Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Riksdagen ute och cyklar

 

I dag har jag guidat runt 11 riksdagsmän och kvinnor på cykel i Stockholms innerstad. Det var Riksdagens cykelnätverk och det var en träff arrangerad av Svensk Cykling under den kittlande rubriken: Får bilen plats i staden? Jag var inbjuden att som expert och i allra högsta grad sakkunnig på Stockholms cykelinfrastruktur guida samt dela med mig av min kunskap och erfarenhet på området.

Vi startade på Mynttorget och rundan som cyklades var Skeppsbron, Slussen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron, Norr Mälarstrand, Tegelbacken och Strömgatan för att avsluta med enklare middag och diskussion ute på Skeppsholmen. Rundan är en blandning av cykelinfrastruktur med cykelfält, enkelriktade cykelbanor, dubbelriktade cykelbanor, blandtrafik, cykelboxar, stora och små korsningar mm. Även en del vägarbeten passerades för att visa hur cykel hanteras vid dessa. Vad vi ville visa upp var hur en cykelinfrastruktur blir om man inte gör inskränkningar för biltrafiken, exempelvis tar körfält eller parkeringsplatser. För det är under dessa villkor en stor del av cykelinfrastrukturen byggts under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet i Stockholm - påverka inte biltrafikens framkomlighet och antalet parkeringsplatser. Då blir det som det blir, det går inte att trolla med knäna.

Det var väl både ris och ros som delades ut efter cykelturen. Det som främst kom upp var hur trångt det är, att det aldrig går att slappna av. Det är också tämligen asocialt: man kan aldrig cykla bredvid varandra! Vi påtalade vikten av en väl anpassad och utbyggd cykelinfrastruktur samt att även delar regelverket behöver anpassas och ändras.

Så det ska bli spännande att se framöver hur riksdagspartierna kommer att hantera cykel och kanske det som står närmast för dörren: Cyklingsutredningen

Skriv ut Permalink Kommentarer (9)

2013-06-12 21:42


Cyklisthatet - det finns hopp!

 

Fick ett mail vidarebefordrat från en av mina läsare. Det handlar om att han efter att ha läst ”cykelhat” från en lastbilsförare på en facebooksida kontaktade åkeriet som föraren kör för. Läsaren vill vara anonym samt att jag inte nämner förarens eller företagets namn. Det som jag vill ta upp är företagets agerande, det är minst sagt imponerande. Både vad gäller snabbheten och åtgärden. Läsaren kontaktade dem på söndag em och redan på tisdagen fick han meddelande från dem. Beskedet var: ” Vi kontaktade x:s arbetsgivare x igår. X:s uttalanden är helt oacceptabla. Han har tilldelats en skriftlig varning för att ha gjort ett så oacceptabelt inlägg i ett sammanhang så man kan koppla det till hans yrkesutövning. Jag vill tacka dig för att du hörde av dig. Sånt här blir ju trots allt bara värre om det växer till sig utan att man i tid blir varse om det.”

Ett resolut och snabbt agerande som inger hopp!

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2013-06-12 10:30


Mer om cyklisthatet

 

Min bloggkompis Åsa skrev härom dagen ett inlägg om detta, att det finns en del motorfordonsförare som använder sitt fordon som vapen och utsätter cyklister för mycket stor fara. I går blev jag intervjuad av SVT:s lokalnyheter ABC om detta obehagliga och farliga fenomen, om cykelförhållandena i Stockholm och vad som kan göras. Ni kan läsa mer här och under dagen läggs inslaget ut. Live sänds det nu under morgonsändningarna och sedan ikväll 19.15

EDIT: Här kan ni se inslaget i morgonsändningen

Skriv ut Permalink Kommentarer (5)

2013-06-12 06:33


Avslappnad cykling

 

När man kan slappna av, när man kan njuta en liten stund, inte behöva vara på helspänn hela tiden. Är det då det börjar bli en cykelstad?

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2013-06-11 11:47


Det goda livet

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (4)

2013-06-07 08:00


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Mars 2017
  2. > Februari 2017
  3. > Januari 2017
  4. > December 2016
  5. > November 2016
  6. > Oktober 2016
  7. > September 2016
  8. > Augusti 2016
  9. > Juli 2016
  10. > Juni 2016
  11. > Maj 2016
  12. > April 2016
  13. > Mars 2016
  14. > Februari 2016
  15. > Januari 2016
  16. > December 2015
  17. > November 2015
  18. > Oktober 2015
  19. > September 2015
  20. > Augusti 2015
  21. > Juli 2015
  22. > Juni 2015
  23. > Maj 2015
  24. > April 2015
  25. > Mars 2015
  26. > Februari 2015
  27. > Januari 2015
  28. > December 2014
  29. > November 2014
  30. > Oktober 2014
  31. > September 2014
  32. > Augusti 2014
  33. > Juli 2014
  34. > Juni 2014
  35. > Maj 2014
  36. > April 2014
  37. > Mars 2014
  38. > Februari 2014
  39. > Januari 2014
  40. > December 2013
  41. > November 2013
  42. > Oktober 2013
  43. > September 2013
  44. > Augusti 2013
  45. > Juli 2013
  46. > Juni 2013
  47. > Maj 2013
  48. > April 2013
  49. > Mars 2013
  50. > Februari 2013
  51. > Januari 2013
  52. > December 2012
  53. > November 2012
  54. > Oktober 2012
  55. > September 2012
  56. > Augusti 2012
  57. > Juli 2012
  58. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Vi gör fel - det blir ingen cykelrevolution
  2. HELA systemet måste fungera
  3. Vi vet var du bor!
  4. Det här gör mig ledsen
  5. Att sälja in cykel
  6. Trafikverket briljerar!
  7. 30 procent fler cyklister, 30 procent!
  8. Stolpar – hur svårt ska det vara?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Gå på cykelbanan
  32. > Gästbloggare
  33. > Hinder på cykelbanan
  34. > Hinderbana
  35. > Holland
  36. > Humor
  37. > hållbart samhälle
  38. > Kläder
  39. > kollektivtrafik
  40. > Konfliktdesign
  41. > Konst
  42. > Köpenhamn
  43. > Lastcykel
  44. > Lådcyklar
  45. > Lånecyklar
  46. > Lövhalka
  47. > Miljö
  48. > Motormännen
  49. > Nacka
  50. > Nationell cykelstrategi
  51. > Nederländerna
  52. > New York
  53. > Nollvisionen
  54. > Nya Slussen
  55. > Polisen
  56. > Politik
  57. > Popup-cykelbana
  58. > Regional cykelplan
  59. > Regionala cykelstråk
  60. > Rullstolscykel
  61. > Samhälls- och trafikplanering
  62. > Samhällsekonomin
  63. > Skärmar
  64. > Sollentuna
  65. > Solna
  66. > Sopsaltning
  67. > Sportcyklist
  68. > Stella Fare
  69. > Stockholm
  70. > Stockholms Handelskammare
  71. > Stolpar i cykelbanan
  72. > Svensk Cykling
  73. > Svängfest
  74. > Trafiklagstiftning
  75. > Trafikmaktordning
  76. > Trafikplanering
  77. > Trafikrapportör
  78. > Trafikregler
  79. > Trafiksignaler
  80. > Trafiksäkerhet
  81. > Trafikverket
  82. > Täby
  83. > Tävling
  84. > USA
  85. > Vintercykling
  86. > Vinterväghållning
  87. > VTI
  88. > Vägarbeten
  89. > Växtlighet
  90. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser