Magnus Lagher | Bicycling.se
Annons

Magnus Lagher

Skärp dig Magnus!

Nu får det vara nog! Nog med lättja och ursäkter! Det har varit dåligt den senaste tiden. Med bloggandet, med cyklandet, med träningen och dessutom dåliga matvanor! Resultatet? Den här griniga gubben får ondare i kropp och knopp och dessutom blir än mer grinig...

Så idag tog jag mig i kragen och släpade iväg mig till gymmet, drog även med mig den tonårströtta sonen för lite styrketräning. Till gymmet kanske du frågar? Ja, jag är övertygad om att grunden läggs där med högintensiv och infrekvent styrketräning som sedan grenanpassas när jag väl kommer på cykeln. Med tanke på att nästa utmaning är tänkt att ta mig 1110 km med drygt 10000 höjdmeter så är det hög tid att sätta fart*. Tänkte se om lite koststöd under förberedelserna gör någon skillnad. I dag var det ben- och coreträning även om nästa pass får vänta några dagar, för nu börjar BRÅVALLA...

*vi kör en "Vart är vi på väg"-tävling inom kort!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-06-27 12:16


RR: Bikepacking Bergslagen

"Det finns så oerhört mycket fantastisk cykling i Bergslagen. Som INTE är Bergslagsleden" orden är de av en väns vänner som för en tid sedan försökte cykla Bergslagsleden på tre dagar, utan packning men med support. Tänk om jag hade hört dem innan jag begav mig mot Kloten...

Vi hade efter ha inspirerats av http://livsnjutarbloggen.se/?p=7598 bestämt oss för att cykla Bergslagsleden från Kloten till Stenkällegården med två ned slag i Garphyttans respektive Tivedens Nationalparker. Så efter lite tåg (men alltså Östgötatrafiken, 80 spänn för cykeln, är det undra på att inte fler väljer att ta med den?) så var vi i torsdags eftermiddag redo. Den kanske lite rosenskimrande bilden av Bergslagsledens stigar som fantastisk singletrack slogs effektivt sönder redan innan första kvällens läger vid Lilla Kroktjärn. Förstå mig rätt, det finns partier med fantastisk singletrack, men också blockterräng, vindfällen, sten, rötter och allsköns annan natur som i bästa fall med en lätt 9 kilos mountainbike hade varit utmanande, men med en 20 kilos laståsna blir hart när omöjlig.

Visst jag hade nog kunnat uthärda, gnetat och slitit på i tio dagar och gjort leden bokstavstroget. Risken hade dock varit att det hade tagit bort all glädje, alla upplevelser och att jag väl färdig skulle sagt, aldrig mer. Men i stället valde vi att plocka russinen ur kakan, välja ut vad vi trodde skulle bli fin cykling, byta bort stök mot finaste Bergslagsvägar. Som bonus är jag faktiskt övertygad om att vi fick se mer av denna gruvtrakts själ än vad vi gjort med cykeln på ryggen, kämpandes likt svedjefinnar i Tiveden i vårt anletes svett...

Generellt kan jag dock säga att stigcykling blev bättre ju längre söderut vi kom. Kolla in Bergslagen Cykling om du vill prova all den fantastiska mountainbikecykling som trakten erbjuder. Att en dubbelvåffla med hjortronsylt i Ramunderboda inte ska missas. Att man faktiskt nästan kan tröttna på göken. 

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2017-06-08 12:14


B minus one week! En vecka till Bergslagen

Nej den gode Velonavia har inte somnat in! Faktum är att han försöker förbereda sig inför Bergslagsturen som nu kommer allt närmare. Cyklar en hel del, även om en ugnsvarm gjutjärnspannas avtryck i högerhanden, satt käppar i form av blåsor i det hjulet just nu, och så ses packningen över. Ungefär så här tänker jag mig att det kommer se ut på torsdag nästa vecka;

Packlista:

  • Sovsäck - Snugpak Jungle Bag

  • Liggunderlag - Exped 

  • Kök - Eta Solo

  • Mugg - min barndoms emaljmugg

  • Spork och kniv

  • Flaskor - Keen Klanteen samt ngn mer. (Finns gott om vatten längs leden)

  • Mat från OutMeals (Räknar med att proviantera och äta ute längs leden)

  • Någon form av kaffelösning, Cafflano, Aeropress eller droppfilter

  • Toalettprylar, handsprit etc

  • Handuk

  • Toapapper

  • Första förband

  • Myggmedel

  • Pump

  • Slang

  • Laglappar, kedjelås, mm

  • Miniverktyg

  • Regnjacka och byxor - Haglöfs L.I.M resp Norröna Falketind

  • Kort- och långbyxa - Norröna Fjörå resp Klättermusen Mithril

  • Cykelbyxa - dhb innerbyxa

  • Fjällräven k.ä skjorta

  • Norröna fleece

  • Buff

  • Handskar kort- och långfingrade

  • Strumpur i ull

  • Sovkläder

  • Badbyxa

  • Powerbank/solcellsladdare

Lite återstår att bestämma, tex på vilket sätt jag gör mitt kaffe. Sedan ska L och jag bestämma vems so tar vad av det som vi inte behöver dubbelt av tex första förband och cykelverktyg. Cykeln ska ses över och lite annat fix...

Den 1:a juni tar vi tåg till Kopparberg och ger oss sedan av söderut mot Tiveden och 300 km Bergslagsled...

P.S Har jag gjömt något???

Skriv ut Permalink Kommentarer (2)

2017-05-24 12:27


Ta en varm dusch! Eller ge bort en...

Ni har väl alla hört uttrycket "ta en kall dusch" och även om min favorit bland spartanska rengöringsmetoder länge varit "våtklut" så var den kalla duschen länge synonymt med diverse långloppstävlingar anno dazumal. Så vad är då den varma duschen? Och vad har den med cykling att göra?

Warm Showers en en online-community som samlar långfärdscyklister och personer som kan tänka sig dela med sig av boende, dusch och liknande. Ett fantastiskt sätt att träffa andra cykelintresserade från hela världen, oavsett om du gör det som värd eller som gäst. Så kolla in https://www.warmshowers.org/

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-05-09 12:38


Film: Runequest - Bikepacking Roslagsleden/The Radavist

Allt som gör bikepacking till en fantastisk upplevelse i ett 18-minuters format från påskhelgen i år:

Även jag var ute en sväng mellan skärtorsdagen till långfredagen:

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-04-24 09:35


Återvinning. Av vindskydd och text. Re-cycling helt enkelt

Vårsolen, som åter lyser över mig, lockade i början av förra veckan mig ut på en tur till det vindskydd jag oftast återanvänder. Av den enkla anledning att det ligger nära (<20 minuter) är rimligt avskilt och i bra skick.

Nu var ju dock inte vädret i onsdags så bra som det varit tidigare i veckan och föregående helg, men efter att jag och sonen, nyss hemkommen från skolan, ätit mellanmål så rullade jag iväg.

Nu är jag av åsikten att alla årstider har sina förtjänster men just den tidiga våren, innan träden får sina löv och med fågelsång ljudande är helt fantastisk.

Jag valde att trots brandrisken, och det hade ju regnat tidigare på dagen, att tända en liten brasa och även om det var långt till läggdags, krypa ner i sovsäcken och bara ligga och lyssna på fåglarna och eldens sprakande.

Igår var jag så tillbaka vid Lunnsjön. Det var comeback som ledare i Friluftsfrämjandet, denna gång för en grupp lufsare i tolvårsåldern.

Väljer att återvinna ett inlägg jag skrev för några år sedan. Ett inlägg som jag anser, tyvärr, fortfarande är aktuellt:

I veckan kunde vi på Metros hemsida läsa hur svenska barn och ungdomar tycker skogen är ofräsch och tråkig. Till råga på allt så finns det inget att köpa där! Det har tagit några dagar att smälta det här när väl den första ilskan hade lagt sig. Artikeln bygger på professor Lars Kardell på Statens Lantbruksuniversitet studier av våra skogsvanor. Han påpekar bland annat hur överbeskyddade våra barn är och hur vi för över rädslor om sjukdomsbärande fästingar, fågelinfluensa och hotande pedofiler på våra barn. Jag tror också att vi ser ser denna rädsla i det faktum att vi skjutsar våra barn vart de än ska. Till skola, till dagis och till diverse aktiviteter. Visst det finns nog en aspekt av tidspress i familjeschemat men jag tror också att vi upplever inte bara skog och natur, utan även vår trafikmiljö, som farlig. Ironiskt då kan tyckas, att vi stoppar in det allra dyrbaraste vi har, våra barn, i just det som vi försöker skydda dem ifrån; bilen. Lite som om vi alla i rädsla för våldsbrott skulle beväpna oss. (Visst liknelsen är dragen till sin yttersta spets, men ändå)

Samtidigt kan vi läsa att vi vuxna själva har en längtan till ett aktivt friluftsliv men pengar, tid och partneravsaknad(?) hindrar oss. Varför göra det så svårt? Varför bygga upp allt för stora hinder för oss själva? Det behövs inte mycket pengar, om ens några, för att börja uppleva naturen. I vårt avlånga land har vi alla naturen in på knutarna. Även de mest utskällda miljonprogramsområdena har skogsdungar och ängar nära. Tid? Det beror ju givetvis på vad som vi tycker är viktigt. Prioriterar vi tv-såpor, köpcentrum och bilköer blir tiden knapp för friluftsliv. Partnerskapet? Varför inte fråga kollegan, studiekompisen eller varför inte gymbesökaren på den elliptiska träningsmaskinen intill dig om han eller hon inte har lust att göra dig sällskap. Jag tror orsaken finns någon annanstans. Längs vägen in i detta samhälle har vi passiviserats, någonstans har vi förminskats till att enbart vara konsumenter.

Vi tar ansvar och visar engagemang genom att ”köpa” ett aktivt liv åt våra barn i idrottsklubbar och föreningar. Inte sällan, vilket även Lars Kardell påpekar, som oftast med prestation för ögonen. Åt oss själva köper gymkort och personliga tränare. Vi måste ha den senaste utrustningen. Vi måste besöka det hetaste resmålet. Inte konstigt då att våra barn saknar inköpsmöjligheterna där bland stubbar och stenar när de väl, kanske av misstag har hamnat där, utanför asfaltsdjungelns gränser. De ser och lär av oss.

Var ska vi då börja? Kanske med något grundläggande? Kanske med promenaden? Kanske med cykeln? Det var för egen maskin, om ordspråket tillåts, som människan koloniserade denna värld. Jag säger inte att vi ska fara jorden runt, men kanske till Konsum, till skolan? Det är så vi exponeras för väder och vind, känner dofter och hör ljud. Detta på ett sätt vi aldrig gör när vi väntar på p-plats utanför köpladan. Ur den upplevelsen kan vi sedan gå vidare och kanske hoppa i den där snödrivan? Men det krävs att vi återtar initiativet, att vi lämnar passiviteten…

OBS! Inga barn skadades vid fotograferingen av dessa bilder. De blev smutsiga, kanske blöta, men också glada, nyfikna,trötta, hungriga, men som sagt de tog ingen skada!!

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2017-04-03 08:41


Film: Comes with Baggage

Se den. Inspireras. Packa cykeln och ge dig av...

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-04-02 15:32


Bikepacking på Svenska Cykelmässan

I helgen var det cykelmässa i Göteborg. Jag var nera i dagarna tre och lyssnade på cykelriksdag, Gabriella Ekström, Team Skys kock; Henrik Orre och tittade och klämde på massor av cyklar givetvis. Jag höll speciellt utkik efter nyheter som anknyter till mitt intresse; cykeläventyr. Dessutom höll jag, vad jag har förstått två välbesökta seminarier just i det ämnet. Eller bikepacking som det också kan kallas...

Fatbike från Rocky Mountan med väskor från Ortlieb

Specialized Sequoia Elite med märkets väskor

Bihr (gamla Duells) visade upp Thules väskor

Giant Toughroad med egna väskor

Närbilder på två av Ortliebs väskor.

Som nämnt höll jag två seminarier, ett på lördagen och ett på söndagen. Jag utlovade lite länkar kring ämnet bikepacking så här kommer dem:

Utrustningslänkar:

Avslutar med min presentation för de som inte var där (dock utan kommentarer) samt en liten film. Har ni frågor är det bara att kommentera

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-03-07 13:01


Pavé i all ära, men...

Likt de de flesta med ett intresse för cykelsport, så älskar jag vårklassikerna; LBL, Flandern runt, Vallonska pilen och inte minst Paris-Roubaix. Tuffa ofta kalla och regniga ikoner till tävlingar. Med mer eller mindre inslag av kullersten.

Likt de flesta med ett intresse för vardagscykling, så hatar jag kullersten. Norrköping har fortfarande kvar gatstumpar med "smågatsten" och visst jag kan förstå den eventuella kulturhistoriska gärning som bevarandet av dessa ursprunglliga miljör utgör. Men jag har svårt för det mode som Norrköping och många andra städer drabbades av på åttio- och nittiotalet. Jag talar givetvis om gatsten som beläggning på cykelbanor. Och då inte otyget med radiestenar vid korsningar, hastighetsdärmpande fartbulor eller dylikt, utan att viktiga cykelstråk fick sten i hela sin sträckning.

 

Det finns så många fel på dessa bilder att jag inte vet var jag ska börja, men jag struntar i det faktum att det inte går att utskilja någon skillnad på beläggningen till höger respektive vänster om mittremsan. Vi struntar i att det sommartid fylls med gatuserveringar vilket gör dett begränsade utrymmet än trängre. Vi struntar i obefintlig skyltning. Vi pratar ju sten...

Längs Kungsgatan, från Norr tull till Skvallertorget, lade kommunen för många år sedan dessa små plattor. Vid sommarregn kan vi ana att fältet närmast körbanan är grått och det högra i bilden är rött och grått om vartannat. Dessutom, då plattorna är lagda med "generalskarv" bildas rännor, på sina håll flera centimeter djupa, och visst Bromptonens vinterdäck är smala, men även med damtrallan blir resan spårig och nervös i onödan. Antar att dåtidens stadsarkitekt, stadsträdgårdsmästare, trafikplanerare och landskapsarkiteter tyckte att de gjorde ett bra jobb?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tävlingen är avgjord! Det är Bergslagsleden som ska cyklas på försommaren. Ledtråden på 6 poäng skulle vara:

Som namnet antyder samlar vi på resans gång in 7000 höjdmeter. Men den som i Leken sig ger...

Tänkte så här:

Från Kloten (Sfärer) till Stenkälla i Tiveden (Tyrs skog). Bergslagens namn härrör från den rätts- och domsstatus som området historiskt sett hade. (Juristiktion) Vi passerar Hammarby (ekenslag annat ord för söderslang) Berg (som namnet antyder) Leken är en av byarna längs leden. Kommande ledtrådar skulle vara: Kenta "Mr Magic" Nilsson, Kilsbergen, Örebro län mm mm

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-16 12:10


På 8 poäng

Vår resa går genom denna historiskt rika trakt, som en gång hade egna jurisdiktioner, och även om vi kör tublöst, kanske ekenslang är på sin plats?

Tidigare ledtrådar:

På cykel, 300 km

10p - Vi reser från sfärer till underjordiskt springflöde i asaguds hult!


Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2017-02-14 07:14


MerMagnus Lagher

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Arkiv

  1. > Juni 2017
  2. > Maj 2017
  3. > April 2017
  4. > Mars 2017
  5. > Februari 2017
  6. > Januari 2017
  7. > December 2016
  8. > November 2016
  9. > Oktober 2016
  10. > September 2016
  11. > Augusti 2016
  12. > Juli 2016
  13. > Juni 2016
  14. > Maj 2016
  15. > April 2016
  16. > Mars 2016
  17. > Februari 2016

Mest lästa

  1. RR: Bikepacking Bergslagen
  2. Skärp dig Magnus!

Kategorier

  1. > Cykelkultur
  2. > Kost och näringslära
  3. > Landsväg
  4. > MTB
  5. > MTB
  6. > Pendlar - Vinterhojj
  7. > Prylar
  8. > Teknik
  9. > Träning
  10. > Tävlingar
  11. > Tävlingar
  12. > Vätternrundan
  13. > XC

Etiketter

  1. > #MyBicycling
  2. > 29'
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Bergslagen
  6. > Bikecamping
  7. > Bikepacking
  8. > Biltema
  9. > Brompton
  10. > bullit
  11. > cargobike
  12. > cykel på tåg
  13. > Cykelbloggare
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelöverfart
  21. > Cykla med barn
  22. > Drift & underhåll
  23. > Dubbdäck
  24. > ekonomi
  25. > Elcykel
  26. > Framkomlighet
  27. > framtiden
  28. > Fredagsfilm
  29. > friluftsfrämjandet
  30. > friluftsliv
  31. > Giant
  32. > Gästbloggare
  33. > Halvvättern
  34. > Hinder på cykelbanan
  35. > hållbart samhälle
  36. > Kilsbergen
  37. > kollektivtrafik
  38. > Konfliktdesign
  39. > Konst
  40. > Kost
  41. > Köpenhamn
  42. > Lastcykel
  43. > Liggcyklar
  44. > linköping
  45. > Lådcyklar
  46. > Lånecyklar
  47. > långfärdscykling
  48. > Mikroäventyr
  49. > Miljö
  50. > ML12h
  51. > Motormännen
  52. > Mountainbike
  53. > multisport
  54. > Nollvisionen
  55. > Norrköping
  56. > Nya Slussen
  57. > Nära äventyr
  58. > Polisen
  59. > Politik
  60. > Prylar
  61. > Regionala cykelstråk
  62. > Resa
  63. > S24O
  64. > Salsa Cycles
  65. > Samhälls- och trafikplanering
  66. > Samhällsekonomin
  67. > SJ
  68. > SM
  69. > smveckan
  70. > Spanien
  71. > Stockholm
  72. > Touring
  73. > Trafiklagstiftning
  74. > Trafikmaktordning
  75. > Trafikregler
  76. > Trafiksignaler
  77. > Trafiksäkerhet
  78. > Trafikverket
  79. > Träning
  80. > tåg
  81. > Tåg
  82. > Tävling
  83. > Vandring
  84. > Velodrom
  85. > vikcykel
  86. > VTI
  87. > Vänner
  88. > Vätternrundan
  89. > åre
  90. > Östgötatrafiken

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser