Nya Slussen – hur ska alla få plats? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson

Nya Slussen – hur ska alla få plats?

 

Det krävs mod, styrka, flås och fokus för att gneta sig upp bland folkmassorna i den branta backen med de snäva svängarna. Nä, vi snackar inte l’Alpe d’Huez under ett brinnande Tour de France – vi snackar Nya Slussen.

I ritningarna är rampen upp från Söder Mälarstrand cirka 100 meter lång och har en lutning på tio procent. Det är en mycket brant lutning och få backar är så branta i Stockholm. För att den till exempel ska vara anpassad för funktionshindrade krävs att lutningen enbart är fem procent. Anledningen till att den blir så brant är att farleden för sjöfarten kräver en viss segelfri höjd.
När du sedan har kämpat dig upp för denna branta backe ska du genomföra en mycket besvärlig vänstersväng – i 180 grader. Du ska samtidigt hantera mötande cyklister på väg nerför rampen, mötande cyklister i svängen och sedan korsa samt väva ihop med cyklister på gång- och cykelbron. Allt detta med över 23 000 cyklister per dygn. Lägg sedan till en parameter som jag inte berört ännu – alla gående!

Titta sedan på hur rampen ansluter gång- och cykelbron lite längre norrut och där två dubbelriktade cykelbanor möts. Försök få ihop alla dessa rörelser på ett tryggt, effektivt och säkert sätt.

Fundera sedan om ni sett en liknande lösning för biltrafik? Tror inte det för detta är en hårresande lösning av sällan skådat slag.

Detta är verkligen inte trafiklösningar för alla. Det går ju inte ens att förklara hur de är tänkta att fungera. De är avsevärt mer avancerade lösningar och situationer än de vi ser för biltrafiken.


Gång- och cykelbro samt den anslutande gång- och cykelrampen från Söder Mälarstrand. Bildkälla: Arbetsmaterial Nya Slussen 2015

Men den branta backen är bara ett av Nya Slussen bekymmersområden. Utrymmet och det stora antalet cyklister är ett annat – får alla verkligen plats?

”Slussen – över 100 000 potentiella pendelpassager”

”Slussen är speciell av lätt insedda skäl. Det är den dominerande passagen för dem som bor på ena sidan och arbetar på den andra. Totalt sett så handlar det om mer än 100 000 potentiella passager till arbetsplatser i Innerstaden, Söderort eller Västerort. Den helt dominerande volymen består av dem som bor söder eller öster om Slussen, 85 000 potentiella pendlare. Lägger man till också dem som har sin arbetsplats i en närliggande kranskommun kommer man upp i en ännu större totalvolym, över 115 000 människor försiktigt räknat. Dessa potentialer är förstås självklara att beakta i planeringen av det framtida Slussen.”

Så står det i Potentialer för ökad cykeltrafik – en utredning jag tog initiativ till i samband med framtagandet av Stockholms cykelplan 2012:

Utredningen visar att potentialen för ökat cyklande är mycket stor i Stockholm. Inom en tio kilometers radie från Sergels torg bor 459 000 människor med förvärvsarbete, varav de allra flesta – 392 000 – också har sitt arbetsställe inom denna radie.

Potentialen blir ännu större om man vidgar cirkeln till 20 kilometers radie. Där bor 719 000 förvärvsarbetande, och den absoluta majoriteten – 94 procent eller 678 000 – har även sitt arbete där. De flesta arbetspendlare i länet, 68 procent, har mindre än 11 kilometer till arbetsplatsen fågelvägen. En tiondel har 21 kilometer eller längre, och resten ligger däremellan. 63 procent av arbetsplatserna återfinns i Stockholms innerstad och det är bland annat därför som Slussen är en så stor och viktig cykelkuntpunkt, idag och imorgon. Cyklisterna har ju inte någon Södra länken eller Norra länken, inte heller någon Förbifart eller Östlig förbindelse att se fram mot. Cyklisterna är så att säga fast i dagens och morgondagens Slussen.

Prognosen för antalet cyklister för Nya Slussen år 2030 är baserad på en årlig ökning av cykeltrafiken på fem procent, utgångsår är 2009. Detta är lågt räknat. De senaste tio åren har ökningen av antalet cyklister i Stockholm legat runt åtta procent. Prognosen säger att år 2030 kommer 53 000 cyklister dagligen att passera Slussen. Alltså lika många cyklister som rekordåren under 1940-talet. Då såg det ut så här:


Slussen på 1940-talet. Foto: Stockholmskällan


Slussen på 1940-talet. Foto: Stockholmskällan


Slussen på 1940-talet. Foto: Stockholmskällan

Det är otroligt många cyklister – svårt att ens föreställa sig. Hur ska de få plats? Det ställer mycket stora krav på utformningen av cykelinfrastrukturen. Klarar Nya Slussen detta?

Så här kan det se ut på Slussen idag, det är redan massor med cyklister, i långa och dubbla led:


Slussen 2014. Foto: Cyklistbloggen


Slussen 2014. Foto: Urbanisma


Slussen 2014. Foto: Cyklistbloggen


Slussen 2012

Prognosen för antalet cyklister år 2030 tar inte hänsyn till befolkningsökningen, varken i staden eller i regionen. Den tar heller inte hänsyn till att många kommuner och regionen har nya cykelplaner och planerar omfattande satsningar för att öka cyklandet. Se bland annat regionens cykelplan och cykelplanerna för Nacka och Huddinge. För ingen kommun säger ju att de vill minska satsningarna på cykel och minska antalet cyklister. Tvärtom, alla vill öka cyklandet!

Väldigt lite av cykelinfrastrukturen i Nya Slussen har dimensionerats för 53 000 cyklister, och än mindre för fler. Störst problem kommer det att bli vid korsningarna. Där är alla de så kallade magasinen, det vill säga ytan där man står och väntar på grönt, för små och klarar inte av volymen av cyklister. De är inte bara små, många är även geometriskt mycket olämpligt utformade, det vill säga det är radier och svängar som är svåra att utföra effektivt och säkert som cyklist. Allt detta kommer att leda till trängsel, låg kapacitet och mycket dålig framkomlighet. Värst är det vid alla vänstersvängar.

Se till exempel vänstersvängen från Skeppsbron till Stadsgårdskajen:


Bildkälla: Arbetsmaterial Nya Slussen 2015

Tänk dig att du cyklar söderut i cykelfältet. Innanför cykelfältet ligger en lastplats. Cirka tio meter innan trafiksignalen ska du svänga tvärt höger för att komma till magasinet för vänstersvängen. En mycket märklig och högst ineffektiv utformning av ett vänstersvängfält. Magasinet är väldigt kort och rymmer få cyklister. Du kommer vara tvungen att cykla på ett led på grund av 90-graderskurvan, och det kommer i rusningstid vara mycket svårt för cyklister att överhuvudtaget ta sig till detta magasin.
Sedan kommer antalet cyklister som lyckas ta sig över gatan per omlopp vara få, dels på grund av den dåliga utformningen av magasinet dels på grund av en kort gröntid eftersom här prioriteras trafiken (stor busslinje) som kör rakt fram på Skeppsbron. Sen är det ju bara att hoppas att lastbilsförarna ställer sina fordon inom lastplatsen och att gående håller sig på sin plats. För de gör de ju alltid i Stockholm…

Sen kan vi studera det nya förslaget som finns för cykeltrafiken på Södermalmstorg, anslutningen till gång- och cykelbron samt Katarinavägen (här kan du se hur tidigare lösning såg ut):


Bildkälla: Arbetsmaterial Nya Slussen 2015

Försök få ihop dessa rörelser med tiotusentals cyklister (och gående)! Hur du ska ta dig från gång- och cykelbron till Katarinavägen är inte ens löst! Inte heller hur du tar dig från Katarinavägen och till gång- och cykelbron.

Så år 2015 finns det alltså förbindelser för cykeltrafiken som ännu inte är lösta i Nya Slussen! Kan det bli tydligare än så hur cykel är satt på undantag?

Det kvarstår ju inte förbindelser att lösa för biltrafiken. Det gör man nämligen direkt från början, och inte som för cykel – i slutet med det som blir över. Tvingas man göra det i slutet blir det aldrig särskilt bra. Det går så att säga inte att trolla med knäna – blir mest sminka grisen om man har det arbetssättet.

Alla dessa förbindelser är utpekade som pendlingsstråk i stadens cykelplan. Pendlingsstråk som ska vara det bästa av bästa – crème de la crème. Är detta det bästa av bästa vi klarar av att åstadkomma 2015 blir jag mörkrädd.


Bildkälla: Arbetsmaterial Nya Slussen 2015

Det är dags att ta fram stora suddgummit, använda det intensivt och rita om stora delar av cykelinfrastrukturen om Nya Slussen ska fungera för cykeltrafik. Som förslaget är nu innehåller det alltför allvarliga brister för cykeltrafiken (och för gående)

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (27)

2015-01-20 07:18, visad 23369 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotvå med siffror i fältet här

Kommentarer


2017-04-19 15:32   Mikael G

Tror inte att lutningen du uppger stämmer. Mäter man på byggnadsritningen så är lutningen bara fem procent. Var har du siffran "tio procent" ifrån?

 

2015-02-11 15:24   Ingrid L

Ser nu att det jag hänvisade till inte funkar som länk :-) Det jag hänvisar till är Slussen Fördjupnings-PM april 2011.

 

2015-02-11 15:01   Ingrid L

Hur beräknas trafikflöden?. I denna rapport är den totala trafikantmängden 144 500 år 2010 men hela 242 000 år 2030. Cirklarna är lika stora. Om man vill visa total mängd borde högra cirkeln vara större. Andra faktorer är hur stor yta varje trafikant tar upp och hur länge den uppehåller sig på ytan. Skulle vara intressant att se en formel för detta.

Annat av intresse måste ju vara hur trafikflödena fördelar sig över dygnet. Biltullar i Gamla Stan kan kanske få en del bilister att välja tider när det inte är så trångt.

Och hur troligt är det att antalet cyklister ökar med 5 procent varje år? Kommer inte folk jobba mer hemifrån i framtiden?

file:///C:/Users/Ingrid/Downloads/Trafik-komp.pdf

 

2015-02-02 09:34   Per T Eriksson

Cykelfrämjandet uttalar sig:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/cyklister-hoppas-pa-slussenforandring

 

2015-01-29 20:06   Olof E

Jag hittade den här bloggposten om en korsning i Utrecht som har ungefär samma cykelflöden som prognosen för slussen. Vidare står att korsningen ska byggas om och att:
"In the new design, cars, buses, cyclists and pedestrians are clearly separated from each other."
Det vore intressant att se hur de har tänkt i Utrecht och jämföra med slussen.
http://www.aviewfromthecyclepath.com/2010/05/cycle-rush-hour-in-spring-in-utrecht.html

 

2015-01-28 15:42   Peter

Per T - Slussens kapacitet är tre gånger så stor som dagens trafikmängd. Jag vill se färre bilar i stan, inte flera. Det kommer fortfarande vara viktigt att kunna ta sig över Slussen med bil, men anpassa rondellen efter ett modernt trafikflöde, inte en motorväg.

Bob - det är just därför jag ser fram emot Kristers fortsättning. Jag tycker redan att det som presenterats nu är bättre än idag (men långt från bra, och hål i huvudet om man betänker att det är modern planering 2015), men att det kanske till och med kan bli rätt bra om Kristers ord får gälla.

 

2015-01-28 10:30   Per T Eriksson

Man må kalla nuvarande Slussen motorvägsrondell. Det är i så fall en minivariant. Men faktum är att det passerar mycket trafik av alla slag förbi Slussen, och så kommer det att vara i fortsättningen också. Det är en av fyra platser där man kan passera Mälaren i bil från söder till norr och en av tre ställen där man kan cykla eller gå.

Det behövs ett bra flöde där, även om man ställer om från bil till cykel. Tar man bort bron försämras flödet. Tar man bort klöverbladet försämras flödet.

 

2015-01-28 09:43   Bob

Peter,
kan du peka på vilka lösningar för cyklister som är bättre med Nya Slussen jämfört med idag?
På vilket sätt är nya lösningen smidigare?
På vilka sätt är nya lösningarna snabbare för de olika passagerna?
På vilka sätt är lösningarna säkrare?

Jag reagerade som Krister på dessa bilder som fanns med tidigt, där cyklister blandas med gångtrafikanter. Det är med dessa bilder tydligt att arkitekterna bakom lösningen inte har en susning om vad det handlar om. Alla vi som har cykelpendlat genom åren, inte bara genom Slussen, har sett vad det får för konsekvenser i form av olyckor när man blandar trafiken som bilderna anger.

 

2015-01-28 07:17   Peter

Plan B och nuvarande Slussen är en motorvägsrondell, en trafikapparat, ett monster. Det är fel att tro att man kan reparera lite grann, bit för bit. Hela bygget sjunker eftersom grundarbetet inte håller. Man måste riva ner allt och börja om. I ett sånt läge är det väl lite fantasilöst att bygga upp en motorvägsrondell mitt i stan igen, en rondell som var tänkt att vara ett nav i stora trafikmängder som skulle ledas rakt genom stan. Jag har heller aldrig sett några konsultrapporter som visar hur lång tid och till vilken kostnad Plan B skulle genomföras. Halva tiden till halva kostnaden är en snygg slogan, men det är tveksamt vad den är värd. Bättre då att bygga nytt, Nya Slussen har en antagen detaljplan, ännu bättre att Krister är inne och vevar i Nya Slussen och jag ser verkligen fram emot hans lösningar. Sen hoppas jag att det finns politiskt mod att genomföra dem. Alla politiker pratar om vikten av att öka cykeltrafiken, minska biltrafiken i stan, nu är det upp till bevis. Jag är, trots allt, försiktigt positiv.

 

2015-01-27 15:32   Maria

Tänk om Nya Slussen är ett dysfunktionellt förslag inte minst vad gäller cyklar och att Plan B är ett fullgott alternativ som handlar om att riva, bygga upp modernisera. Cykelbanorna är separerade från gående och bussar. Och flödet är genomtänkt. Varför säga att Plan B är grus i maskineriet när den är lösningen. För dig som inte har info gå in på Slussen.nu. De har lagt ner ett gediget arbete. Det finns troll som vill demonisera. Jag har läst lyssnat och ställt frågor sedan 2007 och utifrån det dragit slutsarser. Allt tyder på att Nya Slussen är ett stort misstag.

 

2015-01-27 07:39   Ingrid

Men vill man få ner bilflödet vore det en bra idé med riktigt bra cykellösningar, inte att satsa på bussarna.
Men kompromissen är också de som talar lyriskt om Slussen som vacker, när det mest är en plats man skyndar förbi. Det kan vara svårt att få en knutpunkt och ett busstorg, en omstigningsplats TREVLIG och lockande, jag menar hur många talar lyriskt om t-centralen? och gången över till tågen?

 

2015-01-27 07:33   Ingrid

Fast jag har ett vagt minne av att idén bl a är att få ner flödet. De bilister som kan ta en annan väg ska uppmuntras att göra det.

 

2015-01-26 21:35   Per T Eriksson

Ingrid, det som är bra ännu i Slussen är trafikflödet. Men Slussen har fått förfalla i decennier och behöver rustas upp och snyggas till. Men det innebär inte att man måste riva alltihop från grunden och bygga en helt ny konstruktion med sämre flöde. För sämre flöde blir det med T-korsningar.

Slussen är byggd för att kunna renoveras bit för bit.

 

2015-01-26 19:15   Krister Isaksson

Ingrid, ja Slussen och övrig stads- och trafikbyggande måste vara en kompromiss. Men en kompromiss kan välja att prioritera olika saker olika mycket. Ex vis prioritera cykel högt. Det gör varken Nya Slussen eller något annat alternativ. Så återigen ser vi att cykel är satt på undantag...

 

2015-01-26 17:21   Ingrid

Ja det bästa är om det blir bra. Men det jag känner stor förvirring över är att somliga verkar hävda att det är bra nu., och alla beskyller varann för att ljuga Jag tycker att man gärna kan riva det nuvarande åbäket och sedan utgå från de som cyklar och går, (och så det där retliga att det faktiskt är en sjöväg som korsar där) sedan lägga till bussar, tåg och bilar. Hade varit kul om de med Plan B haft en sån Plan C istället. Men jag får mest en känsla av att alla förslagen är lika dåliga och Slussen kommer fortsätta vara en plats där man inte vill vara, oavsett färdsätt, men cyklisterna används som slagträ i diskussionen av folk som inte bryr sig om dem.
Sedan är jag lite pessimistisk, kanske Slussen måste vara en kompromiss där ingen blir nöjd? Trafikmängden och vattnet och hus som ska bevaras osv kanske inte går att få ihop? Men de borde försöka - och inte ta cyklisterna sist.

 

2015-01-26 15:53   Sebastian

Håller med dig Krister, bättre behöver inte betyda bra. Och varken bevara Slussen eller andra alternativ är särskilt bra när det kommer till cykel. Din serie visar ju med all tydlighet att det även är mycket illa ställt med Nya Slussen och cykel. Har ju så att säga aldrig varit en viktig utgångspunkt att göra det väldigt bra för cykel i något av alternativen. Men gärna påstå och ge sken att så är fallet...

 

2015-01-26 13:25   Krister Isaksson

Ingrid, är inte det viktiga att det blir BRA för cykel?

Och inte om det blir bättre eller sämre än dagens Slussen eller andra förslag. Bara för att något blir bättre behöver ju inte det betyda att det blir bra…

Nya Slussen är ju beslutad av staden att genomföras och om du har läst mina inlägg – tycker du att det verkar bli bra för cykel?

 

2015-01-26 12:03   Ingrid

Jag har aldrig hört någon säga ett vänligt ord om Slussen som den ser ut, eller jo om hur den ser ut, men inte för att cykla i, gå i eller ens att köra bil i. Personligen tycker jag det är en ganska vidrig plats man undviker idag.
Det jag undrar över är snarare blir det bättre eller sämre för cyklister med Nya Slussen? Marginellt eller lite grann? Blir det bättre eller sämre med Plan B? Bägge förslagen har beskyllts för att ha glömt cyklisterna. och jag har iaf sett en genomgång där det hävdas att Nya Slussen är bättre än både gamla och Plan B, men det verkar vara en sådan uppsjö av påståenden och beskyllningar för lögn och missförstånd att det inte går att få kläm på.

 

2015-01-24 09:11   Krister Isaksson

Jeppe, tack för info. Ser fram mot era synpunkter!

 

2015-01-24 00:40   Jeppe D Larsen

Krister & Louise: Cykelfrämjandet är inte helt utan åsikt i frågan ännu, Storstockholmskretsens ordförande Karin Bagge kommenterar en hel del när Exploateringskontoret berättade om hur de tänkt:http://bambuser.com/v/5213183

Dessutom lyfte vi i inlägget på facebook inför eventet det kanske mest självklara, att cykelfält inte platsar i nya Slussen:https://www.facebook.com/574384442593574/photos/a.803990802966269.1073741829.574384442593574/906622349369780/?type=1&theater

Men en ståndpunkt som kan formuleras mer genomgripande för hela cykellösningen dröjer lite till precis som Per skriver.

 

2015-01-23 06:49   Louise

Per, tycker det är oroande att Cykelfrämjandet inte har någon uppfattning om Nya Slussen och cykel. Platsen är ju av mycket stor betydelse för cyklister och planerna har varit kända en lång tid.

 

2015-01-22 17:08   Krister Isaksson

Per, tack för besked! Vore mycket bra om cykelfrämjandet tyckte till om landets största och viktigaste cykelknutpunkt.

 

2015-01-22 11:58   Per T Eriksson

Cykelfrämjandet Storstockholm studerar frågan men har inte bildat sig någon uppfattning än. Det kanske kommer. Jag jobbar på det.

 

2015-01-22 07:58   Krister Isaksson

Jonas, tack! Vet inte vad Cykelfrämjandet har för åsikt om nya Slussen. Jag ställer frågan till dem på twitter så får vi se om de har lust/möjlighet att kommentera här.

 

2015-01-22 07:49   Jonas

Tack för en bra serie du gör om Slussen och hur det sannolikt kommer att bli för cyklister där. Märkligt att t.ex. Cykelfrämjandet inte säger något om denna landets största och viktigaste cykelplats. Har de en annan uppfattning än vad du redovisar? Tycker de att nya Slussen är bra utformad för cykeltrafik?

 

2015-01-21 13:32   Per T Eriksson

Plan B behöver ingen ny stadsplan eftersom man inte ändrar några yttre konturer. Om det är bråttom att åtgärda Slussen så är Plan B ett bättre alternativ eftersom den kan stå klar om fyra år. Det enda som krävs är att politikerna ändrar sig.
Nya Slussen är ett enda stort grus i maskineriet som det är. Man har fortfarande inte någon stadsplan för bussterminalen i Katarinaberget. Den stadsplanen kommer att ta mycket längre tid än vad som framkommer i kommunens information. Där finns markägare som kommer att sätta sig på tvären och då får vi en expropriationsprocess som kommer att ta mycket längre tid än fyra år. Hela Nya Slussen kommer att haverera om några år.

 

2015-01-21 12:56   Peter

Per T: Det finns ju nu en gällande och lagakraftvunnen detaljplan. Därför är det rimliga att inom den komma med lösningar och kritik. Att börja blanda in Slussen Plan B är bara att kasta grus i maskineriet. Slussen måste ju åtgärdas. Nu. En omstart med ny plan tror jag ingen vill ha, utom möjligtvis Plan B-folket själva, inga partier utom SD står bakom att man ska gå den vägen. Det kommer inte att hända. Ser fram emot Kristers lösningar inom ramen för Nya Slussen.

 

2015-01-21 11:45   Per T Eriksson

I går hade Cykelfrämjandet Storstockholm ett seminarium med Slussen Plan B där de fick ge sin syn på hur cykelmiljön skulle kunna se ut med deras lösning. De har satsat på fem meter breda dubbelriktade fotgängarfria cykelbanor genom hela Slussen.
Se mer här: http://slussenplanb.nu/

 

2015-01-20 18:24   Krister Isaksson

André, ingen ändring pga nya styret. Dock har ju arbetet stoppats av nya majoriteten och man har begärt en genomgång av nya Slussen, bl a ur cykelsynpunkt. En expertgrupp är tillsatt och arbetet ska vara klart i slutet av januari. Det ska bli spännande att se vad expertgruppen kommer fram till vad gäller cykel och hur det nya styret väljer att hantera materialet. Kanske finns där en strimma hopp om förbättring...

 

2015-01-20 16:37   André L

Jag har för det mesta slutat använda cykelinfran. Den är helt enkelt värdelös och farlig. Det finns ett mycket bättre alternativ, bilinfran. Kör på vägen istället. Den är rak, logisk, snabb och välfungerande. Inne i centrala Stockholm finns inte många anledningar att inte cykla på bilvägen. Det kommer vara över 50000 cyklister vid Slussen. Vi kan ockupera bilvägen utan problem. Med tiotusentals cyklister på bilvägen så är det de facto en cykelbana.

Krister, vet du om det nya styret i Stockholm har ändrat något? Har det skett några förändringar, är det för tidigt för att veta eller har de bestämt sig för att fortsätta med den tidigare politiken?

 

2015-01-20 14:36   Krister Isaksson

Mia, ja det är allvarliga brister och i stor omfattning. Vissa av bristerna går att göra något åt om man vill och prioriterar det. Andra är mycket svårare då det är strukturella fel som inte går att åtgärda annat än att delar av nya slussen ritas om.

Den nya majoriteten har ju bett om en genomlysning av nya slussen, bl a ur cykelsynpunkt. En expertgrupp är tillsatt och genomlysningen ska vara klar i slutet av januari. Det ska bli spännande och se vad experterna kommer fram till och hur staden väljer att hantera materialet. Kanske finns det hopp...

 

2015-01-20 13:50   Mia

När du började denna serie om nya slussen tänkte jag att det kommer väl att handla om att det är lite för smala cykelbanor på några ställen och lite trångt.
När vi nu är framme vid del 5 så blir jag väldigt orolig, det du har tagit upp i dessa delar är ju inte lite småsaker och små fel. Det är mycket allvarliga brister och som förekommer i stor omfattning. Brister som förvånar mig ska behöva förekomma år 2015. Är stadens samlade expertis på området inte större än så här?
Går det att göra något åt alla dessa vansinniga lösningar?
Och är den nya majoriteten i Stadshuset i så fall villig att göra det?

 

2015-01-20 11:47   Krister Isaksson

Bengt, både Promenadstaden och Cykelstaden känns avlägsen...

 

2015-01-20 11:45   Krister Isaksson

Fredrik, ja det kommer att komma mer om lösningar. Du finner också det redan i inlägget "En plats för alla" där jag redovisar cykelbanor istället för cykelfält, mittkörfält för busstrafiken, fria högersvängar och allgrönfaser - det är omfattande förändringar och förbättringar av dagens förslag. I inlägget "vakna! Vad håller ni på med?" redovisar jag vikten av tydlig och fungerande separation av gående och cyklister. Och jag kommer i avslutande delar redovisa fler åtgärder/insatser för att det ska bli bättre.

Att rita om stora delar av Nya Slussen och dess cykelinfrastruktur har jag tyvärr inte resurser för att göra på min fritid. Men om någon vill och betalar gör jag det gärna!

 

2015-01-20 10:24   Fredrik Jönsson

Det är bra med kritik och du är mer insatt än de flesta. Jag kan dock känna att jag börjar längta alltmer efter lite konstruktiva förslag om hur man gör istället och bättre lösningar. Men det kanske kommer?

 

2015-01-20 09:38   Bengt Stålner

Här har staden en chans att visa att man menar allvar med att trafiksystemet ska förändras mot ett ökat resande i de hållbara transportslagen. Utformningen av Slussen skulle också kunna visa att man menar allvar med intentionerna i översiktsplanen "Promenadstaden". Så vad gör staden? Jo, man utformar Slussen med de hållbara transportslagen på undantag och med prioritet för utrymmeskrävande biltrafik Promenadstaden? Var?

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016
  16. > Januari 2016
  17. > December 2015
  18. > November 2015
  19. > Oktober 2015
  20. > September 2015
  21. > Augusti 2015
  22. > Juli 2015
  23. > Juni 2015
  24. > Maj 2015
  25. > April 2015
  26. > Mars 2015
  27. > Februari 2015
  28. > Januari 2015
  29. > December 2014
  30. > November 2014
  31. > Oktober 2014
  32. > September 2014
  33. > Augusti 2014
  34. > Juli 2014
  35. > Juni 2014
  36. > Maj 2014
  37. > April 2014
  38. > Mars 2014
  39. > Februari 2014
  40. > Januari 2014
  41. > December 2013
  42. > November 2013
  43. > Oktober 2013
  44. > September 2013
  45. > Augusti 2013
  46. > Juli 2013
  47. > Juni 2013
  48. > Maj 2013
  49. > April 2013
  50. > Mars 2013
  51. > Februari 2013
  52. > Januari 2013
  53. > December 2012
  54. > November 2012
  55. > Oktober 2012
  56. > September 2012
  57. > Augusti 2012
  58. > Juli 2012
  59. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Det går ju om man vill
  2. Nya Slussen - cykellösning bra för biltrafiken
  3. Cykelvägen - aldrig så ren som nu
  4. Nya Slussen - favorit i repris
  5. Det började med ett streck på ett papper
  6. Trafiksäkerhetsrådet - ny trafiksäkerhetsorganisation

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser