Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson

Landets smalaste cykelbana

Då var twittertävlingen om landets smalaste cykelbanan avgjord. Jag anordnade en liten tävling på twitter och bad twittrare sända in bilder på smala cykelbanor till mig. In kom ett antal bilder, både via twitter och via mail och jag har nu utsett en vinnare. Eller förresten, det blir tre vinnare då bidragen var många och dessvärre bra. Jag skriver dessvärre för det är ju inte så kul att behöva se dessa bilder på cykelbanor med dålig standard.

Vinnaren smalaste cykelbanan är Fredrik Jönsson med denna bild/plats:


Surbrunnsgatan, Stockholm. En enkelriktad cykelbana, ca 40 - 50 cm bred. Körbanan bredvid är ca 9 meter, där är det parkering på bägge sidor och ett körfält, där kunde man tagit lite yta...

På delad andra plats kommer Ulf Eriksson och Andreas Dammert med denna bild/plats:


Gamla Essinge broväg, Stockholm. Egentligen ett cykelfält, ca 60 - 70 cm brett och med en kantsten att försöka undvika. Som ni ser cyklar man gärna på gångdelen på denna sträcka... Foto: Ulf Eriksson

Bägge platserna är från Stockholm så nu får jag väl stå där med skammen efter att ha varit cykelplanerare under närmare 10 år i staden…

Tack alla ni som sände in bilder till tävlingen. Här kommer några till av era bilder på smala cykelbanor:


Örbyleden, Stockholm. Foto: Alvin Lindstam


Rosenvägen, Danderyd. Foto: Susanna Dörlich


Grisslingerakan en dubbelriktad gång- och cykelbana, Värmdö. Foto: Rikard Söderberg


Ulvsundavägen, Stockholm. Vi ställer väderskyddet i cykelbanan, leder in cykelbanan på gångbanan och hoppas allt går bra! Konfliktdesign när den är som bäst! Foto: Björne


Värmdövägen. Stockholm. Inte den smalaste cykelbanan på pappret men en obefintlig gångbanan så vart tar gående vägen? Självklart går de i cykelbanan och därmed blir den smal och det blir konflikter. Utanför, 6 stycken körfält... Foto: Joel Edding

 

Har ni fler bilder på smala cykelbanor? Sänd in dem till mig så lägger jag ut dem på bloggen. krister.isaksson@bicycling.se

 

 

 

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (12)

2013-12-09 07:34


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016
  16. > Januari 2016
  17. > December 2015
  18. > November 2015
  19. > Oktober 2015
  20. > September 2015
  21. > Augusti 2015
  22. > Juli 2015
  23. > Juni 2015
  24. > Maj 2015
  25. > April 2015
  26. > Mars 2015
  27. > Februari 2015
  28. > Januari 2015
  29. > December 2014
  30. > November 2014
  31. > Oktober 2014
  32. > September 2014
  33. > Augusti 2014
  34. > Juli 2014
  35. > Juni 2014
  36. > Maj 2014
  37. > April 2014
  38. > Mars 2014
  39. > Februari 2014
  40. > Januari 2014
  41. > December 2013
  42. > November 2013
  43. > Oktober 2013
  44. > September 2013
  45. > Augusti 2013
  46. > Juli 2013
  47. > Juni 2013
  48. > Maj 2013
  49. > April 2013
  50. > Mars 2013
  51. > Februari 2013
  52. > Januari 2013
  53. > December 2012
  54. > November 2012
  55. > Oktober 2012
  56. > September 2012
  57. > Augusti 2012
  58. > Juli 2012
  59. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Det går ju om man vill
  2. Nya Slussen - cykellösning bra för biltrafiken
  3. Cykelvägen - aldrig så ren som nu
  4. Nya Slussen - favorit i repris

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser