Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson

Världsledande expert – bryt mot trafikreglerna, det är säkrast så!

 

I veckans lokaltidning Mitt i Söderort finns en artikel som handlar om att högerregeln efterlevs dåligt i Stockholm. Det känner jag verkligen igen när jag cyklar omkring, där är det många gånger störst som går först och som cyklist är man ju minst…

Men det är något helt annat som fångar mitt intresse i artikeln och det är Claes Tingvalls uttalande: ”Men om alla följer reglerna benhårt får vi ett väldigt farligt system.”


Tdningen mitti Söderort 20130521

Claes Tingvall är ju inte vem som helst utan trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och en av världens ledande experter vad gäller trafiksäkerhet. Ni som frekvent läser min blogg känner igen delar av detta resonemang, regelefterlevnad är inte alltid detsamma som trafiksäkerhet. Jag får en mycket obehaglig påminnelse om högersvängande lastbilsförare och cyklister som finns sammanfattat i artikeln: Cyklister som följer reglerna straffas med döden

Detta är ju onekligen en helt annan inställning till trafiksäkerhet än vad t ex polisen och Motormännen uppvisar. Kanske skulle de gå på en specialanpassad utbildning arrangerad av Trafikverket så de kan rikta in sina insatser på verkligt trafiksäkerhetsarbete. Jag blir nyfiken på om det är några särskilda regler Claes Tingvall anser det är mer eller mindre lämpligt att bryta mot. Hur ser han t ex på cyklisters olika regelöverträdelser och ev. trafiksäkerhetsproblem? Kan det vara så att det är inte några trafiksäkerhetsproblem att cykla mot enkelriktat och att få cykla till höger vid rött? Och kanske skulle vi ändra på en del av ett uråldrigt och bilanpassat regelverk?

Claes, kan vi få ett svar?

 

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (8)

2013-05-22 10:17


Det blir ingen Förbifart Stockholm

 

Ni hörde det här först!

Är det beslutat, är det fakta? Nej så är det icke utan det är vad jag känner i hela kroppen och då kommer det att bli så! Jag har ju skrivit ett antal inlägg och kommenterat denna kvarleva från trafikdinosauriernas tid och idag sammanfattar Patrik Kronqvist detta mycket väl i en ledare i Expressen där han uttrycker det så här: ”Som en zombie som vägrar att dö stapplar dock projekt Kungshattsleden vidare, nu något uppsminkad och med det nya namnet Förbifart Stockholm.” Och precis som dinosaurierna dog ut kommer även Förbilfarten dö. Nu handlar det mer om hur man politiskt ska klara av att tråckla sig ur detta elände.

Så detta är spiken i kistan för Förbifarten och förhoppningsvis kan vi inom kort se insatser som leder till mer hållbara, effektiva och samhällsekonomiskt lönsamma projekt. Exempelvis omfattande satsningar på bra och högkvalitativ cykelinfrastruktur i hela länet!

Framtiden är här!

 

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (8)

2013-05-21 10:47


Låt oss drömma lite...

 

Några härliga teckningar av tecknaren Andy Singer. Så här kan vi också se på världen och drömma…

 

 

 

Det går också att uttrycka det med ord. Till exempel som Patrik Kronqvist i Expressen:

"I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.

I själva verket är de lösningen."

 

Andreas, tack för tipset!

 

Relaterade inlägg:

Ni kan också följa mig på Twitter!

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2013-05-20 06:51


Blir det världsklass eller världskass?

 

Livet blir ju lite annorlunda när man är föräldraledig, många promenader och cykelturer, många ensamma stunder med bara barnen. Jag går och tänker en hel del under dessa stunder och observerar en hel del som jag kanske inte lika ofta lägger märke till under andra förhållanden. Här ett liten betraktelse och fundering från min nya tillvaro:


Här gräver vi i gatan! På väg mot världsklass...

När jag och dottern var ute på en runda kom vi fram till ett större ledningsarbete i söderort här i Stockholm. Stora delar av gatan var uppgrävd, gångbanan uppgrävd på ena sidan och biltrafiken förflyttad i ett körfält upp på den andra gångbana som finns kvar och biltrafiken regleras med skyttelsignal. Inga större problem egentligen om det inte vore för att den tillfälliga gångbanan som skapats består av en lång sträcka med grov gruskross som är mycket ojämn, både i höjd- och sidled. Man har alltså medvetet valt att inte asfaltera den tillfälliga gångbanan. Jag stötte på en dam i permobil som försiktigt kom åkande i det kvarvarande körfältet, hon fick möte och tvingades in till sidan innan hon kunde fortsätta. Jag frågade henne om hon normalt använde körbanan och hon svarade självklart inte men som gångbanan nu var kunde hon inte ta sig fram på annat sätt.


Tvingas använda körbanan då den tillfälliga gångbanan inte går att använda med permobil. Observera att utspetsningen av kantstenen på körbanan är tämligen jämn och utförd med asfalt, den tillfälliga gångbanan till vänster i bilden är grusad.


Dåligt och ojämt underlag, ibland smalt, ibland bredare, ingen bärighet i kanterna, byggmaterial där man ska gå...


Inte heller här vid det tillfälliga övergångsstället/cykelöverfarten används asfalt utan utspetsningen för gående, funktionshindrade och cyklister görs med grus

Hela situationen fick mig att tänka efter. Under 12 år har Stockholms stad arbetat med att tillgänglighetsanpassa den fysiska utemiljön så att människor med funktionshinder enklare och tryggare skulle kunna förflytta sig i staden. Målet med arbetet var att bli världens mest tillgängliga huvudstad (hur man nu mäter det?). Arbetet pågick fram till år 2010 och årligen investerades runt 100 miljoner kronor. Tillgänglighetsarbetet ska nu genomsyra och vara en del av den vardagliga verksamheten. Detta får mig osökt att tänka på stadens cykelarbete, där man sedan något år tillbaka går ut och säger att man ska bli en cykelstad i världsklass, att man på sikt ska konkurrera med Amsterdam och Köpenhamn.

Så om det då ser ut så här efter 12-års arbete med att tillgänglighetsanpassa staden för funktionshindrade och bli världens bästa på det, hur lång tid kommer det att ta att bli en cykelstad i världsklass? Är det motsvarande nivå vi kan förvänta oss om 12 år vad gäller cykel? Förhållandena för gående på denna arbetsplats är urusla, har man en funktionsnedsättning blir det ännu värre. Och detta arbete är stadens eget, här kan man inte skylla ifrån sig på någon annan utan här har man full insyn och rådighet i hur arbetet drivs och platsen ser ut. Se på bilderna, självklart har man använt asfalt och inte gruskross när man spetsat ut kantstenen för biltrafiken. Men där man ska gå, där människor med handikapp, rullator, synskador, barnvagnar osv. ska röra sig är förhållandena urusla. Detta trots omfattande interna och externa utbildningsinsatser, handböcker, politiska beslut och uttalade mål om världsklass. Till saken hör också att staden har sedan 2010 en ny översiktsplan med rubriken Promenadstaden.

Och sen börjar det helt plötslig dyka upp cyklister på den tillfälliga gångbanan. Ve o fasa, såna där framfusiga cyklister som struntar i trafikreglerna och cyklar på den sk gångbanan, fy skäms på er! Hoppas att det inte ligger en ”motorman” eller polis i buskarna och spanar!

 
En liten cyklist


En lite större cyklist på en smal spång som inte kan hantera en permobil


Så ytterligare en cyklist...

Och här är förklaringen till varför det cyklas på den tillfälliga gångbanan: Cyklisterna är instängda av vägarbetet! Så för att ta sig till/från denna cykelbana måste man cykla på gångbanan. Visst, man kan ju kliva av och leda cykeln eller så går det ju alltid att lyfta cykeln över betonghindret och hoppa över i cykelcrosstil. Men för oss vanliga cyklister frestar det på att vara en laglydig cyklist när man återkommande behandlas som en leksakstrafikant.


Den instängda cykelbanan. Trafikslag på undantag...


Inte helt lätt att forcera betonghindret, får bli cykling på gångbanan

Det är uppenbarligen inte lätt att åstadkomma större förändringar i kommunala förvaltningar. Arbetet med att försöka förändra och förbättra för cykel i Stockholm är inte något nytt. I slutet av 90- och början av 2000-talet drev Stockholmspartiet hårt och framgångsrikt arbetet med att förbättra för cykeltrafik i staden, detta arbete togs sedan till viss del över av Miljöpartiet för att nu främst drivas av Centern. Trots detta så ser vi i grunden mycket små framsteg och förändringar. För att citera forskaren Martin Emanuel: "Dagens cykelplanerare kämpar ännu med ett arv från 1950- och 1960-talen. Trots den uppvärdering cykeln fått i policydokument, möter den som vill skapa bättre förhållanden för cykeltrafiken stora svårigheter. Svenska cykelplanerare ondgör sig över låg medelstilldelning, dåligt utvecklade planeringsverktyg och cykelplaneringens svaga position inom den övergripande planeringen." Martin Emanuel fortsätter nu sin forskning om cykelplanering och dess roll i Stockholms trafiksystem och denna gång handlar det om tidsperioden 1980 till nutid. Det ska bli mycket spännande att se vad hans arbete kommer fram till.

 

Så vad tror ni, blir det en cykelstad i världsklass eller kommer den förbli världskass?

Relaterade inlägg:

 

 Ni kan också följa mig på Twitter

Skriv ut Permalink Kommentarer (9)

2013-05-13 10:34


Att följa trafikregler

 

Det har ju senaste tiden varit en del media, kommentarer, bloggar, tweets osv. om trafikövervakning och regelöverträdelser. Polisens olika insatser ifrågasätts och hyllas, den ena trafikantgruppen pekar ut den andra som den värsta förrövaren osv. osv. Cyklistbloggen har gjort ett omfattande arbete på området.

Jag blir i olika sammanhang ofta klassad som ”cyklist”, något märkligt tycker jag. Själv ser jag mig som en multitrafikant som förflyttar mig på många olika sätt:

  • Jag cyklar ca 800-1000 mil/år
  • Jag kör bil ca 500 mil/år
  • Jag går massor
  • Jag åker en hel del tåg (särskilt i tjänsten)
  • Jag åker kollektivtrafik
  • Jag åker en del båt
  • Jag flyger sällan

När det sedan gäller hur jag som trafikant följer trafikreglerna så får jag nog konstatera att det brister både när jag går, cyklar och kör bil. Så nu är det dags för lite självrannsakan. Så här ser mina mest frekventa regelöverträdelser ut som trafikant:

  • Jag går ofta, mycket ofta, mot röd gubbe. Så fort det finns en lucka och jag bedömer att det är säkert går jag


Går ofta mot röd gubbe! Foto: Uddenhäxan

  • När jag cyklar händer det att jag cyklar mot rött. Det är främst när jag cyklar i körbanan och i lågtrafik och detektorerna inte känner av cykeln, mitt alternativ skulle vara att vänta på att en bil ska komma för att det ska bli grönt - not. T ex detektorerna på Långholmsgatan som jag felanmält flera gånger i över två års tid. Andra situationer är när cykelsignaler saknar detektorer och det är ingen annan trafik i korsningen
  • Ibland cyklar jag korta sträckor mot enkelriktat
  • Det händer att jag cyklar korta sträckor på gångbanor, exempelvis vid vägarbeten, när det ligger stora snöhögar på cykelbanan eller för att ta mig fram sista biten till målpunkten


Vid dessa tillfällen händer det att jag cyklar på gångbanan. Foto: Pär Båge

  • Som bilist så kör jag för fort. Jag kör bil främst i lågtrafik och då när jag färdas på 70-vägar och vägar med ännu högre hastighetsgränser är det vanligt att jag kör för fort

 

Vilken av dessa regelöverträdelser är ur trafiksäkerhetssynpunkt värst? I min värld är det hastighetsöverträdelserna när jag kör bil. Det finns också en negativ miljöaspekt av fortkörning.

Så här fungerar jag. Hur fungerar ni?

 

Relaterade inlägg:

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2013-05-10 14:55


Nu står dom på kö!

 

Nu är det minsann race på cykelbanorna i Stockholm. Partierna far fram som värsta cykelklungor och sjunger lovsånger för cykeln. För ett tag sedan skrev jag om de moderata kommunalråden som lovar att inga cykelbanor ska sluta vid kommungränserna. Sedan kunde vi läsa i DN att MP var ute på stan och undrade vad cyklisterna vill förbättra och idag kan vi läsa i DN på Stockholmsdebatten att V har svaret på hur de ska få stockholmarna att cykla mer och säkert.

C har ju under Per Ankersjös ledning konsekvent och tydligt lyft fram cykelns betydelse i Stockholms trafiksystem under några år så han ligger väl främst i klungan, eller är han en mer slipad cykeltaktiker och ligger på rulle för att slå till i spurten? 

Så då väntar vi bara på att få höra något från S och de andra allianspartierna.  

SD kan vi ju som tur är inte räkna med för de har ju uppenbara och svåra problem med minoriteter…

Nu ska det bli spännande och se hur mycket av detta som lever kvar i det kommande valet och hur de planerande myndigheterna och förvaltningarna kommer att klara av utmaningen att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik i Stockholm och i länet.

Jag säger som Doktor Dängroth: ”Jag är skeptisk”


Vi ska bli fler, många fler!

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2013-05-04 10:46


Dessa "Motormän"

 


DN 20130502

Skandal att polisen slösar pengar på sådant här istället för att jaga de riktiga bovarna: rödljuscyklande och framfusiga fartdårar...

 

Relaterade länkar:

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2013-05-02 23:04


Polisen gör fel - jag hade glömt det!

 

Jag ska ju vara ”pappaledig”, vad håller jag på med? Men när jag nu precis läst Patrik Kronqvists ledare Stoppa Lastbilsdöden i Expressen så dyker det upp en del minnen, minnen som gör att jag inte kan låta bli att skriva detta. Jag har ju tidigare skrivit en hel del inlägg om dödsolyckor där lastbilsförare kör ihjäl cyklister (även gående). I början av 2000-talet deltog jag i ett OLA-arbete som Sv. Kommunförbundets representant och expert: ”Tunga lastbilar och dödsolyckor. En bearbetning av Vägverkets djupstudiematerial av olyckor som inträffade på det kommunala vägnätet under de sex åren 1997 – 2002”

Studien innebar en genomgång av ett stort antal dödsolyckor under denna tidsperiod där tunga fordon var inblandade, totalt 73 dödsolyckor med 74 omkomna. Bland de omkomna dominerar oskyddade trafikanter, 50 st.

Det som Patrik Kronqvist ledare fick mig att minnas är bl.a. detta: Ingen av de inblandade lastbilsförarna som alkoholtestats befanns vara påverkade av alkohol eller andra droger. Däremot var det hela 28 stycken av lastbilsförarna  som inte hade testats eller att denna uppgift saknades och i nästan samtliga fall var den förolyckade en oskyddad trafikant. Då vet vi att alkoholpåverkade förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor men här ser vi då att polisen, av olika anledningar inte har testat alternativt slarvat bort uppgifter i över 30 procent av fallen.

Om vi studerar de olyckor som skett mellan lastbilsförare och cyklister efter 2002 i Stockholm kan vi vid en genomgång av polisens trafikmålsanteckningar se ett liknande mönster. Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…

Vid dödsolyckor där bara motorfordon är inblandade är det mycket ovanligt att inblandade förare inte har testats för alkohol och droger.

Vad är det vi ser här? Är det en diskriminering och en värdering av trafikanter från polisens sida utifrån färdmedel? Satt du i en bil och blev ihjälkörd av en lastbilsförare testar vi, gick eller cyklade du så hoppar vi ibland över! Samma myndighet vars representanter gärna uttalar sig om cyklisters beteenden och brister i media.

Rikspolischefen Bengt Svenson och Bengt Svensson, Trafikansvarig i Rikspolisstyrelsen, jag hoppas en hel del blivit bättre vad gäller polisens arbete sedan denna studie. Sett till hur vissa av era medarbetare uttalar sig om cyklister som grupp samt hur trafiksäkerhetsarbetet hos polisens genomförs har ni  en hel del att arbeta med, även vad gäller er trovärdighet. Se till att utbilda er personal till att bli en systemutformare som faktiskt kan bli en kraftfull part som bidrar till bättre trafiksäkerhet.

 

Relaterade inlägg:

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (7)

2013-05-02 13:04


Slutet närmar sig för mig

 

Så är det den 1 maj och det är dags att sadla om. Jag går på några månaders föräldraledighet, ska ut med döttrarna, cykeln, cykelkärran och njuta av andra delar av livet och verkligheten. Bloggen kommer självklart att leva vidare, dock med en annan frekvens och kanske med lite andra betraktelser. Exempelvis utmaningen att färdas runt med en cykelkärra på smala cykelbanor och bland alla dessa hinder som finns på våra cykelbanor. Men det fixar Cyklingsutredningen inom kort, bara att ge sig ut i körbanan och kräva sin plats bland ”Motormännen”, hoppas de inte ser mig som en framfusig cyklist!

Ni kan även följa mig på Twitter

Ut och njut av cykeln, våren och sommaren!


Så här vackert kan det vara när man färdas med cykel!

Skriv ut Permalink Kommentarer (6)

2013-05-01 04:55


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016
  16. > Januari 2016
  17. > December 2015
  18. > November 2015
  19. > Oktober 2015
  20. > September 2015
  21. > Augusti 2015
  22. > Juli 2015
  23. > Juni 2015
  24. > Maj 2015
  25. > April 2015
  26. > Mars 2015
  27. > Februari 2015
  28. > Januari 2015
  29. > December 2014
  30. > November 2014
  31. > Oktober 2014
  32. > September 2014
  33. > Augusti 2014
  34. > Juli 2014
  35. > Juni 2014
  36. > Maj 2014
  37. > April 2014
  38. > Mars 2014
  39. > Februari 2014
  40. > Januari 2014
  41. > December 2013
  42. > November 2013
  43. > Oktober 2013
  44. > September 2013
  45. > Augusti 2013
  46. > Juli 2013
  47. > Juni 2013
  48. > Maj 2013
  49. > April 2013
  50. > Mars 2013
  51. > Februari 2013
  52. > Januari 2013
  53. > December 2012
  54. > November 2012
  55. > Oktober 2012
  56. > September 2012
  57. > Augusti 2012
  58. > Juli 2012
  59. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Det går ju om man vill
  2. Nya Slussen - cykellösning bra för biltrafiken
  3. Cykelvägen - aldrig så ren som nu
  4. Nya Slussen - favorit i repris
  5. Det började med ett streck på ett papper
  6. Trafiksäkerhetsrådet - ny trafiksäkerhetsorganisation

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser