Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Så klart vi tar bilen

För någon vecka sedan gjorde jag en biltur mellan söder- och västerort i Stockholm. På vägen hem valde jag att köra nya E18, nya Kymlingelänken, nya Silverdal, E4:an, nya Norra länken, Essingeleden, sedan Södra länken och Nynäsvägen. Hade aldrig kört de nybyggda sträckorna. Det var så enkelt.

Det var tydligt skyltat. Körbanorna var väldimensionerade, det var inga tvära och besvärliga kurvor. Det fanns inga korsningar eller trafiksignaler. Vägarna var breda så det var enkelt att köra om eller bli omkörd. Mötande trafik var tydligt separerade med både avstånd och räcken eller mittbarriärer. Det var tydliga av-/påfarter. Det var massor av konst och utsmyckning i tunnlarna och en mycket bra belysning.

5919-1414646
Ett av fem konstverk i Norra Länken. Konst för 50 miljoner. Foto: Mikael Ullén 

Det fanns aldrig några gående eller övergångsställen att ta hänsyn till. Beläggningen var jämn och fin, det fanns absolut inget grus. Det växte inte en massa träd och buskar in i körbanan, och det stod heller inte några stolpar mitt i körbanan. Det var så enkelt, så lätt, så tryggt. Jag behövde aldrig tveka vara jag var och vart jag skulle. Och det handlar om flera mil, genom centrala delar av Stockholm. Där det ibland påstås inte finnas plats för cykeltrafik och att man måste ”kompromissa”.

Jag får ofta känslan att dessa så kallade ”kompromisser” är väldigt obalanserade och ensidiga ”kompromisser”. Med andra ord inte alls kompromisser. Utan ett maktspråk som används för att såväl bevara som utveckla rådande maktstrukturer inom transportinfrastrukturen.

När kommer jag få uppleva motsvarande trafikmiljö som cyklist?


Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (6)

2016-05-25 05:40


Idag såg jag framtiden

Så dök han upp, framför näsan på mig. På till synes en helt vanlig cykel. Med upprätt sittställning och vanliga kläder. Efter en kort stund blev jag lite fundersam – jag kom aldrig närmare – tvärtom så ökade avståndet. Vi närmade oss ett motlut och han slutade trampa. Och rullade ifrån mig – uppför!

När vi sedan kom till sträckor där sikten var god och det fanns inga anslutande cykelvägar och inga andra trafikanter så tog jag i och försökte komma ikapp. Jag cyklade en stund i 40 – 45 km/t. Jag kom inte närmare. När vi kom till Årstafältet såg jag att han slutade trampa men fortfarande ökades avståndet ut. Sen började det dyka upp andra trafikanter och anslutande cykelvägar. Och jag orkade heller inte längre.

Jag cyklade i farter jag normalt aldrig cyklar i på cykelvägarna. Farter jag anser högst olämpliga att färdas i på cykelvägarna. Dessvärre tror jag detta kommer bli en del, kanske tom en påtaglig del, av cyklingens (och gåendes) vardag. Trimmade och olagliga ”elcyklar” som framförs av ”motormän” i olämpliga hastigheter på cykelvägarna.

Och jag kan se framför mig hur den offentliga debatten kommer att gå. Den som redan idag ofta är onyanserad och obalanserad. Hur Kling och Klang får ännu mer vatten på sina kvarnar och spyr ur sig ännu fler floskler och fördomar om ”cyklister”.

Vi kommer också som en följd av detta få uppleva ännu flera hinder på cykelvägarna. Bommar, grindar, betong och stenar kommer att placeras ut i ett försöka att stävja dessa cyklande ”motormäns” framfart.

Och vi kommer få se ännu fler "uppfostringskampanjer" riktade mot cyklister:


 

Hoppas jag har fel om framtiden…

Skriv ut Permalink Kommentarer (19)

2016-05-18 06:59


Popup-cykelbana

Här är receptet på en snabb och effektiv omställning av trafiksystemet. Så här fixar vi snabbt och enkelt till nya cykelbanor. Vi tar yta från överdimensionerade gator och vägar eller gator med lite biltrafik. Vi fräser bort färg och markeringar, målar nytt på litet annat sätt. Placerar sedan ut GCM-stöd eller liknande. Och vips har vi en ny och bra cykelförbindelse.

Här ett konkret exempel, en popup-cykelbana: Skärholmsvägen

En väg med motorvägsstandard, fullständigt överdimensionerad och asfalt som kan utnyttjas på ett bättre och effektivare sätt.

Här kan vi göra cykelbanor med enkla och snabba medel på bägge sidor av vägen. Till exempel så här:

Ett stråk som kommer få stor betydelse, särskilt då arbetet med förbifarten förstör det befintliga stråket utmed E4/E20 under ett stort antal år.

Så Daniel Helldén, nu kan du även jobba med popup-cykelbanor och inte bara popup-parker!

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2016-05-17 08:27


Blir arg och ledsen

Detta, som är vardagsmat på landets gång- och cykelbanor, gör mig både arg och ledsen. Visst gnäller vi cyklister. Och ofta med rätta. Se bilden. Se farbrorn med rullatorn. Det handlar om så mycket mer än bara cyklister.

Detta är alltså gång- och cykelbanan vid vägarbetet. Se även vägen bredvid – jämn och fin asfalt – där duger inte sten och grus. Men de som redan har det svårast att förflytta sig, som har det så svårt att de behöver hjälpmedel, dem skiter vi i. Om och om igen. Andra ord för att beskriva detta är trafikmaktordning eller strukturell diskriminering. 

Vill vi ha det så här?

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2016-05-16 13:17


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Juni 2017
  2. > Maj 2017
  3. > April 2017
  4. > Mars 2017
  5. > Februari 2017
  6. > Januari 2017
  7. > December 2016
  8. > November 2016
  9. > Oktober 2016
  10. > September 2016
  11. > Augusti 2016
  12. > Juli 2016
  13. > Juni 2016
  14. > Maj 2016
  15. > April 2016
  16. > Mars 2016
  17. > Februari 2016
  18. > Januari 2016
  19. > December 2015
  20. > November 2015
  21. > Oktober 2015
  22. > September 2015
  23. > Augusti 2015
  24. > Juli 2015
  25. > Juni 2015
  26. > Maj 2015
  27. > April 2015
  28. > Mars 2015
  29. > Februari 2015
  30. > Januari 2015
  31. > December 2014
  32. > November 2014
  33. > Oktober 2014
  34. > September 2014
  35. > Augusti 2014
  36. > Juli 2014
  37. > Juni 2014
  38. > Maj 2014
  39. > April 2014
  40. > Mars 2014
  41. > Februari 2014
  42. > Januari 2014
  43. > December 2013
  44. > November 2013
  45. > Oktober 2013
  46. > September 2013
  47. > Augusti 2013
  48. > Juli 2013
  49. > Juni 2013
  50. > Maj 2013
  51. > April 2013
  52. > Mars 2013
  53. > Februari 2013
  54. > Januari 2013
  55. > December 2012
  56. > November 2012
  57. > Oktober 2012
  58. > September 2012
  59. > Augusti 2012
  60. > Juli 2012
  61. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Jag är aldrig ensam

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser