Jag – en cykelentusiast? - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Jag – en cykelentusiast?

I mitt arbete får jag till och från höra kommentarer som:

  • att jag är en ”cykelentusiast”
  • att jag representerar ett ”särintresse”
  • jag har till och med blivit kallad för ”cykelfundamentalist”

Nu senast på den nationella cykelkonferensen så inledde infrastrukturministern med:

”roligt att presentera den nationella cykelstrategin för ett gäng cykelentusiaster.”

Där satt alltså runt 260 yrkespersoner från hela landet. Några av landets ledande experter och forskare på området. Och de blir kallade ”entusiaster”. Jag har varit på många trafikkonferenser genom åren. Jag har aldrig hör någon minister eller annan inledda en konferens med ”bilentusiaster”, ”tågentusiaster” eller ”kollektivtrafikentusiaster”.

Jag ser mig inte alls som någon ”entusiast”. Jag ser mig som en professionell och kompetent yrkesutövare. För mig är detta inget annat än ett maktspråk, en förminskning av dessa yrkesmänniskor och deras arbete, av trafikslaget cykel och en tydlig spegling av rådande maktstruktur och normer i transportsystemet.

Så det är kanske inte så konstigt att cykeltrafiken har mindre än 1 procent av medlen i den nationella transportplanen – till entusiaster kan man slänga smulorna från bordet.

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (9)

2017-05-17 09:43, visad 4857 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoåtta med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-05-22 10:45   Anders Norén

Jag tror att du blandar ihop hobbyistträffar med sådana konferenser som anordnas av myndigheter. Trafik- och gatudagarna är inte en träff för "trafikplaneringsentusiaster" eller "väghållningsentusiaster", PBL-dagen är inte en träff för "planentusiaster" eller "bygglovsentusiaster".

 

2017-05-20 12:19   Anders Andersson

Vad är problemet?

En nationell cykelkonferens ska väl i första hand besökas av cykelentusiaster. Inte av bilentusiaster. Jag går emellanåt på bilkonferenser och samtliga deltagare betecknar sig glatt som bilentusiaster. Några gånger har jag varit på kollektivtrafikmässan - och där betraktar sig alla som kollektivtrafikentusiaster, om de inte rentav är ännu smalare: spårvagnsentusiaster, podcarentusiaster etc.

Konferenser är till för entusiaster och särintressen - det är så de samlar sina krafter. Sen är vissa entusiaster duktigare än andra på att få t.ex. offentlig finansiering. Men man ska inte glömma att den mesta bilinfrastrukturen behöver finnas där i vilket fall - vi behöver transporter, vi behöver buss, taxi, polis, ambulanser, sopbilar, färdtjänst, skolskjutsar etc).

 

2017-05-17 20:34   Johan

Viktiga tankar du lyfter fram! Det är svårt att jämföra bilism med cykling men det är nog sällan en person som äger en eller två bilar och lägger ned mycket tid på att tvätta och meka med dem får typ frågan "och vilka bilvägar gillar du bäst att åka". Det förutsätts att man har bilarna till att förflytta sig till olika aktiviteter. Vår familj äger ingen bil utan åker cykel och lastcykel, vissa blir chockade när vi ibland hyr bil, vi är ju bilhatare tror de! Man hamnar liksom lätt i ett fack av "cykelentusiast och miljötaliban" fast men egentligen bara är intresserad av att slippa bilkrångel och tycker cykel är snabbt och smidigt. Sedan är ju jag ingen expert alls utan bara vanlig användare men mekanismerna liknar varandra när vi ska hålla på och socialiseras in i olika fack. En bra sak är nog att alla vi som använder cykel mycket till vardags jobbar för att visa mångfald bland cyklister, vi är ju ingen homogen grupp, det finns höger-cyklister, mp-cyklister, ateist-cyklister, sd-cyklister, lantis-cyklister, vänster-cyklister, skitsammajagbaracyklar-cyklister etc. Viktigt lyfta fram i debatten, vi är bara en massa människor som först och främst tycker cykel är ett bra sätt att transportera oss på.

 

2017-05-17 15:48   Entusiasten

Härskarteknik eller bara en inkompetent talskrivare som tänkt fel? Underskatta aldrig folks förmåga att göra fel. Det som uppfattas som en förolämpning kan vara tänkt som en komplimang. (Eller så vad det en förolämpning. Sometimes a cigar is just a cigar – whatever Freud says.)

"Cykelfundamentalist" å andra sidan. Och var det inte en minister i en tidigare regering som betraktade försvaret som ett särintresse? Känn dig hedrad :-)

F ö, nåt fel på att vara entusiast? Man kan ju vara både professionell och entusiast. För egen del är jag bl.a. cykel-, järnvägs-, katt-, och grafiskdesignentusiast. (Jobbar med endast en av dessa.) Har träffat på en del cykelentusiaster i cykelbranchen, modeljärnvägsentusiaster i hobbybranchen, osv.

 

2017-05-17 15:07   Arne B

Ett tecken i tiden; skilj ut människor och gör en grupp av dem så att dessa kan särbehandlas.

Jag får ibland frågor från människor runt mig som visar total brist på inlevelse och är snarast en förebråelse. Jag ska dessutom stå till svars för alla cyklisters alla tveksamma beteenden. Bara för att jag cyklar mycket. Frågor som inte kommer sig av nyfikenhet som i andra frågor där jag är entusiast, utan mest liknar "vafan håller ni på med?!!!"

Görs cyklister till en homogen grupp kan alla klara sig med exakt samma lösningar. Helst utan att störa biltrafiken - och utan att det kostar något.

Maktspråk, härskarteknik, klapp på huvudet. Jag är glad att du står ut i din profession.

 

2017-05-17 11:52   Björn Myrén

Låter som ganska typisk härskarteknik för att förminsk en person eller en grupp och nedvärdera dom.

 

2017-05-17 10:14   felix reychman

Eller som Krister själv säger:
"Jag är en cykelentusiast på samma sätt som du är en bilentusiast" kan sägas till alla som äger en bil

 

2017-05-17 10:07   Erik Sandblom

Det kanske inte är du som är cykelentusiast utan de andra som är cykelanalfabeter?

 

2017-05-17 10:00   Jocke von Scheele

Jag värjer mig också från den beskrivningen, även om mitt engagemang är betydligt mer amatörmässigt och grunt än ditt. Jag brukar försöka kontra med "Inte mer entusiast än att jag är skoentusiast de gånger jag går till affären" och försöka le, för att det inte ska bli för pekpinneaktigt.

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Maj 2017
  2. > April 2017
  3. > Mars 2017
  4. > Februari 2017
  5. > Januari 2017
  6. > December 2016
  7. > November 2016
  8. > Oktober 2016
  9. > September 2016
  10. > Augusti 2016
  11. > Juli 2016
  12. > Juni 2016
  13. > Maj 2016
  14. > April 2016
  15. > Mars 2016
  16. > Februari 2016
  17. > Januari 2016
  18. > December 2015
  19. > November 2015
  20. > Oktober 2015
  21. > September 2015
  22. > Augusti 2015
  23. > Juli 2015
  24. > Juni 2015
  25. > Maj 2015
  26. > April 2015
  27. > Mars 2015
  28. > Februari 2015
  29. > Januari 2015
  30. > December 2014
  31. > November 2014
  32. > Oktober 2014
  33. > September 2014
  34. > Augusti 2014
  35. > Juli 2014
  36. > Juni 2014
  37. > Maj 2014
  38. > April 2014
  39. > Mars 2014
  40. > Februari 2014
  41. > Januari 2014
  42. > December 2013
  43. > November 2013
  44. > Oktober 2013
  45. > September 2013
  46. > Augusti 2013
  47. > Juli 2013
  48. > Juni 2013
  49. > Maj 2013
  50. > April 2013
  51. > Mars 2013
  52. > Februari 2013
  53. > Januari 2013
  54. > December 2012
  55. > November 2012
  56. > Oktober 2012
  57. > September 2012
  58. > Augusti 2012
  59. > Juli 2012
  60. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Varför cyklar du på gatan?
  2. Jag är rädd
  3. Cykelbanan - platsen för många olika hjul
  4. Jag – en cykelentusiast?

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser