Magnus Lagher | Bicycling.se
Annons

Magnus Lagher

Pavé i all ära, men...

Likt de de flesta med ett intresse för cykelsport, så älskar jag vårklassikerna; LBL, Flandern runt, Vallonska pilen och inte minst Paris-Roubaix. Tuffa ofta kalla och regniga ikoner till tävlingar. Med mer eller mindre inslag av kullersten.

Likt de flesta med ett intresse för vardagscykling, så hatar jag kullersten. Norrköping har fortfarande kvar gatstumpar med "smågatsten" och visst jag kan förstå den eventuella kulturhistoriska gärning som bevarandet av dessa ursprunglliga miljör utgör. Men jag har svårt för det mode som Norrköping och många andra städer drabbades av på åttio- och nittiotalet. Jag talar givetvis om gatsten som beläggning på cykelbanor. Och då inte otyget med radiestenar vid korsningar, hastighetsdärmpande fartbulor eller dylikt, utan att viktiga cykelstråk fick sten i hela sin sträckning.

 

Det finns så många fel på dessa bilder att jag inte vet var jag ska börja, men jag struntar i det faktum att det inte går att utskilja någon skillnad på beläggningen till höger respektive vänster om mittremsan. Vi struntar i att det sommartid fylls med gatuserveringar vilket gör dett begränsade utrymmet än trängre. Vi struntar i obefintlig skyltning. Vi pratar ju sten...

Längs Kungsgatan, från Norr tull till Skvallertorget, lade kommunen för många år sedan dessa små plattor. Vid sommarregn kan vi ana att fältet närmast körbanan är grått och det högra i bilden är rött och grått om vartannat. Dessutom, då plattorna är lagda med "generalskarv" bildas rännor, på sina håll flera centimeter djupa, och visst Bromptonens vinterdäck är smala, men även med damtrallan blir resan spårig och nervös i onödan. Antar att dåtidens stadsarkitekt, stadsträdgårdsmästare, trafikplanerare och landskapsarkiteter tyckte att de gjorde ett bra jobb?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tävlingen är avgjord! Det är Bergslagsleden som ska cyklas på försommaren. Ledtråden på 6 poäng skulle vara:

Som namnet antyder samlar vi på resans gång in 7000 höjdmeter. Men den som i Leken sig ger...

Tänkte så här:

Från Kloten (Sfärer) till Stenkälla i Tiveden (Tyrs skog). Bergslagens namn härrör från den rätts- och domsstatus som området historiskt sett hade. (Juristiktion) Vi passerar Hammarby (ekenslag annat ord för söderslang) Berg (som namnet antyder) Leken är en av byarna längs leden. Kommande ledtrådar skulle vara: Kenta "Mr Magic" Nilsson, Kilsbergen, Örebro län mm mm

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-16 12:10


På 8 poäng

Vår resa går genom denna historiskt rika trakt, som en gång hade egna jurisdiktioner, och även om vi kör tublöst, kanske ekenslang är på sin plats?

Tidigare ledtrådar:

På cykel, 300 km

10p - Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!


Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-14 07:14


Tävlingsdags! På (Cykel)Spåret!

Har en liten tävling på Facebook bland vännerna. En av dem tyckte jag skulle ge fler chansen att prova lyckan. Så visst, här kör vi:

Vart är vi på väg?

På tio poäng:

Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!

Förutsättningen är cykel, 300 km och försommar.

Först att gissa rätt vinner fikastund med mig på Cykelmässan i Göteborg! Espresso, eller valfri annan koffeinhaltig dryck, samt något gott att tugga på utlovas.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-13 18:22


Liten uppdatering

Det är mycket nu, för att citera den gode Sauk. Både på ett personligt plan men även kring det här med cykling. I helgen som var representerade jag Cykelfrämjandet på cyklistträffen på min "lbs", local bike shop.

Utöver många snygga cyklar visades även Colooc, en blåtand "puck" som visar dig var cykeln din är. Tyvärr tycker jag den tekniken väcker lika många frågor som problem den sägs lösa, så fort cykeln är utanför BT-räckvidd blir den väl osynlig?

På tal om cyklistträff, så kom nu programmet till Cykelmässan i Göteborg ut. På lördagen och söndagen ska jag försöka sprida bikepacking-evangeliet. Hela programmet hittar du här! Hoppas vi syns där!

Här i Norrköping planerar vi i Cykelfrämjandet åter en cykeldag tillsammans med kommunen och Arbetets museum, likt den cyeldag jag initierade för två år sedan. Samtidigt står vi i Cykelfrämjandet redo att presentera ytterligare en stor cykelnyhet. Mer om det senare.

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2017-02-03 09:35


Velonavia? Vem är det?

Har ju förmånen att tillhöra denna mycket namnkunniga och inspirerande ska cykelbloggare här på Bicycling. Duktiga cyklister, hängivna motionärer och skickliga yrkesmän. Och så jag då! Som "gömmer mig" bakom signaturen Velonavia.

Tänkte att ni skulle få chansen, om ni så vill, att lära känna mig lite bättre med hjälp av ett par ljudklipp. De tre första från utmärkta Cykelradion, med Anders Adamsson och Tomas Jennebo. Det andra gjord av studenter vid Linköpings Universitet.

 Cykelradion #17 från ca 33:00 (klicka på bilden)

Cykelradion #19 från ca 26:45 (klicka på bilden)

Cykelradion #47 från ca 54:00 (klicka på bilden)

På ett lite mer privat plan:

Btw! Vi syns väl på Svenska Cykelmässan i mars? Jag är där och snackar bikepacking under dagarna två.

Väl mött!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-01-18 15:30


Premiären avklarad! Nu är jag på G!

Ja, jag erkänner, definitionen av premiär är väl tveksam då jag gjort det många gånger förut, men det inte desto mindre den första turen för året...

Målet för årets första övernattningstur var Holmsjön. Den ligger på en tänkt linje mitt emellan Åby och Sörsjön (startplatsen för Kolmårdsbiken) och nås lätt med cykel. Det är också en av få övernattningsplatser i närområdet där vi har lyxen att välja på både vindskydd och en kåta-liknande koja för övernattning.

Eftersom temperaturen skulle skjunka ner mot -6°C så valde jag det senare.

Så här i början av januari är det många som avslöjar sina nyårslöften, eller som den kloka Elna sa; nyårsintentioner, och jag ska göra detsamma. Då 2016 blev ett mellan-år på många sätt, är mina intentioner eller avsikter för 2017 att:

  • fortsätta uppleva naturen på, med hjälp av och med cykel
  • sova utomhus varannan vecka, i vindskydd runt om och när det blir varmare i hängmattan
  • få med familjen på några av mina turer
Men även att:
  • komma tillbaka till någon sorts fysisk form, och då inte den Stay Puft-marsmallow kopia jag är i nu.
Det har luftats planer på traillöpning i Norge och vännen L pratade om att upptäcka Bergslagsleden på cykel, men kanske inte förrän 2018. Måste dock säga att det och den kortare turen till Stora Mosse nationalpark söder om Jönköping lockar mig rejält.
God fortsättning cykelvänner!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-01-07 16:07


Bokslut 2016!

Nu när 2016 går mot är det läge att titta tillbaka på året. Ett år som för de flesta av oss kommer minnas som året då Bowie, Lemmy, Carrie Fischer, George Michael, Greg Lake, Leonard Cohen, Prince, Muhammad Ali, Gene Wilder, Paul Kantner, Greg Lake, Glenn Frey och Alan Rickman, för att nämna några, lämnade oss och vi i gengäld fick se en xenofobisk chauvinist vinna presidentvalet i Usa och Storbrittanien rösta för att lämna EU...

På ett personligt plan har mycket hänt med sjuka familjemedlemmar och släkt och några som lämnat oss.

För mig själv har det blivit mycket mindre cykel än jag hoppats, även om jag fortfarande nästan dagligen cyklar. Det är tydligt hur mycket jag behöver en morot, eller snarare piska, för att hålla igång träning, till fots eller på cykel. Vad jag dock fortsatt gjort är att ta mig tid för övernattningsturer:

Låt oss hoppas att 2017 blir på alla sätt ett bättre år. Ett år med mer cykling. Mindre hat och separatism.

Gott Nytt År på Er alla!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-12-29 09:39


God Jul och Gott Nytt År!

Jag hade egentligen hoppats på rikligt med snö. Eller i alla fall ett frostskimrande landskap. Tanken var att jag skulle önska Er alla en smålustig God (H)Jul. Tanken var, vid sidan av en härlig kväll framför elden i skogen, att jag skulle kunna ta en riktigt härlig vinterbild och posta som en julhälsning till Er alla. Nu ville vädret inte vara på min sida och jag vaknade upp till dimma och lite småregn...

Hemkommen så möts jag sedan av nyheten om det som utspelat sig i Berlin, Zürich och Ankara och det slår mig att sällan har jag upplevt kontrasten mellan en kväll i naturens famn och det vardagliga livet så stor som jag nu gör. Men också att det trots, eller kanske på grund av, det som nu sker, är viktigare än någonsin att ta hand om de sina, men också varandra. Att det oavsett högtid, midvinterblot eller jul, hannukah eller ramadan, är fler saker som som förenar oss än det är som skiljer oss åt.

Så därför vill jag, med bildredigeringsprogrammets hjälp, önska Er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-12-20 11:04


Kan man älska en Biltema-cykel?

Biltemacykel. Fultema. Kärt (eller hatat?) barn har många namn! Biltemacykel, en oxymoron, en självmotsägelse eller ett ord eller begrepp som är sammansatt av två element som står i motsatsförhållande till varandra eller är skenbart oförenliga. Så brukar det låta. Är det en riktig cykel eller en Biltemacykel? Jag har säkert under åren rört mig med liknande nedlåtande generaliseringar.

Jag spenderade en dryg vecka i Spanien häromsisten.* Med mig resan var en vikcykel av märket Yosemite från tidigare nämnda Biltema. En vikcykel inköpt begagnad för under tusenlappen. Visst den ska kanske inte jämföras med min Brompton. Jag sitter lite för lågt. Växlarna rasslar och är svårjusterade. Jag "trampar ur" den väldigt lätt på platten och den är hopplöst svårklättad. Den blir inte heller speciellt liten ihopfälld. Men dra på trissor hur trevligt det var att utforska trakterna kring Torrevieja på den. På samma tid som jag går kommer jag nu tre - fyra gånger så långt. Ner till Cabo Roig. Till Guardamar. Runt saltsjöarna. Jag såg nya områden på ett nytt sätt. Jag såg, luktade och smakade på nya upplevelser.

Nu är ju det ingen nyhet, att man i cykelsadeln upplever mer än till exempel i bakom ratten på en bil. Det borde inte heller vara en nyhet att man i en billig cykelsadel gör detsamma. Jag är till och med övertygad att denna cykelglädje inte står i relation til prislappen. En tio gånger så dyr cykel behöver inte innebära tio gånger mer upplevelser, tio gånger mer cykelglädje. Kanske till och med tvärtom? Att den glädje jag fann i att långsamt rulla runt på den spanska kusten kommer ur de låga förväntningarna jag hade?

Så jag föreslår därför att vi slutar upp med Fultema-kategoriseringen och jag lovar Er och mig själv att hädanefter inte längre rynka på näsan åt ens den billigaste av cyklar. Alternativet är kunde ju vara mycket värre. Det kunnde vara en bil...

Hasta luego España! Me amo mi bici barato!


*Kalla mig hycklare. Jag pratar ofta om miljö och klimat. Samtidigt sätter jag mig på flyget till Spanien. För att göra saken värre köper jag mig fri från det dåliga samvetet och klimatkompenserar på Swedavias hemsida. Hyperpriviligerad som har råd med flyg och att köpa mig nattsömn samtidigt som jordens fattigaste ej har de möjligheterna och samtidigt är de som drabbas först och hårdast. Jag är medveten om detta och försöker i möjligaste mån göra klimatvänliga val. Men min kropp behöver efter olyckan värme...

Skriv ut Permalink Kommentarer (3)

2016-12-08 15:07


Eremitcykling - så långt ifrån social cykling man kan komma?

Cykling är kanske den ultimata blandningen mellan lagidrott och individuell sådan. Jag tror att en av de största anledningarna till att cykling som sport har vuxit stort de senaste tio - femton åren är den sociala. Vi trivs i varandras närvaro, vi tränar och tävlar, fikar och snackar skit med varandra, men samtidigt är det väldigt individuellt, du och din cykel, dina prestationer i ett socialt sammanhang. Vi människor är sociala varelser. Vi behöver varandra för att må bra. Men det sagt så tror jag också att vi behöver ensamhet ibland. Jag vet att det är så för mig, speciellt sedan olyckan sex år sedan så behöver jag få komma ut, komma ifrån, komma bort. Om än bara för några timmar. Några timmar för att rensa tankar och ladda batterierna. Det är har nog alltid varit så, om än då allt viktigare efter min skada, att jag gillar ensamheten på cykeln. Ensam, men inte ensammen. Lite eremitcykling så att säga

Eremit (grekiska eremos, ensam) eller anakoret (grekiska anachorein, draga sig tillbaka) är en person som frivilligt isolerar sig, vanligtvis av religiösa skäl.(*)

Det har sedan gammalt funnits sådana personer som dragit sig undan från världen, ofta till grottor i vildmarken eller öknen, för att i ostörd ensamhet tillbringa ett liv som helgades och renades genom försakelser och späkningar och som ägnades enbart åt bön och fromma betraktelser. Redan de i Gamla testamentet omtalade profeterna Elias och Elisa och i Nya testamentet Johannes döparenkan anses som ett slags anakoreter. Under kristenhetens första århundraden ökades högst väsentligt anakoreternas antal. Egyptens, Syriens och Palestinas öknar blev tillhåll för tusentals av dem, bland vilka de mest kända är den helige Simeon (kallad "pelarhelgonet", därför att han tillbringade 48 år i ensamhet på en hög pelare) och Antonios Eremiten. (WIKIPEDIA)

Bara några kilometer hemifrån, vid den bland klättrare rikskända Ågelsjön, finns ett stort klippöverhäng. En plats jag ofta passerat på träningsrundor till fots eller på cykeln. Men som också var en plats vid använde en termin då jag var ledare i Friluftsfrämjandet. Under den stora klippan finns mindre skrevor och en stor eldstad. Dit cyklade jag i måndags eftermiddag med förhoppningen att vid sidan av lugnet även få uppleva "supermånen". Det senaste lyste med sin frånvaro då det regnade hela natten. Men jag höll mig torrskodd där jag låg längst in mot klippväggen och lyssnade på skogens ljud.

P.S Om allt löser sig kan du träffa mig på Cykelmässan i Göteborg till våren. Då är jag där och pratar mikroäventyr och bikepacking

*Nja...

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-11-21 06:34


MerMagnus Lagher

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Arkiv

  1. > Februari 2017
  2. > Januari 2017
  3. > December 2016
  4. > November 2016
  5. > Oktober 2016
  6. > September 2016
  7. > Augusti 2016
  8. > Juli 2016
  9. > Juni 2016
  10. > Maj 2016
  11. > April 2016
  12. > Mars 2016
  13. > Februari 2016

Mest lästa

  1. Liten uppdatering
  2. Tävlingsdags! På (Cykel)Spåret!
  3. På 8 poäng
  4. Pavé i all ära, men...

Kategorier

  1. > Cykelkultur
  2. > Kost och näringslära
  3. > Landsväg
  4. > MTB
  5. > MTB
  6. > Pendlar - Vinterhojj
  7. > Prylar
  8. > Teknik
  9. > Träning
  10. > Tävlingar
  11. > Tävlingar
  12. > Vätternrundan
  13. > XC

Etiketter

  1. > #MyBicycling
  2. > 29'
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Bikecamping
  6. > Bikepacking
  7. > Biltema
  8. > Brompton
  9. > bullit
  10. > cargobike
  11. > cykel på tåg
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelöverfart
  20. > Cykla med barn
  21. > Drift & underhåll
  22. > Dubbdäck
  23. > ekonomi
  24. > Elcykel
  25. > Framkomlighet
  26. > framtiden
  27. > Fredagsfilm
  28. > Giant
  29. > Gästbloggare
  30. > Halvvättern
  31. > Hinder på cykelbanan
  32. > hållbart samhälle
  33. > kollektivtrafik
  34. > Konfliktdesign
  35. > Konst
  36. > Kost
  37. > Köpenhamn
  38. > Lastcykel
  39. > Liggcyklar
  40. > linköping
  41. > Lådcyklar
  42. > Lånecyklar
  43. > Mikroäventyr
  44. > Miljö
  45. > ML12h
  46. > Motormännen
  47. > Mountainbike
  48. > multisport
  49. > Nollvisionen
  50. > Norrköping
  51. > Nya Slussen
  52. > Nära äventyr
  53. > Polisen
  54. > Politik
  55. > Prylar
  56. > Regionala cykelstråk
  57. > Resa
  58. > S24O
  59. > Salsa Cycles
  60. > Samhälls- och trafikplanering
  61. > Samhällsekonomin
  62. > SJ
  63. > SM
  64. > smveckan
  65. > Spanien
  66. > Stockholm
  67. > Touring
  68. > Trafiklagstiftning
  69. > Trafikmaktordning
  70. > Trafikregler
  71. > Trafiksignaler
  72. > Trafiksäkerhet
  73. > Trafikverket
  74. > Träning
  75. > tåg
  76. > Tåg
  77. > Tävling
  78. > Vandring
  79. > Velodrom
  80. > vikcykel
  81. > VTI
  82. > Vätternrundan
  83. > åre
  84. > Östgötatrafiken

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser