Pavé i all ära, men... - Magnus Lagher | Bicycling.se
Annons

Magnus Lagher

Pavé i all ära, men...

Likt de de flesta med ett intresse för cykelsport, så älskar jag vårklassikerna; LBL, Flandern runt, Vallonska pilen och inte minst Paris-Roubaix. Tuffa ofta kalla och regniga ikoner till tävlingar. Med mer eller mindre inslag av kullersten.

Likt de flesta med ett intresse för vardagscykling, så hatar jag kullersten. Norrköping har fortfarande kvar gatstumpar med "smågatsten" och visst jag kan förstå den eventuella kulturhistoriska gärning som bevarandet av dessa ursprunglliga miljör utgör. Men jag har svårt för det mode som Norrköping och många andra städer drabbades av på åttio- och nittiotalet. Jag talar givetvis om gatsten som beläggning på cykelbanor. Och då inte otyget med radiestenar vid korsningar, hastighetsdärmpande fartbulor eller dylikt, utan att viktiga cykelstråk fick sten i hela sin sträckning.

 

Det finns så många fel på dessa bilder att jag inte vet var jag ska börja, men jag struntar i det faktum att det inte går att utskilja någon skillnad på beläggningen till höger respektive vänster om mittremsan. Vi struntar i att det sommartid fylls med gatuserveringar vilket gör dett begränsade utrymmet än trängre. Vi struntar i obefintlig skyltning. Vi pratar ju sten...

Längs Kungsgatan, från Norr tull till Skvallertorget, lade kommunen för många år sedan dessa små plattor. Vid sommarregn kan vi ana att fältet närmast körbanan är grått och det högra i bilden är rött och grått om vartannat. Dessutom, då plattorna är lagda med "generalskarv" bildas rännor, på sina håll flera centimeter djupa, och visst Bromptonens vinterdäck är smala, men även med damtrallan blir resan spårig och nervös i onödan. Antar att dåtidens stadsarkitekt, stadsträdgårdsmästare, trafikplanerare och landskapsarkiteter tyckte att de gjorde ett bra jobb?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tävlingen är avgjord! Det är Bergslagsleden som ska cyklas på försommaren. Ledtråden på 6 poäng skulle vara:

Som namnet antyder samlar vi på resans gång in 7000 höjdmeter. Men den som i Leken sig ger...

Tänkte så här:

Från Kloten (Sfärer) till Stenkälla i Tiveden (Tyrs skog). Bergslagens namn härrör från den rätts- och domsstatus som området historiskt sett hade. (Juristiktion) Vi passerar Hammarby (ekenslag annat ord för söderslang) Berg (som namnet antyder) Leken är en av byarna längs leden. Kommande ledtrådar skulle vara: Kenta "Mr Magic" Nilsson, Kilsbergen, Örebro län mm mm

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (0)

2017-02-16 12:10, visad 2147 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiotre med siffror i fältet här

MerMagnus Lagher

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Arkiv

  1. > Februari 2017
  2. > Januari 2017
  3. > December 2016
  4. > November 2016
  5. > Oktober 2016
  6. > September 2016
  7. > Augusti 2016
  8. > Juli 2016
  9. > Juni 2016
  10. > Maj 2016
  11. > April 2016
  12. > Mars 2016
  13. > Februari 2016

Mest lästa

  1. Tävlingsdags! På (Cykel)Spåret!
  2. Liten uppdatering
  3. På 8 poäng
  4. Pavé i all ära, men...

Kategorier

  1. > Cykelkultur
  2. > Kost och näringslära
  3. > Landsväg
  4. > MTB
  5. > MTB
  6. > Pendlar - Vinterhojj
  7. > Prylar
  8. > Teknik
  9. > Träning
  10. > Tävlingar
  11. > Tävlingar
  12. > Vätternrundan
  13. > XC

Etiketter

  1. > #MyBicycling
  2. > 29'
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Bikecamping
  6. > Bikepacking
  7. > Biltema
  8. > Brompton
  9. > bullit
  10. > cargobike
  11. > cykel på tåg
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelöverfart
  20. > Cykla med barn
  21. > Drift & underhåll
  22. > Dubbdäck
  23. > ekonomi
  24. > Elcykel
  25. > Framkomlighet
  26. > framtiden
  27. > Fredagsfilm
  28. > Giant
  29. > Gästbloggare
  30. > Halvvättern
  31. > Hinder på cykelbanan
  32. > hållbart samhälle
  33. > kollektivtrafik
  34. > Konfliktdesign
  35. > Konst
  36. > Kost
  37. > Köpenhamn
  38. > Lastcykel
  39. > Liggcyklar
  40. > linköping
  41. > Lådcyklar
  42. > Lånecyklar
  43. > Mikroäventyr
  44. > Miljö
  45. > ML12h
  46. > Motormännen
  47. > Mountainbike
  48. > multisport
  49. > Nollvisionen
  50. > Norrköping
  51. > Nya Slussen
  52. > Nära äventyr
  53. > Polisen
  54. > Politik
  55. > Prylar
  56. > Regionala cykelstråk
  57. > Resa
  58. > S24O
  59. > Salsa Cycles
  60. > Samhälls- och trafikplanering
  61. > Samhällsekonomin
  62. > SJ
  63. > SM
  64. > smveckan
  65. > Spanien
  66. > Stockholm
  67. > Touring
  68. > Trafiklagstiftning
  69. > Trafikmaktordning
  70. > Trafikregler
  71. > Trafiksignaler
  72. > Trafiksäkerhet
  73. > Trafikverket
  74. > Träning
  75. > tåg
  76. > Tåg
  77. > Tävling
  78. > Vandring
  79. > Velodrom
  80. > vikcykel
  81. > VTI
  82. > Vätternrundan
  83. > åre
  84. > Östgötatrafiken

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser