Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

City Bikes i Stockholm firar 10 år

30 mar 2015

 

För tionde året i rad drar det ihop sig till säsongspremiär för City Bikes. Den 1 april öppnar Sveriges största lånecykelsystem för säsongen 2015. I år med drygt 20 nya stationer.



City Bikes har funnits i Stockholm sedan 2006. Utöver täckningen i innerstan har systemet ytterligare utökats i Söderort och Västerort. Förstärkningar har även gjorts i innerstan. 

”Vi är mycket glada att tillsammans med Stockholms stad fortsätta utvecklingen av cykelsystemet och göra lånecyklarna tillgängliga för ännu fler invånare. Att påbörja eller avsluta pendling med lånecyklarna är ett fantastiskt alternativ för både människa och miljö”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Användandet av lånecyklarna slog under 2014 alla rekord med över en halv miljon lån och en 24 % ökning i kortförsäljning. Sammanlagt cyklade låntagarna 199.000 timmar.

"Den fortsatt ökade tillgängligheten av cyklar och smidig kortförsäljning bl.a genom samarbetet med 7-Eleven och Pressbyrån (Reitan) gör det enklare än någonsin tidigare att köpa kort och börja använda lånecyklarna. Nu siktar vi på nya rekord till förmån för Stockholm och dem som rör sig här!”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Mer information om City Bikes

 

 

 

Trafikverket: Vi skyddar bilister, inte cyklister

28 mar 2015

 

– På de ställen där det finns räcke är det faktiskt inte för att skydda cyklister mot bilar. Det är för att skydda bilisterna mot till exempel en bergvägg. Att sätta räcke hela vägen för att skydda cyklisterna har ansetts för dyrt. Vi har följt de regelkrav som finns för den här typen av gång-och cykelväg, berättar Lisa Herland.

Detta kan vi läsa i Norrköpings Tidningar angående utbyggnaden av 2+1-väg och en gång- och cykelväg på Riksväg 51. Trafikverkets hantering av cykeltrafik, särskilt i samband med 2+1-vägar, är som jag tidigare skrivit under all kritik.


Här dånar långtradarna fram. Inget skyddsräcke för cyklister och inget vinterunderhåll. Anses för dyrt. Det är så Trafikverket arbetar för ett ökat och säker cyklande... Foto: Mikael Grip

Följt regelkrav för den här typen av gång- och cykelväg säger projektledare. Så låt oss då titta i Trafikverkets publikation Vägar och gators utformning (VGU):


Se där, ett räcke mellan vägbanan och gång- och cykelvägen! Kanske läser jag och Trafikverket olika publikationer eller så läser vi dem på olika sätt...

Så här arbetar alltså Trafikverket med regeringsuppdraget ökat och säkert cyklande.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Sätt människan i fokus, inte maskinen

26 mar 2015

 

 

Skrivit en debattartikel på SVT Opinion, ni kan läsa den här.

 

 

 

Lägg ut, LÄGG UT!

23 mar 2015

 

Det står två cyklar parkerade i Järnvägsparken. Två som hittat cykeloasen i Järnvägsöknen. Ett och ett halvt år efter invigningen av cykelparkeringen.

Skynda alla andra om ni ska få någon plats, bara 82 lediga platser kvar nu…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Trafikmaktordningen eller Bikes vs Cars

16 mar 2015

 

6 stycken breda körfält:

Samma plats. Dubbelriktad cykelbana ca 1 meter bred, omöjlig att mötas på:

Till och med trädet och gräset är viktigare än drägliga förhållanden för cykeltrafiken.

År 2015. Cykeln, ett trafikslag på undantag.

 

 Relaterade inlägg:

 

Ladda fler


Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!