Pavé i all ära, men... - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher

Pavé i all ära, men...

Likt de de flesta med ett intresse för cykelsport, så älskar jag vårklassikerna; LBL, Flandern runt, Vallonska pilen och inte minst Paris-Roubaix. Tuffa ofta kalla och regniga ikoner till tävlingar. Med mer eller mindre inslag av kullersten.

Likt de flesta med ett intresse för vardagscykling, så hatar jag kullersten. Norrköping har fortfarande kvar gatstumpar med "smågatsten" och visst jag kan förstå den eventuella kulturhistoriska gärning som bevarandet av dessa ursprunglliga miljör utgör. Men jag har svårt för det mode som Norrköping och många andra städer drabbades av på åttio- och nittiotalet. Jag talar givetvis om gatsten som beläggning på cykelbanor. Och då inte otyget med radiestenar vid korsningar, hastighetsdärmpande fartbulor eller dylikt, utan att viktiga cykelstråk fick sten i hela sin sträckning.

 

Det finns så många fel på dessa bilder att jag inte vet var jag ska börja, men jag struntar i det faktum att det inte går att utskilja någon skillnad på beläggningen till höger respektive vänster om mittremsan. Vi struntar i att det sommartid fylls med gatuserveringar vilket gör dett begränsade utrymmet än trängre. Vi struntar i obefintlig skyltning. Vi pratar ju sten...

Längs Kungsgatan, från Norr tull till Skvallertorget, lade kommunen för många år sedan dessa små plattor. Vid sommarregn kan vi ana att fältet närmast körbanan är grått och det högra i bilden är rött och grått om vartannat. Dessutom, då plattorna är lagda med "generalskarv" bildas rännor, på sina håll flera centimeter djupa, och visst Bromptonens vinterdäck är smala, men även med damtrallan blir resan spårig och nervös i onödan. Antar att dåtidens stadsarkitekt, stadsträdgårdsmästare, trafikplanerare och landskapsarkiteter tyckte att de gjorde ett bra jobb?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tävlingen är avgjord! Det är Bergslagsleden som ska cyklas på försommaren. Ledtråden på 6 poäng skulle vara:

Som namnet antyder samlar vi på resans gång in 7000 höjdmeter. Men den som i Leken sig ger...

Tänkte så här:

Från Kloten (Sfärer) till Stenkälla i Tiveden (Tyrs skog). Bergslagens namn härrör från den rätts- och domsstatus som området historiskt sett hade. (Juristiktion) Vi passerar Hammarby (ekenslag annat ord för söderslang) Berg (som namnet antyder) Leken är en av byarna längs leden. Kommande ledtrådar skulle vara: Kenta "Mr Magic" Nilsson, Kilsbergen, Örebro län mm mm

Kategorier:
Cykelkultur 

Skriv ut Kommentarer (0)

2017-02-16 12:10, visad 7286 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här

MerMagnus Lagher

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Arkiv

  1. > April 2017
  2. > Mars 2017
  3. > Februari 2017
  4. > Januari 2017
  5. > December 2016
  6. > November 2016
  7. > Oktober 2016
  8. > September 2016
  9. > Augusti 2016
  10. > Juli 2016
  11. > Juni 2016
  12. > Maj 2016
  13. > April 2016
  14. > Mars 2016
  15. > Februari 2016

Mest lästa

  1. Film: Comes with Baggage
  2. Återvinning. Av vindskydd och text. Re-cycling helt enkelt
  3. Film: Runequest - Bikepacking Roslagsleden/The Radavist

Kategorier

  1. > Cykelkultur
  2. > Kost och näringslära
  3. > Landsväg
  4. > MTB
  5. > MTB
  6. > Pendlar - Vinterhojj
  7. > Prylar
  8. > Teknik
  9. > Träning
  10. > Tävlingar
  11. > Tävlingar
  12. > Vätternrundan
  13. > XC

Etiketter

  1. > #MyBicycling
  2. > 29'
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Bikecamping
  6. > Bikepacking
  7. > Biltema
  8. > Brompton
  9. > bullit
  10. > cargobike
  11. > cykel på tåg
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelöverfart
  20. > Cykla med barn
  21. > Drift & underhåll
  22. > Dubbdäck
  23. > ekonomi
  24. > Elcykel
  25. > Framkomlighet
  26. > framtiden
  27. > Fredagsfilm
  28. > friluftsfrämjandet
  29. > friluftsliv
  30. > Giant
  31. > Gästbloggare
  32. > Halvvättern
  33. > Hinder på cykelbanan
  34. > hållbart samhälle
  35. > kollektivtrafik
  36. > Konfliktdesign
  37. > Konst
  38. > Kost
  39. > Köpenhamn
  40. > Lastcykel
  41. > Liggcyklar
  42. > linköping
  43. > Lådcyklar
  44. > Lånecyklar
  45. > Mikroäventyr
  46. > Miljö
  47. > ML12h
  48. > Motormännen
  49. > Mountainbike
  50. > multisport
  51. > Nollvisionen
  52. > Norrköping
  53. > Nya Slussen
  54. > Nära äventyr
  55. > Polisen
  56. > Politik
  57. > Prylar
  58. > Regionala cykelstråk
  59. > Resa
  60. > S24O
  61. > Salsa Cycles
  62. > Samhälls- och trafikplanering
  63. > Samhällsekonomin
  64. > SJ
  65. > SM
  66. > smveckan
  67. > Spanien
  68. > Stockholm
  69. > Touring
  70. > Trafiklagstiftning
  71. > Trafikmaktordning
  72. > Trafikregler
  73. > Trafiksignaler
  74. > Trafiksäkerhet
  75. > Trafikverket
  76. > Träning
  77. > tåg
  78. > Tåg
  79. > Tävling
  80. > Vandring
  81. > Velodrom
  82. > vikcykel
  83. > VTI
  84. > Vätternrundan
  85. > åre
  86. > Östgötatrafiken

Följ oss på Bicycling twitter_symbol fb_symbol

Medlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Bicycling.se



Få vårt nyhetsbrev!

Annonser