Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson

Cyklister - beväpna er! Del 2

 

Plan- och bygglagen, 8 kapitlet:

Underhåll och varsamhet

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

I del två går vi från färg till knivskarpt stål. Då och då på mina cykelturer slåss jag av tanken att dessa redskap kanske är cyklistens bästa vänner:


Sekatören


Grensaxen

Harness Balance XT
Röjsågen

T540Motorsågen

Överallt i landet där jag far fram på gång- och cykelvägarna ser det ut så här:


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Grönt är inte alltid skönt...

Det är ett systemfel som återfinns i hela landet. Det är grundläggande fel vad gäller anläggandet av växtlighet kring cykelvägar, man planterar den för nära cykelvägen. Sedan är det uppenbarliga fel och stora brister i drift och underhåll av denna växtlighet – den får växa som den vill, utsätta cyklister (och gående) för vilka problem och faror som helst. Det är mycket sällan vi ser samma situation utmed landets gator och bilvägar – där verkar väghållaren vara tillräckligt kompeten och göra nödvändiga prioriteringar för att få det att fungera.

Nu är det ju också så att all denna växtlighet inte tillhör det offentliga utan där återfinns ju även andra fastighets- och markägare. Därför har många kommuner och Trafikverket tagit fram mängder av informationsmaterial som redovisar hur växtligheten ska skötas i anslutning till gång-, cykel- och bilvägar:

 

I detta informationsmaterial uppmannas alltså mark- och fastighetsägarna att hålla efter sina häckar och växter för att faror inte ska uppstå för allmänheten.

En del kommuner spänner tom musklerna och säger att de kommer klippa andras häckar och fakturera dem om de inte skärper sig, se här i DN:

 

Det är ju också typiskt att media väljer att beskriva detta med vildvuxna häckar och dyligt som ett problem för bilister. Problemen och farorna för gående och cyklister verkar inte existera...

 

Då är det ju klart och tydligt så att väghållarna runt om i landet har en god kunskap och insikt om att växtlighet kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Fast det ser ju inte alltid ut så när vi sedan cyklar på deras cykelvägar. Här gäller uppenbarligen helt andra spelregler, här gäller inte Plan- och bygglagen, här gäller ett annat trafiksäkerhetstänk - mycket långt från Nollvisionen…

Så cyklister, min uppmaning till er: Ta inte mer skit, nu får det vara nog! Ska vi få till förbättringar på landets cykelvägar får vi uppenbarligen ta saken i egna händer och beväpna oss med både färg och knivskarpt stål!

Orkar vi inte klippa och röja kan vi ju alltid använda lite av sprayfärgen vi har med oss och spraya de buskar som växer för nära eller in i cykelbanan och som behöver klippas – kanske hittar väghållaren dem då!

Man On A Mission! Med lastcykel är röjuppdragen både enklare och roligare att utföra!

Nu finns det redan en vardagshjälte som uppmärksammat detta och gjort storartade insatser!

Han heter Jon Jogensjö och skriver bloggen Cykelpendla Hässelby. Se här hur mycket bättre det blir när han tar saken i egna händer och griper till handling:


Före Jons insats. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Ännu ett exempel på Jons strålande insatser med att beskära buskar. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon gör inte bara små beskärning av buskar, han gräver fram cykelvägen!


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon, jag tycker du ska ta och fakturera Stockholms stad för dina strålande insatser. Kan staden spänna musklerna och ”tvångsklippa” med efterföljande fakturering till fastighetsägare är det inte mer än rätt att du tar ut en skälig ersättning för dina viktiga insatser. Det är ju också ett tips till er andra som nu kommer att ge er ut och röja, dokumentera och fakturera era insatser är mitt råd!

 

Uppdaterad 2014-08-29
Så här ser det ut när Lasse och Jonas varit ute och klippt bort grenar som hängde ner i cykelbanan. Nu kan man cykla där utan att riskera att få dem i huvudet eller ansiktet. Eller att behöva cykla på gångbanan. Även lagt de avklippta grenarna bra så de inte sticker ut i cykelbanan.

Som Marie skriver nere i kommentaren: "Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert."

 

Uppdaterad 2014-08-31

Nu börjar det hända saker ute på cykelvägarna. Grenar och buskar avverkas i rasande fart. Och resultatet? Se själva vad Mr X åstadkom med hjälp av en sekatör:


Före


Efter. Av cyklist, för cyklister (och gående). Som natt och dag!

På bilden möts två av Stockholms större cykelstråk, två så kallade pendlingsstråk där en högre drift- och underhållsstandard ska råda. Så här står det om pendlingsstråk i Stockholms cykelplan: Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

Så här står det i Stockholms stads cykelhandbok Cykeln i Staden angående tunnlar, sikt, trafiksäkerhet och växtlighet: ”Växtlighet i anslutning till tunnelmynningarna måste planeras och underhållas så att den varken skymmer sikten i anslutningarna eller tar bort ljus från tunneln.”

Då kan vi konstatera att staden varken följer sin egen Cykelplan, Plan- och bygglagen, de regler om häckar och buskar i informationsmaterial som de själva sänder ut till fastighetsägare eller sin egen handbok. Ingen nyhet för oss som cyklar. Det ordnar sig nog så snart alla satt sig i skolbänken

Här ett annat bra exempel på vad eget initiativ kan leda till. Som också visar att Stockholm inte är unikt på vildvuxen växtlighet utan nu får också Göteborg stå i skamvrån. Silverman tröttnade på detta eländiga och farliga förhållande som var på cykelvägen i Göteborg och klippte till:

Före


Efter. Åter ett exempel på ett strålande resultat! Av cyklist, för cyklister (och gående)

 

Uppdaterad 2014-09-19

Så har ännu en okänd hjälte varit framme med sekatör och såg och sett till att sikt och säkerhet förbättras. Denna gång är det på Årstafältet i Stockholm. En plats som jag själv felanmält ett antal gånger men inget händer fråns stadens sida. Så tack du okända hjälte för din insats, nu har en plats på min pendlingsväg blivit lite bättre.

Så här här såg det ut innan åtgärd, inte mycket till sikt på ett av staden utpekat huvudcykelstråk - var beredd på överraskningar!

Sen greppade vår okända hjälte såg och sekatör!


Vips så blev det bättre sikt i kurvan. Såg och sekatör kan göra underverk i rätta händer!

 

Relaterade inlägg:

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (13)

2014-08-27 13:26


Cyklister - beväpna er! Del 1

 

På delar av cykelvägnätet i söderort här i Stockholm är det fullt av sprayade markeringar på cykelvägarna, det är hundratals markeringar. Markeringar som finns vid brunnar, beläggningsskador, kanter osv. Här är några exempel:

Det är nu inte stadens Cykeljour som varit ute och markerat faror och brister som är nödvändiga att åtgärda på cykelvägarna utan det är arrangören av Stockholm Rollerski, ett rullskidslopp, som varit ute och sprayat på cykelvägarna.


Bansträckning för Stockholm rollerski

Markeringarna är till för att uppmärksamma och varna rullskidåkarna för faror som innebär att de kan gå omkull. Det är i stort sett samma slags faror som gör att hundratals cyklister varje år cyklar omkull och skadar sig visar studier från bland annat VTI. Eller som Ulrika By skriver i DN: Många skadas på dåliga cykelbanor

Inspirerade av detta kanske vi som cyklar ska ta saken i egna händer, beväpna oss med lite sprayfärg och markera upp dessa faror som ständigt återfinns på landets cykelvägar.


Sprayfärg, särskilt framtagen för att användas på asfalt. Passar utmärkt i flaskstället, cykelkorgen eller i fickorna på cykeltröjan. Finns i flera fluorescerande färger.

På så sätt hjälper vi ju varandra. Vi uppmärksammar och varnar för faror. Om sedan väghållaren skulle vara intresserad att åtgärda alla dessa faror är inventeringen av cykelvägnätets många brister redan genomförd – utan kostnad!

Det blir lite som domarna i fotbolls VM, överallt kommer vi se cyklister framåtböjda och sprayande kors och tvärs på cykelvägarna.

Snart på en cykelväg nära dig! Foto: Viasatsport

Är man riktigt ambitiös tar man fram schabloner för att tydliggöra vad felet är. Det får så att säga inte råda nåt tvivel om vad problemet är:


Sådana finns det ju gott om på landets cykelvägar...

Eftersom idén är så bra och gör så mycket nytta kanske vi får se Cykelborgarrådet Per Ankersjö här i Stockholm dela ut sprayfärg i "Tack för att du cyklar - påsarna" nästa gång! Sen får konceptet fotfäste och snart kommer det spridas över hela landet - Spraya bort farorna!


Cykelborgarrådet Per Ankersjö delar ut "Tack för att du cyklar-påsar", kanske nästa gång med sprayfärg!

Sen får vi hoppas att detta intiativ inte strider mot kommuners klotterpolicy…

 

Relaterade inlägg:

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (8)

2014-08-25 07:09


Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik

 


Valaffisch från nya moderaterna. Foto: Cyklistbloggen

Denna valaffisch från nya moderaterna har dykt upp runt om i Stockholm. Jag kan inte annat än hålla med. Så som moderat cykelpolitik genomförs behövs det fler, många fler jobb och därmed skatteintäkter.

Se här ett exempel. Här inviger det moderata trafikborgarrådet i september 2013 en stor cykelparkering i Järnvägsparken:


Invigning av cykelparkering i Järnvägsparken. Foto: Lars Epstein DN

Jag skrev ett inlägg om beslutet att bygga en cykelparkering på denna plats i oktober 2012. I inlägget redogjorde jag för hur fullständigt fel platsen är och att ingen kommer parkera där. En kunskap som fanns på Trafikkontoret och stadens egen cykelparkeringshandbok. En handbok som säger så här om lokalisering av cykelparkeringar:

"Det som är avgörande för om cykelställ kommer att användas eller ej är i huvudsak dess placering. Cyklisten ställer krav på att kunna parkera i direkt anslutning till målpunkten och i nära anslutning till cykelvägar och attraktiva gatunät. En felplacering av cykelställen på bara några meter kan ibland vara avgörande för att de inte nyttjas."

Så här ser det ut idag på platsen, det har snart gått ett år sedan invigningen:


84 tomma cykelparkeringsplatser, nära ett år efter invigningen och fler ska byggas här...

Cykelparkeringen är helt tom, inte en cykel så långt ögat når. Cyklisterna ger ett mycket tydligt besked vad de tycker om placeringen och investeringen. Kostnad en halv miljon kronor.

Sen har vi Hägerstensvägen vars cykelbanor nyligen stod klara och kort efter öppnandet beslutade alliansen att skrota cykelbanan då den är, för att använda DNs ord, ett idiotbygge. Så fullständigt felutformad är cykelbanan att det är en fara för både cyklister och gående. Och lösningen – skrota cykelbanan. Kostnad för cykelbanan: ca 5 miljoner.

Genomgången fortsätter. Hornsbergs strand, en cykelbanan som nyligen är färdigställd. En lång sträcka där cykelbanan är gödslad med stolpar mitt i cykelbanan. Detta ska nu åtgärdas, kostnad för detta är ännu okänd.

Sen har vi Nynäsvägens nya cykelbanor som Cyklistbloggen gjort en omfattande genomgång av och ger tummen ner. Avvikelserna från stadens egen cykelhandbok och standarder i Cykelplan 2012 är påtagliga. Kostnaden för att komma tillrätta med dessa fel och brister är okänd, om det överhuvudtaget går…

Sen har vi ju den lilla fadäsen med stolparna i cykelbanan i Farsta som nu har fått politiken att kräva att planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter ska sättas i skolbänken för att lära sig cykel. Jag hoppas också politiker sätter sig i den skolbänken...

Här ser vi klart och tydligt att nya moderaterna har helt och hållet rätt, det behövs fler jobb och mer skatteintäkter för att finansiera moderat cykelpolitik. En politik som ju gång på gång producerar undermålig cykelinfrastruktur. En politik som leder till att nya cykelinvesteringar måste skrotas. Nya cykelparkeringar som inte används pga. ett förakt för kunskap och fakta från politiker. Nya investeringar som måste rättas till då de om och om igen är fulla av faror och fel.

Kanske dags att skaffa ett till jobb så jag kan bidra mer till slöseriet…

 

Relaterade inlägg:

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2014-08-20 11:17


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016
  16. > Januari 2016
  17. > December 2015
  18. > November 2015
  19. > Oktober 2015
  20. > September 2015
  21. > Augusti 2015
  22. > Juli 2015
  23. > Juni 2015
  24. > Maj 2015
  25. > April 2015
  26. > Mars 2015
  27. > Februari 2015
  28. > Januari 2015
  29. > December 2014
  30. > November 2014
  31. > Oktober 2014
  32. > September 2014
  33. > Augusti 2014
  34. > Juli 2014
  35. > Juni 2014
  36. > Maj 2014
  37. > April 2014
  38. > Mars 2014
  39. > Februari 2014
  40. > Januari 2014
  41. > December 2013
  42. > November 2013
  43. > Oktober 2013
  44. > September 2013
  45. > Augusti 2013
  46. > Juli 2013
  47. > Juni 2013
  48. > Maj 2013
  49. > April 2013
  50. > Mars 2013
  51. > Februari 2013
  52. > Januari 2013
  53. > December 2012
  54. > November 2012
  55. > Oktober 2012
  56. > September 2012
  57. > Augusti 2012
  58. > Juli 2012
  59. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Det går ju om man vill
  2. Nya Slussen - cykellösning bra för biltrafiken
  3. Cykelvägen - aldrig så ren som nu
  4. Nya Slussen - favorit i repris

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser