Jag är rädd - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Jag är rädd

Rädd när jag ger mig ut på en cykelrunda.
Rädd när jag hör bilen närma sig bakifrån.
Är det nu det händer?
Är det nu jag blir prejad av föraren?
Är det nu någon i bilen kastar saker på mig?
Duschar föraren ner mig med spolarvätska nu?
Kör föraren om mig för att sedan tvärbromsa framför mig?

Detta är tillståndet på landets vägar nu för tiden.

I ett så kallat civiliserat land.

Allt för att jag förflyttar mig på en cykel.

Det är så sorgligt och tragiskt.

Jag som älskar att cykla.

På våra gemensamma vägar.

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (12)

2017-05-14 06:14, visad 10400 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittioåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-05-16 11:46   Räddhågswen

En annan skillnad är att en cyklist på väg förväntar sig att där skall finnas bilar och andra fordon medan en fotgängare på en gc-väg ibland verkar uppriktigt överraskade av att det kommer en cyklist. På cykelbanan.

Cyklister hör inte hemma på gångbana (annat än när de stannat), men ibland tvingas man dit: av fotgängare, parkerade bilar, vägarbeten, osv på cykelbanan – eller av föga hänsynsfulla cyklister i bredd som inte är intresserade av att lämna plats åt mötande cyklister på en dubbelriktad cykelbana.

 

2017-05-16 10:52   Räddhågsen

Hur många cyklister inklusive de som olovligen cyklar på gångbana försöker avsiktligt skrämma eller skada fotgängare? (Med tanke på risken att själv skadas, vore det korkat, men man torde vara rätt korkad för att ens tänka tanken.) En del bilister försöker å andra sidan just skrämma och skada cyklister.

Dessutom, förutom de som avsiktligen försöker skada finns en uppenbarligen mycket vanligare inställning: eftersom det är du som cyklist som riskerar att skadas spelar det ingen roll vad vägtrafikförordningen osv säger: det är du som ska väja; det är du som i alla lägen ska undvika att bli påkörd; det är du som när sikten är begränsad för högersvängar trafik ska anpassa dig till detta (när du har grönt) – inte bilisterna; det är du som ska undvika att bli påkörd av bilister som kommer bakifrån och svänger höger in på infarter framför dig: osv. Cyklister cyklar fort, så det är bra med svängfester och allsköns hinder för att få ner farten på cyklister som cyklar för fort (mer än 15, 20 km/h). Det är inte bara de aggressiva vettvillingarna man måste vara rädd för.

 

2017-05-16 10:35   B

Det är 500 kr i böter att gå på cykelbana. Undrar om någon någon gång har blivit bötfälld av en polis för detta. Gångtrafikanter på cykelbana är ett otyg. Men det är i första hand en infrastrukturfråga. Ordentlig separation av trafikslagen. Bilväg får ge plats åt cykel.
Cykelpendling måste vara tidsmässigt konkurrenskraftig med bil eller kollektivtrafik för att fler skall välja detta miljö och hälsomässiga bästa alternativ och därför bör man sluta gnälla på "sportcyklister" som kombinerar träning med pendling. Men det krävs ordentligt breda cykelvägar utan hinder var hundrade meter där två cyklister i varje riktning kan mötas.

 

2017-05-15 19:50   Kalle

Avstånd mellan omkörande bil & cyklist på 150 cm är väl lämplig?

… då är en tunn kolfiberpinne på 75 cm med diamantspets ofarlig för bilister?
(Placerad bakom sadeln 90° utåt).

 

2017-05-15 06:14   Fotgängaren

Som synes, alltid samma ego hos vissa. Det är fel på alla andra än cyklisterna. Grattis ni lyckades att bevisa det snabbt.
Kom dock ihåg att vid färd på väg gäller samma regler som för bilisterna. Men ni har säkert en motivering till varför det är ok att köra mot rött eller att ej stanna vid obevakat övergångsställe. Vet inte hur många gånger som jag sett en bilist stanna för fotgängare vid övergångsställe och en cyklist kör om för att med en hårsmån undvika att köra på fotgängaren.
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att samsas i trafiken. Men jag håller med att en del fotgängare är virriga där de går runt på populära GC banor och förstår att det blir jobbigt. Men det är ju trots allt så att det är ditt ansvar att på det snabbare fordonet kunna ha förmågan att utvärdera faran i ditt beteende och handla därefter. I slutändan handlar det ju om att respekteta varandra och välja sina platser för var och hur man framför sitt fordon. Men de platser som jag tänkte på i mitt förra inlägg var andra platser där det inte finns en väg bredvid, t.ex strandpromenader där "racern" far fram som om han vore ensam i världen.

 

2017-05-15 00:54   Berth

Hundar som inte är kopplade är också trevligt när man kör på gång/cykelbana, och så skall ju gärna ägaren gå och titta på mobilen med lurar så dom är oblivious, så nej jag undviker dessa vägar om jag nu inte är ute vid 3-5 på morgonen eller 22-x på kvällen när folk är hemma.

 

2017-05-14 21:01   Kalle

Ha…ha… cykel/gångbanor funkar för familjecykling där barn lär sig trampa och rullar i 8—15 km/h mot fotgängares 5 km/h. Även där blir det jobbigt när fotgängar går 4 st i bredd och pillar i mobilen samtidigt som dom möter 3 mammor med barnvagnar…
Racer hör till bilvägen där skillnaden i farten mot bilen är odramatisk jämfört med 500% på cykel/gångvägen.

 

2017-05-14 17:24   Fotgängaren

Tyvärr så är cyklisterna inte bättre mot fotgängarna på gång- och cykelbanorna.
De susar fram i höga hastigheter trots obefintlig sikt och fotgängarna får ibland kasta sig undan för att inte bli överkörda.
Cyklister som skriker och spottar på fotgängare.
Dikten hade nog kunnat skrivas om men handla om rädda fotgängare istället.
Tyvärr är en del cyklister inte mycket bättre än vissa bilister.

 

2017-05-14 11:38   Landsvägscyklingsentusiasten

Fin dikt. Fin dikt.

 

2017-05-14 10:18   Stefan

Det är bedrövligt att man ska behöva vara rädd när man är ute på vägarna.

 

2017-05-14 09:17   Sören

Så sant, så tragiskt.

 

2017-05-14 07:36   Anne-Li Lidman

Jag är rädd när jag läser vad människor skriver om cyklister. Än värre vad de gör.

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Jag är rädd
  3. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  4. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser