Så sjukt jävla gay asså - Lisa Ström | Bicycling.se
Annons

Lisa Ström

Så sjukt jävla gay asså

 

Bilden ovan har florerat flitigt på internet de senaste dagarna och jag skulle kunna skriva något tjurigt om hur besviken jag är över att folk jag annars respekterar höhö-igt har delat och gillat den, men det finns ingen anledning till personliga påhopp så jag ska se mellan fingrarna just vad gäller det.

Man skulle kunna ta sig an det här från två synvinklar. Den ena är förstås hur det år 2012 fortfarande är så oerhört känsligt att framstå som homosexuell. Det är ju tydligt i det här kollaget av fotbollsbilder att det inte bara är termen "bögig" som i vissas ögon är likställd med typ "löjlig" man menar utan att det rör sig om "gay" som i att faktiskt som kille bli kär i andra killar. Den andra är förstås vad man lägger i ordet "gay", och det är verkligen en diskussion man också bör föra för att notera vilka ord man använder och vilka värderingar man gör, men vi lämnar av utrymmesskäl det till någon annan gång.

För cyklande män är det tydligen så känsligt att eventuellt uppfattas som någon som skulle kunna bli kär i någon som saknar fitta att man måste göra posters som den ovan, publicera den på internet och sedan måste varenda klunghängare hetsigt thumbs-uppa och reposta i all evighet amen för att VERKLIGEN säkerställa att den här lycran jag har på mig när jag gnider mig mot andra i tights flera timmar om dagen INTE är någon sexuell grej. Steget mellan detta och att gå på stan och skrika bögjävel är oerhört litet. Det är inte på något sätt bättre att bete sig som ett svin på internet än att göra det på torget, och sprider man sånt som det ovan är man väl bara snäppet över en korsning mellan de som slår ner folk i prideparaden och de som kommentarshatar på aftonbladet. Just sayin.

En annan grej är ju att det är lustigt att det är just cyklister som känner behovet av det här. Cykel som förmodligen är den minst bögiga sporten av alla, om man ser till faktumet att det finns noll professionella manliga cyklister som är ute ur garderoben. Inom fotbollen finns det väl i alla fall ett par stycken som vågat? Såvitt jag vet finns heller ingen svensk elitcyklist som är öppet homosexuell? Ett hett tips är ju att detta inte beror på att det inte existerar, utan snarare att det är en så ickevälkomnande miljö att outa sig i att folk förmodligen inte vågar stå upp för sin person. Jag skulle inte heller ha vågat det om mina kompisar postade sånt där. Människohat och fördomsfullhet som det ni sprider i bilden ovan gör inte sådant bättre. Jag antar att ni reflekterade över det här innan ni delade på era facebook-timelines?

Överlag är ju cykelsporten oerhört förbehållen unga friska straighta vita män med skapliga ekonomiska förutsättningar, så det borde verkligen inte vara en miljö där behovet av att manifestera just detta är särskilt stort. Än konstigare är det när det ofta i cykelkretsar skämtas om hur bögrädda alla andra (fotbolls-)killar är som tycker det är löjligt att tex raka benen, färgmatcha kolfiberaccessoarer eller ha tights på sig. Hur har ni det med stenarna i glashusen egentligen, börjar de sina?

 

Sedan skulle vi förstås i all oändlighet kunna föra diskussionen om vad ni egentligen har för manlighetssyn, men jag vet inte om jag orkar. För att det ska kännas meningsfullt krävs ändå någon form av samhällelig- och genusanalys från er sida och ärligt talat vet jag inte om jag tror ni besitter det längre.

Skriv ut Kommentarer (37)

2012-03-21 10:10, visad 13514 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioett med siffror i fältet här

Kommentarer


2012-04-08 02:34   mats-mats

Jag är lite förbryllad över bilden. På vilket sätt gör ens sexuella läggning att man slipper blödande skrubbsår och sönderslaget ansikte?

 

2012-04-04 12:41   Jesper 'sjukt jävla gay' Sundewall

Att team mumien, och uppenbarligen en del andra, tror att jag är gay på grund av mitt raljerande över deras plumpa blogginlägg är bara ännu ett tecken på att det finns ganska mycket fog för Lisas upprörda inlägg.

 

2012-03-30 18:41   Helena Enqvist

Riktigt bra skrivet! Klockrent helt enkelt!

 

2012-03-29 21:11   Lisa Ström

såvitt jag vet är han gift, och inte med en man

 

2012-03-29 20:14   johan

Fast Jesper Sundewall kom ju ur garderoben på Team Mumiens blogg häromdagen.

//Johan

 

2012-03-28 20:09   castrello

Jag får nog plusetta Tom Wieseblad här. Jag håller i och för sig med LIsa om en del resonemang men trots att jag tycker att ordt gay används olyckligt i bildtexten så anser jag att tolkningen och skämtet kan ses på ett helt annat sätt. Än vad Lisa gjorde. Motsättningen man-gay var kanske olycklig men kan också den tolkas å flera sätt än med starkt feministiska ögon.

 

2012-03-23 09:18   Matilda

Bra skrivet, som alltid!

 

2012-03-23 00:08   Kristina

Fantastiskt inlägg och fantastiskt kommentarsfält, gjorde mig glad!

 

2012-03-22 13:39   Dennis

Mycket bra text, Lisa.

Selast: Laurens Ten Dam, vurpade i utförslöpan efter Col d'Agnes i Touren förra året.

 

2012-03-22 13:28   Selast

Vem är Rabobank killen och vad har hänt? Han ser ut som Foppa nästan...

 

2012-03-22 09:59   Tom Wieselblad

Nej, det är nog så. De flesta av oss är helt enkelt lite för dumma, lata, godtrogna och lättsinniga. Vi tänker inte längre än det första, som vi upplever lite roliga, steget, och blir då som Daniel säger, ondskans lakejer.

 

2012-03-22 08:43   Jesper Sundewall

Lisa, förstår du vilken tjänst du gör cykelsverige! Nu har vi äntligen en skarp, feministisk, bloggande cyklist som kan lyfta näsan och ögonen från styrstammen och faktiskt reflektera lite bredare än watt, kolfiber och backintervaller (inte för att jag ogillar den typen av bloggande, men det blir lite enkelspårigt i längden).

Debatten du lyfter är viktig, och cykel- och sportsverige skulle må bra av att göra liknande reflektioner lite oftare.

 

2012-03-22 08:15   Håkan

Oj oj ett sådant "känsligt" ämne. Gay-skämt blir ju så allvarligt och politiskt inkorrekt...finns det ingen humor i gay-världen?????

 

2012-03-22 08:04   Daniel Rytz

Det några av kommentatorerna här inte verkar förstå är att det är just icke-reflektionen och den lättsinniga spridningen av den här typen av bilder som är grogrunden för mer allvarsamma former av intolerans.

Det faktum att man inte reflekterar över eller till fullo förstår innebörden av ett sånt här "skämt" gör att toleransen för dylikt höjs och i längden skapar den kultur och miljö som Lisa så träffsäkert beskriver.

Och nej, jag tror absolut inte att alla ni som delat, gillat, höhö-at eller länkat till bilden är homofober. Men vare sig ni menat det eller inte så har ni i det här fallet gått den mörka sidans ärenden.

 

2012-03-22 06:57   Anders

" För cyklande män" Hm, nu är jag man och cyklande, enligt dig tillräckligt för att bli förväxlad med homofober. Känns inte rättvist.

 

2012-03-22 06:50   Marina

Ibland kan man trycka på "gilla" på FB utan att analysera och vrida och vända på allt för att se om det skulle kunna verka stötande för någon. Inte heller behöver en "gilla" markering på FB i detta fall betyda att man för den skull är homofob. Det är att dra på lite väl, tycker jag. Man kan se på bilden på många olika sätt, som du eller som jag gjorde. Jag är INTE homofob...så långt ifrån homofob man kan komma. Jag såg en bild där "hårda" fotbollskillar minsann också visar sin mjuka sida. Inom fotboll råder ju en "jag är tuff-kultur" och här var skojiga bilder på att så inte är fallet. Jag upplever inte cykelsverige på samma sätt.... i alla fall inte den del av cykelsverige jag känner till... man kan högt och ljudligt skoja om att man rakar benen. Bilden visade bara på det i mina ögon..motsatsen till vad gemene man har för bild av de två olika sporterna. Att använda ordet gay i bildtexterna kanske kan verka stötande för vissa, medan andra inte ens reflekterar över det som kränkande eftersom de inte ens tänker på det sättet.

 

2012-03-21 22:29   Eli

Toppenbloggning!

 

2012-03-21 21:10   Stefan Kindberg

Jävligt bra skrivet! Det är så in-i-helvete trist att läsa kommentarer där folk förringar det till att det skulle vara ironi eller nåt annat trivialt. Billigt och obildat är vad det är. Fortsätt kritisera!!!

 

2012-03-21 20:57   Christian Bertilsson

Men kom igen... man får väl tolka det med lite ironi ?!
Varför göra en stor grej av det ?

 

2012-03-21 20:51   Niclas

Oj vad bra iakttaget. Tack som fan. Det är lätt att ramla in i den där tramsiga jargongen.

 

2012-03-21 20:26   Alexander Amprazis

Fast det är väl där kärnan ligger: "Cykel är hårt, en sport för riktiga män!".

Sedan är det ju intressantare att titta på symboliken och den nedärvda kollektiva föreställningen av män och vad som segmenterar "riktiga" män från de som inte är män - tex. homosexuella män, kvinnor och möjligtvis barn (pojkar och flickor - men det är ett kapitel för sig om barn, uppväxtåren och genus).

Ur det perspektivet kan man titta på hur media (såsom reklam, publikationer, och nu även sociala medier) historiskt och idag framställer vissa bilder gång på gång på gång som sätter sig i något slags kollektivt medvetande.

Sedan betyder inte det att alla cyklister eller en enstaka man är homofob bara för att de omges av vissa föreställningar som framställer "mannen" på ett visst sätt (alltså - icke gay, och allt vad det kan innebära).

Och till alla som tycker genus är lite obehagligt - Det finns lager av social klass, och etnicitet också i det här.

Så frågan man kan ställa sig - När ska Kadens sätta en pakistansk cyklist på framsidan - eller en tjej som inte ler och har utsläppt hår, utan som svettas och tar i?

Minns att Runners World såg en ökad i försäljning när man satte riktiga idrottare (Charlotte Kalla etc) på sina omslag istället för fotomodeller som aldrig sett ett par löparskor.

Så hopp finns ju!

 

2012-03-21 20:03   Tom Wieselblad

Bra synpunkter, Lisa, men tror ändå du är lite offside. Det hoppas jag i alla fall. Tror mer att det handlar om att vilja ge fotbollen en känga om allt filmande och daltande än att det ligger någon sorts homofobi bakom det hela. Så var det för mig i alla fall. Cykling är hårt, är nog mer parollen som ville framföras, men kan hålla med om att undertexterna inte är de mest lyckade.

 

2012-03-21 19:41   Christos

Bra skrivet!

 

2012-03-21 19:31   Jesper Sundewall

Skitbra Lisa

Det cirkulerar för övrigt en annan bild på fejsbook visandes en kvinnlig cyklist som sitter på sin cykel och ser hård och snygg ut. Givetvis ackompanjerad av ett antal sexistiska dumhuvekommentarer som "Henne skulle man hellre ligga på än bakom".

Nej, klart att inte alla män som cyklar är homofober, men det finns nog med nötskallar därute för att det ska rinna över emellanåt. Att sen UCIs management committee utgörs av ett gubbvälde av guds nåde gör knappast att sporten formas mer jämställdt. Måhända en annan fråga, men minst lika jävla irriterande.

 

2012-03-21 18:57   Georg Gyllenfjell

Nej, jag tycker inte att det var bra, faktiskt. Ja, jag är en man, jag är hetero, jag är cyklist och har därmed begått alla fel som finns i boken. För enligt artikeln så räcker det att vara man och därmed per automatik vara en homofob.
Men så enkelt är det inte.
Jag tycker att det är alldeles för många generaliseringar för att inlägget ska vara bra, exempelvis:

"För cyklande män är det tydligen så känsligt att eventuellt uppfattas som någon som skulle kunna bli kär i någon som saknar fitta (—)".
Nä Lisa så är det inte generellt. Jag har personligen ALDRIG hör något uttala sig nedlåtande mot någon som är gay, vare sig på eller av cykeln i vår cykelklubb.

"Sedan skulle vi förstås i all oändlighet kunna föra diskussionen om vad ni egentligen har för manlighetssyn (—)". Igen en grov generalisering över hur män i allmänhet har för syn på manlighet och vad som kännetecknar en "riktig man" eller vad som kännetecknar en "riktig kvinna".

Nu får ni inte missförstå mig helt och hållet. Jag håller med dig Lisa till 100 % att vi måste gemensamt jobba för att bekämpa homofobi och andra nedsättande hållningar mot andra männniskor. I mitt sinne är personen (politiskt korrekt) inte man, kvinna, gay eller straight - utan människa först och främst.
Det jag protesterar mot är den generella hållningen att cyklande män generellt är homofober vilket inte stämmer.

Vänligen
Georg

 

2012-03-21 18:41   Andreas

Väldigt bra skrivet, mitt i prick!
Du har bästa bloggen!

 

2012-03-21 18:41   Mattias Thyr

Kom igen! Det är inte bilderna utan texten skapar oron. Undrar om du kunnat gå lika hårt fram utan undertexten.

Och det finns faktiskt ett tredje sätt att se på detta vilket är det sättet jag såg på det när jag skickade vidare, f.ö. det enda många verkar göra i dagens samhälle, var ur en fotografs perspektiv. Humorn i bilderna efter att man gjort sin tusende match som fotograf vid sidlinjen, och komma hem och få se sina bloopers. Då är det humor.

 

2012-03-21 18:15   Bitte

När du ryter så ryter du till ordentligt! Och det är både intelligent och väldigt BRA!

 

2012-03-21 16:05   kaj

Tjena
Superbra skrivet, alltid lika kul att se genus & jämställdhetsfrågor inom idrotten.
Jag tolkar bilden som ett svar på "alla andras" åsikt att cyklister är bögiga, ett sånt där klassiskt lasse-anrelluttalande. En cyklist har lackat ur och kallar istället fotbollsspelarna för "omanliga".

Det gör självklart inte bilden mer rätt, och inte heller språkbruket inom idrotten, men det kan ju finnas nivåer i helvetet och andra sätt att analysera bilden.

 

2012-03-21 14:42   Fredrik Rudenstam

Mycket bra skrivet Lisa!

Det är hög tid för landets herrcyklister att ta tag i sin bögnoja.

http://www.youtube.com/watch?v=CDr7WgAO-4I

 

2012-03-21 12:47   Åsa Eriksson

Också intressant att begreppen Man och Bög ställs emot varandra – som om de var motsatser. När det egentligen är en förutsättning att man är just Man för att kunna vara Bög.

 

2012-03-21 11:16   Johan M

Bra skrivet!

 

2012-03-21 10:57   Carina

Bra rutet! Håller helt med, trötthet, frustration och en lång suck är vad jag undslipper när jag ser bilden. Att dom orkar!

 

2012-03-21 10:49   janne.j

Som du säger så anses man som rätt bögig på arbetsplatsen när man river fram rakhyveln. Att jagsedan är notoriskt fan av melodifestivalen gör väl att jag är åtminstonde kvarts bög enligt många.tror nog faktiskt att cykelkillar är ganska så lite bögrädda. Vissa njuter ju till och med av och köpa bögrosa cyklar :) .för egen del så är det mest spännande med människor dom sticker ut oavsett kön och sexuell läggning.

 

2012-03-21 10:46   Alex

Cykel är ju likt fotboll i grunden en arbetarklassport - där det kan florera väldigt hårda ord om vad som är "bögigt" och manligt. Men det är ju inte alls aktuellt idag i en svensk kontext där 99% av all cykling bedrivs på motionsnivå av välbärgade vita män (som du nämner). Paradoxalt.

Om du inte läst den redan, rekommenderar "Kom igen, gubbar!" av Jesper Fundberg. Går säkerligen att applicera i mer idrotter än fotboll (som studien berör).

 

2012-03-21 10:39   Olle

Håller med om allt ovan. Men du får tänka på de stackars homofoberna som måste klä sig i trikåer och göra saker tillsammans med andra slanka män som rakar benen. Känns nog jobbigt, därav behovet att hävda hur lite gay man är.

 

2012-03-21 10:30   hannah

RIGHT ON! Jag blir så jävla trött på det där.

 

2012-03-21 10:30   Åsa Eriksson

Fy fasen vad skönt när någon annan så snyggt lyckas förmulera allt det där man inte ens orkade tänka klart, mitt i den stora avsmaken. Mitt i prick, Lisa!

 
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser