Hinderbanan till jobbet - Redaktionens blogg | Bicycling.se

Redaktionens blogg

Hinderbanan till jobbet

Nu känner jag mig lite som Krister Isaksson igen, men jag vill så gärna dela med mig av min morgon!
En sådan här klämdag är det glest med trafikanter ute, jämfört med i vanliga fall då trängseln är betydligt större. Så då passar det utmärkt att ta några bilder på den här hinderbanan som håller mig alert flera dagar i veckan. Stort tack till Danderyd, Solna och Stockholms kommun för det!

Jag ska förresten inte bara klaga. Mina första tjugo minuter på sträckan går på lite stig, grusväg och längs en sjö... men sen, sen börjar äventyret. Häng med!

Två här och två längre fram. Båda grindarna i slutet av varsin nerförsbacke. 
Suuuuus... *möte*... tjong?


Nämen vad nu? En cykelcrossaktig sandgrop mitt i den svarta tunneln? Så fiffigt! Tur jag inte tog min racer idag.


Jaha... än jag då? Ska jag klättra över stängslet eller?


Lite trångt för gående och cyklande i båda riktningar, och en finfin grop tar upp hälften av den skarpa svängen in i tunneln utan sikt.


Färgglad gris, alltid nåt!


Tur man inte har en cykel med barnsits och två kassar från ICA på styret. Det här är mina absoluta favvisar – de här är ju riktigt go'a i bil till och med! Nu gäller det att hålla i styret. Särskilt när det har regnat lite... Två på ena sidan, två på andra sidan... om vaddå?


Jo, kärlekstunneln! Den lilla svarta klumpen längre in i tunneln är för övrigt en påse med hundbajs.


Inne i kärlekstunneln finns små farthinder. Också kanon när det är mörkt därinne och man kör in med regnblöta däck. Ja, jag fick använda blixten på kameran här.


Mer trängsel – gående och cyklande i båda riktningar, precis vid Solna station. När man väl har kommit över skylten däruppe möts man av en ilsken och beskäftig skylt:
 
"Cyklar skall ledas"
Vem fan skriver "skall" nuförtiden liksom?


Nu går jag in i trippelhindret här – tre grunkor på typ 100 meter... Ett!


Två! Och den här är lurig. Den vassa trottoarkanten är förvisso nerfasad, men bara där man kör in i hindret. Tur man tog MTB idag.


Tre!


Ååååååååååååååååååh SOPA!


Jamen varför inte!? En vanlig järnvägsbom skulle ju vara alldeles för enkelt!


Det här är en GC-bana. Cyklister till vänster, gående till höger. Lite längre fram vid busskuren – alltså efter stolpen som står mitt i vägen – ska vi tydligen byta plats. Yay!


Undrar vart man tar vägen om man är fotgängare nu... hmmmm....


Nu vill jag byta sida på vägen, men det blir rött så jag fastnar på övergångsställets lilla ö i mitten. Och titta, min cykel får inte plats där! Hoppas ingen kör över mig....


Inför slutspurten, ny slalombana...

Det är verkligen inte på grund av rådande cykelinfrastruktur som jag väljer att cykla till jobbet, utan trots den. Men på nåt sätt kom jag fram i ett stycke idag igen.

Så här ser det för övrigt inte ut varje dag. För det mesta delar jag den här imponerande infrastrukturen med väldigt många fler frustrerade cykel- och gångtrafikanter. Och då blir det dessutom trångt i hinderbanan.

//Åsa

Kategorier:
Cykelkultur Pendlar - Vinterhojj 

Skriv ut Kommentarer (15)

2014-05-02 10:02, visad 17172 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioett med siffror i fältet här

Kommentarer


2015-04-27 07:16   Vilse i Västerort

@Henrik. Var det inte du som tyckte att grindar, farthinder, grus, skymda kurvor, osv., inte var ett problem: bara att anpassa farten? Och definiera "dra på": 15 km/h? 45 km/h? Snabbare än en genomsnittlig joggare? (Och om det är snabbare och säkrare att gå än att cykla pga av hinder och illa underhållen och designad infrastruktur: varför cykla? Vill jag ha teknisk krävande cykling sticker jag ut i skogen med CX:en.)

Är det någon som argumenterat emot att man ska följa reglerna? (Jo, jag har sett dylika, men inte här.) I icke-cykelmedia skälls det ju oavbrutet på cyklister som inte följer regler ("alla cyklister bryter alltid med alla trafikregler", typ), polisen genomför kampanjer mot rödljuscyklande (men inte mot folk som parkerar eller kör på cykelfält/-banor, t.ex.), osv.

Dessutom är individer med ett fritt förhållande till lagar och regler ett större problem på cykelbanor som är mindre än en meter breda, lider av skymd sikt, är dåligt underhållna, har drabbats av grindar och annat elände. Och som jag tror det var _A view from the cycle path_ påpekat: en cykelbana anpassad för 45 km/h är säkrare även för den som kommer i 15 km/h.

 

2015-04-26 17:42   Henrik Stawe

Ok, det här blir det sista jag säger. Jag är verkligen inte emot att stan anpassas för cykling. För mig får man gärna förbjuda all privat biltrafik i morgon. Cykelbanor som tillåter er som vill dra på, jättegärna. Det jag menar är att det inte räcker. Ni som ägnar så mycket kraft åt att främja cykling måste ju också ha reagerat på hur farligt många beter sig på cykeln, och ägna någon liten artikel även åt detta. Regelföljande kommer även i vår fantastiska framtida cykelstad vara avgörande för allas säkerhet. Tack för att ni tagit er tid att diskutera. Mvh Henrik

 

2015-04-26 07:13   Vilse i Västerort

@Henrik. Bara för att ta ett par exempel. Farthinder byggs inte alltid för att förhindra att cyklister cyklar för fort utan för att förhindra bilisters framfart på gc-vägen (jag har frågat). De är dessutom inte sällan utförda så att de i sig är en olycksrisk (och mer eller mindre omöjliga att cykla över om man har lastcykel, lågräser, eller något i den vägen). Är det vettigt att som på ett ställe jag passerar tränga ihop fotgängare och cyklister på en halv + en halv meter när man har en dryga 3 meter bred gc väg (innan jag och andra klagade var det 10 cm + 10 cm att gå och cykla på: jag har inte sett någon cykla över asfaltlimporna utan problem)?

Skymda kurvor inget problem, bara att sakta ner? Förutom att om man har typ 2 m fri sikt blir det rätt långsamt, som vet jag en person som gjorde allt rätt, höll till höger och höll knapp gångfart. Dessvärre mötte hon en person son gjorde precis tvärt om och belönades för sitt korrekta beteende med käkbrott. Och det finns gott om ställen där man om man t.ex. har en lastcykel, ner nada av korsande cykeltrafik innan man kört ut med framhjulet i dess väg.

Grindarna (som t.ex. de på den första bilden) är inte bara ett problem vid möte, en del är svåra att ta sig igenom med en vanlig cykel och påfallande otrevliga och ibland omöjliga om man har lastcykel, tandem, handikappcykel, eller nåt i den vägen. Dessutom glömmer man inte sällan att sopa just där: tvära svängar, lös sand ...

Om högsta säkra cyklingshastighet är gångfart (en del av dessa hinder klarar jag med högre hastighet som gående och jag går fortare om jag slipper leda en cykel) så skippar jag hellre cykeln och tar apostlahästarna.

F ö är det inte alltid så lätt att upptäcka t.ex. lösgrus på en i övrigt bra cykelbana (grått grus på grå asfalt: ingen större kontrast).

 

2015-04-24 22:50   Andreas Danielsson

Henrik, vi respekterar din uppfattning och vi håller med om att regler bör följas. Så långt är vi överens! I övrigt verkar vi så långt ifrån varandra att det blir svårt att föra en vettig diskussion i ämnet. En bättre och säkrare struktur för cyklister är odelat positivt för hela samhället. Och om snittfarten (genom bättre och säkrare cykelvägar) kan ökas blir det genast möjligt för långväga pendlare att cykla eftersom de hinner längre på kortare tid. Och då landar träningseffekten som gratis bonus. Det är vår enkla uppfattning och drivkraft till att vi, oavsett dina motargument, kämpar för att ge cyklandet ett större, snabbare och säkrare utrymme.

...hälsar Andreas Danielsson, chefred och din vän, oavsett vilken fart du föredrar

 

2015-04-24 15:30   Henrik Stawe

Tack för snabbt svar. Jag tror inte att min poäng gick fram. Jag menar att trafikreglerna är en del av infrastrukturen. Jag ska ta några exempel. Om vi börjar med Åsa i artikeln ovan. Hon ser farthinder som ett personangrepp. Tydligen tror hon att tjänstemän på kommunen, helt utan att någon klagat på cyklister som kör för fort eller rapporter om olyckor, lägger flera tusen skattekronor på att lägga ut farthinder bara för att jävlas. En anmodan att leda cykeln är också en förolämpning, inget annat. Hon klagar över ställen där möten är farliga. Alla dessa problem täcks av trafikregler: Är det snårigt, ska man ta ner farten och ha bromsberedskap. Hon kan alltså inte klaga, om hon inte menar att det ska vara säkert även om man trotsar reglerna.

En skribent hos er, som citerades i Mitt i, anmäler "farliga övergångsställen". I trafikreglerna finns inga farliga övergångsställen för cyklister. Antingen är stället bevakat och man ska stanna för rött, eller också obevakat, och man har som cyklist väjningsplikt. Kör man på någon har man alltså brutit mot trafikreglerna, förutsatt att personen inte sprungit ut mot rött. Jag cyklar över Slussen varje dag, ett av Stockholms mest olycksdrabbade ställen. Jag förstår det. Väldigt få följer trafikregeln att anpassa hastighet och avstånd till framförvarande trafikant. Folk ligger i klungor med 20 cm mellan. De flesta kör mot rött. Väldigt många kör för fort. Ingen (utom jag vad jag har sett) väjer för fotgängare som vill över övergångsstället i slutet av vägbygget vid Räntmästartrappan. Hur bygger du bort det?

En annan skribent hos er berättar om hur han var nära att köra på ett barn, men att det turligt nog gick bra. Han skrek så att barnet kunde hoppa tillbaka. Vilken tur att barnet inte hade en hörselskada, för då hade han i rättegången efteråt fått reda på precis hur mycket hans hemmasnickrade trafikregler är värda: Om han ser ett barn nära cykelbanan ska han enligt trafikreglerna ta ner farten och ha bromsberedskap så att inget kan hända oavsett vad barnet hittar på. Självklart ska även detta problem byggas bort. Han klagade också över att det var farligt att runda en kurva med dålig sikt. Nej, det är inte farligt. Trafikreglerna säger att man ska ta ner farten och ha bromsberedskap om sikten är skymd.

Jag vet precis var skon klämmer hos er som skriver på denna sajt: Det är farten det handlar om. En av er uttrycker det så bra. Han säger nåt i stil med att man "har rätt" att köra lika fort på cykelbanan som på vägen bredvid. Just så tänker ni. Grejen är bara att ingen "har rätt" att ha någon hastighet över huvud taget. Hastighetsbegränsningen säger hur fort du maximalt får köra, inget annat.

För att säga det kort: Om ni lär er att följa trafikregler kommer alla era problem att försvinna, utom ett: att ni inte får köra så fort ni vill på era nya cyklar.

Gör fliken "Trafikregler" till en bra och kunnig genomgång av de trafikregler som är viktigast för cyklister. Det skulle rädda fler liv än ert klagande.

 

2015-04-24 09:39   Redaktionen Bicycling

Hej Henrik. Bra att du vågar cykla i stan. Det gör vi också. Samtidigt finns det väldigt många människor som inte vågar cykla i Stockholm, just för att det ser ut som det gör. Cykelolyckorna på grund av dålig infrastruktur, dåligt underhåll och farliga vägarbetsplatser är många.
Om vi vill att ännu fler ska upptäcka hur bra det är att cykla – för miljö, hälsa och minskad trafikträngsel – behöver infrastrukturen bli mycket bättre och säkrare än så här. Det är i så fall en "utopi" man lyckats med i andra länder.

 

2015-04-23 17:45   Henrik Stawe

Är det här det man hittar när man klickar på länken "Trafikregler" på er blogg? Då går det upp ett ljus för mig. Då fattar jag varför jag, som cyklar till jobbet varje arbetsdag året runt stör mig mycket mer på andra cyklister än på samtliga andra trafikanter. Visst önskar jag också bättre infrastruktur för cykel, men jag inser när jag läser er proffscykeltyckare att den infrastrukturen som ni efterfrågar är en utopi. Det ni kräver är en stad där blinda idioter utan varken kunskaper om trafikregler eller vanligt hyfs ska kunna cykla obehindrat. Själv cyklar jag helt orädd genom Stockholms innerstad och njuter av det varje dag. Hur gör jag? Ganska enkelt: Jag följer trafikregler, jag tittar på vägbanan (så att man kan sänka farten i kurvor om det ligger grus där), jag värdesätter inte tio minuters sömn högre än livet (jag är alltså ute i tid) och jag praktiserar ett hänsynstagande mot mina medmänniskor som ansågs ligga inom normalspannet när jag var liten på 60-talet. Henrik

 

2014-05-13 23:22   Håkan

Vilken bra sida:-)

 

2014-05-13 23:22   Håkan

Vilken bra sida:-)

 

2014-05-08 12:12   Sommarcyklisten

Jag har cyklat en del av den där vägen, dvs "cyklat": med 20" hjul och slicks (i ena fallet fetare än de grovmönstrade däck jag har har på cyclocrossen) blir det att promenera förbi/över en del av hindren. Poängen är att om man har tagit cykeln vill man kunna cykla, inte gå & lyfta cykel. Dessutom finns det ju de som cyklar därför att de har svårt att gå (och då cyklar med en trike av något slag som det är än svårare att ta sig över/förbi en del av dessa hinder med) och än svårare att lyfta cyklar över hinder.

(Om man cyklar något ovanligare, typ trike eller lastcykel, eller något man inte är van vid, som första gångerna på low racer, blir det mer uppenbart var cykelbanor och dylikt inte håller en rimlig kvalitet.)

Jag är inte självmordsbenägen nog för att cykla om någon som är på väg att svänga höger på insidan, däremot har jag blivit prejad av diverse tunga fordon på raksträcka med god sikt ...

 

2014-05-08 10:06   Affe

Då förstår jag varför cyklister med smala däck vägrar att använda cykelbanan och kör bredvid i trafiken, till och med på motorvägen. det verkar som att kortast möjliga tid från A till B gäller, utan hänsyn till annan trafik eller regler.

Det är en olustig känsla när en cykel kör om på insidan när jag gör en högersväng med tankbil och släp. Om man inte är rädd om sitt eget liv, kan man tänka på andras. Förlåt, det var det där met tänkandet.

 

2014-05-03 09:43   F

Bra och roligt beskrivet!
Hoppas du nappar Magnus inbjudan nedan att berätta mer var dessa ställen är. Cyklar i Solna och tänker varje dag: "Men hur är det tänkt att jag ska göra här?"

 

2014-05-03 08:49   Nypan

Precis så där illa är det på en stor del av sträckorna för mig också.
Men har nog blivit hemmablind och ser inte längre alla hinder och konstigheter och det är mycket märkligt att man i miljöarbetets tid inte lägger mer energi på att utveckla och förbättra cykelbanor och cykelleder. Så fort man sätter sig på en cykel om cyklist behandlas man fortfarande som om man har ett lägre människovärde än om man sätter sig i en bil och det är inte bara märkligt utan också diskriminerande.

 

2014-05-02 15:07   Joel

Otroligt bra beskrivning av hur det kan vara att ta sig fram med cykel i Stockholm. Tragiskt nog väldigt många igenkänningsfaktorer, några av dem åker jag faktiskt förbi själv.

Min absoluta favorit är den sista bilden, den med trafikljusen mitt i cykelbanan. Samhällsplanering med en släng av tragikomik :D

Tack för ett kul inlägg!

 

2014-05-02 14:31   Redaktionen Bicycling

Magnus, jag har mejlat!

 

2014-05-02 14:04   Magnus Persson

Hej Åsa! Jag håller med om att vi har mycket att jobba med vad gäller cyklar i Solna. En del av sakerna känner jag igen som byggen (bättre kontroll av kvalitet för cykeltrafiken vid omledningar ska jag fortsätta trycka på när jag kan). De mera permanenta hinderbanorna borde åtgärdas ordentligt.

Vi har just nu den kommande cykelplanen ute på remiss. Kan du förklara i kommentarerna vilka platser det gäller (känner igen Solna station, Råsunda, Ankdammsrondellen?) och skicka in en länk till det här inlägget bara som remiss till stadsbyggnad@solna.se så att problemen säkert kommer med i sammanställningen av problem att åtgärda?

https://www.solna.se/sv/om-solna/nyheter-om-solna/tyck-till-om-solnas-nya-cykelplan-/

MVH Magnus Persson, kommunalråd Solna (c)

 

2014-05-02 13:53   Krister Isaksson

Tack för en bra genomgång av hur det är för många att cykelpendla, inte bara på din sträcka. Dessa kommuner säger sig satsa på och prioritera cykel...

 
Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser