Nya Slussen – vågar vi tro på expertgruppens slutsats? - Krister Isaksson | Bicycling.se
Annons

Krister Isaksson

Nya Slussen – vågar vi tro på expertgruppens slutsats?

 

Så här står det i expertgruppens rapport om cykeltrafiken:

"Kapaciteten är god, och oacceptabel trängsel bör inte uppkomma..." (s 8)


Slussen 2014. År 2030 ska det enligt prognosen för Nya Slussen vara dubbelt så många cyklister. Foto: Urbanisma

Denna mycket långt gångna slutsats gör mig förbryllad. I min genomgång av Nya Slussen kommer jag snarast fram till det motsatta – det kommer bli dålig kapacitet och oacceptabel trängsel för cykeltrafiken på många platser i Nya Slussen.

Hur har då expertgruppen kommit fram till sin slutsats?

Det går inte att finna något i underlagsmaterialet som finns kopplat till expertgruppens rapport. Det finns trafikanalyser och kapacitetsberäkningar för bil- och kollektivtrafiken men inte för cykel.

Jag ställde frågan till Slussenprojektet och ansvarig trafikplanerare. De har inte genomfört några trafikanalyser, simuleringar eller kapacitetsberäkningar för cykeltrafiken med undantag av:

I samband med framtagande av olika alternativ för utformningen av lösningen för cykel på Södermalmstorg har XXXX använt trafiksimuleringsprogram Vissim för cykel. Dock har inte XXXX levererat en färdig rapport än eftersom att arbetet fortsätter.”

Så det finns då en genomförd simulering - endast en - för en mycket begränsad del av Nya Slussen, och för en ännu inte fastställd lösning. Och den rapporten är ännu inte levererad.

Vilket underlag har expertgruppen egentligen använt sig av för att komma fram till att kapaciteten är god för cykeltrafiken och att det inte ska bli någon trängsel? Hur står det till med expertgruppens trovärdighet om detta inte kan redovisas?

Och vad är risken att man helt förbiser detta i det fortsatta arbetet med att förbättra Nya Slussen för cykeltrafiken.


Slussen 2010


Slussen 2012


Slussen 2014. Foto: Cyklistbloggen

År 2030 beräknas det vara 53 000 cyklister per dygn på Slussen. Det är lika många cyklister som dagligen passerade Slussen under rekordåren på 1940-talet enligt Trafik-PM Slussen, då såg det ut så här:

Slusssen, 1940-talet. Foto: Stockholmskällan


Slussen, 1940-talet. Foto: Stockholmskällan

Ytor, signalmagasin och korsningsutformningar för cykel i Nya Slussen är inte dimensionerade för dessa volymer. Vad är förresten expertgruppens definition på ”oacceptabel trängsel”?

 

Relaterade inlägg om Nya Slussen:

 

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (9)

2015-02-11 06:46, visad 23443 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-02-17 13:58   Krister Isaksson

Johan, här är länk till RSS:
http://www.bicycling.se/feed/blog.xml?ID=kristerisaksson

 

2015-02-16 23:49   Jesper

Det är inte bara cykeltrafiken "expertgruppen" medvetet ljugar om. Kolla 3.2 i rapporten om utsikten, som de påstår inte försämras, trots att illustrationen visar en försämring på ungefär 50%.
Detta är ingen expertgruppe, de är ett politisk verktyg för upprätthållande av lögnar och en korruption, som är absurd lätt att avslöja.
På Cykelfrämjandets möte om detaljplanen kom sanningen fram när jag frågade de 2 trafikplanerare om varför det inte byggs cykelbanor i Nya Slussen.
Svarat var att det är inte möjligt på grund av politiska beslut.
Samhällsskadliga politiska beslut som "expertgruppen" äntigen mot sund förnuft väljer att stödja, eller tar betalt för att stödja.
Om Atrium kan få 80 miljoner i muta för inte hindra det onödiga kontorsbygge, hur mycket skulle alla andra med betydning då vara värt att muta? Jag tror nu det värsta om hela misären med alla fakta som går att ta reda på för oss vanliga medborgare.

 

2015-02-16 18:15   Johan

Kan man prenumerera på din blogg via sån RSS? Vilken länk ska man isåfall använda?

 

2015-02-13 20:01   Krister Isaksson

Pär N, det har jag gjort.

 

2015-02-13 18:29   Pär N.

Kanske läge att fråga Christer Ljungberg direkt?

http://ljungbergsblogg.blogspot.se/2015/02/som-intresserad-av-stader-och-trafik.html

 

2015-02-13 10:00   Magnus Billberger

Är det inte hög tid att initiera en "cykelrörelse" i Stockholm? Krister, du har under lång tid belyst den systematiska ignoransen. Trots att brister påtalas i "rätt" forum så är gehöret under all kritik.

Mitt förslag är att etablera en cykelinriktad "reclaim the streets". Med start under våren så genomförs varje vecka ett manifest under ordinarie rusningstid där pendlande cyklister tar kontrollen över bilvägarna på platser där cyklingen hamnat på undantag. Först ut varje månad kunde vara stråket över Slussen.

 

2015-02-12 08:09   Krister Isaksson

Mia, Ja det verkar som så att cykeltrafiken har åsidosatts vad gäller analyser om kapacitet, framkomlighet och trängsel. Och i så fall är det som du skriver otroligt.

Om det inte finns något mtrl som backar upp expertgruppens slutsats så är det minst sagt märkligt och oroväckande...

 

2015-02-12 06:15   Mia

Ska jag förstå det som att för biltrafiken har staden genomfört omfattande analyser vad gäller kapacitet, framkomlighet och trängsel. Likaså för kollektivtrafiken. För gångtrafiken finns något motsvarande om jag läser expertrapporten rätt. MEN - för cykel finns alltså - INGENTING!?
Otroligt minst sagt, det är nu år 2015 och arbetet med Nya Slussen började år 2004 eller?. Trafikslaget ska vara högt prioriterat men egentligen vet staden väldigt lite om konsekvenserna för cykeltrafiken i Nya Slussen. Och enligt ett av dina inlägg är en mycket viktig koppling för cykel ännu inte löst!

Får en känsla att dina blogginlägg om cykel i Nya Slussen är avsevärt mer av kvalitativt arbete än vad staden har gjort för cykel under hela den tid man arbetat med Nya Slussen! När du går igenom det bit för bit blir det så otroligt tydligt att, som du brukar säga, cykeln är satt på undantag. När du sedan i inlägg efter inlägg visar hur det blir för cykeltrafiken när staden bygger och växer ser vi ju hur detta är ett systemfel som hela tiden reproducerar sig själv.
Det blir som man planerar och man planerar skit för cykel.

Om det skulle vara så att det finns inget som backar upp expertgruppens slutsats så är det ju minst sagt häpnadsväckande, eller jag skulle nog snarare kalla det fuskjobb... Vad mer har man i så fall fuskat med?

 

2015-02-11 18:25   Krister Isaksson

Magnus, är övertygad om att vi är där innan 2030. Och vi kan tydligt se att kommunerna och Trv har mycket svårt att ställa om inför de nya kraven på städers transportsystem.

 

2015-02-11 17:27   Magnus Billberger

Underbara bilder från 1940-talet :-) Ett litet smakprov på vart vi förmodligen är på väg och såvitt jag kan bedöma långt före 2030. Drivkrafterna i omlopp är dels cyklingens nyvunna och växande status (de var inte många år sedan cyklister förde en ganska undanskymd tillvaro) och dels det pågående sönderfallet av många länders ekonomi.
Man blir lätt lite mörkrädd när man märker att aktörer som Stockholms kommun och Trafikverket lever kvar i 1960-talet tillväxtoptimism.

 

2015-02-11 15:30   Krister Isaksson

Jan, tack! Jag kommer även framöver försöka visa på åtgärder som gör Nya Slussen bättre för cykeltrafiken.

 

2015-02-11 15:29   Krister Isaksson

Krister, tack för att du bidrar med din kunskap och expertis!

 

2015-02-11 15:29   Krister Isaksson

Felix, bra att du ryter till och säger ifrån! ;-)

 

2015-02-11 15:09   Jan Ohlin

Krister,

du gör ett suveränt arbete med att granska och analysera planerna för Slussen. Dina slutsatser visar att det finns all anledning att vara mycket skeptisk. Jag för min del vill inte ha stadens lösning, med garanterad trängsel och sämre flöde för alla.

Expertgruppen har lyft fram stora problem, som alla ska ses närmare på. Som att det skulle gå att få bort problemen genom att titta på dem. Detta är ju ett strukturellt problem. Man borde säga nej istället. Projektet är uppenbart feltänkt.

Hoppas att du kommer till Kulturhuset torsdag 12 februari, kl 18.00 - 19.30, och presenterar dina kloka tankar direkt för expertgruppen, inför allmänhet och press.

 

2015-02-11 08:41   Krister Spolander

Ju sämre kapacitet, desto större trängsel. Ju större trängsel desto fler kollisionsolyckor mellan cyklister. De båda åren 2011+2012 skadades sammanlagt ca 4000 cyklister i kollision med annan trafikant (oftast en bilist, enligt STRADA).

Men en TREDJEDEL av de skadade cyklisterna hade kolliderat med en annan cyklist. I regel skadas då båda cyklisterna. Det gör det extra angeläget att minska den typen av kollisioner. Och det enda sättet att göra det är att öka utrymmet på cykelbanorna, öka kapaciteten och minska trängsel. Svårare än så är det inte.

Se vidare sid 17 i rapporten: http://www.spolander.se/documents/Kommuners_cykelsakerhet_rapport_april_2014_002.pdf

 

2015-02-11 08:15   Felix Reychman

Nu kan jag bara inte hålla käften längre.
Du har såklart missuppfattat alltihop.
Det kommer inte att vara någon trängsel alls. Bilarna kommer att komma fram jättefint, för cyklarna är ju gömda bland fotgängarna! Vad är det som är så svårt?

 

MerKrister Isaksson

Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Arkiv

  1. > Juni 2017
  2. > Maj 2017
  3. > April 2017
  4. > Mars 2017
  5. > Februari 2017
  6. > Januari 2017
  7. > December 2016
  8. > November 2016
  9. > Oktober 2016
  10. > September 2016
  11. > Augusti 2016
  12. > Juli 2016
  13. > Juni 2016
  14. > Maj 2016
  15. > April 2016
  16. > Mars 2016
  17. > Februari 2016
  18. > Januari 2016
  19. > December 2015
  20. > November 2015
  21. > Oktober 2015
  22. > September 2015
  23. > Augusti 2015
  24. > Juli 2015
  25. > Juni 2015
  26. > Maj 2015
  27. > April 2015
  28. > Mars 2015
  29. > Februari 2015
  30. > Januari 2015
  31. > December 2014
  32. > November 2014
  33. > Oktober 2014
  34. > September 2014
  35. > Augusti 2014
  36. > Juli 2014
  37. > Juni 2014
  38. > Maj 2014
  39. > April 2014
  40. > Mars 2014
  41. > Februari 2014
  42. > Januari 2014
  43. > December 2013
  44. > November 2013
  45. > Oktober 2013
  46. > September 2013
  47. > Augusti 2013
  48. > Juli 2013
  49. > Juni 2013
  50. > Maj 2013
  51. > April 2013
  52. > Mars 2013
  53. > Februari 2013
  54. > Januari 2013
  55. > December 2012
  56. > November 2012
  57. > Oktober 2012
  58. > September 2012
  59. > Augusti 2012
  60. > Juli 2012
  61. > Juni 2012

Mest lästa

  1. Jag är aldrig ensam

Kategorier

  1. > Cykelhistoria
  2. > Cykelkultur
  3. > Prylar

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arkitektur
  3. > Barn
  4. > Bicycling
  5. > Bilhinder
  6. > Broar
  7. > cargobike
  8. > Cykelbloggare
  9. > Cykelbox
  10. > Cykelfrämjandet
  11. > Cykelhjälmslag
  12. > Cykelinfrastruktur
  13. > Cykelparkering
  14. > Cykelpendling
  15. > Cykelpolitik
  16. > Cykelöverfart
  17. > Cykla höger vid rött
  18. > Cykla med barn
  19. > Danmark
  20. > Davos
  21. > Debatt
  22. > Design
  23. > Desire lines
  24. > Drift & underhåll
  25. > Däck
  26. > Elcykel
  27. > Felanmälningssystem
  28. > Framkomlighet
  29. > Gatubantning
  30. > Groningen
  31. > Grus
  32. > Gå på cykelbanan
  33. > Gästbloggare
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > Hinderbana
  36. > Holland
  37. > Humor
  38. > hållbart samhälle
  39. > Kläder
  40. > kollektivtrafik
  41. > Konfliktdesign
  42. > Konst
  43. > Köpenhamn
  44. > Lastcykel
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > Lövhalka
  48. > Miljö
  49. > Motormännen
  50. > Nacka
  51. > Nationell cykelstrategi
  52. > Nederländerna
  53. > New York
  54. > Nollvisionen
  55. > Nya Slussen
  56. > Polisen
  57. > Politik
  58. > Popup-cykelbana
  59. > Regional cykelplan
  60. > Regionala cykelstråk
  61. > Rullstolscykel
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > Skärmar
  65. > Sollentuna
  66. > Solna
  67. > Sopsaltning
  68. > Sportcyklist
  69. > Stella Fare
  70. > Stockholm
  71. > Stockholms Handelskammare
  72. > Stolpar i cykelbanan
  73. > Svensk Cykling
  74. > Svängfest
  75. > Trafiklagstiftning
  76. > Trafikmaktordning
  77. > Trafikplanering
  78. > Trafikrapportör
  79. > Trafikregler
  80. > Trafiksignaler
  81. > Trafiksäkerhet
  82. > Trafikverket
  83. > Täby
  84. > Tävling
  85. > USA
  86. > Vintercykling
  87. > Vinterväghållning
  88. > VTI
  89. > Vägarbeten
  90. > Växtlighet
  91. > Önskelista

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser