Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher

Film: Runequest - Bikepacking Roslagsleden/The Radavist

Allt som gör bikepacking till en fantastisk upplevelse i ett 18-minuters format från påskhelgen i år:

Även jag var ute en sväng mellan skärtorsdagen till långfredagen:

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-04-24 09:35


Återvinning. Av vindskydd och text. Re-cycling helt enkelt

Vårsolen, som åter lyser över mig, lockade i början av förra veckan mig ut på en tur till det vindskydd jag oftast återanvänder. Av den enkla anledning att det ligger nära (<20 minuter) är rimligt avskilt och i bra skick.

Nu var ju dock inte vädret i onsdags så bra som det varit tidigare i veckan och föregående helg, men efter att jag och sonen, nyss hemkommen från skolan, ätit mellanmål så rullade jag iväg.

Nu är jag av åsikten att alla årstider har sina förtjänster men just den tidiga våren, innan träden får sina löv och med fågelsång ljudande är helt fantastisk.

Jag valde att trots brandrisken, och det hade ju regnat tidigare på dagen, att tända en liten brasa och även om det var långt till läggdags, krypa ner i sovsäcken och bara ligga och lyssna på fåglarna och eldens sprakande.

Igår var jag så tillbaka vid Lunnsjön. Det var comeback som ledare i Friluftsfrämjandet, denna gång för en grupp lufsare i tolvårsåldern.

Väljer att återvinna ett inlägg jag skrev för några år sedan. Ett inlägg som jag anser, tyvärr, fortfarande är aktuellt:

I veckan kunde vi på Metros hemsida läsa hur svenska barn och ungdomar tycker skogen är ofräsch och tråkig. Till råga på allt så finns det inget att köpa där! Det har tagit några dagar att smälta det här när väl den första ilskan hade lagt sig. Artikeln bygger på professor Lars Kardell på Statens Lantbruksuniversitet studier av våra skogsvanor. Han påpekar bland annat hur överbeskyddade våra barn är och hur vi för över rädslor om sjukdomsbärande fästingar, fågelinfluensa och hotande pedofiler på våra barn. Jag tror också att vi ser ser denna rädsla i det faktum att vi skjutsar våra barn vart de än ska. Till skola, till dagis och till diverse aktiviteter. Visst det finns nog en aspekt av tidspress i familjeschemat men jag tror också att vi upplever inte bara skog och natur, utan även vår trafikmiljö, som farlig. Ironiskt då kan tyckas, att vi stoppar in det allra dyrbaraste vi har, våra barn, i just det som vi försöker skydda dem ifrån; bilen. Lite som om vi alla i rädsla för våldsbrott skulle beväpna oss. (Visst liknelsen är dragen till sin yttersta spets, men ändå)

Samtidigt kan vi läsa att vi vuxna själva har en längtan till ett aktivt friluftsliv men pengar, tid och partneravsaknad(?) hindrar oss. Varför göra det så svårt? Varför bygga upp allt för stora hinder för oss själva? Det behövs inte mycket pengar, om ens några, för att börja uppleva naturen. I vårt avlånga land har vi alla naturen in på knutarna. Även de mest utskällda miljonprogramsområdena har skogsdungar och ängar nära. Tid? Det beror ju givetvis på vad som vi tycker är viktigt. Prioriterar vi tv-såpor, köpcentrum och bilköer blir tiden knapp för friluftsliv. Partnerskapet? Varför inte fråga kollegan, studiekompisen eller varför inte gymbesökaren på den elliptiska träningsmaskinen intill dig om han eller hon inte har lust att göra dig sällskap. Jag tror orsaken finns någon annanstans. Längs vägen in i detta samhälle har vi passiviserats, någonstans har vi förminskats till att enbart vara konsumenter.

Vi tar ansvar och visar engagemang genom att ”köpa” ett aktivt liv åt våra barn i idrottsklubbar och föreningar. Inte sällan, vilket även Lars Kardell påpekar, som oftast med prestation för ögonen. Åt oss själva köper gymkort och personliga tränare. Vi måste ha den senaste utrustningen. Vi måste besöka det hetaste resmålet. Inte konstigt då att våra barn saknar inköpsmöjligheterna där bland stubbar och stenar när de väl, kanske av misstag har hamnat där, utanför asfaltsdjungelns gränser. De ser och lär av oss.

Var ska vi då börja? Kanske med något grundläggande? Kanske med promenaden? Kanske med cykeln? Det var för egen maskin, om ordspråket tillåts, som människan koloniserade denna värld. Jag säger inte att vi ska fara jorden runt, men kanske till Konsum, till skolan? Det är så vi exponeras för väder och vind, känner dofter och hör ljud. Detta på ett sätt vi aldrig gör när vi väntar på p-plats utanför köpladan. Ur den upplevelsen kan vi sedan gå vidare och kanske hoppa i den där snödrivan? Men det krävs att vi återtar initiativet, att vi lämnar passiviteten…

OBS! Inga barn skadades vid fotograferingen av dessa bilder. De blev smutsiga, kanske blöta, men också glada, nyfikna,trötta, hungriga, men som sagt de tog ingen skada!!

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2017-04-03 08:41


Film: Comes with Baggage

Se den. Inspireras. Packa cykeln och ge dig av...

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-04-02 15:32


Bikepacking på Svenska Cykelmässan

I helgen var det cykelmässa i Göteborg. Jag var nera i dagarna tre och lyssnade på cykelriksdag, Gabriella Ekström, Team Skys kock; Henrik Orre och tittade och klämde på massor av cyklar givetvis. Jag höll speciellt utkik efter nyheter som anknyter till mitt intresse; cykeläventyr. Dessutom höll jag, vad jag har förstått två välbesökta seminarier just i det ämnet. Eller bikepacking som det också kan kallas...

Fatbike från Rocky Mountan med väskor från Ortlieb

Specialized Sequoia Elite med märkets väskor

Bihr (gamla Duells) visade upp Thules väskor

Giant Toughroad med egna väskor

Närbilder på två av Ortliebs väskor.

Som nämnt höll jag två seminarier, ett på lördagen och ett på söndagen. Jag utlovade lite länkar kring ämnet bikepacking så här kommer dem:

Utrustningslänkar:

Avslutar med min presentation för de som inte var där (dock utan kommentarer) samt en liten film. Har ni frågor är det bara att kommentera

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-03-07 13:01


Pavé i all ära, men...

Likt de de flesta med ett intresse för cykelsport, så älskar jag vårklassikerna; LBL, Flandern runt, Vallonska pilen och inte minst Paris-Roubaix. Tuffa ofta kalla och regniga ikoner till tävlingar. Med mer eller mindre inslag av kullersten.

Likt de flesta med ett intresse för vardagscykling, så hatar jag kullersten. Norrköping har fortfarande kvar gatstumpar med "smågatsten" och visst jag kan förstå den eventuella kulturhistoriska gärning som bevarandet av dessa ursprunglliga miljör utgör. Men jag har svårt för det mode som Norrköping och många andra städer drabbades av på åttio- och nittiotalet. Jag talar givetvis om gatsten som beläggning på cykelbanor. Och då inte otyget med radiestenar vid korsningar, hastighetsdärmpande fartbulor eller dylikt, utan att viktiga cykelstråk fick sten i hela sin sträckning.

 

Det finns så många fel på dessa bilder att jag inte vet var jag ska börja, men jag struntar i det faktum att det inte går att utskilja någon skillnad på beläggningen till höger respektive vänster om mittremsan. Vi struntar i att det sommartid fylls med gatuserveringar vilket gör dett begränsade utrymmet än trängre. Vi struntar i obefintlig skyltning. Vi pratar ju sten...

Längs Kungsgatan, från Norr tull till Skvallertorget, lade kommunen för många år sedan dessa små plattor. Vid sommarregn kan vi ana att fältet närmast körbanan är grått och det högra i bilden är rött och grått om vartannat. Dessutom, då plattorna är lagda med "generalskarv" bildas rännor, på sina håll flera centimeter djupa, och visst Bromptonens vinterdäck är smala, men även med damtrallan blir resan spårig och nervös i onödan. Antar att dåtidens stadsarkitekt, stadsträdgårdsmästare, trafikplanerare och landskapsarkiteter tyckte att de gjorde ett bra jobb?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tävlingen är avgjord! Det är Bergslagsleden som ska cyklas på försommaren. Ledtråden på 6 poäng skulle vara:

Som namnet antyder samlar vi på resans gång in 7000 höjdmeter. Men den som i Leken sig ger...

Tänkte så här:

Från Kloten (Sfärer) till Stenkälla i Tiveden (Tyrs skog). Bergslagens namn härrör från den rätts- och domsstatus som området historiskt sett hade. (Juristiktion) Vi passerar Hammarby (ekenslag annat ord för söderslang) Berg (som namnet antyder) Leken är en av byarna längs leden. Kommande ledtrådar skulle vara: Kenta "Mr Magic" Nilsson, Kilsbergen, Örebro län mm mm

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-16 12:10


På 8 poäng

Vår resa går genom denna historiskt rika trakt, som en gång hade egna jurisdiktioner, och även om vi kör tublöst, kanske ekenslang är på sin plats?

Tidigare ledtrådar:

På cykel, 300 km

10p - Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!


Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-14 07:14


Tävlingsdags! På (Cykel)Spåret!

Har en liten tävling på Facebook bland vännerna. En av dem tyckte jag skulle ge fler chansen att prova lyckan. Så visst, här kör vi:

Vart är vi på väg?

På tio poäng:

Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!

Förutsättningen är cykel, 300 km och försommar.

Först att gissa rätt vinner fikastund med mig på Cykelmässan i Göteborg! Espresso, eller valfri annan koffeinhaltig dryck, samt något gott att tugga på utlovas.

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-13 18:22


Liten uppdatering

Det är mycket nu, för att citera den gode Sauk. Både på ett personligt plan men även kring det här med cykling. I helgen som var representerade jag Cykelfrämjandet på cyklistträffen på min "lbs", local bike shop.

Utöver många snygga cyklar visades även Colooc, en blåtand "puck" som visar dig var cykeln din är. Tyvärr tycker jag den tekniken väcker lika många frågor som problem den sägs lösa, så fort cykeln är utanför BT-räckvidd blir den väl osynlig?

På tal om cyklistträff, så kom nu programmet till Cykelmässan i Göteborg ut. På lördagen och söndagen ska jag försöka sprida bikepacking-evangeliet. Hela programmet hittar du här! Hoppas vi syns där!

Här i Norrköping planerar vi i Cykelfrämjandet åter en cykeldag tillsammans med kommunen och Arbetets museum, likt den cyeldag jag initierade för två år sedan. Samtidigt står vi i Cykelfrämjandet redo att presentera ytterligare en stor cykelnyhet. Mer om det senare.

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2017-02-03 09:35


Velonavia? Vem är det?

Har ju förmånen att tillhöra denna mycket namnkunniga och inspirerande ska cykelbloggare här på Bicycling. Duktiga cyklister, hängivna motionärer och skickliga yrkesmän. Och så jag då! Som "gömmer mig" bakom signaturen Velonavia.

Tänkte att ni skulle få chansen, om ni så vill, att lära känna mig lite bättre med hjälp av ett par ljudklipp. De tre första från utmärkta Cykelradion, med Anders Adamsson och Tomas Jennebo. Det andra gjord av studenter vid Linköpings Universitet.

 Cykelradion #17 från ca 33:00 (klicka på bilden)

Cykelradion #19 från ca 26:45 (klicka på bilden)

Cykelradion #47 från ca 54:00 (klicka på bilden)

På ett lite mer privat plan:

Btw! Vi syns väl på Svenska Cykelmässan i mars? Jag är där och snackar bikepacking under dagarna två.

Väl mött!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-01-18 15:30


Premiären avklarad! Nu är jag på G!

Ja, jag erkänner, definitionen av premiär är väl tveksam då jag gjort det många gånger förut, men det inte desto mindre den första turen för året...

Målet för årets första övernattningstur var Holmsjön. Den ligger på en tänkt linje mitt emellan Åby och Sörsjön (startplatsen för Kolmårdsbiken) och nås lätt med cykel. Det är också en av få övernattningsplatser i närområdet där vi har lyxen att välja på både vindskydd och en kåta-liknande koja för övernattning.

Eftersom temperaturen skulle skjunka ner mot -6°C så valde jag det senare.

Så här i början av januari är det många som avslöjar sina nyårslöften, eller som den kloka Elna sa; nyårsintentioner, och jag ska göra detsamma. Då 2016 blev ett mellan-år på många sätt, är mina intentioner eller avsikter för 2017 att:

  • fortsätta uppleva naturen på, med hjälp av och med cykel
  • sova utomhus varannan vecka, i vindskydd runt om och när det blir varmare i hängmattan
  • få med familjen på några av mina turer
Men även att:
  • komma tillbaka till någon sorts fysisk form, och då inte den Stay Puft-marsmallow kopia jag är i nu.
Det har luftats planer på traillöpning i Norge och vännen L pratade om att upptäcka Bergslagsleden på cykel, men kanske inte förrän 2018. Måste dock säga att det och den kortare turen till Stora Mosse nationalpark söder om Jönköping lockar mig rejält.
God fortsättning cykelvänner!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-01-07 16:07


MerMagnus Lagher

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016

Mest lästa

  1. Film: Comes with Baggage
  2. Återvinning. Av vindskydd och text. Re-cycling helt enkelt
  3. Film: Runequest - Bikepacking Roslagsleden/The Radavist

Kategorier

  1. > Cykelkultur
  2. > Kost och näringslära
  3. > Landsväg
  4. > MTB
  5. > MTB
  6. > Pendlar - Vinterhojj
  7. > Prylar
  8. > Teknik
  9. > Träning
  10. > Tävlingar
  11. > Tävlingar
  12. > Vätternrundan
  13. > XC

Etiketter

  1. > #MyBicycling
  2. > 29'
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Bikecamping
  6. > Bikepacking
  7. > Biltema
  8. > Brompton
  9. > bullit
  10. > cargobike
  11. > cykel på tåg
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelöverfart
  20. > Cykla med barn
  21. > Drift & underhåll
  22. > Dubbdäck
  23. > ekonomi
  24. > Elcykel
  25. > Framkomlighet
  26. > framtiden
  27. > Fredagsfilm
  28. > friluftsfrämjandet
  29. > friluftsliv
  30. > Giant
  31. > Gästbloggare
  32. > Halvvättern
  33. > Hinder på cykelbanan
  34. > hållbart samhälle
  35. > kollektivtrafik
  36. > Konfliktdesign
  37. > Konst
  38. > Kost
  39. > Köpenhamn
  40. > Lastcykel
  41. > Liggcyklar
  42. > linköping
  43. > Lådcyklar
  44. > Lånecyklar
  45. > Mikroäventyr
  46. > Miljö
  47. > ML12h
  48. > Motormännen
  49. > Mountainbike
  50. > multisport
  51. > Nollvisionen
  52. > Norrköping
  53. > Nya Slussen
  54. > Nära äventyr
  55. > Polisen
  56. > Politik
  57. > Prylar
  58. > Regionala cykelstråk
  59. > Resa
  60. > S24O
  61. > Salsa Cycles
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > SJ
  65. > SM
  66. > smveckan
  67. > Spanien
  68. > Stockholm
  69. > Touring
  70. > Trafiklagstiftning
  71. > Trafikmaktordning
  72. > Trafikregler
  73. > Trafiksignaler
  74. > Trafiksäkerhet
  75. > Trafikverket
  76. > Träning
  77. > tåg
  78. > Tåg
  79. > Tävling
  80. > Vandring
  81. > Velodrom
  82. > vikcykel
  83. > VTI
  84. > Vätternrundan
  85. > åre
  86. > Östgötatrafiken

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser