligen ställa upp som rapportörer. Att få veta att Fredsgatan och Strömgatan är avstängd pga. Hillary Clintons besök, att få veta att ena sidan av Nynäsvägens cykelbanor är avstängda, att hela Västerbron är avstängd då någon fått för sig att hoppa från bron, att Årstabron inte är snöröjd, att cykeltunneln under Folkungagatan är avstängd, att Stadshusbron är avstängd flera dagar...

   Det kan ju finnas några cyklister som är betjänta av informationen att stora delar av cykelvägnätet på Götgatan är uppgrävt! Foto: Cyklistbloggen

Jag frågar mig, är detta förenligt med Public service? Är det att vara i allmänhetens tjänst?

Så P4-kanalerna och andra kommersiella kanaler som håller på med trafikinformation. Är det inte dags att vakna upp och cykla ikapp verkligheten? Att frigöra er från trafikmaktordningen och inte längre vara dess lakej. Här har ni en stor grupp tittare/lyssnare som är i behov att trafikinformation för sina dagliga resor.

Det här skulle ju också sätta press på kommuner och Trafikverket att skärpa till sina felanmälningssystem och den information de tillhandahåller trafikredaktionerna. Se bara på Trafiken.nu, vilken cyklist har nytta av den information och material ang. cykel som finns där? Verkar mer vara ett slarv och hastverk, vad har vi långt ner i byrålådan om cykel som vi kan lägga ut? Vi måste ju lägga ut nåt om cykel på sidan, skit samma i vad! Under Stockholmsdelen hittar du information om cykel först under rubriken Smart resande, inte på startsidan. Den är reserverad för den riktiga och viktiga trafiken... Verkligen ett smart sätt att verka för ökat och säkert cyklande må jag säga!

Så varför inte sända iväg ett mail till chefen för Sveriges Radios trafikredaktioner, Jan Peterson, och påtala dessa brister, att behovet av information finns och varför inte passa på och meddela att ni ställer upp som cykelrapportörer!

Om ni har lust får ni gärna cc:a mig! 

Svänga höger vid rött - Ja, men inte här

22 jan 2013

 

Som första stad i Frankrike inför nu Nantes denna möjlighet för cyklister. Här är en bild från Nantes:

  Varsågod, sväng höger. Här ser vi till att det är enkelt, säkert och framkomligt att cykla. Vi vill ju få fler att cykla! Foto: Patrick Garçon

I över 5 000 korsningar i Tyskland är det möjligt för cyklister att svänga höger vid rött. Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik. Korsningar där detta är tillåtet skyltas på ett särskilt sätt.

I Belgien har man nyligen ändrat delar av sin trafikförordning för tillåta cyklister att svänga höger vid rött och i Holland har detta varit möjligt sedan 1991.

  Redan 1991 insåg man i Holland vilken bra åtgärd detta är för att underlätta och prioritera cykeltrafik. Foto: BicycleDutch

I Sverige säger Cyklingsutredningen nej

Yrkesförare sämre på att anpassa sig

17 jan 2013

 

Så uttrycker sig Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i DN i går. I artikeln tas det upp att dessa förare inte alltid framför sina fordon på bästa sätt och att lastbilar utgör ett stort säkerhetsproblem i trafiken.

– Det gäller nästan genomgående för yrkestrafik och tung trafik att man kör över hastighetsgränserna. Det är riktigt problematiskt både säkerhetsmässigt och miljömässigt, säger Claes Tingvall.

En uppfattning som jag helt delar med Claes Tingvall efter 20 års arbete med trafikplanering och trafiksäkerhet. Kan inte låta bli att tänka på alla dessa dödsolyckor där förarna av dessa fordon svänger höger och kör ihjäl cyklister. Vad säger att deras anpassningsproblem enbart gäller hastighetsöverträdelser? Kan det vara så att många av förarna inte heller klarar av att anpassa sig till gällande trafikregler i stadstrafiken och att där framföra sitt fordon på ett säkert sätt?

Man blir ju lite orolig när deras branschorganisation och Trygg Hansa ägnar sig åt klistermärken. Eller när vi får ofullständiga studier från If.

 

Ladda fler


Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!