Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Bilen först - intervjuad om cykel i ETC Stockholm

 

Har blivit intervjuad i ETC Stockholm angående cykelns roll i Stockholms transportsystem. Det är ju löften om guld och gröna skogar nuförtiden vad gäller cykel i Stockholm. Partierna tävlar med varandra som det vore TdF och det talas om en cykelstad på väg mot världsklass. Men när det kommer till kritan så är vi många gånger kvar i samma gamla vanliga samhälls- och trafikplanering där bilen är prioriterad, både vad gäller yta och pengar. En genomgång av Stockholms och länets cykelinfrastruktur visar att det saknas omfattande delar när det gäller ett sammanhängande cykelvägnät och av det som existerar så uppnår endast 1 procent grundläggande krav och villkor för att klassas som bra cykelinfrastruktur. 1 procent! Vidare finns det i snitt hinder och problem var 118:e meter som påverkar cyklisters framkomlighet och säkerhet. Cykelskulden är enorm och det kommer att krävas stort politiskt mod samt en kompetent och handlingskraftig förvaltning för att ändra på det. Finns detta?

Här är kan du läsa artikeln.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2013-07-23 15:23


Jag, en "Twitterbombare"?

 

Sedan en tid tillbaka började jag använda twitter. En del av er läsare och andra har legat på om detta och till slut gav jag efter. Inget jag ångrar efter drygt tre månader på twitter, det öppnar nya dörrar, ger nya intryck och nya kunskaper. Har nu också blivit stämplad som ”twitterbombare” med efterföljande konsekvenser. Och det inte av vem som helst utan det är av Stockholms stads trafikborgarråd Ulla Hamilton.

Det som utlöste det hela var att @JonasThrnqvist sände en tweet om förhållandena för cyklister på Kanalvägen, Hammarby sjöstad. Alla har ju inte semester och det är ju av vikt att trafiksystemet fungera alla delar av året:

Eftersom det är en lång följetång dessa eländiga och urusla förhållanden för cyklister på denna sträcka genom Hammarby Sjöstad så kommenterade jag detta i en tweet och pingade där @UllaHamilton och @perankersjo:

Detta ledde till att ansvarigt borgarråd ansåg att det förekom twitterbombning under hennes semester och jag är nu blockerad från hennes konto. Varför sände jag då denna tweet om Kanalvägen och cykelförhållandena där? Jag ville med tweeten upplysa och påtala hur det många gånger ser ut på stora och viktiga cykelstråk och att det på just detta stråk har varit dåliga förhållanden under ett stort antal år. Vilket säkert många av er som cyklar där också kan intyga. Det här är tom ett regionalt cykelstråk som ligger precis på gränsen mot en annan kommun, Nacka. Detta är i stort sett det enda stråket som finns för dem som cyklar från Värmdö, Saltsjöbaden, Nacka, Älta, Tyresö och delar av Haninge och som sedan ska till övriga delar av innerstaden. Alltså ett mycket viktigt stråk i det regionala cykelnätet och där tusentals cyklister passerar varje dag. 

Detta är ju något som moderaterna själva under olika perioder gått ut med och påtalat vikten av. Att ha ett väl fungerande regionalt cykelsystem, att cykling över kommungränserna varit utpekat som ett viktigt område sedan 2010. Se bl a dessa tre tillfällen:

1, I april skrev ett antal moderata kommunalråd på DN Stockholmsdebatt: ”Nu måste vi samarbeta om regionens cykelvägar”. Ulla Hamilton var en av dem. I debattartikeln lyfter de fram ett antal saker:

”I valrörelsen 2010 pekade vi på behovet av att bygga ihop cykelnäten över kommungränserna i Stockholmsregionen.”

”För det första behövs det en fungerande regional cykelinfrastruktur.”

”Det är vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln oavsett om målet ligger i den egna kommunen eller på andra sidan Saltsjö-Mälarsnittet.”

2, Den 16 maj i år gick Moderaterna ut med att staden nu inför en Cykeljour

– Cykeljouren är en satsning som ska göra det enklare och framkomligare för stockholmarna att cykla och bidra till att problem och hinder på cykelvägnätet åtgärdas snabbt och effektivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

3, Nyheten om Cykeljouren följs sedan upp med ett pressmeddelande den 2 juli om utökad satsning på ett antal utvalda cykelstråk för att se till att cyklister har en bra och säker framkomlighet.

– Satsningen på huvudcykelstråk med extra hög standard är ett led i arbetet med att förbättra respålitligheten för de stockholmare som avlastar vägar och kollektivtrafik genom att välja cykeln, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Då kunde man ju tycka att det vore ett utmärkt uppdrag för den sk Cykeljouren, att kraftfullt och snabbt se till att det som lovas, redan 2010 och sedan i debattartikeln och pressmeddelandena faktiskt uppfylls på Kanalvägens regionala cykelstråk. Att visa handlingskraft.

Men var denna tweet den enda som jag sände Ulla Hamilton under hennes semester? Kan detta räcka för att någon ska känna sig ”twitterbombad”? Jag har sänt fler tweets under borgarrådets semester så låt oss gå igenom dem för att få en bild av dem och deras innehåll. Kan dessa tweets tillsammans göra att man kan känna sig ”twitterbombad”?

Den första tweeten jag sände var den 7 juli och handlar om cykel, spårvagn och trafiksäkerhet. En frågeställning som blev och fortfarande är högaktuell i samband med att utbyggnad spårväg City och ev. andra spårvagnslinjer:

Tweeten är dels ett tips hur man i Amsterdam nu arbetar med trafiksäkerhetsproblemet spårvagnsspår och cykel dels en vädjan om politiskt agerande gentemot SL. Det sker en hel del sådana olyckor i Stockholm, där cyklister cyklar ner i spåren, fastnar och faller och skadar sig. Denna olyckstyp kommer att öka i takt med en ev. utbyggnad av spårvägen. Så här ville jag upplysa om en möjlig lösning. Det är också en cykelolycka jag vet att trafikborgarrådet själv råkat ut för. Staden har ju själv meddelat att man ska konkurrera med Amsterdam så då kan det vara bra att veta hur konkurrenterna arbetar tänkte jag. Här kan ni läsa mer om arbetet med cykel och spår i Amsterdam.

Sedan följer en tweet den 8 juli. Det är en fråga varför inte det arbete som nu sker på Västerbron och som leder till stora störningar för cykeltrafiken utförs nattetid för att minimera störningarna för gång- och cykeltrafiken:

Tweeten därefter sker den 10 juli, den är inte startad av mig och det är en diskussion med flera inblandade ang. cykel och Götgatsbacken och där jag genom att bifoga en länk visar hur jag tycker man borde utforma den för att få till acceptabla förhållanden för såväl gående som cyklister:

 

Sänder ytterligare en tweet den 10 juli där jag tipsar om ett nytt blogginlägg på Bicycle Dutch som redovisar nationella och kommunala krav som ställs på cykelparkeringar vid bostäder i Holland. Staden ska ju konkurrera med Holland och jag vet av egen erfarenhet sedan mitt arbete på Trafikkontoret i Stockholm att detta är ett svårt område med många låsningar. Jag följer även upp Per Ankersjös svar med en tweet och tipsar den 11 juli om ett pågående arbete i staden där detta och många andra cykelfrågor hanteras på ett mycket lovande sätt, cykelplanering på Årstafältet:

 

 Och sedan är vi då framme vid tweeten den 12 juli som leder till att jag anklagas för ”twitterbombning” och numera är blockerad av trafikborgarrådet Ulla Hamilton.

Ulla Hamilton, jag ber om ursäkt. I min iver att arbeta för bra förhållanden för cyklister i Stockholm kanske jag gick för långt och sände dig för många tweets. Det är inte helt lätt för mig som är tämligen ny på twitter att ha koll på och förstå vilka olika regler alla olika mottagare har när det gäller tweets, när man får sända dem, vilket innehåll, hur många osv.

 


Relaterade inlägg:

 

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (16)

2013-07-14 22:00


Alla dessa broar

 

Korta som långa, breda som smala, höga som låga, branta som flacka. Barriärer försvinner och de blir ofta landmärke i staden. Alla är de en förutsättning för att kunna cykla i Stockholm och på många andra platser.

 

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (7)

2013-07-04 12:23


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Mars 2017
  2. > Februari 2017
  3. > Januari 2017
  4. > December 2016
  5. > November 2016
  6. > Oktober 2016
  7. > September 2016
  8. > Augusti 2016
  9. > Juli 2016
  10. > Juni 2016
  11. > Maj 2016
  12. > April 2016
  13. > Mars 2016
  14. > Februari 2016
  15. > Januari 2016
  16. > December 2015
  17. > November 2015
  18. > Oktober 2015
  19. > September 2015
  20. > Augusti 2015
  21. > Juli 2015
  22. > Juni 2015
  23. > Maj 2015
  24. > April 2015
  25. > Mars 2015
  26. > Februari 2015
  27. > Januari 2015
  28. > December 2014
  29. > November 2014
  30. > Oktober 2014
  31. > September 2014
  32. > Augusti 2014
  33. > Juli 2014
  34. > Juni 2014
  35. > Maj 2014
  36. > April 2014
  37. > Mars 2014
  38. > Februari 2014
  39. > Januari 2014
  40. > December 2013
  41. > November 2013
  42. > Oktober 2013
  43. > September 2013
  44. > Augusti 2013
  45. > Juli 2013
  46. > Juni 2013
  47. > Maj 2013
  48. > April 2013
  49. > Mars 2013
  50. > Februari 2013
  51. > Januari 2013
  52. > December 2012
  53. > November 2012
  54. > Oktober 2012
  55. > September 2012
  56. > Augusti 2012
  57. > Juli 2012
  58. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Vi gör fel - det blir ingen cykelrevolution
  2. HELA systemet måste fungera
  3. Vi vet var du bor!
  4. Det här gör mig ledsen
  5. Att sälja in cykel
  6. Trafikverket briljerar!
  7. 30 procent fler cyklister, 30 procent!
  8. Stolpar – hur svårt ska det vara?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Gå på cykelbanan
  32. > Gästbloggare
  33. > Hinder på cykelbanan
  34. > Hinderbana
  35. > Holland
  36. > Humor
  37. > hållbart samhälle
  38. > Kläder
  39. > kollektivtrafik
  40. > Konfliktdesign
  41. > Konst
  42. > Köpenhamn
  43. > Lastcykel
  44. > Lådcyklar
  45. > Lånecyklar
  46. > Lövhalka
  47. > Miljö
  48. > Motormännen
  49. > Nacka
  50. > Nationell cykelstrategi
  51. > Nederländerna
  52. > New York
  53. > Nollvisionen
  54. > Nya Slussen
  55. > Polisen
  56. > Politik
  57. > Popup-cykelbana
  58. > Regional cykelplan
  59. > Regionala cykelstråk
  60. > Rullstolscykel
  61. > Samhälls- och trafikplanering
  62. > Samhällsekonomin
  63. > Skärmar
  64. > Sollentuna
  65. > Solna
  66. > Sopsaltning
  67. > Sportcyklist
  68. > Stella Fare
  69. > Stockholm
  70. > Stockholms Handelskammare
  71. > Stolpar i cykelbanan
  72. > Svensk Cykling
  73. > Svängfest
  74. > Trafiklagstiftning
  75. > Trafikmaktordning
  76. > Trafikplanering
  77. > Trafikrapportör
  78. > Trafikregler
  79. > Trafiksignaler
  80. > Trafiksäkerhet
  81. > Trafikverket
  82. > Täby
  83. > Tävling
  84. > USA
  85. > Vintercykling
  86. > Vinterväghållning
  87. > VTI
  88. > Vägarbeten
  89. > Växtlighet
  90. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser