Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Led din cykel - i tre år

Det är vad du kommer att få göra om du cyklar på delar av Slussen framöver. Förbindelsen till/från Katarinavägen kommer att utformas på sådant sätt att cyklister ska leda sina cyklar för att passera. Och detta förhållande ska vara i tre år. Tills den nya huvudbron är på plats och Katarinavägen kan öppnas igen.

Leda cykeln. I tre år. I staden där cykeltrafik ska vara prioriterad. Där vi ska se möjligheterna.

Projektet säger att detta är det enda rimliga alternativ och att andra bedömts för kostsamma. För kostsamma? Jag bad att få se dessa alternativ och beräkningar men något sådant har jag inte fått se.
Jag misstänker att något sådant inte finns utan det har avfärdats direkt vid sittande bord. Och när det gäller de så kallade kostnaderna så utgår de enbart från kostnader som relateras till projektet. Några samhällsekonomiska kostnader vad denna lösning innebär finns självklart inte utan det är ren projektekonomi.

Och vi ser ännu en gång exempel på att cykeltrafik inte får kosta. Det hela blir nästan lite komiskt om vi tar i beaktande att Trafikkontoret nyligen fått en ny trafikdirektör. En trafikdirektör som tidigare genomfört studier på området som just visar att åtgärder som förbättrar för cykeltrafik har stor samhällsekonomisk lönsamhet. I studierna påtalas att cykeltrafiken måste få större fokus och en viktigare roll i stads- och trafikplaneringen. Vidare måste fokus vara på cykeln som ett högeffektivt transportmedel, inte bara ett sätt att minska fetma och vara bra för klimatet genom att bilister börjar cykla. Det diskriminerar befintliga cyklister som resenärer. Trots allt: cyklister är resenärer, inte bara ickefeta ickebilister.

Men på Slussen, där ska vi leda våra cyklar, i tre år…


Just så: "Lär er att planera istället". Foto: Kalle Bern


Edit 2016-06-28:
Enligt uppgifter från Trafikkontoret saknar Projekt Slussen en godkänd så kallad Trafikanordningsplan för dennna avstängning och krav på att leda cykeln. Anledning? Förslaget på lösning har enligt Trafikkontoret för stora brister och en bättre lösning krävs. Trots detta och i strid med rådande regelverk, kör projektet på som om inget hade hänt.


Relaterade inlägg om Nya Slussen:


Skriv ut Permalink Kommentarer (12)

2016-06-17 07:36


Det är i Stockholm det händer!

Jag är imponerad, riktigt imponerad. Inget tjafs, rätt på, rakt upp och ner. Cykeln hanteras som ett eget trafikslag där framkomlighet är en viktig faktor. Så känner jag efter att ha läst inriktningsbeslutet om utbyggnad av pendlingsstråk i Stockholm. I oktober förra året skrev jag ett inlägg om kommande cykelinvesteringar i Sthlm. Nu är det dags för nästa inlägg – för nu är det ännu fler investeringar på gång, viktiga och betydelsefulla sådan. För en summa av 215 miljoner.

Här följer några av projekten:

Liljeholmsbron-Hornstull
Långholmsgatan och Liljeholmsbron är utpekade som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan och utgör del av ett regionalt stråk i Regional cykelplan för Stockholms län. På bron cyklar cirka 10 000 cyklister per dygn i maj.

Trafikkontoret föreslår att enkelriktade cykelbanor byggs på respektive sida om Långholmsgatan söder om Folkskolegatan. Cykelbanorna dras bakom hållplatslägena på sträckan och separeras från bil- och gångtrafik. Samtliga cykelrelationer i korsningen med Hornsgatan görs dubbelriktade samtidigt som körbanorna smalnas av för att öka framkomligheten för cykel.


D
agens utformning på Liljeholmsbron. Cykelbanorna enkelriktas och breddas upp.

På Liljeholmsbron enkelriktas de idag dubbelriktade cykelbanorna. På den östra brohalvan breddas gång- och cykelbanorna till totalt ca 6 meter. Ett norrgående körfält leds över vid det södra brofästet och går motriktat på den västra bron, där ett södergående körfält försvinner. På den västra brohalvan blir gång- och cykelbanan fortsatt drygt 4 meter bred. Åtgärderna på Liljeholmsbron samordnas med den planerade renoveringen av broklaffarna som tidigast kommer att kunna genomföras under 2019.

Nybroplan - Gustav Adolfs Torg
Befintlig cykelinfrastruktur på sträckan uppfyller inte de riktlinjer för utformning av pendlingsstråk som anges i cykelplanen. Separeringen mellan gående och cyklister är på vissa ställen mycket otydlig eller till och med helt obefintlig vilket leder till mängder av onödiga konflikter.


Raoul Wallenbergs torg. Ser du cykelbanan? 

Över Raoul Wallenbergs torg breddas cykelbanan samtidigt som cykelbanans utbredning förtydligas. Hänsyn tas till monumentet på torget.

Arsenalsgatans norra del är idag reglerad som gågata. Här föreslås såväl cykelbanan i gatans mitt som den västra gångbanan breddas. I samband med ombyggnation kommer trafikregleringen på sträckan ses över.


Arsenalsgatan. Cykelbana i mitten. Bredare gångbana. Annan reglering. 

Arsenalsgatans södra del kommer i framtiden att få en mer betydande funktion som bytespunkt för kollektivtrafiken och fler människor kommer att röra sig längs sträckan i och med tunnelbanans förlängning till Nacka. Här förses gångytorna med bredare stråk av hällar för att öka kapaciteten för gående. Cykelbanan breddas och separering mellan gående och cyklister tydliggörs.

Längs Kungsträdgårdsgatans östra sida anläggs en enkelriktad cykelbana norrut. På västra sidan dras en enkelriktad cykelbana i parken innanför den första trädraden lindar.

Genom Kungsträdgården, i passagen mellan almarna och rosariet, behålls den befintliga cykelbanans bredd medan gångbanan breddas ut mot befintligt staket. Genom att gående får större ytor bedöms problemet med gående som använder cykelbanan att minska.

På Jakobs torg föreslås såväl cykelbanan som gångytorna breddas, samtidigt som körbanans bredd på sträckan mot Gustav Adolfs torg minskas och möjligheten för motorfordon att köra runt Operan tas bort genom avstängning. Detta minskar biltrafiken på Jakobs torg och ger mer plats för cyklister, gående och uteserveringar.

Skärholmsstråket, tunnel vid Västertorp
Skärholmsstråket, cykelstråket mellan Skärholmen och Liljeholmen, är utpekat som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan och utgör även ett regionalt stråk i Regional cykelplan för Stockholms län.

I höjd med Västertorps tunnelbanestation finns en saknad länk där pendlingsstråket gör en stor omväg i blandtrafik på Västertorpsvägen. 


Grönt = befintlig sträcka. Rött = ny sträcka 

Åtgärden som föreslås innebär att en ca 35 meter lång gång- och cykeltunnel med fem meters bredd byggs genom tunnelbanans banvall, liksom en anslutande gång- och cykelbana om ca 150 m. Åtgärden kommer ge märkbara restidsvinster. Vidare kommer även delar av denna cykelväg breddas upp på en sträcka av ca 2 kilometer.

Detta var några av projekten i satsningen på 215 miljoner. Jag har tidigare skrivit om investeringarna på Hässelbystråket, på Spångavägen, Ulvsundavägen, Örbyleden och Stadsgårdsleden. Så det är fullt av godsaker för cyklingen i Stockholm.

 

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (18)

2016-06-09 06:05


Det blir en stor dag

För mig och mina kollegor på Sweco. Den 16:e juni fattar nämligen Trafiknämnden i Stockholm beslut om ett antal stora cykelinvesteringar. Flera av dessa har jag och mina kollegor utrett och tagit fram lösningar för. Och detta med stor hjälp av er som cyklar på dessa sträckor. För vi anordnade en workshop i samband med utredningen och bjöd in cyklister. Det blev en givande kväll med massor av synpunkter, förslag och inspel. Stort tack till er alla!

Nu ser vi resultatet. På kort tid har nu detta omsatts i konkreta byggplaner, det pågår redan arbete ute på cykelstråket och inom kort kommer vi få se ännu fler förändringar och förbättringar. Vad som kommer hända är bland annat följande:

Lövstavägen
Ny cykelväg utmed Lövstavägen. Idag saknas det cykelväg på denna sträcka och man hänvisas till att cykel en omväg i blandtrafik. Även cykelpassagen vid Bergslagsrondellen byggs om. Den breddas och höjs upp (hastighetssäkras) och cykeltrafiken prioriteras genom att korsande trafik får väjningsplikt.


Rakt fram kommer en ny cykelväg att anläggas utmed Lövstavägen och befintlig rustas upp enligt standard i cykelplanen. 


Rödmarkerat är den sträcka där ny cykelbana byggs

Cykelpassagen vid Bergslagsplan höjs upp och breddas. Korsande trafik får väjningsplikt. 

Råckstarondellen
Passagen vid Råckstarondellen byggs om. Den breddas, rätas upp samt höjs upp (hastighetssäkras). Cykeltrafiken prioriteras genom att korsande trafik får väjningsplikt.

Cykelpassagen rätas upp. Den höjs även upp och breddas. Korsande trafik får väjningsplikt.

Åkeshov
Vid Åkeshov anläggs en hastighetssäkrad cykelpassage över till/frånfarten vid cirkulationsplatsen och korsande fordon får väjningsplikt. Från cirkulationsplatsen vid Åkeshov och fram till Brommaplan utmed Bergslagsvägens södra sida byggs en ny dubbelriktad cykelbana.

Det byggs en ny cykelbanan utmed Bergslagsvägen och en ny cykelpassagen vid cirkulationsplatsen. Passagen höjs upp och korsande trafik får väjningsplikt.


Rödmarkerat är den sträcka som det kommer att byggas cykelbana på 


Mellan Brommaplan och Åkeshov byggs en ny dubbelriktad cykelbanan längs med Bergsslagsvägen (till höger i bild). Parkeringen flyttas till andra sidan gatan. 

Spångavägen
Det kommer att byggas cykelbanor på Spångavägen där det idag saknas cykelbanor. Det blir då sammanhängande cykelinfrastruktur på hela stråket och det kommer förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för de som färdas där.

Illustration över den nya enkelriktade cykelbanan på Spångavägen 


Också på Spångavägen föreslås en upphöjd och väjningsreglerad cykelpassage vid cirkulationsplatens. För att förbättra såväl framkomligheten som trafiksäkerheten för cykeltrafiken. 

Ulvsundavägen
Avslutningsvis kommer delar av cykelbanan på Ulvsundavägen rustas upp. Så nu är det slut på träd, stolpar och busshållplatser i cykelbanan. Istället blir det en bra förbindelse till delar av västerort.


Ulvsundavägen. Snart inga mer träd, stolpar och busshållplatser i cykelbanan. Utan en bred och funktionell cykelbanan. 

Engagemang lönar sig kan man lugnt säga!

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (5)

2016-06-08 05:38


Börjar alkoholisten nyktra till?

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att (som vanligt) tas det lite hänsyn till cykeltrafiken när staden växer och bygger nytt. Denna gång var det pendlingsstråket på Gubbängsfältet som skulle få stryka på foten när staden ska bygga ett sportfält.

Men…

Nu verkar Trafikkontoret läst blogginlägget och ryter nu till. Kontoret sätter ner foten och meddelar att cykelbanan klarar inte det kvaliteter som anges i cykelplanen.

Trafikkontoret föreslår därför att en ny cykelbana byggs och en cykelbana som lever upp till de riktlinjer för utformning som anges i cykelplanen. Cykelbanan ska också anläggas i en genare sträckning utmed norra sidan av Örbyleden. Beslut kommer att fattas på Trafiknämndens sammanträde den 16:e juni.

Det är exakt den sträckning och lösning som jag föreslog i mitt inlägg i mars:
 
Nu får vi hoppas att Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret, Fastighetskontoret och stadens andra förvaltningar fattar budskapet – det finns en cykelplan, den har hög prioritet i staden och den ska förverkligas.

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2016-06-07 19:16


Nu byggs dödens cykelbana om

Så kom då beskedet. Som jag har väntat. Inte en dag för tidigt. Nu ska Stockholms, ja kanske till och med landets värst cykelbana äntligen byggas om. Den 16:e maj fattar Trafiknämnden beslutet. Jag har skrivit om cykelbanan tidigare här på bloggen så det är glädjande att staden nu äntligen agerar.


Stadsgårdsleden i Stockholm. Foto: Daniel Hansson 

Den aktuella sträckan på Stadsgårdsleden som ska byggas om är drygt 700 meter lång och sträcker sig från korsningen väster om Fotografiska och österut till Tegelviksslingan. Den nuvarande sektionen förbi Fotografiska består av en gång- och cykelbana, fyra körfält och två kollektivtrafikkörfält.

Sträckan är olycksdrabbad. Sedan 2006 finns enligt STRADA tre dödsolyckor, 16 ytterligare allvarliga olyckor och 22 måttliga/lindriga olyckor inträffat med cyklister inblandade.

De åtgärder som föreslås är en breddning av gång- och cykelbanan från 3,4 m till 6.7 m. Detta genom att ett körfält i östlig riktning tas i anspråk på en 270 meter lång sträcka förbi Fotografiska. Öster om denna sträcka, från i höjd med Lilla Erstagatan till Tegelviksslingan, finns utrymme att bredda gång- och cykelbanan till 5,75 m utan inskränkning på övrig trafik genom att grönremsan längs gatans södra sida nyttjas. 

Alternativt kommer staden tillsammans med Stockholms hamnar se om gångtrafiken kan flyttas över till kajområdet.  

Så nu håller jag tummarna att Trafikkontoret tar fram ett riktigt bra förslag med bra detaljutformning. Så kanske landets värsta cykelbana snart är ett minne blott.

Relaterade inlägg:

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2016-06-07 17:05


MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Jag är rädd
  3. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  4. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser