Pengarna i sjön? - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Pengarna i sjön?

3 jul 2017
av: Krister Isaksson

Varför bredda cykelbanan för massor av miljoner och sedan skita i att träd och buskar växer ut över cykelbanan? Det är ju som att kasta stålarna i Riddarfjärden! Här lägger alltså Stockholms stad ner massor av pengar, det handlar om över 30 miljoner för att bredda Norr Mälarstrands cykelbana. För att göra den till en modern, funktionell och säker cykelbana. Den kanske bästa i hela Stockholm, kanske i hela landet, enligt trafikborgarrådet. En modell för framtida cykelbanor skriver DN.

Men det gick inte särskilt många månader efter invigningen och nu ser att cykelbanan ut så här:

Staden låter buskar och sly växa som de vill. Så mycket nytta var det med den breddningen av cykelbanan... Foto: Magnus Ström

De förvaltningar som är satt att sköta och hålla efter växtligheten utmed många av stadens cykelbanor skiter högaktningsfullt i detta och djungeln breder ut sig. Till fara och förtret för cyklister (och gående).

En orsak till dessa förhållanden är att i Stockholm finns det 15 stycken olika väghållare av stadens cykelvägnät. Det är nämligen som så att utöver Trafikkontoret så är det 14 stycken stadsdelsförvaltningar som sköter om (eller missköter) många av stadens cykelvägar.


Stockholms 14 stadsdelar

Ambitionsnivån och kompetensen varierar i allra högsta grad bland de olika stadsdelsförvaltningarna. Kungsholmens stadsdelsförvaltning, som ansvarar för växtligheten utmed Norr Mälarstrands cykelbana, är till och med av den uppfattningen att cykling normalt inte ska vara tillåtet i parkmiljö/parkmark. Den uppfattningen visar ju sig tydligt när det gäller ambitionsnivå att sköta om denna sträcka. Och inte bara när löven är grenar och buskar. Så här ser det ut när löven ramlat av grenarna och ska samlas upp:

Då är cykelbanan en utmärkt förvaringsplats enligt Kungsholmens stadsdelsförvaltning. Denna förvaltning är alltså satt att sköta en av stadens absolut viktigaste och mest trafikerade cykelstråk. Kan det gå annat än åt helvete undrar jag?

Nej är svaret. Vi ser hur förvaltningen ständigt missköter sin uppgift. Som här, lite längre ut på detta stråk, på Drottningholmsvägen vid Tranebergsbron. Ständiga felanmälningar från cyklister hjälper inte. Så nu har en cyklist tröttnat på handlingsförlamningen och klipper bort sly och grenar själv. 


När måttet är rågat! Foto: Jon Jogensjö

Motsvarande lösning med flera olika väghållare för biltrafiken vore otänkbart. Att det skulle sitta x-antal småpåvar runt om i kommunen och göra lite som de vill med stadens gatunät. Och vi vet detta, för det gjordes försök med att decentralisera snöröjningen av gator till stadsdelarna i början av 2000-talet. Det gick käpprätt åt helvete och omgående återgick ansvaret till en väghållare - Trafikkontoret.

Det vore önskvärt att det fanns en och samma väghållare för cykeltrafikens pendlings- och huvudstråk i Stockholms stad. Det vi ser nu är en kvarleva från en tid när cykeln betraktades som något man gör lokalt och som ett lekredskap. Något du gjorde på din gård och i närområdet. Det stadiet har vi sedan länge passerat. Cykling är ett transportmedel och drift och underhåll av cykelvägnätet i stadens måste fungera oavsett stadsdel, gränser och individer.

Så mitt råd till staden och ansvarigt trafikborgarråd: lyft bort ansvaret från stadsdelsförvaltningarna när det gäller cykeltrafikens pendlings- och huvudstråk. De visar gång på gång att de inte klara uppgiften. De har varken kompetensen eller resurserna att utföra ett funktionell arbete som gagnar en ökad och säker cykling. Lägg ansvaret istället på Trafikkontoret och ta omgående fram en drift och underhållsplan – så vi slipper denna djungel på stadens cykelbanor framöver.

Relaterade inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2017-07-04 09:46   Lars

Vi får väl sponsorera privata initiativ och klippare, ungefär som vi sponsrar föreningar och liknande. Lite kostnadstäckning borde de /han ju få, lämpligtvis från staden.

 

2017-07-03 13:33   Krister Isaksson

Jens, inget att be om ursäkt för. Ja Trv ansvar för GC på Essingeleden. Men inte drift GC på Årstabron, det är Stockholm (via avtal).

 

2017-07-03 10:31   Jens

Ok, sorry den lite bittra kommentaren som ju inte alls var riktad till dig alltså! 😀 Men är det ändå inte så att Trafikverket ansvarar för delar av GC-nätet även inom Sthlms stad? Tänker tex GC-vägen över Årstabron, utmed Essingeleden mellan Gröndal-Stora Essingen mm. Som cyklist borde det ju ändå vara sammma synsätt för även dessa sträckor, varför inte en och samma aktör även här.

 

2017-07-03 10:26   Andreas

Bra Krister. Det är med bedrövelse man ser detta eftersatta underhåll. Det visar också på Stadens ineffektiva kommunikationskanaler eftersom det i princip aldrig ges svar på informationsgivning till Staden om tydliga problem. Ytterligare problematiskt är detta när vi också har entreprenörer som ansvarar för exekvera underhållet - jag önskar se underlag på de vitesförelägganden som Staden lämnat till de entreprenörer som berörs... just det, det finns ju inga för det sker aldrig och Staden fortsätter bli blåst på skattepengar.
1. Fixa ett ansvar som är tydligt och går att följa upp
2. Skapa en underhållsstrategi som också den följs upp
3. Åtgärda Stadens kommunikationsstrategier för kommunikation med trafikanter.
4. Byt förmodligen ut personal på TK
5. Politiker: Utkräv ansvar. Detta är ingen svår fråga. TK ansvarar - de gör inte jobbet.

 

2017-07-03 08:49   Krister Isaksson

Jens, inte har jag glömt Trafikverket, gjort massor av inlägg om deras ambitionsnivå vad gäller cykel. Nu handlar just detta inlägg om förhållanden och ansvar i Stockholms stad, därför nämns inte Trv eller några andra kommuner.

 

2017-07-03 07:43   Jens

Håller verkligen med om att underhåll och skötselinsatser är gravt eftersatta för det sk cykelnätet. Gäller tyvärr i de flesta kommuner. Jag undrar dock om du inte missat ytterligare en väghållare. Trafikverket? Men de å sin sida kanske helt har lagt ned skötseln av GC-vägarna utmed sina vägar.. Vintervöghpllningen vet vi ju sedan tidigare är nedlagd i alla fall.

 


Följ oss

Få vårt nyhetsbrev!